Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joidenkin tietojen mukaan noin 1/20:stä se olisi hajonnut. Itse en tunne kyllä ketään, jolle niin olisi käynyt. Kyllä noita tuntuu menevän muillakin merkeillä, mutta Teslan kohdalla puhetta on jo senkin takia enemmän, kun niitä on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin muiden merkkien sähköautoja. On ehkä mahdollista, että tuoreimmat päivitykset olisivat voineet vaikuttaa kierrosmääriin ja sen myötä hajoamisherkkyyteen, mutta varjopuolena saattaa olla se, että auto lämpenee hitaammin. Itse en ole kuitenkaan nähnyt suurta eroa, ja omassa pumppu on säilynyt ehjänä. Itse pyrin pitämään ilmastointia aina manuaalilla pienemmän kulutuksen johdosta, millä voi olla vaikutusta huhujen mukaan myös pumpun kestävyyteen, mutta mitään varmuutta asiasta ei tietenkään ole.
Itsellä Y:ssä pumppu toimii toistaiseksi, mutta aivan kuin kompura jne eivät kävisi niin kovilla tehoilla nyt talvella kuin aiemmin - ihan vaan äänestä päätellen. Aika säyseä ääni nykyään - ja aivan kuin olisi pakkasella kestänyt kauemmin auto lämmetä ennen lähtöä. Voi toki olla, että luulen vaan.
 
Mutta FSD:n kanssa vouhkaamiseen riittää aikaa ja rahaa. Ja HW:tä on jatkuvasti parannettava että tuo saataisin toimimaan. Kansanautolle tuo on täysin turha ominaisuus jos tähtäimessä on se edukas auto. . Mutta tuo on nyt Teslalle sellainen fiksaatio että juna ei enään pysähdy vaikka veisi kaikki rahat ja resurssit. Veikkaan että lasernahkavalopenkit toisivat enemmän uusia asiakkaita kuin tuo hiton FSD.
Kehitys kehittyy. Eikö vakkarikin ole turha osalle vielä esim työjannu ja emäntäkään ei niitä käytä koskaan ja aika luonnollinen kehityspolku adaptiivisen vakionopeudensäätimen jälkeen on kaistalla pysymiset niin miksi sitä ei jalostaisi edelleen? Ei tuo anturipolitiikka kovin kallista ole teslalla ja nuo kaiken näköiset 4d radarit ja lidarit on ottaneet edistystä niin tuskinpa 2030 luvulla enää monesta autosta ne puuttuvat? Ja saa Tesla myytyä eap/fsd pakettia jo nyt niin sekä yritys että kuluttaja hyötyvät.
 
Kehitys kehittyy. Eikö vakkarikin ole turha osalle vielä esim työjannu ja emäntäkään ei niitä käytä koskaan ja aika luonnollinen kehityspolku adaptiivisen vakionopeudensäätimen jälkeen on kaistalla pysymiset niin miksi sitä ei jalostaisi edelleen? Ei tuo anturipolitiikka kovin kallista ole teslalla ja nuo kaiken näköiset 4d radarit ja lidarit on ottaneet edistystä niin tuskinpa 2030 luvulla enää monesta autosta ne puuttuvat? Ja saa Tesla myytyä eap/fsd pakettia jo nyt niin sekä yritys että kuluttaja hyötyvät.
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
 
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
Jos kuluttaja kokee hyötyvänsä niin eikös kuluttaja ole aina oikeassa? Itse ainakin hommaan minimissään eap juniperiin kun hyödyn siitä enemmän kuin perus autopilotista. Onhan tuommoinen 6m summoaminen aika ponneton toistaiseksi, mutta mukavuustekijä mm. tallista pois ottoon.
 
Eli kuinka paljon vähemmän Tesla maksaa akuistaan kuin esim. Rellu tai Hyny?
Yleensä markkinoilla isommat erät saa edullisemmin. Onko se 10 dollaria tai vaikka dollari per kWh merkittävä? Toinen seikka saako esim 140 Wh/kg vai 150 wh/kg energiatiheydeltään samaan hintaan. Sitten nuo sylinterimäiset akut ovat hyvin toimineet kylmässä kun lämmön hallinta tuntuu toimivan paremmin kuin tiiliskivissä pussimaisissa akuissa. Kokonaisuus kai se eniten ratkaisee ja teslalla kohtuu balansoidut akut jos miettii esim Hyundai insterin polymeeri akkuja niin mieluummin ostaisin sen namiboxin jo lfp akun takia. Saa nuo perinteiset merkitkin halvalla ei siinä, mutta menekki voi olla aika hidasta jos myydään sitä polymeeriakkua 5v aikana 300k kpl erä ja sopimus pitkä kun teslalla menee parissa kuukaudessa sama ja puolen vuoden päästä akku jo päivittynyt?
 
Eihän tähän mennessä taida fsd paketin myynnistä olla hyötynyt kukaan muu ku tesla. Jenkeissä taitaa olla se joukkokanne meneillään kuluttajien totaalisesta harhaanjohtamisesta.
Tais päätyä se jo roskakoriin
1734821272101.png
 
Yleensä markkinoilla isommat erät saa edullisemmin.

Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.

Onko se 10 dollaria tai vaikka dollari per kWh merkittävä?

No 10 taalaa on merkittävä etu ainakin mutta emmehän me tiedä näistä kun akutkin on erilaisia.

t jos miettii esim Hyundai insterin polymeeri akkuja niin mieluummin ostaisin sen namiboxin jo lfp akun takia.

Namiboxi?
Saa nuo perinteiset merkitkin halvalla ei siinä, mutta menekki voi olla aika hidasta jos myydään sitä polymeeriakkua 5v aikana 300k kpl erä ja sopimus pitkä kun teslalla menee parissa kuukaudessa sama ja puolen vuoden päästä akku jo päivittynyt?

Onko tällä kuluttajalle oikeasti merkitystä? Akkujen kehitys on alkanut tasaantua ja yleensä pitkissä soppareissa on hintaindeksit raaka-aineiden yms hintaliikkeiden mukaan.
 
Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.
Kilpailuttamalla saa yleensä paremmat volyymiedut kuin kilpailuttamatta.

Teslan tapauksessa hajauttamisessa kyse on varmaankin enemmän riskienhallinnasta ja saatavuudesta kuin absoluuttisesta hinnasta mutta lukkiutuminen yhteen toimittajaan ei yleensä takaa parhaita hintojakaan.
 
Heh, long-range Y oli yöllä autonomisesti autoillut ojaan. Oli parkissa mäessä ja sopivasti oli keli muuttanut alustan märäksi jääksi. Tuli sen verran onneksi ennakoitua, että olin kääntänyt pyörät linkkuun ojan suuntaan, niin toppasi sitten sinne matalaan ojaan. Onneksi sen verran matala, että edes puskuri ei ottanut osumaa. Valui siis takapyörät (nastat) lukossa sinne ojan puolelle osittain.
Ei ole optimi tuo kalifornian systeemi, että vain takaset ovat parkkilukossa.
Tuli maastoavustus päällä omin voimin ojasta pois pakilla jäiseen ylämäkeen, ei huono. Ei heti tapahtunut mitään kun "kaasua" painoi, mutta kait siellä jotain softaa on, joka koittaa eri pyöriltä pitoa. Heijaamalla lähti, ehkäpä siihen on jotain älyä tehty. Suttu-jälkeä ei ollut kuin siltä etupyörältä, joka oli mudassa ojassa.
Jatkossa pitää katsoa tarkemmin, kuinka jyrkkään paikkaan tuon talvella uskaltaa parkkeerata. Tai sitten sepeliä alle.
 
Mielenkiintoista. Kuinka paljon lämmitystehoa tuolla saadaan akkuun?

Ei maksaisi paljon ptc-vastus mutta halpuutus edellä on menty.
 
Minne ptc ja mikä halpuutus? Kuka tuon tekee paremmin eli ilman "halpuutusta"?
Esim. Pollessa on vielä PTC sen pumpun lisäksi tukemassa lämmitystä. Teslan octo on selkeä halpuutus koska yksi moottorisella autolla PTC antaisi enemmän tehoa/lämpöä.
 
Ihan lonkalta heitettyna niin 50 kw lammitys akuissa olisi tehtaalla luokkaa 200 euron ominaisuus ja siita nauttisi 50 miljoonaa mahdollista asiakasta. 50 kw lammitys vastuksilla puhuttaisiin 5 minuutin lammitys ajoista pikalatauksessa. Nyt mennaa 5 kw tehoilla jolloinka se lammitys voi kestaa pahimmillaan sen 50 minuuttia.
 
Minne ptc ja mikä halpuutus? Kuka tuon tekee paremmin eli ilman "halpuutusta"?
Kaikki muut merkit lämmittävät akun jäähdytysvettä ptc-vastuksella. Tesla menee tässäkin omaa tietään (S/X erikseen, niissä on ovenkahvatkin takana) sillä kaikki mahdollinen autoista jätetään pois jotta olisi halvempi rakentaa. Ennenkaikkea rwd vehkeet sitten kärsivät heikommasta akun lämmityksestä.

Toki esim Ioniq 5:ssa tuo vastus on vain 4,4kW eli teho on mitoitettu jonnekin Välimerelle. Lämpöpumppu sitten jossain olosuhteissa voinee avustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki muut merkit lämmittävät akun jäähdytysvettä ptc-vastuksella. Tesla menee tässäkin omaa tietään (S/X erikseen, niissä on ovenkahvatkin takana) sillä kaikki mahdollinen autoista jätetään pois jotta olisi halvempi rakentaa. Ennenkaikkea rwd vehkeet sitten kärsivät heikommasta akun lämmityksestä.

Toki esim Ioniq 5:ssa tuo vastus on vain 4,4kW eli teho on mitoitettu jonnekin Välimerelle. Lämpöpumppu sitten jossain olosuhteissa voinee avustaa.
Tämä teslan tyyli on IMO parempi, onpahan yks paikka vähemmän mikä särkyä. Joka talvi facessa juttua että miks tämä klassikko s ja x ei lataudu vaikka ollut roikan päässä x tuntia. Syy että akunlämmitin paskana.
 
Tämä teslan tyyli on IMO parempi, onpahan yks paikka vähemmän mikä särkyä. Joka talvi facessa juttua että miks tämä klassikko s ja x ei lataudu vaikka ollut roikan päässä x tuntia. Syy että akunlämmitin paskana.

Niin siis jos oikein ymmärsin niin Tesla ei osannut tehdä kestävää ptc-vastusta S:ään/X:ään ja se on tekniikan vika?

Sen sijaan että oltaisiin tehty toimiva sähkö_vastus kuten n+1 muuta merkkiä on onnistunut tekemään. Defalta tai Calixilta voi kysyä apuja jos ei onnistu, parin kympin sisätilalämmittimessä on ollut ptc-vastuksia parikymmentä vuotta jo.
 
Joo mutta Tesla ei osta kaikkia akkujaan samasta paikasta, akkuja tulee Panalta, LG:ltä ja CATLilta ainakin eli kaikkia volyymietuja Tesla ei saa.



No 10 taalaa on merkittävä etu ainakin mutta emmehän me tiedä näistä kun akutkin on erilaisia.



Namiboxi?


Onko tällä kuluttajalle oikeasti merkitystä? Akkujen kehitys on alkanut tasaantua ja yleensä pitkissä soppareissa on hintaindeksit raaka-aineiden yms hintaliikkeiden mukaan.
Tuo Kiinan ihme.

Nuo akku sopimukset sitoo valmistajia ja teslalla sutjakkaan mennään seuraavaan eikä odotella 4v ja faceliftissä sitten voi taas vaihdella akkua kun sopimus sidottu siihen asti. Äskettäin oli Valmetin ja Porschen vääntöäkin mediassa kumpi makselee sakkoja kun alustaa muuttivat lennosta ja wanha akku nyt ei mahdukaan. Pakkohan sen Teslan ostaa usealta valmistajalta kun rahkeet ei riitä yhdellä myydä niin paljoa ja toisaalta tulee karvalakin lfp ja longrangen nmc jo lähtökohtaisestikin eri valmistajilta.
 
Nuo akku sopimukset sitoo valmistajia ja teslalla sutjakkaan mennään seuraavaan eikä odotella 4v ja faceliftissä sitten voi taas vaihdella akkua kun sopimus sidottu siihen asti.

Ehkä kuitenkin kannattaisi lähteä siitä että me emme tiedä juuri mitään näistä akkusopimuksista yms. Teet aika vahvoja oletuksia asioista taas kerran ilman mitään faktoja.
 
Niin siis jos oikein ymmärsin niin Tesla ei osannut tehdä kestävää ptc-vastusta S:ään/X:ään ja se on tekniikan vika?

Sen sijaan että oltaisiin tehty toimiva sähkö_vastus kuten n+1 muuta merkkiä on onnistunut tekemään. Defalta tai Calixilta voi kysyä apuja jos ei onnistu, parin kympin sisätilalämmittimessä on ollut ptc-vastuksia parikymmentä vuotta jo.
Niin mitä hyötyä tästä sähkö_vastuksesta on vrt. moottorilla/moottoreilla + kompressorilla lämmittäminen? Muuta kuin yks vikakohde lisää?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 744
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom