Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Omaan MY -23 pari tuoreinta päivitystä tuntuu palauttaneen pyyhkimien ja autopilotin toiminnan takaisin ostohetkeen. Pyyhkii lasia aivan milloin sattuu ja haamujarrutuksia taas joka väliin.
 
Omaan MY -23 pari tuoreinta päivitystä tuntuu palauttaneen pyyhkimien ja autopilotin toiminnan takaisin ostohetkeen. Pyyhkii lasia aivan milloin sattuu ja haamujarrutuksia taas joka väliin.
Tämä voi aivan yhtä hyvin liittyä muuttuneeseen säähän/kevääseen/valoon/kuun asentoon.
 
Vaihdoin eilen kesärenkaat alle ja irroitin samalla jarrupalat ja putsailin ekaa kertaa. 2v ja ~90tkm mittarissa MYLR ja palat eivät ole kuluneet käytännössä ollenkaan eivätkä olleet juuri edes jumissa. Toki perus likaa ja moskaa oli kerääntynyt, mutta lähti helpolla puhtaaksi pienellä teräsharjalla.

Jos ei palat nyt jotenkin muuten hajoa niin veikkaukseni on, että menee helposti ainakin 300 000 tkm alkuperäisillä paloilla ja levyillä. Että aika halvalla pääsee tässäkin asiassa sähköautolla kun jarruja ei juuri käyttää tarvitse.

Putsaus on varsin helppoa, joten ehkäpä otan tavaksi kerran vuoteen, aina samalla kun pistän kesärenkaat alle, suositushan taisi olla jopa vielä useammin.

Tähän mennessä huoltokulut pyöreä 0€. Tai no kaikki suodattimet (6kpl) olen ostanut hintaan 130€, mutta eivät ole vielä vaihtokunnossa joten odottavat vielä hyllyssä.

Huoltokuluiltaan todella halpaa ajoa kyllä, edellisessä autossa oli perus huollot vähintään 1000€/v ja siihen päälle sitten jakohihnan vaihtoa, jarruremonttia ym.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla taas on levyt kierot, muuten kyllä lähes kulumattomat.. Eipä tuota normi ajossa huomaa, kun ei jarrulla tarvitse juuri seistä, mutta jos ajaa ilman regeniä niin kyllä tuntuu polkimessa..
 
Tein tuon Teslan oman akkutestin. Model 3 RWD LFP akulla vm. 2022. Ajettu 110tkm. Noin 13h meni 11kW laturilla ja testi aloitettu 3% varauksesta. Suosittelen ajamaan vaikka 0% ennen testin aloittamista.

Tulokseksi anto 91%. Autoa ladattu kotona pääsääntöisesti 11kW teholla TWC:llä. Latausraja ollut aina 100%. Rangeksi auto antoi 100% akun varauksella 418km ennen testiä että sen jälkeen.

TWC mitannut että energiaa olisi mennyt 61.2kWh, Tesla appi sanoisi että autoon meni 57kWh.

Screenshot_20250419_145142_Gallery.jpg
 
Tein tuon Teslan oman akkutestin. Model 3 RWD LFP akulla vm. 2022. Ajettu 110tkm. Noin 13h meni 11kW laturilla ja testi aloitettu 3% varauksesta. Suosittelen ajamaan vaikka 0% ennen testin aloittamista.

Tulokseksi anto 91%. Autoa ladattu kotona pääsääntöisesti 11kW teholla TWC:llä. Latausraja ollut aina 100%. Rangeksi auto antoi 100% akun varauksella 418km ennen testiä että sen jälkeen.

TWC mitannut että energiaa olisi mennyt 61.2kWh, Tesla appi sanoisi että autoon meni 57kWh.
Yllättävän heikon tuloksen antoi prosenttilukuna. Itellä saman verran ajettu saman vuosimallin yksilö, jolle Teslamate antaa arvioksi 94.1%, usable battery 56.5kWh ja 100% kilometreinä auto antaa 414km.
 
Itse ajoin M3P -21 ja ajettu 129tkm. Niin 89% tuloksen. Kun taas toinen app laskenut 91%. Akkuna Panan 82kwh.

Tuntuu kyllä mielestäni kovalta tuo kuluma 4 vuotta vanhaksi. Jota ladattu 11kw pääosin ja muutamat kerrat superilla.
 
En ole tehnyt. Siinä testissä taisi olla 5kW minimiteho AC-lataukselle niin ei sitten onnistu omalla kotilaturilla.
Ok. Jännä kun nyt latasin täyteen ensimmäistä kertaa akkutestin jälkeen, näyttää rangeksi 100% akulla 422km. Varmaan vuoden tuo näytti aina 418km.

Myös toinen jännä kun iskin auton kännykän wifi-hotspottiin kiinni niin auto latasi/uppas noin 6gigaa tavaraa 10minuutissa, eikä siis ladannut mitään päivitystäkään.
 
Itse ajoin M3P -21 ja ajettu 129tkm. Niin 89% tuloksen. Kun taas toinen app laskenut 91%. Akkuna Panan 82kwh.

Tuntuu kyllä mielestäni kovalta tuo kuluma 4 vuotta vanhaksi. Jota ladattu 11kw pääosin ja muutamat kerrat superilla.
Minusta taas kuulostaa aika normaalilta / jopa vähäiseltä kulumalta halpuutetulle NMC-kemialle.

Joku 5% lähtee ekassa vuodessa nopeasti anyway ja sen jälkeen sitten mennään pitkään hidasta 95->80% soh väliä ja sitten varmaan meno kiihtyy. Tuossa voi hyvin olla 500tkm vielä tankissa ennenkuin akku lahoaa.
 
Viimeksi muokattu:

Trumpin tullit iskivät Teslaan 145 prosentilla – kahden mallin tuotanto välittömästi jäihin​

Odotettujen Tesla-mallien tuotannonaloitus keskeytyy toistaiseksi.

Kyseessä ovat Teslan täyssähköinen Semi -kuorma-auto sekä itseohjautuva Tesla Cybercab -robottitaksi.

Trumpin tullit iskivät Teslaan 145 prosentilla – kahden mallin tuotanto välittömästi jäihin

Mitenhän pitkää keskeytystä on luvassa.
Kuulostaapa taas vaan kevyeltä toimitusjohtajan ”vapaudu vankilasta” kortilta. Joo, kyllä meillä muuten olisi kaikki jo tuotannossa mutta kun noi tullit…
 
Kuulostaapa oudolta että ei koske muita malleja kun luulisi näihinkin tulevan Kiinasta osaa myös. Vai oikeastiko tekevät kaikki USAssa muihin?
 
Kuulostaapa oudolta että ei koske muita malleja kun luulisi näihinkin tulevan Kiinasta osaa myös. Vai oikeastiko tekevät kaikki USAssa muihin?
Muita malleja tehdään muuallakin joten niiden tuotantoa ei tarvitse lopettaa, ainakaan siis muualla kuin Usassa. Noita kahta mallia tehdään vain usassa joten ne pitää lopettaa. Juttu ei kerro pitääkö kaikki tuotanto lopettaa usassa.
 
Muita malleja tehdään muuallakin joten niiden tuotantoa ei tarvitse lopettaa, ainakaan siis muualla kuin Usassa. Noita kahta mallia tehdään vain usassa joten ne pitää lopettaa. Juttu ei kerro pitääkö kaikki tuotanto lopettaa usassa.
Sitä tarkoitin että tekevätkö muka niin paljon osia paikallisesti että voivat tuottaa muita malleja ongelmitta. Kuulostaisi oudolta jos tariffit osuisivat vain näihin kahteen malliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 300
Viestejä
4 741 956
Jäsenet
77 314
Uusin jäsen
Lukrula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom