Teltonika rut50x

Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Alkaa mennä hermo kun viive on mahoton peleissä 70-80. Onko tämä nyt semmonen millä pärjäisi pidempään vai riittäisikö joku toinen ei niin pro modeemi..


tai tämmönen

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Nuo industrial ja pro versiot on tehty toimimaan, mutta viiveen alentaminen ei ole oman käsitykseni mukaan se mihin nuo on luotu. Ainakaan Teltonikan RUT 950 ole mikään erikoinen laite. Toimii samalla tavalla kuin muutkin LTE-laitteet eli verkon signaalista riippuen. Eli jos on kehno signaali jo nyt niin ei tuo auta perusantenneilla.

Toki asiaa auttaisi jos tiedettäisi mikä on nykyinen reititin/mokkula yhdistelmä. Sekä vähän ympäristöstä kuinka kaukana on lähin operaattorin masto. Myös se että oletko yhteydessä langallisesti vai langattomasti reitittimeen. Sekä onko tuo reititin talon pimeimmässä nurkassa keskellä taloa.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Hieman päivitystä. Katolle laitoin tämmösen Dookólna antena MIMO 12 dBi LTE 4G 3G 2G 2x nż, Yagi.pl ja töistä otin kokeiltavaksi Teltonika rut 950 kun siellä oli ylimääräisenä.

Nopeus parani hieman, mutta viive pelissä siltikin 70-80 vaikka testi näyttää 23

Tuota Teltonikaa en kyllä osaa säätää, onko perusjutuille vinkkejä?



Viive (ping)
23 ms/Hyvä
Viiveen vaihtelu (jitter)
5 ms/Hyvä
Latausnopeus (download)
27 Mbps
Lähetysnopeus (upload)
43.6 Mbps
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Peliserveri on 50-60 ns viipeen päässä sinun 5G tukiasemasta. Loppu viive tulee 5G:stä. Vaikea nähdä että saisi RUT asetuksista näitä kahta vähennettyä. Toi 23 ms on se, mitä syntyy sinun operaattorin Infrasta ja 5G ilmatiesiirrosta. Sitte voisi saada ehkä 10ms pois paremmalla signaalin laadulla, ehkä. Mutta vähän menee arvailuksi.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Peliserveri on 50-60 ns viipeen päässä sinun 5G tukiasemasta. Loppu viive tulee 5G:stä. Vaikea nähdä että saisi RUT asetuksista näitä kahta vähennettyä. Toi 23 ms on se, mitä syntyy sinun operaattorin Infrasta ja 5G ilmatiesiirrosta. Sitte voisi saada ehkä 10ms pois paremmalla signaalin laadulla, ehkä. Mutta vähän menee arvailuksi.
Kiitos vastauksesta. Tuo selittääkin ison pingin. Niin ja liittymä on toistaiseksi 4g. Saattaisi vähän varmaan parantua, kunhan vaihtaisi 5g liittymäksi ja uusisi modeemin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
337
Ehkä kannattaa avata tuota skenaariota, kuten @Crazy train mainitsi. Asuinalue (yksityisyyden suojan turvaamiseksi tarkoitan kuvailua), mahdolliset mastot ympäristöstä. Antenniasiassakin suuntaava antenni voisi olla parempi.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
oki asiaa auttaisi jos tiedettäisi mikä on nykyinen reititin/mokkula yhdistelmä. Sekä vähän ympäristöstä kuinka kaukana on lähin operaattorin masto. Myös se että oletko yhteydessä langallisesti vai langattomasti reitittimeen. Sekä onko tuo reititin talon pimeimmässä nurkassa keskellä taloa.
Eli nyt väliaikaisesti on tuo Teltonika rut 950 modeemina ja piuhalla tulee katolta siihen tuo Dookólna antena MIMO 12 dBi LTE 4G 3G 2G 2x nż, Yagi.pl
Modeemilta suoraan piuha koneeseen. Langattomasti olen 4g yhteydellä nyt. Elisa prkl vei piuhan pois, olisi ollut varmempi. Lähin torni on 2.6 km päässä.
1680895994105.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Eli nyt väliaikaisesti on tuo Teltonika rut 950 modeemina ja piuhalla tulee katolta siihen tuo Dookólna antena MIMO 12 dBi LTE 4G 3G 2G 2x nż, Yagi.pl
Modeemilta suoraan piuha koneeseen. Langattomasti olen 4g yhteydellä nyt. Elisa prkl vei piuhan pois, olisi ollut varmempi. Lähin torni on 2.6 km päässä.
Eipä tuohon kauheasti ehdotettavaa ole, kun olet jo antennissa kiinni(ehkä kunnon suunta-antenni kunnon suuntaamisella?). RUT950 asetukset on runsaat, mutta itse 4G/LTE:n liittyvät asetukset on hyvin vähäiset. En tiedä onko tuon Teltonikan noilla palomuuriasetuksilla mitään suurempaa vaikutusta ping:iin. En ole testannut kun en tuota itse omista, mutta yritys jossa työskentelen omistaa tuollaisen. Olen kahden vaiheilla suosittelisinko tuota lainkaan mihinkään. Ruuhka-aikaan eli iltapäivisin nopeudet on luokkaa 10 Mbps. Aamulla oli jopa 20Mbps. Ja tuo on laitteen omilla antenneilla.

5G ehkä saattaisi ainakin mainospuheiden mukaan parantaa asioita 5G reitittimellä, mutta ne on mainospuheita. Ei ole itsellä kokemusta asiasta. Toki varmaan jossain välissä tämäkin päivitys tulee eteen työpaikassa. Pitää vaan löytää sopiva laite tuohon etäpisteeseen. 5G reititin maksaa aivan liikaa edelleen operaattoreilla.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
178
Alkaa mennä hermo kun viive on mahoton peleissä 70-80. Onko tämä nyt semmonen millä pärjäisi pidempään vai riittäisikö joku toinen ei niin pro modeemi..
Kannattaa selvitellä mahdollisuus oikeaan nettiyhteyteen kuidun kautta ja unohtaa nämä 4G/5G viritykset jos viive on tärkeä saada alas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Eipä tuohon kauheasti ehdotettavaa ole, kun olet jo antennissa kiinni(ehkä kunnon suunta-antenni kunnon suuntaamisella?). RUT950 asetukset on runsaat, mutta itse 4G/LTE:n liittyvät asetukset on hyvin vähäiset. En tiedä onko tuon Teltonikan noilla palomuuriasetuksilla mitään suurempaa vaikutusta ping:iin. En ole testannut kun en tuota itse omista, mutta yritys jossa työskentelen omistaa tuollaisen. Olen kahden vaiheilla suosittelisinko tuota lainkaan mihinkään. Ruuhka-aikaan eli iltapäivisin nopeudet on luokkaa 10 Mbps. Aamulla oli jopa 20Mbps. Ja tuo on laitteen omilla antenneilla.

5G ehkä saattaisi ainakin mainospuheiden mukaan parantaa asioita 5G reitittimellä, mutta ne on mainospuheita. Ei ole itsellä kokemusta asiasta. Toki varmaan jossain välissä tämäkin päivitys tulee eteen työpaikassa. Pitää vaan löytää sopiva laite tuohon etäpisteeseen. 5G reititin maksaa aivan liikaa edelleen operaattoreilla.
Itse olen noita RUT950 muutamia kymmeniä konffaillut ja tosiaan ihan hirveästi mobiilipuolelle ei ole asetuksia mutta eipä tuo mikään hi-performance laite olekaan vaan pikemminkin luotettava peruslaite. Ei tuolla kovin kummoisia mobiilinopeuksia edes saa kun on LTE Cat4 -laite eli olikohan se nyt maksimissaan 150Mbps down ja 50Mbps upload. Käytännön suorituskyvystä voin omien kokemuksien pohjalta sanoa että sekä langallisesta WANista että mobiili-WANista saa maksimissaan noin 95Mbps menemään läpi yhteen langalliseen LAN-porttiin mutta eipähän paljoa enempää voi olettaakaan kun laitteen portit on 100Mbps-portteja.

Laitteen palomuuriasetuksilla ei mitään kovin kummoista eroa pingiin saa mutta SQM:lla saa vähän kuormitettua pingiä alas. Räkkimallisessa RUTXR1:ssä on gigaiset eth-portit ja sillä tosiaan saa ainakin 100Mbps langallisesta WANista kulkemaan kaiken läpi, mobiililla en ole kerinnyt kokeilemaan. Siinäkin kyllä SQM auttaa pingien laskuun kuormitettuna. Itsellä siis oli ennen RUT950 ja nykyään RUTXR1 käytössä kotona.

RUTX50 ei ole omassa käytössä kokemusta mutta duunissa on pari yksilöä testissä ja vaikuttaa ihan ok kapistukselta. Ainakin firmalle tulleissa oli tehtaalta tullessa joku buginen firmis sisällä joten se kannattaa ensimmäisenä päivittää, siinä tehdasfirmiksessä (7.2.x?) esimerkiksi SNMP toimi huonosti ja signaaliarvojen mittarit näyttivät ihan mitä sattuu mutta uuteen firmikseen päivittämällä nuo lähtivät toimimaan paremmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 491
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom