Telia kaapelinetti ja latenssipiikit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kamsi
  • Aloitettu Aloitettu

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Olisikohan tekkiläisillä ideoita mitä voisi vielä kokeilla. Telian kaapelinetti on ollut käytössä jo vuosia mutta noin kaksi kuukautta sitten liittymään tuli mielenkiintoinen ominaisuus. Modeemin boottaamisen jälkeen noin vuorokauden päästä alkaa esiintymään korkeita latenssipiikkejä. Piikit ovat välillä jopa sekunnin luokkaa Telian gatewayhin testattuna. Oman verkon gatewayhin latenssi on aina alle 1ms. Vika korjaantuu sammuttamalla modeemista virrat ja laittamalla ne takaisin päälle. Seuraavia asioita olen jo kokeillut:
- Kolmea eri modeemia: 2x Technicolor CGA2121 ja yksi Ciscon EPC3825
- Mitattu kaapelin päästä signaalia eikä siellä näkynyt häiriöitä (Suomen KTV-palvelun toimesta)
- Filtterin kanssa ja ilman filtteriä
- Vaimentimen kanssa ja ilman

Tein vikailmoituksen myös Telialle mutta sieltä tuli tekstiviesti, että modeemi pitäisi laittaa siltaavaksi mitä se on aina ollutkin ja vikailmoitus laitettiin kiinni. ¯\_(ツ)_/¯
 
Olisikohan tekkiläisillä ideoita mitä voisi vielä kokeilla. Telian kaapelinetti on ollut käytössä jo vuosia mutta noin kaksi kuukautta sitten liittymään tuli mielenkiintoinen ominaisuus. Modeemin boottaamisen jälkeen noin vuorokauden päästä alkaa esiintymään korkeita latenssipiikkejä. Piikit ovat välillä jopa sekunnin luokkaa Telian gatewayhin testattuna. Oman verkon gatewayhin latenssi on aina alle 1ms. Vika korjaantuu sammuttamalla modeemista virrat ja laittamalla ne takaisin päälle. Seuraavia asioita olen jo kokeillut:
- Kolmea eri modeemia: 2x Technicolor CGA2121 ja yksi Ciscon EPC3825
- Mitattu kaapelin päästä signaalia eikä siellä näkynyt häiriöitä (Suomen KTV-palvelun toimesta)
- Filtterin kanssa ja ilman filtteriä
- Vaimentimen kanssa ja ilman

Tein vikailmoituksen myös Telialle mutta sieltä tuli tekstiviesti, että modeemi pitäisi laittaa siltaavaksi mitä se on aina ollutkin ja vikailmoitus laitettiin kiinni. ¯\_(ツ)_/¯

Sen verran paljon oot jo omasta päästä tehnyt, että itse tekisin vaan uuden vikailmon Telialle.
 
Olisikohan tekkiläisillä ideoita mitä voisi vielä kokeilla. Telian kaapelinetti on ollut käytössä jo vuosia mutta noin kaksi kuukautta sitten liittymään tuli mielenkiintoinen ominaisuus. Modeemin boottaamisen jälkeen noin vuorokauden päästä alkaa esiintymään korkeita latenssipiikkejä. Piikit ovat välillä jopa sekunnin luokkaa Telian gatewayhin testattuna. Oman verkon gatewayhin latenssi on aina alle 1ms. Vika korjaantuu sammuttamalla modeemista virrat ja laittamalla ne takaisin päälle. Seuraavia asioita olen jo kokeillut:
- Kolmea eri modeemia: 2x Technicolor CGA2121 ja yksi Ciscon EPC3825
- Mitattu kaapelin päästä signaalia eikä siellä näkynyt häiriöitä (Suomen KTV-palvelun toimesta)
- Filtterin kanssa ja ilman filtteriä
- Vaimentimen kanssa ja ilman

Tein vikailmoituksen myös Telialle mutta sieltä tuli tekstiviesti, että modeemi pitäisi laittaa siltaavaksi mitä se on aina ollutkin ja vikailmoitus laitettiin kiinni. ¯\_(ツ)_/¯

Ei meillä telian kaapelissa ikinä ole ollut siltaavas purkkia. Saapui reitittävänä ja sellaisena on pysynyt jo muutaman vuoden.

Miltä signaalitasot näyttää heti bootin jälkeen ja muuttuuko ne silloin kun ongelma esiintyy?

Mistä muuten huomasit ongelman alunperin?
 
Ei meillä telian kaapelissa ikinä ole ollut siltaavas purkkia. Saapui reitittävänä ja sellaisena on pysynyt jo muutaman vuoden.

Miltä signaalitasot näyttää heti bootin jälkeen ja muuttuuko ne silloin kun ongelma esiintyy?

Mistä muuten huomasit ongelman alunperin?

Technicolorin purkissa on sellainen kätevä ominaisuus, että reitittävänä se katkaisee kaikki TCP yhteydet tasan kahdeksan tunnin välein. :comp:

Siltaavana tuonne purkkiin ei pysty kirjautumaan enää kun yhteys on muodostettu. Login ruutu kyllä aukeaa mutta sisään ei pääse.

Huomasin ongelman kun kotitoimistolla koitin antaa SSH yhteyden yli komentoja ja osa kirjoituksista tuli reilusti jäljessä.
 
Huomasin ongelman kun kotitoimistolla koitin antaa SSH yhteyden yli komentoja ja osa kirjoituksista tuli reilusti jäljessä.
Tuo SSH-viive ja tietysti myös korkeat latenssipiikit viittaavat pikemminkin (matalaan tai korkeampaan) packet lossiin.

Jos monta kaapelimodeemia toimii samalla lailla, mutta modeemin bootti heti korjaa tilanteen (tietyksi aikaa), niin operaattorin pään laite (default gateway) vaikuttaisi yhdeltä vikakandilta. Jos kaapeliverkossa olisi muuta häiriötä, niin ei kai se boottaamalla poistuisi.

Tcpdump esim. Wiresharkilla kun vika on päällä voisi kertoa jotain, varsinkin jos siinä olisi suoraa default gw:n pingausta, joka normaalisti toimii pienellä latenssilla.
EDIT: Tuo pitäisi ottaa suoraan siltaavassa tilassa olevan kaapelimodeemin seuraavasta laitteesta (PC tai reitittimen WAN)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo SSH-viive ja tietysti myös korkeat latenssipiikit viittaavat pikemminkin (matalaan tai korkeampaan) packet lossiin.

Jos monta kaapelimodeemia toimii samalla lailla, mutta modeemin bootti heti korjaa tilanteen (tietyksi aikaa), niin operaattorin pään laite (default gateway) vaikuttaisi yhdeltä vikakandilta. Jos kaapeliverkossa olisi muuta häiriötä, niin ei kai se boottaamalla poistuisi.

Tcpdump esim. Wiresharkilla kun vika on päällä voisi kertoa jotain, varsinkin jos siinä olisi suoraa default gw:n pingausta, joka normaalisti toimii pienellä latenssilla.

Wireshark ei ole niin tuttu mutta tuoko se jotain lisäarvoa perinteisen "ping -t" komennon lisäksi tähän keissiin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 664
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom