Teknologia ja lapset

Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
19
Kysyisin tällaista miten muut ovat miettineet/hoitaneet omien muksujensa kännyköiden käyttöä. Oletan, että täällä on muitakin vanhempia?
Omalla kohdalla siis kaksi alakoulu-ikäistä. Olen ollut melko liberaalilla kannalla kännyköiden, tablettien ym. suhteen. Koulupäivinä käyttörajat, nekin melko reilut. Olemme avoimesti keskustelleet somen käytöstä ja sen mahdollisesta vaikutuksesta ajatuksiin.

Niin ja tiedän että tulee kommenttia tyyliin "ei tuon ikäisillä kuulu olla somea/kännyä/mitään", mutta jos teillä on omia lapsia niin tiedätte kyllä miten nämä menee. En myöskään halua, että he kokevat jäävänsä ulkopuoliseksi porukoissaan. Käytännössä kaikilla on kännykkä ja tiktok/snapchat/insta/whatsapp/jokumuu. En siis ole, enkä haluakaan lukea heidän kännyköitään, koska heilläkin on oikeus yksityisyyteen. Toki välillä seuraan käyttöä iphone ruutuaika-osiosta ja sitten kyselen vähän mikä meininki.

Aiemmin ei ole isompaa ongelmaa ollut, mutta nyt tämän uusimman kriisin myötä tuntuu että homma on räjähtänyt käsiin ihan totaalisesti. Pari päivää sitten satuin ohimennen huomaamaan kun likka katseli sotavideoita tiktokista, ja kun kysyin hieman että näytäppäs mitä siellä on, niin käytännössä kaikki videot oli sotaan liittyviä ja venäjä-meemejä. Päätimme yksissä tuumin että tiktok on ainakin hetken pois käytöstä. Hän oli asiasta samaa mieltä, vaikka itse kovasti videoita tekikin sinne. Nyt kuitenkin snapchat on tullut tilalle, ja siellä sitten leviää nämä samat videot.

Vaikea yhtälö. Varsinkin, kun ei tiedä mitä tällä koko "digiviihteellä" on vaikutuksia pitkässä juoksussa. Sen lisäksi se, että en halua lapseni rupeavan vihaamaan tavallisia venäjää puhuvia ihmisiä, joita heidänkin luokaltaan löytyy.
Tiedän, kuulostan ihan muumiolta. Ylireagoinko? Miten muut ovat hoitaneet, oletteko edes?
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
263
Arkisin räpellysaikaa annetaan 1-2h jos läksyt yms muut velvoitteet onnistuu. Tiktokit yms snapchatit (en ole käyttänyt, olen muumio :D ) voisi olla käytössä jos sisältö on ok, jos täynnä sotavideoita, seksiä yms. niin banniin. Whatsapilla onnistuu ihmisten välinen kommunikointi ihan riittävästi.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Omalla muksulla ainakin on rajattu (tällä haavaa) siihen että mitään somepaskoja ei asenneta. Youtubea saa katsella ja Whatsappia käyttää kavereiden kanssa viesteilyyn, PS5 pelailla jne. Aikaa saa käyttää sen verran mitä viihteeseen yleisestikin, jos ulkoillaan niin sitten ulkoillaan, jos ollaan kotona eikä muuta tekemistä niin saa katsella.

Maailma muuttuu ja nykylapset ei juuri mitään telkkaria juuri edes katso (ehkä joku Pikkukakkonen nuorimmilla vielä toimii), joten ihan luonnollista että viihdepuoli tulee tuolta tabletilta/kännykästä. Olihan sitä jo omassa lapsuudessakin vääntöä C64 ajankäytöstä, kun porukat kehottivat lopettamaan pelaamisen ja samaan aikaan katselivat itse telkkaria perse homeessa. Varmaan tästä syystä osaa itse rinnastaa nuo paremmin.

Oon omalta osaltanikin poistanut Instan ja Twitterin yms. kun otin ensin kokeeksi pois ja huomasin heti että pärjään ihan hyvin ilmankin. TikTokia ei ole ollut koskaan, eikä mitään "Snäppejä" yms. FB nyt on toistaiseksi jäänyt, mutta siellä on eräs "use case" jota varten tili pitää olla. Henkilökohtaista tiliäni harvoin käytän mihinkään, eikä kiinnosta muiden paskalla käynnit tai lumisadekuvat. Tässä kohtaa toki todettava, että noita TikTokeja yms. toki osa porukasta (erityisesti naiset?) käyttää ajantappomielessä siihen että selailee jostain random feedistä ihan random ihmisten "hauskoja videoita" yms. En ole tuommoista koskaan tehnyt itse, lähes aina on joku asia "tutkittavana" mistä kaivaa lisätietoa, viihde sitten vaikkapa pelaamisen kautta.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Itsellä ei ole lapsia, mutta mielestäni alakoululaisella ei ole niin tarvetta yksityisyyteen etteikö vanhemmat voisi vähän tsekkailla mitä siellä kirjoitellaan / mitä videoita katsellaan ihan säännöllisesti. Itseäni vähän huolettaisi että kenen kanssa siellä jutellaan yms.

yläkoululaisella pitää sitten enemmän antaa tilaa ja yksityisyyttä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 430
Arkisin räpellysaikaa annetaan 1-2h jos läksyt yms muut velvoitteet onnistuu. Tiktokit yms snapchatit (en ole käyttänyt, olen muumio :D ) voisi olla käytössä jos sisältö on ok, jos täynnä sotavideoita, seksiä yms. niin banniin. Whatsapilla onnistuu ihmisten välinen kommunikointi ihan riittävästi.
Samat videot siellä whatsapissa pyörii.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 445
Viestejä
4 215 021
Jäsenet
71 055
Uusin jäsen
Zodiac1984

Hinta.fi

Ylös Bottom