Tekniikkakatsaus: AMD Radeon RX Vega (Vega 10)

Arvostele artikkeli

  • 5 - Erinomainen

    Ääniä: 16 36,4%
  • 4 - Hyvä

    Ääniä: 24 54,5%
  • 3 - Keskinkertainen

    Ääniä: 4 9,1%
  • 2 - Huono

    Ääniä: 0 0,0%
  • 1 - Täydellinen rimanalitus

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    44

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 337
Joko sinulla kävi tuuri tai pelivalikoimasi oli hyvin rajoittunut, hyvin on muistissa vielä miten me Voodoo-miehet nauroimme partoihimme kun TNT-tyypit vaihtoivat ajureita liki joka pelin välillä että ne toimi kunnolla, kun meillä kaikki vaan Toimi(TM)
Silloin TNT 2 Pro ei enää ollut uusinta uutta (ja Rage IIc olisi pitänyt olla kuopattu jo aikoja sitten - paskaa laittoivat pakettikoneisiin). Kaikki mitä silloin löytyi toimi täydellisesti (eikä enää tarvinnut kuolata vanhempien Matrox G200:n perään) Voi sitä riemua kun NHL 2000 toimi vihdoin täysin sulavasti ja ilman mitään ongelmia grafiikoissa.

Siitten menikin koko (PII 300 MHz) roska vaihtoon, tilalle tuli maakkina AMD Athlon Thunderbird 1 GHz rossulla ja Creativen GeForce 2 Pro näyttiksellä.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nää nostalgiajutut on ihan kivoja mutta miten noi viimeiset ~15 viestiä liittyy RX Vegaan muuten kuin että AMD on siinä takana? :mad:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Lukaisin Petruksen artikkelin läpi viikonloppuna mutta kommentointi jäi silloin tekemättä. Olipahan tiivis tietopaketti ja aika raskas lukukokemus sellaiselle joka ei aktiivisesti seuraa näytönohjain/GPU-puolen kehitystä.

Kun tuota tietoa tuntuu olevan, niin olisiko @Kaotik mahdollista kirjoittaa enemmänkin artikkeleita näytönohjainten tämän hetken kehityssuuntauksista ja teknologioista? Artikkeleissa näitä aiheita voisi käsitellä vaikka kolmen kohderyhmän kannalta: pelaajat, grafiikan ammattilaiset (3D-mallinnus/rendaus, videoiden käsittely) ja tieteellinen laskenta/kryptovaluutat.

Minulle itselleni tuli viime kuukausien aikana jokseenkin yllätyksenä että kryptovaluuttojen louhiminen on jo niin iso bisnes että se vaikuttaa kuluttajille tarkoitettujen näytönohjainten saatavuuteen ja epäilemättä myös piirien suunnitteluun AMD:llä ja Nvidialla. Näistä aiheista olisi mukava sivistää itseään suomeksi kirjoitetuilla artikkeleilla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 634
Lukaisin Petruksen artikkelin läpi viikonloppuna mutta kommentointi jäi silloin tekemättä. Olipahan tiivis tietopaketti ja aika raskas lukukokemus sellaiselle joka ei aktiivisesti seuraa näytönohjain/GPU-puolen kehitystä.

Kun tuota tietoa tuntuu olevan, niin olisiko @Kaotik mahdollista kirjoittaa enemmänkin artikkeleita näytönohjainten tämän hetken kehityssuuntauksista ja teknologioista? Artikkeleissa näitä aiheita voisi käsitellä vaikka kolmen kohderyhmän kannalta: pelaajat, grafiikan ammattilaiset (3D-mallinnus/rendaus, videoiden käsittely) ja tieteellinen laskenta/kryptovaluutat.

Minulle itselleni tuli viime kuukausien aikana jokseenkin yllätyksenä että kryptovaluuttojen louhiminen on jo niin iso bisnes että se vaikuttaa kuluttajille tarkoitettujen näytönohjainten saatavuuteen ja epäilemättä myös piirien suunnitteluun AMD:llä ja Nvidialla. Näistä aiheista olisi mukava sivistää itseään suomeksi kirjoitetuilla artikkeleilla.
Kahtotaan ja pohditaan, mitään en lupaamaan lähde. Tämänkin piti olla alunperin vain uutis"artikkeli" mutta kun mittaa kertyi kävi selväksi että tää on pakko julkaista artikkelina
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Haluaisit siis "Nvidia only" ja "AMD only" pelejä?
Noiden käyttöönotto nyt vain vaatii järkevästi tehtynä ne tietyt mutkat ja siinä menee aikaa. Lisäksi, koska meillä on useampi valmistaja ja koska meillä on patentointiviritykset, niin eri tahot kulkevat eri teitä ja sekin hidastaa noiden käyttöönottoa. Sitten varsinkin, jos meillä on joku "open" systeemi, jossa ei ole ketään päättämässä itsevaltiaan ottein, mitä siihen tulee ja mitä ei, homma hidastuu kiistelyn ja arpomisen seurauksena vielä huomattavasti lisää.
Lähinnä haluaisin, että valmistajat olisi aktiivisempia tuomaan kaikki DX12 ominaisuudet kortteihin ja pelintekijät peleihin. Mitään Nvidia tai AMD only pelejä en halua, se olisi vain tyhmää.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 759
Pari huomautusta:

- Mikä on ISA? Ennen lyhenteiden käyttöä olisi hyvä mainita koko nimi, kuten tekstin loppupuolella tehdään.
- Esimerkkejä, missä toiminnoisaa FP16 nopeuttaa? Nyt ei oikein saa kiinni, ellei tiedä asiasta jo etukäteen.

Muuten näin ihan 4/5 artikkeli.
Tietotekniikka foorumilla kun ollaan niin ISA on tietysti Industry Standard Architecture eli ISA-väylä tutummin, saatiinko tämä vihdoin korvattua koska yrityksiähän on tehty muistaakseni useampia?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 634
Tietotekniikka foorumilla kun ollaan niin ISA on tietysti Industry Standard Architecture eli ISA-väylä tutummin, saatiinko tämä vihdoin korvattua koska yrityksiähän on tehty muistaakseni useampia?
Ei vaan Instruction Set Architecture, kuten artikkeliin päivitettiinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Tietotekniikka foorumilla kun ollaan niin ISA on tietysti Industry Standard Architecture eli ISA-väylä tutummin, saatiinko tämä vihdoin korvattua koska yrityksiähän on tehty muistaakseni useampia?
Vaikkakin tässä uutisessa ISA tarkoitti jotain muuta, niin eikös se ole jo korvautunut PCI:llä joka itse sitten korvautui PCI-E:llä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 175
Vaikkakin tässä uutisessa ISA tarkoitti jotain muuta, niin eikös se ole jo korvautunut PCI:llä joka itse sitten korvautui PCI-E:llä?
Se meni vähän enemmän niin, että ISA -> PCI & VLB. PCI -> AGP. PCI -> PCI-E. Valitettavasti sijoitukseni VLB:hen ei kannattanut ja se kuoli. Myöskin AGP-näytönohjaimet on nykyään SER-jätettä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
239
Matrox ja ATi oli aikoinaan OpenGL puolen harvoja tukijoita, mutta on se Doom aina ollut OpenGL/Vulkan peli ja samoin IDx enginet.

Sinänsä olen samaa mieltä siitä että olisi paljon terveempi ratkaisu tehdä OpenGL/DX/Vulkan/Metal, whatnot --conformity suite, jota vastaan sekä API:n toteutus että sitä käyttävät sovellukset voisi validoida. Vähän samaan tapaan kuin mitä GLES:lle oli.
Samasta syystä olen sitä mieltä että synteettiset testit antavat realistisemman kuvan raudan ja ajurien kyvykkyydestä kuin ns. "tosielämän" testit. On suorastaan perverssiä että laitetoimittajat liki mukisematta optimoivat sovelluksille tuotteitaan, eikä toisin päin.
Matrox ja ATI olivat kaikista huonoimmat vaihtoehdot OpenGL. Being there.

Taitaa edelleen bugittaa AMD:lla OpenGL Heaven benchmark, en mene takuuseen, mutta viela joku aika oli näin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Se meni vähän enemmän niin, että ISA -> PCI & VLB. PCI -> AGP. PCI -> PCI-E. Valitettavasti sijoitukseni VLB:hen ei kannattanut ja se kuoli. Myöskin AGP-näytönohjaimet on nykyään SER-jätettä.
vlb tuli ja erityisesti yleistyi selvästi ennen PCItä(486-aikana). Kun pci pentium-aikana yleistyi, vlbstä luovuttiin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
203
Sinänsä olen samaa mieltä siitä että olisi paljon terveempi ratkaisu tehdä OpenGL/DX/Vulkan/Metal, whatnot --conformity suite, jota vastaan sekä API:n toteutus että sitä käyttävät sovellukset voisi validoida. Vähän samaan tapaan kuin mitä GLES:lle oli.
Tämähän on tarkoituksena Vulkanin kanssakin, vendoreille on työkalut implementaation validoimiseen ja APIn käyttäjillekin on validaatiolayereita debuggaukseen. MS:llä on myös hyvin todennäköisesti jokin vastaava DX:lle mutta ei taida olla julkinen.

GL ESin kanssa ajurivalidointisuitejen olemassaolo ei ikävä kyllä ongelmia kadottanut, mobiili-3D:ssä tuli vastaan todella bugisia toteutuksia, Malin kanssa varmaan eniten aikaa palanut. Aika nopeasti on rautaa jossain kiinassa ulkona kun about UI ja suosituimmat pelit rendautuu ok, Unityssä ja muissa engineissä taas on rendaajassa hirveä kasa workaroundeja kaikille b-luokan toteutuksille joita ihmiset kuitenkin käyttää :kahvi:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 634
Jahas, päivitelläänpä ketjuun aiemmin tullutta väärää tietoa. AMD:n Rys Sommefeldt on kertonut Twitterissä että ajuri osaisi taikoa ihan itsekseen sopivista verteks- ja geometria shadereista primitive shadereita.


edit: Deussu näemmä juuri samoilla hetkillä löysi saman setin

edit2: juu, FP16 vaatii joka tapauksessa tuen softilta erikseen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 496
Viestejä
4 217 405
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
jsa555

Hinta.fi

Ylös Bottom