Osaako joku sanoa, mikä on peruskouluoppilaan oikeusturva sähköisessä kokeessa? Eräs opettaja siis teettää sähköisiä kokeita, joista oppilas saa tietää vain arvosanan. Vanhemmat tai oppilas eivät jälkikäteen näe tehtävien arviointeja tai sitä, missä tehtävissä on tullut virheitä. Olisi kiva nähdä ne tehtävät jotta pystyisi oppimaan virheistään.
Onko tällainen menettelytapa ihan ok?
Huoltajan on oikeus nähdä kokeet paperisina vastauksineen, pisteytyksineen, arvosteluineen, jos niin haluaa. Ja on oikeus myös saada perustelut. Meillä siirtyi koulu siihen jo viime lukuvuodelle, ettei kokeita enää näytetä/laiteta huoltajille tsekattavaksi vaan näkee vaan arvosanan Wilmasta. Käytin oikeuttani nähdä ne, joten molempien lasten kaikki kokeet ja sanakokeet ym. tulee kotiin nähtäväksi tasan joka lappu. Molempien lasten (3. ja 5.) luokilla on myös muutama muu, ketkä edelleen haluaa nähdä lastensa kokeet. Ongelmana oli vanhimman lapset open mukaan aiemmin se, että 80 % huoltajista ei kiinnostanut hevonvittuakaan lastensa kokeet ja jäi nimet kuittaamatta / kokeet palauttamatta oppilaan mukana kouluun, kun koteihin niitä ei saa jäädä koululaitoksen ohjeiden mukaisesti.
Ja on noissa on ollut kyllä korjattavaakin/huomautettavaa ihan oikeastikin (ihan periaatteesta haluan, että virheet korjataan, jos opettaja on tarkastanut väärin tai tehtävänanto on susihuono, tai vastaus mukamas väärin mutta koealueen kirjassa kuitenkin luki niin sivulla se ja se. Esim. enkun opettajan kans joutui hieman väittelemään, kun 5. luokalla yksi vastaus oli mukamas väärin, niin poikani muisti 3.lk kirjasta sen asian ja kun kirja kaivettiin esiin, niin siellä asia oli opetettu juuri kuten se kuuluu ja 5. lk kirjassa ei oikeastaan edes ollut sitä koealueella ja poikani oli vastannut juuri 3.lk oppikirjan mukaisesti...
Melkoisen vitsin silti kuulin eilen, että 5. lk enkussa alkaa parikokeet! Koe tehdään siis pareittain. Mitä helvettiä, toinen pareista voi olla tietämättä mitään, mutta jos toinen tietää niin pelastaa toisen pälkähästä. Onhan se toki työelämässäkin niin, että parias et voi todennäköisesti valita ja joudut tekeen paskojen työntekijöidenkin hommat jos ajattelet firman etua ja omaa rahapussias sitä kautta. Sit ne paskat työntekijät vaan pääsee pälkähästä vaikkei osais mitään. Ehkä toi parikoe on vaan tosielämään työelämävalmistautumissimulaatio + helpottaa parempia arvosanoja tilastoihin/niillekkin, kenen isit ja äidit käyneet vaan elämäm koulua ja lapsia ei niin koulu kiinnosta.
Toki, alkuvuodesta tuli matikkaan sitten myös kokeisiin tasot, eli oppilas itse valitsee, ottaako helpon, keskiverron vai vaikean matikan kokeen (ja oli muuten se vaikee ihan *itun vaikee, itse insinöörinä laskeskelen päivittäin ja käynyt kaikki mahdolliset matikat, fyssat ym. niin sai todella miettiä... Joskin tuosta ei tarvinut saada kuin jotain 19/30 p. niin tuli jo joku 9+ kun oli niin vaikea ja arvosana tietysti menee keskimääräisen menestyksen mukaan). Opettajalle vähän lisähaastetta, että miten nyt sitten arvostelee oppilaita, jos joku vetää helposta kokeesta 10, toinen keskiverrosta 9, ja kolmas vaikeesta vaikka 6 (joka sekin olis hyvä, koska helppo koe on ihan pilipali). Kokeet on periaatteessa samalla rungolla, mutta vaikeemmissa tehtävät on paljon monimutkaisempia ja vaikeampia, esim. helpossa pitää laskea joku neliön piiri valmiista luvuista, keskivaikeessa pitää jo päätellä suunnikkaasta piiri kun jotain puuttuu, vaikeesssa sinne laatikon sisään on piirretty joku vitunmoinen sokkelo ja pitää tietää jonkun sisällä olevan kolmion tietyn kulman asteluku. 11-vuotias poikanikin sanoi, että näki että ne helpot on ihan vitsejä, mutta niille kellä jotain vaikeuksia perusasioissa ja adhd-lääkitykset päällänsä ja muuten tulis nelosta kaikesta.