Tekkiläisten röyheimmät pyynnöt - "ain' ilmast työtä laulain tee"

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Vauva-lehden palstan ja tämän iltapäivälehtiartikkelin innoittamana avaan kettulin aiheelle.

Minkä ammatin edustaja olet ja mitkä ovat röyhkeimmät pyynnöt mitä olet saanut kuulla tuttavilta, "ystäviltä", sukulaisilta ja TYÖNANTAJALTA ym? (Vauva lehti missaa työnantajat!)

Itse en oikeastaan ole saanut ystäviltä röyhkeitä pyyntöjä tai sitten en vain muista niitä.

Mutta muistan erään työpaikan, jossa sai tehdä "ilmaista talkoilua" liki loputtomiin. Kaikki nakitukset olivat muka "siinähän se menee ohessa jne yada yada" mutta ylitöistä ei oltu valmiita maksamaan mitään.

Tosin mitään kovin isoja hommia ei tarjottu ilmaistehtäväksi, mutta kun pienten nakkien floodaus oli jatkuvaa, niin niistä kertyi iso virta. Siksi siihen oli vaikeaa puuttuakkin. Periaatteessa jos yksittäisestä nakista nurisi, se katsottiin pikkumaiseksi. Mitä se ehkä olikin....mutta kokonaisuushan se asiassa olisi pitänyt ratkaista - helvetin vaikea tilanne, onneksi duuni vaihtui.

PS. Juu olen tietoinen tästä ketjusta, joka sisältää pikkasen samaa asiaa mutta on otsikoltaan rajoitettu vain ilmaisiin ATK-nakkeihin. Tässä ketjussa saa kertoa kaikista nakeista ammattialasta riippumatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Puoliammattilaisena valokuvaajana on aina silloin tällöin joku tuttu kysymässä hintaa valokuvauspalveluille, kuten esimerkiksi hääkuvaukselle. Aivan parhaita ystäviä eli ehkä yhdet juhlat kesässä saatan kuvata rennosti ja halvalla, mutta useimmista kyselijöistä ei kuulu enää mitään hinnat kerrottuani.

Ei liity ammattiin, mutta ulkomailla asuessa on viimeisen 8 kuukauden aikana kaksi henkilöä ajatellut pääsevänsä luokseni viikoksi ilmaiseen majoitukseen. Oon kyllä joitakin parhaita ystäviä kutsunut ja saanutkin tänne vieraakseni, mutta näistä kahdesta kyselijästä toinen oli vain hyvänpäiväntuttu ja toinen täysin tuntematon...

Onneksi pääosa tuttavapiiristä on sen verran fiksua porukkaa että mahdollisia palveluksia tehdään kumpaankin suuntaan :)
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Ilmaiset remontoinnit, maalauskeikat ja muutot sukulaisten kesken.
Ala-asteelta on jäänyt mieleen omavaltainen rehtori, joka määräsi poikia siivoamaan tämän varastoa ja putsaamaan moottoripyöriä ja omia sekä koulun bändin soittimia. Vastapalveluksena todistuksen numerot nousivat ja kieltäytyjillä laskivat. Näin pienen paikkakunnan kyläkoululla joskus vuosituhannen vaihteessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Olen maatilalta kotoisin ja kotona tietysti pääsi tai joutui tekemään töitä käytännössä palkatta. Olen kuitenkin erittäin kiitollinen tästä kasvatuksesta ja olenkin oppinut, ettei elämästä selviä tekemättä työtä. Toisaalta olisi pitänyt tehdä enemmänkin töitä ja nimenomaan palkallista työtä oman maatilan ulkopuolella. Teinkin jonkun verran mm. rehupaalien käärintää ja puun istutusta. Olisi vain pitänyt tehdä enemmänkin niitä hommia ja lisäksi vaikka marjojen poimintaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 819
Joku kaipailee tietsikan kanssa jeesiä sillointällöin. Nuo on vähän semmoisia, että jos oikeasti joudut kaivamaan jotain haittaohjelmaa koneesta hemmettiin, niin että joudut googlaamaan ohjeita, joista ehkä joku toimii sen toista tuntia... Itseäni ei ainakaan tippaakaan kiinnosta tuota tehdä vapaaehtoisesti, vieläpä kun en arkityökseni koneiden kanssa touhua ja tuntuma on jo vähän hukassa.
Nojoo, muistan edelleen kaverin joka vähän niinkuin soitteli että voinko tulla koneen kanssa käymään ja kun kaveri sitten saapui niin hän esitteli ongelman ja osoitin sitten pihalla odottavaa ruohonleikkuria...
Happamalla naamalla se sen nurmikon ajeli ja minä jotain koneeseen sille asentelin sillä aikaa. Mutta... pisteet kaverille, sehän hitto oppi tuosta. Nimittäin seuraavan kerran kun tarvi koneen kanssa apua, niin se tarjoutu suoraan pesemään ja vahaamaan mun auton kun oli vasta vahauskoneenkin ostanut.

Näinhän sen kuuluu mennä, eiks niin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 139
Joku kaipailee tietsikan kanssa jeesiä sillointällöin. Nuo on vähän semmoisia, että jos oikeasti joudut kaivamaan jotain haittaohjelmaa koneesta hemmettiin, niin että joudut googlaamaan ohjeita, joista ehkä joku toimii sen toista tuntia... Itseäni ei ainakaan tippaakaan kiinnosta tuota tehdä vapaaehtoisesti, vieläpä kun en arkityökseni koneiden kanssa touhua ja tuntuma on jo vähän hukassa.
Nojoo, muistan edelleen kaverin joka vähän niinkuin soitteli että voinko tulla koneen kanssa käymään ja kun kaveri sitten saapui niin hän esitteli ongelman ja osoitin sitten pihalla odottavaa ruohonleikkuria...
Happamalla naamalla se sen nurmikon ajeli ja minä jotain koneeseen sille asentelin sillä aikaa. Mutta... pisteet kaverille, sehän hitto oppi tuosta. Nimittäin seuraavan kerran kun tarvi koneen kanssa apua, niin se tarjoutu suoraan pesemään ja vahaamaan mun auton kun oli vasta vahauskoneenkin ostanut.

Näinhän sen kuuluu mennä, eiks niin?
Sulla on kullan arvoinen kaveri!
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Olen maatilalta kotoisin ja kotona tietysti pääsi tai joutui tekemään töitä käytännössä palkatta. Olen kuitenkin erittäin kiitollinen tästä kasvatuksesta ja olenkin oppinut, ettei elämästä selviä tekemättä työtä. Toisaalta olisi pitänyt tehdä enemmänkin töitä ja nimenomaan palkallista työtä oman maatilan ulkopuolella. Teinkin jonkun verran mm. rehupaalien käärintää ja puun istutusta. Olisi vain pitänyt tehdä enemmänkin niitä hommia ja lisäksi vaikka marjojen poimintaa.
Tervetuloa meille talkoisiin. Keksin sulle kyllä enemmänkin töitä eli ongelmasi on korjattavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Hyvin pitkälti trolleilta nuo IS:n esimerkit kuulosti. Vihamiehet eivät ole ystäviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Jos itselläni olisi häät niin en viitsisi kysyä tuttavista kuvaajaa vaikka ammattilaisia onkin. Menee heillä koko juhlasta nauttiminen ohi kun joutuvat olemaan töissä.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Jos itselläni olisi häät niin en viitsisi kysyä tuttavista kuvaajaa vaikka ammattilaisia onkin. Menee heillä koko juhlasta nauttiminen ohi kun joutuvat olemaan töissä.
Valitettavasti tuo on totta, että tuota tapahtuu eikä ole edes harvinaista. Olen itsekin joutunut kyseiseen nakkiin kerran. No, kyseinen tuttavuus ei nyt ollut mitenkään niin läheinen ystävä, että olisin varsinaisesti "nauttimisen" missannut, en tuntenut juhlista ketään muuta kuin tuttavuuden. Näpsin kuvia (joita kehuttiin ammattilaisen ottamiakin paremmiksi), join viinaa ja yritin päästä kourimaan morsianta. Eli hauskaa oli.

Mutta ymmärrän kyllä että vituttaa, jos nakki viuhuu kun on kyse oikean tuttavan häistä. Minäkin kävin noissa häissä enempi harjoittelemassa kuvaamista jne.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Itseasiassa näin ne ammattilaisen ottamat kuvat ja omani olivat parempia, koska huvikseni tein vähän töitäkin saadakseni parempia kuvakulmia, valaistusta jne.

Ammattilainen oli selvästi vaan "näpsin vähän kuvii ja fyrkat veks" meiningillä paikalla ja en nyt ihmettele, noin minäkin tekisin jos työkseni moista tekisin.

Kuten kerroin, olin enempi itsekin vain kokeilemassa kykyjäni, että saisinko purkkiin häät. Näemmä sain. En ole tosin sitä taitoa kyllä missään sitten tarvinnut ja valokuvauskin on harrastuksena hiipunut täysin. Joskus nuorena jaksoin jopa tehdä omia kuvia labrassa. Tämä oli sitä aikaa kun valokuva oli vielä kasa kemiaa ja valoherkkiä molekyylejä. Ette te nuoremmat tiedäkkään....
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Voisko olla että tiesit millaisia kuvia kohteet haluavat heistä otettavan tjsp.?
Kuten kirjoitin, en tuntenut hääpaikalta ketään, en edes morsianta. Olin paikalla vain tuon tuttavuuden pyynnöstä.

Oli niissä minun kuvissa paljon parempia tilannekuviakin, olinhan häät alusta loppuun (ammattilainen näpsi lähinnä alussa ja häipyi)

Mutta kuvani olivat myös paremmin rajattuja, aukon käyttö parempaa ja valaistuskin enempi kohdillaan. Näin kyllä vaivaakin saadakseni kuviin eloa.

Varmaan samanlaista jälkeä olisi multakin tullut jos olisin vain antanut kameran laulaa automatiikalla suht samalla polttovälillä, sen enempää kuvakulmia tai mitään miettimättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Kävinpähän taas tänään eräänlaisissa sukujuhlissa, tai oikeastaan erään sukulaisen synttäreillä. Tottakai moni tiesi että tiedän tietokoneista ehkä vähän normaalia enemmän ja sen mukaisesti tuli sitten lukuisia pyyntöjä tyyliin "mulla ei ohjelma x käynnisty, viitsisitkö joskus vilkaista" tai "kone antaa virheilmoitusta y, mikähän mahtaisi olla syynä". Ei oikein nuo keikat kiinnostaneet koska noista tuskin olisi saanut kahvikuppia parempaa korvausta joten tuli tylysti kerrottua että "voin mä kurkata työajalla, hinta 85e/h alv0", kumma kyllä kiinnostus loppui aika äkkiä...
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Täytyy kyllä ihmetellä näitä ihmisperseitä, jotka ammattilaisilta pyytelee palveluksia - kahvipalkalla.
Tai ihan muutenkin vain.

Mulla on rakennusalalla kavereita, putkaria, sähkäriä ja kirvesmiestä.
Aina kun on jtn remonttia, niin yleensä näille ekana soitan.
Itse olen tyytyväinen, kun san ammattilaisen jonka käden jälkeen luotan ja tulee sovitusti paikalle.
Usein tulee hintaa kysyttyä työn loppuun, jos on pienempi urakka. Joskus on menty YYA henkeen, joskus taas raha vaihtanut omistajaa. Isommista hommista lasku perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 708
Jos itselläni olisi häät niin en viitsisi kysyä tuttavista kuvaajaa vaikka ammattilaisia onkin. Menee heillä koko juhlasta nauttiminen ohi kun joutuvat olemaan töissä.
Itse näen tämän omalla kohdalla hemmetin hyväksi tuuriksi. Mikään ammattikuvaaja en missään tapauksessa ole. Mutta jos häät, hautajaiset tms ihan mitä hyvänsä, niin jos pitää kuvata, videoida, niin kyllä ja jees! Kun en itse halua tulla kuvatuksi missään tilanteessa, niin paras suoja on olla itse kuvaajana. Nuo alkoi mennä melko rutiinilla kun käsikirjoitushan on sama. Vaikka hautajaiset, niin kuvaan siitä noin 45-60 min. otoksen. Katson että valot, varjot, kuvakulmat on kohdillaan. Ja se kässäri on päässä, kun noita ei voi tehdä niin että, otetaas uudestaan.. arkku ylös... Pitää mennä just eikä melkein kerralla purkkiin. Eikä tarvi editoida kun sen tekee kerralla oikein. Pientä ohjaajan/kirjoittajan/kuvaajan vikaa:think:?

Nykyään taas kaikilla on laitteet omasta takaa, ja tuloksena on sekalainen kasa materiaalia jossain mitä kukaan ei näe. Ennen oli ennen, ja viihdyin kameran takana. Edes rahaa tai mitään en pyytänyt.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 557
Itse saatan sillontällöin säätää jonkun konetta ja saan yleensä vaikkapa kympin rahaa nii kyllähän sitä mieluusti tekee
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Joidenkin on hankala sisäistää oman harrasteauton räpläämisen ja jonkun muun käyttöauton korjaamisen tai huoltamisen eroa. Ensimmäinen on rentoutumista ja toinen on (alemman koulutustason) työtä.

Monella se ehdottelu loppuu, kun tarjoutuu ihan vain pelkällä kaljapalkalla ottamaan vastuun tuon projektin suunnittelusta, työnjohdosta ja laaduntarkkailusta. Joskus tuohonkin joku tarttuu ja tuloksena on yleensä ihan mukavaa yhdessäoloa ja puuhastelua. :tup:
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Toisaalta, normaalissa kanssakäymisissä vastikkeeton auttaminen on ihan hyvien suhteiden ylläpitoa (joo, ymmärrän toki kun kerran 5 vuodessa nähty siskon kaiman tuttu kysyy apua). Sitä ei tiedä miten saattaa tulevaisuudessa tarvita itse apua...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
216
Kyllähän se keskimäärin melko hyvin menee hyvien kavereiden kanssa. Autan mielelläni kavereita heidän koneiden kanssa (vaikka mitään mikrotukihommia en ole tehnyt 10 vuoteen), ja saan kavereilta jeesiä erilaisiin rakennusprojekteihin, autojen huoltamiseen yms. missä itse en ole kovin näppärä. Jokainen pelaa omilla vahvuuksillaan... ja niin kauan kun mistään hyväksikäytöstä ei ole kyse, homma on OK.
 

LJ123

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
144
Omistan pakun ja sitähän aina välillä kysellään lainaan, vaikka pk-seudulla saa vuokrapakun alle 20€/h. :facepalm:
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Ökyrikas sukulainen meinaa, että tänne tultaisi yöksi ilmaiseksi tekemättä mitään. Siellä kun käy niin pitäisi muka sitten ajella nurmikkoa yms. Eipä tule käytyä tai juuri pidettyä yhteyksiä nykyään. Kyseessä on siis toisen vanhempani sisko ja hänen perheensä. Porukoitten luona tuo käy ja isää se kävi nakittamassa viikolla puutöillä. Isä kun nuo hommat osaa, mutta tuo ei. Sitten vielä jaksetaan moittia mun autoa, taloa yms yms. Joululahjaksi tuli pari vuotta sitten tiskirätti. Silloinen tyttöystävä oli vielä kylässä kun availin lahjoja. Se luuli, että joku on antanut mulle nipun rahaa lahjaksi. Voi luoja kun se repesi kun näki mun saavan tiskirätin. Odotin paketillista kortsuja kun se näytti siltä mutta ei. Niin... Eihän se edes itse siivoa kotona vaan joku opiskelija tyttö käy siivoamassa. Maksaako edes veroja? Pitäisiköhän ilmiantaa?

Miten se yrittää nakittaa sitten minua? Minun pitäisi korjata tietokonetta ja hoitaa päivityksiä, muistin lisäyksiä yms yms. Ihan ilmaiseksi. Jos se mulle yhden tonnin antaisi kaikesta avusta niin ei se edes huomaisi sitä. Markka aikoina sillä oli kotona ihan työhuoneessa lukitsemattomana 50.000mk käteistä. Siinä sitten niiden tyttö leikki itsekseen kauppaa oikeilla rahoilla. Niin... Hommasin sille aikoinaan läppärin työntekijä alennuksella, mutta siitäkään ei saanut mitään. Moitteita vain myöhemmin. Niin paljon on saanut kuulla irvailua, että enää ei jaksa.

Annan kyllä iltasanomille, seiskalle yms haastattelun. Löytyy kyllä juttua. Kaakaon saa kyllä toimittaja maksaa. Kehtaan esiintyä nimelläni.

Omistan pakun ja sitähän aina välillä kysellään lainaan, vaikka pk-seudulla saa vuokrapakun alle 20€/h. :facepalm:
Juu. Moni sukulainen, tuttu yms soitti aina avuksi. Ei edes polttoaine rahoja saanut. Isän työkaveri kyllä kerran lainasi ja tankkasi auton täyteen palauttaessa ja antoi viikonlopuksi mulle mersunsa käyttöautoksi, että pääsen kulkemaan. Hän on siis ainut kuka lainasi rehdisti. Sukulaiset, tuttavat yms ei sitten hyvittäneet apua mitenkään. Ei edes vastapalveluksena. Enää en Transportteria hommaa... en lähde tuohon oravanpyörään...

Ellei sitten isketä 10-20e seteliä tai asennuskaljoja käteen, silloin toki eri asia. Vituttaa vaan kun kaverit tietävät että tietotaitoa on, niin pitävät ilmaisena helpdeskinä. Perkele.
Mulla olisi yksi pitkä projekti... 20€ voin maksaa, jos kokoat koneen.... Asennan käyttiksen itse :-D Ei jaksa... Roippeet ollut tuossa mulla 12kk... Emo on jo kotelossa yms :p
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Kysyitkö edes? Siis bensarahoja?
Tulihan sitä kysyttyä usein. Kerran mun mummo maksoi mun sedän ex-vaimon kamojen viennistä. Ettei vaan poikansa tarvitse maksaa... Monesti ollut tankki tyhjänä ja kun ilmoitan asiasta niin kuulin "käy tankkaamassa"

Yhdessä vaiheessa ihan tuntemattomatkin alkoi soittelemaan. Jonkun tutun työkaveri tai niiden sukulainen. Jyväskylästä on käyty Oulussa, Joensuussa ja ties missä... Sitten ei makseta vaikka luvattiin...
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 851
Onhan tuota tullut hommia tehtyä ilmaiseksi aikanaan, suurimmaksi osaksi toki mikrotuki juttuja. Kunnes päätin vuosia sitten, että ilmaistyöt loppuvat ja raha saa vaihtaa omistajaa, jos koneen kanssa on ongelmia. Vanhemmat ja muutama ystävä saavat yhä ilmaista tukea, kun heiltä kuitenkin saa aina apua myöskin jos tarvitsee.

Ihmiset on kyllä erikoisia kun olettavat, että ilmaiseksi voi kaiken teetättää (tyyliin maksavat tarvikkeet ja toiset nekin nihkeästi), mutta eihän siitä työstä mitään tarvitse maksaa. Ja toki asenne muuttuu näillä toisilla ihmisillä kummasti, kun ei enää saakaan ilmaiseksi kaikkea kuten ennen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 880
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom