Teiden talvikunnossa pito

Raskaankaluston talvirengaspakko on mielestäni aika vitsi, vain vetävillä akseleilla pitää olla talvirenkaat urasyvyys 5mm. Muilla akseleilla (myös kärri) saa olla suvikumit 3mm.

Tärkein olisi aurata ne tiet, se suolaus ei poista sitä auraamisen tärkeyttä millään tavalla. Tiet ja etenkin risteykset jää usein ihan järkyttävään kuntoon kun sitä sohjoa ei aurata pois. Hieman oli huvittavan näköistä kun isossa kuormaajassa kuski ei meinannut kestää penkillä kun risteykseen oli "hieman" jäätynyt sohjoa ja risteys oli ihan perunapeltoa. Jotenkin kummallista, että sitä aurauskalustoa ei silloin näy oikein missään kun pitäisi ne sohjot aurata pois kaupunkialueella.

Suolaus tekee tiestä välillä ihan mielettömän liukkaan. Motarillakin on tullut tuo havaittua, oikea kaista on välillä aamuyöstä ihan peilijäässä ja vähän kostea kiitos suolauksen, vasenkaista kuiva ja todella hyvä ajaa. Motarilla tuo suolaus nyt vielä jotenkin toimii kun kunnossapito on melko hyvä, muualla miettisin sen suolan korvaamista jollain muulla. Suolaus estää normaalin talvikelin muodostumisen alemmilla tieluokilla.
 
Raskaankaluston talvirengaspakko on mielestäni aika vitsi, vain vetävillä akseleilla pitää olla talvirenkaat urasyvyys 5mm. Muilla akseleilla (myös kärri) saa olla suvikumit 3mm.

Tärkein olisi aurata ne tiet, se suolaus ei poista sitä auraamisen tärkeyttä millään tavalla. Tiet ja etenkin risteykset jää usein ihan järkyttävään kuntoon kun sitä sohjoa ei aurata pois. Hieman oli huvittavan näköistä kun isossa kuormaajassa kuski ei meinannut kestää penkillä kun risteykseen oli "hieman" jäätynyt sohjoa ja risteys oli ihan perunapeltoa. Jotenkin kummallista, että sitä aurauskalustoa ei silloin näy oikein missään kun pitäisi ne sohjot aurata pois kaupunkialueella.

Suolaus tekee tiestä välillä ihan mielettömän liukkaan. Motarillakin on tullut tuo havaittua, oikea kaista on välillä aamuyöstä ihan peilijäässä ja vähän kostea kiitos suolauksen, vasenkaista kuiva ja todella hyvä ajaa. Motarilla tuo suolaus nyt vielä jotenkin toimii kun kunnossapito on melko hyvä, muualla miettisin sen suolan korvaamista jollain muulla. Suolaus estää normaalin talvikelin muodostumisen alemmilla tieluokilla.
Ja mitä isompi pitäjä niin sitä enemmän nuo risteykset on perunapeltoa. Meidän nelinumeroinen tie aurataan heti kun lunta tulee ja hiekotetaan samantien kun kelit sulaa. Sohjoa tai lunta ei oikeastaan ole ikinä.

Sitten menee hämeenlinnaan tai tampereelle niin autoon voi tehdä alustaremontin samantien ja missään ei pääse eteenpäin. Olisi mukava tietää esim. kuinka usein hämeenlinnan tiiriössä aurataan. Ikinä en ole aura-autoa nähnyt.

Ja suolaaminen on tosiaan 90% täysin turhaa + se lentävä paska on hengenvaarallista jos on yhtään enempi pakkasta ja aina pyyhkijät & pesuri jäässä (täällä saatetaan työntää suola tielle -10 kelissä jos lähtee lauhtumaan).
 
Ja mitä isompi pitäjä niin sitä enemmän nuo risteykset on perunapeltoa. Meidän nelinumeroinen tie aurataan heti kun lunta tulee ja hiekotetaan samantien kun kelit sulaa. Sohjoa tai lunta ei oikeastaan ole ikinä.

Sitten menee hämeenlinnaan tai tampereelle niin autoon voi tehdä alustaremontin samantien ja missään ei pääse eteenpäin. Olisi mukava tietää esim. kuinka usein hämeenlinnan tiiriössä aurataan. Ikinä en ole aura-autoa nähnyt.

Ja suolaaminen on tosiaan 90% täysin turhaa + se lentävä paska on hengenvaarallista jos on yhtään enempi pakkasta ja aina pyyhkijät & pesuri jäässä (täällä saatetaan työntää suola tielle -10 kelissä jos lähtee lauhtumaan).
No varmaan nelinumeroiset tiet on niin vilkkaasti liikennöityjä että aurat lähtee liikkeelle joka päivä jos esim. tulee joku 10 sentin rimpsu lunta. Tuolta kun katsoin mun kauppareissutiet keskustaajamaan suurimmaksi osaksi viisinumeroisia. Tie(t) yleensä aurataan iltapäivällä mutta osa on sellaisia että jos perjantai-iltana tippuu vaikka 20 senttiä lunta niin aura tulee arkena maanantaina joskus iltapäivällä. Onneksi ei mun työ/-asiointimatkalle satu sentään niitä. Ja nämä on siis valtionteitä eikä mitään yksityisiä. Suomen Väylät
 
No varmaan nelinumeroiset tiet on niin vilkkaasti liikennöityjä että aurat lähtee liikkeelle joka päivä jos esim. tulee joku 10 sentin rimpsu lunta. Tuolta kun katsoin mun kauppareissutiet keskustaajamaan suurimmaksi osaksi viisinumeroisia. Tie(t) yleensä aurataan iltapäivällä mutta osa on sellaisia että jos perjantai-iltana tippuu vaikka 20 senttiä lunta niin aura tulee arkena maanantaina joskus iltapäivällä. Onneksi ei mun työ/-asiointimatkalle satu sentään niitä. Ja nämä on siis valtionteitä eikä mitään yksityisiä. Suomen Väylät
Nelinumeroisillahan on nimenomaan aika vähän liikennettä. Samaan aikaan e12 vasen kaista voi olla täysin arvaamaton kun pikkuteillä saa vetää ihan rauhassa aurattua väylää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 017
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom