Teiden talvikunnossa pito

Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Tähän ketjuu havaintoja huonosta kunnossa pidosta.

Ketjun avaukseen antoi inspiraation se ettei tänään pk-seuudulla olevalle tielle ole klo 18,50 mennessä tehty mitään vaikka lunta tullut kokopäivän 10-15 cm. Perunapeltokin olisi ollut paremassa kunnos kuin tämä vilkas kantatie. Paikat meinasi tippua hampaista vaikka jono eteni 40-50 km/h. Tämä ei ole mitään uutta sama meininki on ollut koko 2010-luvun. Ainut mikä toimii on suolaus,pikkuisenkin on kuuraa tiessä niin johan suola-auton hyrrää joka päivä levittämässä paskaa tielle, mutta kun sitä aura-autoa todella tarvittais niin ei kokopäivänä ole käynyt auraamassa liikennetilanne sivun mukaan. Vituttaa kun joillekin hiekkaneekereille kyllä löytyy miljardi tuosta vaan,mutta tienpitoon ei muutamaan miljoonaa että tiet pysyis jotenkin ajettavassa kunnossa pikkulumipyryssä.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Kun kattoo tuota liikennetilanne sivua talvikunnossapidon osalta niin ei voi muuta sanoa että suomi on tippunut banaanivaltion tasolle teiden hoidossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Motarilla tänään 80kmh rajoitus, 70kmh oli jo liioittelua, oli jäätä pohjalla, lunta ja loskaa, toinen kaista ummessa. Parilla rampilla rekkoja jumissa, oli kyllä myös kylän keskustassa. Toinen isohko valtatie rajoitus 80, no 50kmh oli sellainen siedettävä ettei ala osia tippumaan siinä tärinässä.
Omaa kotikatua ei ole onneksi edes aurattu, muuten sais sellaisen kivan loskavallin siihen esteeksi. Onneks vettä tihuttaa on plussan puolella niin eiköhän nuo tuosta sula.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Saako tuollaista jäätynyttä röpelöpaskaa sileäksi muulla, kuin järeällä tiekarhulla? Onko niitä enää montaa pääkaupunkiseudun talleissa jäljellä? Ei ainakaan liikenteessä paljoa näy. Kaippa tuollaisen operointi ja etenkin kunnossapito maksaa sitten liikaa. VMP.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Omaa kotikatua ei ole onneksi edes aurattu, muuten sais sellaisen kivan loskavallin siihen esteeksi. Onneks vettä tihuttaa on plussan puolella niin eiköhän nuo tuosta sula.
Ei taida tulla vettä enempää kuin tarvitaan lumen kyllästämiseen vedellä. Ei se mihinkään sula ja yöllä pakastuu.

Tämän ketjun voisi sulkea aiheettomana tai siirtää jonnekin sketsiosastolle. :( Eihän ainakaan pk-seudulla mitään teiden talvikunnossapitoa ole. Esim. Helsinki ei saanut minkäänlaista aurauskalustoa liikkeelle, vaikka hyvän aikaa sitten ennakoitu lumimyräkkä iski kaupunkiin keskellä tuikitavallista arkipäivää.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Saako tuollaista jäätynyttä röpelöpaskaa sileäksi muulla, kuin järeällä tiekarhulla? Onko niitä enää montaa pääkaupunkiseudun talleissa jäljellä? Ei ainakaan liikenteessä paljoa näy. Kaippa tuollaisen operointi ja etenkin kunnossapito maksaa sitten liikaa. VMP.
Espoossa niitä kai on vielä muutamia mutta Helsinki lienee takonut moiset autoilun palvelijat pyörätelineiksi jo vuosia sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Ei taida tulla vettä enempää kuin tarvitaan lumen kyllästämiseen vedellä. Ei se mihinkään sula ja yöllä pakastuu.

Tämän ketjun voisi sulkea aiheettomana tai siirtää jonnekin sketsiosastolle. :( Eihän ainakaan pk-seudulla mitään teiden talvikunnossapitoa ole. Esim. Helsinki ei saanut minkäänlaista aurauskalustoa liikkeelle, vaikka hyvän aikaa sitten ennakoitu lumimyräkkä iski kaupunkiin keskellä tuikitavallista arkipäivää.
Mittari näyttää +4 ja mitä tietä vilkaisin niin siinä ei ole enää mitään aurattavaa, vesisade loppui jo mutta lumet sulaa hyvällä vauhdilla.
No seuraavaa mayhamia odotellessa, hyvä ettei pitkiä matkoja tarvi ajella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Onko täällä kellään tietoa, missä noista suolauksista päätetään?

Tuntuu siltä, että nykyään aurausta pyritään välttämään ja hoitamaan lumenpoisto sulattamalla lumi suolan avulla. Lisäksi tuntuu, että suolan käytölle on jokin kiintiö: näin monta tonnia teille on kylvettävä suolaa talven aikana kelistä riippumatta. Autot ruostuu, ympäristö saastuu, maisemat pilaantuu ja pahimmassa tapauksessa tie muuttuu liukkaammaksi liiallisen suolan käytön takia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Helsingistä en tiedä mikä on kaupungin oman kaluston tilanne, mutta monissa muissa kaupungeissa koko homma on siirretty eri alihankkijoille joilla on tietty velvoite aurata/hiekoittaa/suolata talven aikana. Siellä sitten ajetaan aamu kolmelta suolaa ja hiekkaa sulaneille kaduille plussakelillä aurasta kipinät sinkoillen. Jos lunta oikeasti tulee, niin voi olla, että illalla on jo osa pääkaduista ja teistä aurattu.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Iltalehdessä juttua. Siinäkin mainitaan että tietä ei aurata ennenkuin sade loppuu. Maakunnassa oli juttua että koulubussi ei ollut suostunut ajamaan vuoroa kun oli liian liukasta, melkosta touhua nykyään,päättäjät silmä kirkkaana valehteloo että suomi on rikkaampi niin koskaa vaikka valtiolla on velkaa ennemmän niin sota-aikana. Maailman parantamiseen kyllå löytyy varoja.

Rekkamies teki kansalaisaloitteen, vaatii teille parempaa talvikunnossapitoa: ”Muuten odotetaan seuraavaa kuolonkolaria”

Kansalaisaloite asiasta.

Kansalaisaloitepalvelu - Lakiehdotus tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
VT21 viimeinki päässy hieman mediaanki, maikkarinpaskalla ainaki ollu juttua lyhyen ajan sisällä muutamaanki otteeseen. Toki osasyy on kokemattomat kuskit, mutta ei tuo kunnossapitokaan ole ihan syytön. Ja isoja eroja on tienpätkillä, riippuen siitä kuka sitä kunnossapitoa hoitaa. Toki tuo on haasteellinen pätkä, mutta rekkaliikenne kasvaa joka vuosi, ja kunnossapito huononee joka vuosi, ei ole hyvä yhtälö tämä.

Rekat ravissa-fb ryhmää voi käyä kattelemassa jos nappaa. Jotain 300 rekkaa on ojasta kiskottu vuosittain, ja vaikka korvessa ollaanki, niin onhan tuo jonkumoinen määrä ko aattelee että talvisin nuo etupäässä tapahtuu.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
53
Se on se ulkoistusvimma mikä tekee alasta kuin alasta tehottoman, luvataan kaikkea kivaa ja tarvittaessa mitään ei saada.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Se on se ulkoistusvimma mikä tekee alasta kuin alasta tehottoman, luvataan kaikkea kivaa ja tarvittaessa mitään ei saada.
Jep, säästöjä ehkä saadaan, mutta eihän tuo ihme ole jos hommat jätetään tekemättä tai tehään vasemmalla kädellä.

Noh, robottiauto oli kuiten tehny jonkumoisen ennätyksen tässä älytien pätkällä. Tästähän toki voidaan johtaa semmonen päätelmä ettei tien kunnossapidossa mitään vikaa ole...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
348
On tuo teiden suolaus kyllä niin turhaa kuin vaan voi olla. Pari hiutaletta ilmassa ja jo ollaan heti suolaa kylvämässä vaikka ei olisi mitään tarvetta. Paska lentää ja autot ruostuu. Tuollainen pienen lumisateen lumi poistuu tielta ihan ajoviiman vaikutuksesta ja ajoura olisi hetkessä täysin kuiva. Nyt tiet jatkuvasti märkiä tuon suolan takia. Urat syvenee silmissä ja vt12 on kevääsen mennessä taas aivan urilla vaikka 2 vuotta sitten asvaltti uusittiin tieosuudelle mitä lähes päivittäin ajelen. Kylväisivät sitä suolaa risteyksiin, mutta kun täysin suoralle tiellekkin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Itse hyväksyn suolan käytön talven ensimmäisten lumien aikaan. Silloin porukkaa on vielä liikkeellä kesärenkailla ja on parempi että pääväylät ovat oikeasti sulat. Itse ajoin vaihtamaan kesärenkaat talvikelillä, koska tiesin että nelostie on 100% varmasti suolapaskaa täynnä. Niinhän se olikin.

Näin talven tullen suola voitaisiin kuitenkin jättää kokonaan isommilta alueilta pois. Risteysalueille ihan ok, mutta ei niille loputtomille kilometreille hyvää suoraa tietä. Talvirenkaat on sitä varten ettei pieni lumikerros haittaa. Paljon mieluummin vähän lisää uria yms., kuin se kaiken valon nielevä suolamoska, joka tekee kaikesta mustaa ja likaista.

Huomenna illasta taas ajamaan 300km nelostietä. Sen tietää mitä 99.9% matkasta on. Tuulilasin pesua, pimeyttä ja suolamössöä. :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Joensuussa oli ainankin muutamana edellisenä viikkona teiden kunnossapito lähinnä luokatonta, kaupungin alueella, suureltaosin. Monilla teillä oli uria ja tai mieletöntä nimismiehen kiharaa / patteja. Autokorjaamot tykkäävät, kun pyörien ripustuksia vaihdatetaan..

Jotenkin on nyt vain sellainen tunne, että nyt on "säästetty", muttei fiksusti. Monet tiet olisivat kaivanneet tiekarhun vähemmänkin hellää kosketusta.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Etelässä sama homma jokaisella vähänkään sivummalla tiellä. Ilmeisesti kuvittelivat että se moska sulaa kohta kumminkin. No ei sula kun se on käytännössä jäätä...
Suomi on hyvää vauhtia matkalla talvikunnossapidon banaanisarjaan. Eihän tuollainen jää lähde muulla kuin kunnon tiekarhulla.

Käykääpä joskus katsomassa, miten lumet hoidetaan Kanadassa. Koneet lähtevät liikkeelle kun alkaa tulla lunta, ja lumisateen päättyessä ... tadaa ... lumet on jo aurattu pois. Lumi on helppo ja kevyt aurata pois kun se ei pääse tamppautumaan tiiviiksi puhumattakaan siitä, että odotetaan tamppautuneen lumen muuntumista kovaksi jääksi.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 124
Kunnon lumisateenaikaa noi pellet levittää vaa suolaa ja eihän se toimi, pahentaa vaan tilannetta.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
On tuo teiden suolaus kyllä niin turhaa kuin vaan voi olla. Pari hiutaletta ilmassa ja jo ollaan heti suolaa kylvämässä vaikka ei olisi mitään tarvetta. Paska lentää ja autot ruostuu.
Suolalla on kyllä paikkansa paljaiden teiden pitämisessä jäättöminä varsinkin alku- ja lopputalvesta. Samoin vilkkaimpien väylien sulanapito sydäntalvellakin on perusteltua. Lentävä suolamoska on kuitenkin pienempi ongelma kuin tien leveydeltä vastaan luisteleva rekka.

Toisaalta sydäntalvella ei pitäisi suolalla estää kunnon talvikelin muodostumista etenkään alemmalle tieverkolle. Talvella pitää aurata, hiekoittaa ja karhuta eikä suolata.

Mitä suolauksen määrään tulee, niin suosittelen automatkaa Keski-Eurooppaan joskus nollakeleillä tai pikkupakkasilla. Voi käsitys siitä, että Suomessa suolattaisiin "älyttömän paljon", asettua vähän toisenlaiseen valoon, kun saa hiukan laajempaa näkemystä. Matkailu avartaa, talvellakin.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Ei missään tapauksessa suolaa talvikunnossa pidettäville teille, se sulattaa lumen ja jään. Jonkinlainen tankkiauto-lumitykki -yhdistelmä sen on oltava.
Otsikkohan siis oli teiden talvikunnossa pito.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Nykyään kun (sivu)tiet päästetään tamppaantumaan, niin tiekarhuja on ollut ikävä. Eniten ehkä hämmästelen sitä, että edes bussipysäkeille ei riitä kunnon woimaa. Sinne sitä jyrää tarvitsisi eniten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Itse hyväksyn suolan käytön talven ensimmäisten lumien aikaan. Silloin porukkaa on vielä liikkeellä kesärenkailla ja on parempi että pääväylät ovat oikeasti sulat. Itse ajoin vaihtamaan kesärenkaat talvikelillä, koska tiesin että nelostie on 100% varmasti suolapaskaa täynnä. Niinhän se olikin.

Näin talven tullen suola voitaisiin kuitenkin jättää kokonaan isommilta alueilta pois. Risteysalueille ihan ok, mutta ei niille loputtomille kilometreille hyvää suoraa tietä. Talvirenkaat on sitä varten ettei pieni lumikerros haittaa. Paljon mieluummin vähän lisää uria yms., kuin se kaiken valon nielevä suolamoska, joka tekee kaikesta mustaa ja likaista.

Huomenna illasta taas ajamaan 300km nelostietä. Sen tietää mitä 99.9% matkasta on. Tuulilasin pesua, pimeyttä ja suolamössöä. :(
Ekojen lumien aikaan olin nimenomaan kesärenkailla motaria ajelemassa tmp-hml väliä, ei sitä suolaa silloin löytynyt. Nyt kun on talvirenkaat ja nollakeliä lähelläkään niin 15cm suolakerros laitetaan heti.

Eniten tuossa suolassa vituttaa alustan tuhoutumista enemmänkin se lasolin määrä mikä kuluu ajaessa, mikäli haluaa nähdä jotakin. Säiliötä saa täyttää alvariinsa. Harkitsen vakavasti ajelevani jotakin pienempiä teitä kohta tuon saatanan moottoritien sijaan. Talvisin siis.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Se vituttaa täälläkin. Auto ilmeisesti ruiskii joka vedolla nestettä myös valoille, mikä on johtunanut siihen, että tänä syksynä olen joutunut ostamaan ainakin neljä kolmen kanisterin satsia pesunestettä. Ja juuri kaadoin viimeisen säiliöön..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Se vituttaa täälläkin. Auto ilmeisesti ruiskii joka vedolla nestettä myös valoille, mikä on johtunanut siihen, että tänä syksynä olen joutunut ostamaan ainakin neljä kolmen kanisterin satsia pesunestettä. Ja juuri kaadoin viimeisen säiliöön..
Itse yrittänyt myös säästää lasolia laittamalla vettä leiliin koko syksyn, itsenäisyyspäivänä pääsi jäätymään. Nyt on toki jo lasolia seassa.

Tuossa vedessä on se hyvä puoli, että se ei tee sitä kalvoakaan pestessä siihen lasille.

Ja saappi pesee kanssa joo ajovaloja tms hyödytöntä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
233
Se vituttaa täälläkin. Auto ilmeisesti ruiskii joka vedolla nestettä myös valoille, mikä on johtunanut siihen, että tänä syksynä olen joutunut ostamaan ainakin neljä kolmen kanisterin satsia pesunestettä. Ja juuri kaadoin viimeisen säiliöön..
Ota virtajohto pois valopesureilta niin ei turhaan ruiski sinne valoille. Näin tein itse kun tuntu että ainetta menee enemmän sinne valoille kuin lasille.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Varsin turhia tosiaan nuo nykyiset valojen kastelijat, mutta vettä kuluu kyllä. Melkein ensi töikseni koodasin viivettä sen verran, että valot pestään vain kun pissapoikaa pitää päällä riittävän kauan yhtäjaksoisesti jotta voin itse päättää milloin valot kastellaan (eli yleensä ei ikinä).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Yleensä on myös sulake niille erikseen, helpoin tapa jos haluaa kokonaan disabloida.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Itse pistin lampunpesureiden letkut nippusiteellä kiinni, ja otin pyyhkijänsulat pois, volvot 850 ja V70. Nyt kun sulakkeet mainittu, niin olisi ollut ehkä helpompi katsella niitä ensin:vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Edellisestä autosta otin sulakkeen pois, kun rupesi vuotamaan. Tuossa nykyisessä kun on xenonit, niin ihan hyvä että niitä välillä pestään. Eipä se pesunesteen kustannus ole suuri, mutta ärsyttää niiden kanistereiden kanssa puljaaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Muistaa vaan sitten pestä ne joskus. Aika huima ero valossa kurapaskaisilla umpioilla vrt. puhtaat. Oma auto kyllä ruiskii lampuille vaan jos pitää kunnolla pohjassa ja siltikään ei aina pese, vaan pitää jotain taukoa siinä.
Nykyisessä kehonkuljettimessa on tosin nappi erikseen lamppujen pesua varten, mikä on hyvä. Tosin tulee ajeltua pääsääntöisesti valaistuilla teillä, niin täytyy myöntää ettei niin hirveästi tule katseltua kuinka likaiset nuo valot oikeasti on, sikäli hyvä pointti.
Muutenkin pitäisi pestä tuo vehje, ja sitten kilsan jälkeen samassa kunnossa..

Ja kyllä on tiet reikiä täynnä, jos ei eilen ollut reikää jossain kohtaa, niin tänään kyllä. Ei sitä muistinvarassa ajella enää kun asfalti katoaa alta tuosta noin vaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Talvihoito - ELY-keskus
Teiden talvihoitoluokat - Liikennevirasto
Liukkauden torjunta - Liikennevirasto
Liikennevirasto
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/1000199-v-08talvihoidon_toimintalinjat.pdf
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/mt_talvihoito_2015_web.pdf
Siitä tutustumaan. Urakoitsijat toimii noiden ohjeiden mukaan.
Jos kuvittelet, että jotain pikkutietä hoidetaan samalla tavalla kuin pääteitä, niin kannattaa katsoa tuosta kartasta mikä sen hoitoluokka on ja katsoa sitten tuolta linkistä miten sitä hoidetaan ja mitkä sen laatuvaatimukset on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Muutaman kadun talvihoitoluokka tuntuis olevan mallia "ei ole" :)
Kaupungeilla on katujensa suhteen omia ohjeistuksia, joiden mukaan toimivat:
Katujen hoitoluokitus
Talvikunnossapito
Talvikunnossapito

Kun kattoo tuota liikennetilanne sivua talvikunnossapidon osalta niin ei voi muuta sanoa että suomi on tippunut banaanivaltion tasolle teiden hoidossa.
Tuo palvelu on vasta koekäytössä ja siinä ei edes näy kaikkia talvikunnossapitotoimia, ainakaan reaaliajassa. "Palvelu on koekäytössä. Tiedoissa voi olla puutteita."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
kyllä on melko surkeaa täälläkin kuopion seudulla tienhoito,hirveät vallit lunta joka risteyksessä,ei edes liikenteenjakajia madalleta.Viimeksi äsken meinasin ajaa toisen alle kun ei näe jakajan yli millään,ihan viimesenteillä sain pysähtymään.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
9
Itse sahaan joka arki päivä 60 kilometrin työmatkaa täällä Pohjois-Savossa ja välillä auraus on hieman kyseenalaista, tai olen tottunut liian hyvälle. Jaa, kuinka niin? Ajan työkseni erilaisilla tienhoito koneilla, joten aura-autot ja tiehöylät ovat tuttuja muutenkin kuin vain hiekkalaatikolta tai kun aikoinaan isän kyydissä sain nauttia viitostien maisemista. Tiehöyliä en ole nähnyt yhtään kertaa polanteen poistossa Savon Kuljetuksen aikana. Luullaan että traktorin tai kuoma-auton alusterällä pystytään samaan jälkeen. Ei pystytä, ei ikinä.

Pari kertaa viime talvena otin yhteyttä Savon Kuljetukseen ja ilmoitin muutamista huonolla mallilla olevista paikoista ja mitään ei tapahtunut. Vasta autoilijan linjalle soitto sai aikaiseksi jotain, mutta eipä silloinkaan mitään älyttömiä tapahtunut. No toivottavasti jatkossa tapahtuva ELY-keskuksen maksaminen yli menevältä osuudelta saa aikaan sen, että urakoitsijoilla alkaa olla kalusto hieman parempaa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 009
Kelit lauhtuu niin taas ruvetaan kilvan ajamaan suolaa teille. Ei vaan ymmärrä miksi sitä pitää koko ajan olla ajamassa sinne. Tiet menee ihan hirveeseen kuntoon kun se lumi sulatetaan sohjoksi. Paljon mukavampi ja turvallisempi on ajaa lumisella tiellä kuin siinä suolaloskassa. Ja alkutalvesta kun oli niitä räntäkelejä niin jätettiin ne loskat paikoitellen auraamatta ja nehän jäätyi sitten röpelöiksi ja uriksi tielle.

Sitten kun on pidempiä poutaisia pakkasjaksoja joissa tiet kuivuvat, lumi ja jää kuluu pois, ajetaan siihen kuivalle asfaltille suolaa??? Sopivalla kelillä se suola imee ilmasta kosteuden siihen tiehen ja pakkasen kiristyessä jäätyy ja tiet on sitten aivan luistinratoja vaikka ne olisi pysynyt kunnossa ilman suolaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Kelit lauhtuu niin taas ruvetaan kilvan ajamaan suolaa teille. Ei vaan ymmärrä miksi sitä pitää koko ajan olla ajamassa sinne. Tiet menee ihan hirveeseen kuntoon kun se lumi sulatetaan sohjoksi. Paljon mukavampi ja turvallisempi on ajaa lumisella tiellä kuin siinä suolaloskassa. Ja alkutalvesta kun oli niitä räntäkelejä niin jätettiin ne loskat paikoitellen auraamatta ja nehän jäätyi sitten röpelöiksi ja uriksi tielle.

Sitten kun on pidempiä poutaisia pakkasjaksoja joissa tiet kuivuvat, lumi ja jää kuluu pois, ajetaan siihen kuivalle asfaltille suolaa??? Sopivalla kelillä se suola imee ilmasta kosteuden siihen tiehen ja pakkasen kiristyessä jäätyy ja tiet on sitten aivan luistinratoja vaikka ne olisi pysynyt kunnossa ilman suolaamista.
Ne on ne määrärahat, pitää kylvää sitä suolaa vaikka väkisin tietty määrä vuodessa tai muuten ei saa ensi vuodenksi lisää rahaa siihen suolaan.
Ja se että asfaltiin ilmestyy reikiä kun kelit on jossain +-0 vaiheilla, tiedä sitten onko suolauksella paljon vaikutusta asfaltin kestävyyteen. Oletan että on, ainakin täällä rannikolla näyttä mittari plussa lukemia ja huomenna vielä lämpöisempää, saa lumet kyytiä.

Vaihtoehtojakin on suolaukselle, käytetään mm. kanadassa. En nyt aineen nimeä muista tai löydä googlesta. Kuitenkin se on käytännössä luonnontuote ja ei vahingoita ympäristöä, tai autoa. Nimi nyt hakusessa, nestemäinen litku mitä muistaakseni eläimillekin voi syöttää ja joku sitten keksi että sehän toimii tien päälläkin.
Mutta eihän nyt suomessa sentään, eletään menneisyydessä ja liian kallista (autoverotus?) ja kun aina ennenkin näin on tehty.

Tiesuolan käyttö on nollakeleillä huipussaan – ympäristölle paras vaihtoehto liian kallis

Jotain röppöä ylen uutisessa, mutta ei sekään, varmaan viittaa seuraavaan linkkiin.

Kemion Oy
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Jos kaikki osaisivat ajaa, niin suolan käyttöä voisi vähentää paljon. Suolaa on vähän pakko kylvää tielle kun pinta on lauhtunut -10 asteesta viiteen-neljään pakkasasteeseen ja lauhtumisen yhteydessä alkaa sataa märkää lunta. Se lumi tamppaantuu aika mukavasti siihen pintaan, jos siellä ei ole suolaa pohjalla. Varsinkin yöllä kun liikennettä on vähemmän, niin liikenne ei kuluta uria puhtaaksi vaan muutama auto silloin tällöin lumisateella vain tamppaa sen lumen tiukasti pintaan. Siinä on sitten mukava lähteä rapsuttelemaan alusterällä sitä irti tai vaihtoehtoisesti käyttää 3x määrä suolaa sen sulattamiseen verrattuna tilanteeseen, jossa on jo suolattu sen sateen alle.
e: tämä siis pääteillä, jos joku ei tajunnut
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Ei voi ymmärtää kuka idiootti on mennyt suolaamaan 4-tien eteläpään (hki-jkl).

5-6 astetta pakkasta ja pientä lumihöttöä. Lopputulos pelilijää hieman kosteana, eli aivan törkeän liukasta. Niin ja tietysti tuulilasi ja kaikki muu paskaisena suolamoskasta... miksi!?! Miksi sitä hiton suolaa pitää suoltaa sinne tien pintaan, vaikka ilman sitä olisi oikein hieno talvikeli ja pakkasta. Nopeusrajoituksien mukaan ajaessa moneen kertaan nelipyöräluisussa. Osa ei uskalla, eli jonossa 70km/h.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ei voi ymmärtää kuka idiootti on mennyt suolaamaan 4-tien eteläpään (hki-jkl).

5-6 astetta pakkasta ja pientä lumihöttöä. Lopputulos pelilijää hieman kosteana, eli aivan törkeän liukasta. Niin ja tietysti tuulilasi ja kaikki muu paskaisena suolamoskasta... miksi!?!
On siellä ilman suolaakin ihan perkeleen liukasta kun pakkaset vähän lauhtui. Mutta vähän outoa jos suolataa muuten kun max. -2 pakkasilla.
Mahtoiko alla olla nasta- vai kitkarenkaat?:)
Minusta suolaa oli eilen selvemmin lähinnä Mäntsälän eteläpuolella, eikä keli mitenkään erityisen vaikea ollut, ei suolalla eikä ilman. Ihan tavanomainen pakkasliukas asfaltti ja vähän lumipölyä päällä.

-----------------------
Ihan hyvin niillä kitkoilla pärjää käytännössä joka paikassa. Ainoat kelit kun tekee tiukkaa on noi syrjäisemmät yksityistiet ja muut kärrypolut silloin, kun polanteen päälle on satanut vettä ja se on täysin peilijäätä+vesi päällä. Sillon nastoilla vielä jotenkuten pääsee taistelemaan itsensä mäen päälle.
-----------------------

Itse olen sitä mieltä, että vilkkaiden teiden suolaaminen on perusteltua (esim. pk-seudun kehät ja motarit), mutta anteeksiantamatonta on, että arki-iltana ei ole saatu ensimmäistäkään aura-autoa liikkeelle vaikka teille on muodostunut lumesta jo kunnon vallit kaistojen väliin.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
965
Meinasin postata tyhmät ihmiset -ketjuun, mutta löytyi tämä vanha ketju, sopii varmaan tänne paremmin.

aurat.png

Kotikadun, jossa kulkee myös hieman läpimenoliikennettä, aurasi eilen kaksi aura-autoa tällaisella muodostelmalla. Nythän tässä kävi niin, että toin oikean kaistan keskelle ajettiin tuo lumivalli. Ja siinä se on vieläkin.

Temppu olisi ollut ihan toimiva, jos autot olisivat kulkeneet eri järjestyksessä. Nyt entisestäänkin kapea katu on niin kapea, että siinä ei voi autot enää kohdata. Auraukkojen aivopieru?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Suolan levitystä isoille teille voisi kyllä vähentää, ei ymmärrä mikä järki siinä on. Mäkiin tms. voi laittaa jos esim. raskas kalusto tarvii ja risteyksiin.
Suolaiset renkaat on selkeästi liukkaammat jäisellä tiellä. Joko hiekkaa pahoihin paikkoihin tai koko tie suolalle. Näin se menee.
Toisaalta raskaalle liikenteelle voisi Suomessa määrätä talvirengaspakon. Nyt niitä näkee lähinnä puutavara- ja loka-autoissa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Tosta suolasta sanoisin, että vilkkaasti liikennöidyillä teillä, joissa vielä kulkee paljon raskasta kalustoa, on käytännössä pakko suolata tai sitten hyväksyä se, että liikenne seisoo aina huonolla kelillä. Suolauksen yhteydessä on toki tärkeää aurata se loska pois.

Mutta suolauksen yksi outous liittyy syksyn ensimmäisiin pakkasiin, eli kun jengillä on vielä kesärenkaita, niin silloin suola-autoja ei pahemmin näy, mutta talven keskellä kyllä suolataan jatkuvasti...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
56
Tais tulla 2017 voimaan talvirengaspakko kuorma-autoille, tosin vaan vetävälle akselille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 231
Viestejä
4 195 200
Jäsenet
70 877
Uusin jäsen
MikoThun

Hinta.fi

Ylös Bottom