Teiden talvikunnossa pito

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja tuplaweeberit, 12.12.2017.

  1. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Tähän ketjuu havaintoja huonosta kunnossa pidosta.

    Ketjun avaukseen antoi inspiraation se ettei tänään pk-seuudulla olevalle tielle ole klo 18,50 mennessä tehty mitään vaikka lunta tullut kokopäivän 10-15 cm. Perunapeltokin olisi ollut paremassa kunnos kuin tämä vilkas kantatie. Paikat meinasi tippua hampaista vaikka jono eteni 40-50 km/h. Tämä ei ole mitään uutta sama meininki on ollut koko 2010-luvun. Ainut mikä toimii on suolaus,pikkuisenkin on kuuraa tiessä niin johan suola-auton hyrrää joka päivä levittämässä paskaa tielle, mutta kun sitä aura-autoa todella tarvittais niin ei kokopäivänä ole käynyt auraamassa liikennetilanne sivun mukaan. Vituttaa kun joillekin hiekkaneekereille kyllä löytyy miljardi tuosta vaan,mutta tienpitoon ei muutamaan miljoonaa että tiet pysyis jotenkin ajettavassa kunnossa pikkulumipyryssä.
     
    Ho Lee Fuk, Gize, SR50La ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  2. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Suolan levitystä isoille teille voisi kyllä vähentää, ei ymmärrä mikä järki siinä on. Mäkiin tms. voi laittaa jos esim. raskas kalusto tarvii ja risteyksiin.
     
    Ho Lee Fuk, Wapaaherra, mRkukov ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  3. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Kun kattoo tuota liikennetilanne sivua talvikunnossapidon osalta niin ei voi muuta sanoa että suomi on tippunut banaanivaltion tasolle teiden hoidossa.
     
    emviiex tykkää tästä.
  4. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    3 633
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Motarilla tänään 80kmh rajoitus, 70kmh oli jo liioittelua, oli jäätä pohjalla, lunta ja loskaa, toinen kaista ummessa. Parilla rampilla rekkoja jumissa, oli kyllä myös kylän keskustassa. Toinen isohko valtatie rajoitus 80, no 50kmh oli sellainen siedettävä ettei ala osia tippumaan siinä tärinässä.
    Omaa kotikatua ei ole onneksi edes aurattu, muuten sais sellaisen kivan loskavallin siihen esteeksi. Onneks vettä tihuttaa on plussan puolella niin eiköhän nuo tuosta sula.
     
  5. teppemies

    teppemies

    Viestejä:
    753
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saako tuollaista jäätynyttä röpelöpaskaa sileäksi muulla, kuin järeällä tiekarhulla? Onko niitä enää montaa pääkaupunkiseudun talleissa jäljellä? Ei ainakaan liikenteessä paljoa näy. Kaippa tuollaisen operointi ja etenkin kunnossapito maksaa sitten liikaa. VMP.
     
  6. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Ei taida tulla vettä enempää kuin tarvitaan lumen kyllästämiseen vedellä. Ei se mihinkään sula ja yöllä pakastuu.

    Tämän ketjun voisi sulkea aiheettomana tai siirtää jonnekin sketsiosastolle. :( Eihän ainakaan pk-seudulla mitään teiden talvikunnossapitoa ole. Esim. Helsinki ei saanut minkäänlaista aurauskalustoa liikkeelle, vaikka hyvän aikaa sitten ennakoitu lumimyräkkä iski kaupunkiin keskellä tuikitavallista arkipäivää.
     
    lnaukkar tykkää tästä.
  7. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Espoossa niitä kai on vielä muutamia mutta Helsinki lienee takonut moiset autoilun palvelijat pyörätelineiksi jo vuosia sitten.
     
    SR50La tykkää tästä.
  8. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    3 633
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mittari näyttää +4 ja mitä tietä vilkaisin niin siinä ei ole enää mitään aurattavaa, vesisade loppui jo mutta lumet sulaa hyvällä vauhdilla.
    No seuraavaa mayhamia odotellessa, hyvä ettei pitkiä matkoja tarvi ajella.
     
  9. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onko täällä kellään tietoa, missä noista suolauksista päätetään?

    Tuntuu siltä, että nykyään aurausta pyritään välttämään ja hoitamaan lumenpoisto sulattamalla lumi suolan avulla. Lisäksi tuntuu, että suolan käytölle on jokin kiintiö: näin monta tonnia teille on kylvettävä suolaa talven aikana kelistä riippumatta. Autot ruostuu, ympäristö saastuu, maisemat pilaantuu ja pahimmassa tapauksessa tie muuttuu liukkaammaksi liiallisen suolan käytön takia.
     
    Gize tykkää tästä.
  10. sf78

    sf78

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Helsingistä en tiedä mikä on kaupungin oman kaluston tilanne, mutta monissa muissa kaupungeissa koko homma on siirretty eri alihankkijoille joilla on tietty velvoite aurata/hiekoittaa/suolata talven aikana. Siellä sitten ajetaan aamu kolmelta suolaa ja hiekkaa sulaneille kaduille plussakelillä aurasta kipinät sinkoillen. Jos lunta oikeasti tulee, niin voi olla, että illalla on jo osa pääkaduista ja teistä aurattu.
     
  11. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Iltalehdessä juttua. Siinäkin mainitaan että tietä ei aurata ennenkuin sade loppuu. Maakunnassa oli juttua että koulubussi ei ollut suostunut ajamaan vuoroa kun oli liian liukasta, melkosta touhua nykyään,päättäjät silmä kirkkaana valehteloo että suomi on rikkaampi niin koskaa vaikka valtiolla on velkaa ennemmän niin sota-aikana. Maailman parantamiseen kyllå löytyy varoja.

    Rekkamies teki kansalaisaloitteen, vaatii teille parempaa talvikunnossapitoa: ”Muuten odotetaan seuraavaa kuolonkolaria”

    Kansalaisaloite asiasta.

    Kansalaisaloitepalvelu - Lakiehdotus tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksille.
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. lusikkamies

    lusikkamies

    Viestejä:
    301
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    VT21 viimeinki päässy hieman mediaanki, maikkarinpaskalla ainaki ollu juttua lyhyen ajan sisällä muutamaanki otteeseen. Toki osasyy on kokemattomat kuskit, mutta ei tuo kunnossapitokaan ole ihan syytön. Ja isoja eroja on tienpätkillä, riippuen siitä kuka sitä kunnossapitoa hoitaa. Toki tuo on haasteellinen pätkä, mutta rekkaliikenne kasvaa joka vuosi, ja kunnossapito huononee joka vuosi, ei ole hyvä yhtälö tämä.

    Rekat ravissa-fb ryhmää voi käyä kattelemassa jos nappaa. Jotain 300 rekkaa on ojasta kiskottu vuosittain, ja vaikka korvessa ollaanki, niin onhan tuo jonkumoinen määrä ko aattelee että talvisin nuo etupäässä tapahtuu.
     
  13. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    687
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Olipa tänään aamulla 9-tie Muurame - Korpilahti välillä suolaamatta ja aivan jäässä, Jämsässä oli sitten vähän suolaa ripoteltu. Se on kiva tunne kun lähdet kiihdyttämään rampin jälkeen ja 80 vauhdissa vielä sutii renkaat nelosvaihteella ja ESP vilkuttaa:rolleyes:. Piti loppumatka ottaa vähän varovasemmin.
     
  14. arix

    arix

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Se on se ulkoistusvimma mikä tekee alasta kuin alasta tehottoman, luvataan kaikkea kivaa ja tarvittaessa mitään ei saada.
     
    SR50La tykkää tästä.
  15. lusikkamies

    lusikkamies

    Viestejä:
    301
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jep, säästöjä ehkä saadaan, mutta eihän tuo ihme ole jos hommat jätetään tekemättä tai tehään vasemmalla kädellä.

    Noh, robottiauto oli kuiten tehny jonkumoisen ennätyksen tässä älytien pätkällä. Tästähän toki voidaan johtaa semmonen päätelmä ettei tien kunnossapidossa mitään vikaa ole...
     
  16. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
  17. miilvi

    miilvi

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    On tuo teiden suolaus kyllä niin turhaa kuin vaan voi olla. Pari hiutaletta ilmassa ja jo ollaan heti suolaa kylvämässä vaikka ei olisi mitään tarvetta. Paska lentää ja autot ruostuu. Tuollainen pienen lumisateen lumi poistuu tielta ihan ajoviiman vaikutuksesta ja ajoura olisi hetkessä täysin kuiva. Nyt tiet jatkuvasti märkiä tuon suolan takia. Urat syvenee silmissä ja vt12 on kevääsen mennessä taas aivan urilla vaikka 2 vuotta sitten asvaltti uusittiin tieosuudelle mitä lähes päivittäin ajelen. Kylväisivät sitä suolaa risteyksiin, mutta kun täysin suoralle tiellekkin.
     
    oppilas84, Aliipa, Ho Lee Fuk ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  18. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 506
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse hyväksyn suolan käytön talven ensimmäisten lumien aikaan. Silloin porukkaa on vielä liikkeellä kesärenkailla ja on parempi että pääväylät ovat oikeasti sulat. Itse ajoin vaihtamaan kesärenkaat talvikelillä, koska tiesin että nelostie on 100% varmasti suolapaskaa täynnä. Niinhän se olikin.

    Näin talven tullen suola voitaisiin kuitenkin jättää kokonaan isommilta alueilta pois. Risteysalueille ihan ok, mutta ei niille loputtomille kilometreille hyvää suoraa tietä. Talvirenkaat on sitä varten ettei pieni lumikerros haittaa. Paljon mieluummin vähän lisää uria yms., kuin se kaiken valon nielevä suolamoska, joka tekee kaikesta mustaa ja likaista.

    Huomenna illasta taas ajamaan 300km nelostietä. Sen tietää mitä 99.9% matkasta on. Tuulilasin pesua, pimeyttä ja suolamössöä. :(
     
  19. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eipä tuo suola itseä haittaa. Sen verran paljon sahaan motaria että vituttaisi aika rankasti körötellä jäistä motaria kun voi päästellä reilusti kovempaa sulaa motaria.
     
  20. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 570
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joensuussa oli ainankin muutamana edellisenä viikkona teiden kunnossapito lähinnä luokatonta, kaupungin alueella, suureltaosin. Monilla teillä oli uria ja tai mieletöntä nimismiehen kiharaa / patteja. Autokorjaamot tykkäävät, kun pyörien ripustuksia vaihdatetaan..

    Jotenkin on nyt vain sellainen tunne, että nyt on "säästetty", muttei fiksusti. Monet tiet olisivat kaivanneet tiekarhun vähemmänkin hellää kosketusta.
     
  21. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Etelässä sama homma jokaisella vähänkään sivummalla tiellä. Ilmeisesti kuvittelivat että se moska sulaa kohta kumminkin. No ei sula kun se on käytännössä jäätä...
     
  22. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Suomi on hyvää vauhtia matkalla talvikunnossapidon banaanisarjaan. Eihän tuollainen jää lähde muulla kuin kunnon tiekarhulla.

    Käykääpä joskus katsomassa, miten lumet hoidetaan Kanadassa. Koneet lähtevät liikkeelle kun alkaa tulla lunta, ja lumisateen päättyessä ... tadaa ... lumet on jo aurattu pois. Lumi on helppo ja kevyt aurata pois kun se ei pääse tamppautumaan tiiviiksi puhumattakaan siitä, että odotetaan tamppautuneen lumen muuntumista kovaksi jääksi.
     
    lnaukkar ja Gize tykkäävät tästä.
  23. Hellsinki

    Hellsinki Tukijäsen

    Viestejä:
    574
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Kunnon lumisateenaikaa noi pellet levittää vaa suolaa ja eihän se toimi, pahentaa vaan tilannetta.
     
    Wapaaherra tykkää tästä.
  24. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    936
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Suolalla on kyllä paikkansa paljaiden teiden pitämisessä jäättöminä varsinkin alku- ja lopputalvesta. Samoin vilkkaimpien väylien sulanapito sydäntalvellakin on perusteltua. Lentävä suolamoska on kuitenkin pienempi ongelma kuin tien leveydeltä vastaan luisteleva rekka.

    Toisaalta sydäntalvella ei pitäisi suolalla estää kunnon talvikelin muodostumista etenkään alemmalle tieverkolle. Talvella pitää aurata, hiekoittaa ja karhuta eikä suolata.

    Mitä suolauksen määrään tulee, niin suosittelen automatkaa Keski-Eurooppaan joskus nollakeleillä tai pikkupakkasilla. Voi käsitys siitä, että Suomessa suolattaisiin "älyttömän paljon", asettua vähän toisenlaiseen valoon, kun saa hiukan laajempaa näkemystä. Matkailu avartaa, talvellakin.
     
  25. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    401
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei missään tapauksessa suolaa talvikunnossa pidettäville teille, se sulattaa lumen ja jään. Jonkinlainen tankkiauto-lumitykki -yhdistelmä sen on oltava.
    Otsikkohan siis oli teiden talvikunnossa pito.
     
    Walla tykkää tästä.
  26. Jorsetti

    Jorsetti

    Viestejä:
    232
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Nykyään kun (sivu)tiet päästetään tamppaantumaan, niin tiekarhuja on ollut ikävä. Eniten ehkä hämmästelen sitä, että edes bussipysäkeille ei riitä kunnon woimaa. Sinne sitä jyrää tarvitsisi eniten.
     
  27. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ekojen lumien aikaan olin nimenomaan kesärenkailla motaria ajelemassa tmp-hml väliä, ei sitä suolaa silloin löytynyt. Nyt kun on talvirenkaat ja nollakeliä lähelläkään niin 15cm suolakerros laitetaan heti.

    Eniten tuossa suolassa vituttaa alustan tuhoutumista enemmänkin se lasolin määrä mikä kuluu ajaessa, mikäli haluaa nähdä jotakin. Säiliötä saa täyttää alvariinsa. Harkitsen vakavasti ajelevani jotakin pienempiä teitä kohta tuon saatanan moottoritien sijaan. Talvisin siis.
     
  28. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Se vituttaa täälläkin. Auto ilmeisesti ruiskii joka vedolla nestettä myös valoille, mikä on johtunanut siihen, että tänä syksynä olen joutunut ostamaan ainakin neljä kolmen kanisterin satsia pesunestettä. Ja juuri kaadoin viimeisen säiliöön..
     
  29. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse yrittänyt myös säästää lasolia laittamalla vettä leiliin koko syksyn, itsenäisyyspäivänä pääsi jäätymään. Nyt on toki jo lasolia seassa.

    Tuossa vedessä on se hyvä puoli, että se ei tee sitä kalvoakaan pestessä siihen lasille.

    Ja saappi pesee kanssa joo ajovaloja tms hyödytöntä.
     
  30. Paalausmestari

    Paalausmestari

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ota virtajohto pois valopesureilta niin ei turhaan ruiski sinne valoille. Näin tein itse kun tuntu että ainetta menee enemmän sinne valoille kuin lasille.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  31. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    423
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Varsin turhia tosiaan nuo nykyiset valojen kastelijat, mutta vettä kuluu kyllä. Melkein ensi töikseni koodasin viivettä sen verran, että valot pestään vain kun pissapoikaa pitää päällä riittävän kauan yhtäjaksoisesti jotta voin itse päättää milloin valot kastellaan (eli yleensä ei ikinä).
     
  32. Gize

    Gize

    Viestejä:
    995
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Yleensä on myös sulake niille erikseen, helpoin tapa jos haluaa kokonaan disabloida.
     
  33. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    3 633
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse pistin lampunpesureiden letkut nippusiteellä kiinni, ja otin pyyhkijänsulat pois, volvot 850 ja V70. Nyt kun sulakkeet mainittu, niin olisi ollut ehkä helpompi katsella niitä ensin:vihellys:
     
  34. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Muistaa vaan sitten pestä ne joskus. Aika huima ero valossa kurapaskaisilla umpioilla vrt. puhtaat. Oma auto kyllä ruiskii lampuille vaan jos pitää kunnolla pohjassa ja siltikään ei aina pese, vaan pitää jotain taukoa siinä.
     
  35. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Edellisestä autosta otin sulakkeen pois, kun rupesi vuotamaan. Tuossa nykyisessä kun on xenonit, niin ihan hyvä että niitä välillä pestään. Eipä se pesunesteen kustannus ole suuri, mutta ärsyttää niiden kanistereiden kanssa puljaaminen.
     
  36. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    3 633
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nykyisessä kehonkuljettimessa on tosin nappi erikseen lamppujen pesua varten, mikä on hyvä. Tosin tulee ajeltua pääsääntöisesti valaistuilla teillä, niin täytyy myöntää ettei niin hirveästi tule katseltua kuinka likaiset nuo valot oikeasti on, sikäli hyvä pointti.
    Muutenkin pitäisi pestä tuo vehje, ja sitten kilsan jälkeen samassa kunnossa..

    Ja kyllä on tiet reikiä täynnä, jos ei eilen ollut reikää jossain kohtaa, niin tänään kyllä. Ei sitä muistinvarassa ajella enää kun asfalti katoaa alta tuosta noin vaan.
     
  37. Asiantuntija

    Asiantuntija

    Viestejä:
    1 042
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Talvihoito - ELY-keskus
    Teiden talvihoitoluokat - Liikennevirasto
    Liukkauden torjunta - Liikennevirasto
    Liikennevirasto
    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/1000199-v-08talvihoidon_toimintalinjat.pdf
    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/mt_talvihoito_2015_web.pdf
    Siitä tutustumaan. Urakoitsijat toimii noiden ohjeiden mukaan.
    Jos kuvittelet, että jotain pikkutietä hoidetaan samalla tavalla kuin pääteitä, niin kannattaa katsoa tuosta kartasta mikä sen hoitoluokka on ja katsoa sitten tuolta linkistä miten sitä hoidetaan ja mitkä sen laatuvaatimukset on.
     
    apoiuyt tykkää tästä.
  38. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Muutaman kadun talvihoitoluokka tuntuis olevan mallia "ei ole" :)
     
  39. Asiantuntija

    Asiantuntija

    Viestejä:
    1 042
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kaupungeilla on katujensa suhteen omia ohjeistuksia, joiden mukaan toimivat:
    Katujen hoitoluokitus
    Talvikunnossapito
    Talvikunnossapito

    Tuo palvelu on vasta koekäytössä ja siinä ei edes näy kaikkia talvikunnossapitotoimia, ainakaan reaaliajassa. "Palvelu on koekäytössä. Tiedoissa voi olla puutteita."
     
  40. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ja ohjeistus näyttäisi olevan, että ei hoideta.
     
  41. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    368
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    kyllä on melko surkeaa täälläkin kuopion seudulla tienhoito,hirveät vallit lunta joka risteyksessä,ei edes liikenteenjakajia madalleta.Viimeksi äsken meinasin ajaa toisen alle kun ei näe jakajan yli millään,ihan viimesenteillä sain pysähtymään.
     
  42. humanteri

    humanteri

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Itse sahaan joka arki päivä 60 kilometrin työmatkaa täällä Pohjois-Savossa ja välillä auraus on hieman kyseenalaista, tai olen tottunut liian hyvälle. Jaa, kuinka niin? Ajan työkseni erilaisilla tienhoito koneilla, joten aura-autot ja tiehöylät ovat tuttuja muutenkin kuin vain hiekkalaatikolta tai kun aikoinaan isän kyydissä sain nauttia viitostien maisemista. Tiehöyliä en ole nähnyt yhtään kertaa polanteen poistossa Savon Kuljetuksen aikana. Luullaan että traktorin tai kuoma-auton alusterällä pystytään samaan jälkeen. Ei pystytä, ei ikinä.

    Pari kertaa viime talvena otin yhteyttä Savon Kuljetukseen ja ilmoitin muutamista huonolla mallilla olevista paikoista ja mitään ei tapahtunut. Vasta autoilijan linjalle soitto sai aikaiseksi jotain, mutta eipä silloinkaan mitään älyttömiä tapahtunut. No toivottavasti jatkossa tapahtuva ELY-keskuksen maksaminen yli menevältä osuudelta saa aikaan sen, että urakoitsijoilla alkaa olla kalusto hieman parempaa.
     
  43. a85

    a85

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kelit lauhtuu niin taas ruvetaan kilvan ajamaan suolaa teille. Ei vaan ymmärrä miksi sitä pitää koko ajan olla ajamassa sinne. Tiet menee ihan hirveeseen kuntoon kun se lumi sulatetaan sohjoksi. Paljon mukavampi ja turvallisempi on ajaa lumisella tiellä kuin siinä suolaloskassa. Ja alkutalvesta kun oli niitä räntäkelejä niin jätettiin ne loskat paikoitellen auraamatta ja nehän jäätyi sitten röpelöiksi ja uriksi tielle.

    Sitten kun on pidempiä poutaisia pakkasjaksoja joissa tiet kuivuvat, lumi ja jää kuluu pois, ajetaan siihen kuivalle asfaltille suolaa??? Sopivalla kelillä se suola imee ilmasta kosteuden siihen tiehen ja pakkasen kiristyessä jäätyy ja tiet on sitten aivan luistinratoja vaikka ne olisi pysynyt kunnossa ilman suolaamista.
     
    Legacy tykkää tästä.
  44. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Parempi vaan että suolataan, pääsee ajamaan järkeviä nopeuksia sulalla/kuivalla tiellä.
     
  45. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    3 633
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ne on ne määrärahat, pitää kylvää sitä suolaa vaikka väkisin tietty määrä vuodessa tai muuten ei saa ensi vuodenksi lisää rahaa siihen suolaan.
    Ja se että asfaltiin ilmestyy reikiä kun kelit on jossain +-0 vaiheilla, tiedä sitten onko suolauksella paljon vaikutusta asfaltin kestävyyteen. Oletan että on, ainakin täällä rannikolla näyttä mittari plussa lukemia ja huomenna vielä lämpöisempää, saa lumet kyytiä.

    Vaihtoehtojakin on suolaukselle, käytetään mm. kanadassa. En nyt aineen nimeä muista tai löydä googlesta. Kuitenkin se on käytännössä luonnontuote ja ei vahingoita ympäristöä, tai autoa. Nimi nyt hakusessa, nestemäinen litku mitä muistaakseni eläimillekin voi syöttää ja joku sitten keksi että sehän toimii tien päälläkin.
    Mutta eihän nyt suomessa sentään, eletään menneisyydessä ja liian kallista (autoverotus?) ja kun aina ennenkin näin on tehty.

    Tiesuolan käyttö on nollakeleillä huipussaan – ympäristölle paras vaihtoehto liian kallis

    Jotain röppöä ylen uutisessa, mutta ei sekään, varmaan viittaa seuraavaan linkkiin.

    Kemion Oy
     
  46. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 026
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lisääntynyt suolaus vaan on suoraan verrannollinen lasolinkulutuksen lisääntymiseen ja alustan paskaantumiseen...
     
  47. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin on.
     
    Bapsu tykkää tästä.
  48. sf78

    sf78

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
  49. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    687
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mitäs nämä järkevät nopeudet on? Isolla tiellä voi ainakin ajella ihan rajoitusten mukaan vaikka vähän lunta tai jäätä onkin. Hiljempaa sitä tulee ajettua suolatulla tiellä kun kaikki valo imeytyy siihen sohjoon ja tuulilasi on koko ajan paskassa.
     
    afroilee ja Legacy tykkäävät tästä.
  50. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 760
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Voihan siellä jäällä ajaa vaikka mitä, paitsi sitten kun pitäis pysähtyä.

    Hanki paremmat valot ja uudet sulat niin ei ahdista niin paljon. Se sohjo ei siinä kauaa pysy kun taas jääkeli jatkuu niin kauan kun pakkasia riittää.