Kulta-ajat varmasti takana mutta silti Steamin kuudenneksi pelatuin peli joten en ihan kuolleeksi sanoisi (vaikkei sisältöpätsejä tulisikaan samaan tahtiin)
Viimeksi tuli pelattua itsekin joskus vuosia sitten, pitäisi varmaan testata taas ja antaa mahdollisuus matchmakingille. Serverilistasta järkevän publan löytäminen alkoi olla jossain vaiheessa wanhojen tuttujen lopetettua mahdotonta ja CSGO/Overwatch tyylistä systeemiä kaipais kyllä.
IMO nimenomaan nykyinen matchmaking ei sovi TF2:n tyyliseen peliin, ainakaan casual peleihin (6v6 comp on ihan oma asiansa). Tf2:n yksi parhaita puolia on että voit hypätä kesken kaiken peliin mukaan ja lähteä miten haluut ilman mitään penalteja tai tunnontuskia. Ei sil ole suurta vaikutusta matsin tasapainoon kun pelaajia on ~20 jos yks kaks lähtee ja varsinkin ku yks hyvä pelaaja voi pistää useita pelaajia kerralla nippuun hyvällä taidolla. Jossain Overwatchissa taasen 5v6 on suurimman osan ajasta erittäin epäreilu, koska pelaajat on suurpiirtein yhtä hyviä ja roolijako paljon tarkempaa.
Toki jollekkin järjestelmälle on tarvetta joka hakee sulle pelin nopeeta, mut liian monimutkasta siitä ei pidä tehä. Tärkeintä on, että:
- Tiimeissä on saman verran väkeä (1 enemmän toisessa ei haittaa)
- "Pro" pelaajat tunnistetaan ja niitä nakellaan tasasesti tiimeihin
- Autobalance on päällä ja pitää huolen että tiimit on tasalukuset (+-1)
- Ylijuoksupelien jälkeen aina scramble, jotta seuraava peli ei ois taas uus ylijuoksu
Tärkeää myös että pelit jatkuvat samassa mestassa aina edellisen matsin päätyttyä nii ei tarvi menussa jonotella ja etiskellä uutta valven servua. OW:ssa yks rasite on että melkei joka matsi jälkee saa odotella menussa uutta peliä.
Muutenhan en ite koskaan oikeestaan edes pelannut valven servuilla vaan ainoastaan ns. community servuilla. Paljon, paljon kivempaa kun on niitä tuttuja siellä joiden paskanjauhantaa kuunnella ja jotka tuntee ihan pelitaidoistakin (tietää kenen kohdalla olla varovainen). Nykyää communityservut aika kuolleen näkösiä jonka takia pelit pitää hakee MM kautta joka ei imo ole TF2:aa ajatellen tehty vaan kopioitu muualta ajatuksella "tää toimii tuollaki, nii toimii se meilläki!". Yks tärkee asia TF2:Ssa on myös ollu mahdollisuus pelata nocrit-servuilla. Communityservujen hävitessä häviää myös tuo ominaisuus, oon aina vihannu random crittejä ja vältelly sitä kuin ruttoa. Jos nyt ei oo mitää todellista mahdollisuutta pelata täysillä nocrit servuilla nii ei kyl ole mitään toivoa että alkaisin joskus pelaa taas Tf2.
Communityservut osittain kuollu sen takia ku Valve ei tue sitä toimintaan oikein mitenkään. Pelaajia ohjataan valven servuille ja normit communityservut jää pahasti piiloon trade/custom/ym modiservujen alle servulistoilla.