• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

TE-palvelun hankaluus

Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Onko kuinka yleistä ettei palvelu pelaa? Olen ollut kuukauden työttömänä valmistuttuani AMK:sta.

Tähän asti olen kokenut lähinnä puhdasta kiusantekoa. On pyydetty toimittamaan todistuksista kopiot, vaikka GDPR kieltää. TE-palvelua ei ilmeisesti ei koske tietosuojalait.
Työpaikkaa eivät ole löytäneet ja useista soittopyynnöistä huolimatta ehdottavat uudelleen kouluttautumista vaikkapa ravintola-alalle ammattikouluun tai etsimään mielenkiintoista tekemistä.

Pitäisikö minun alle 30-vuotiaan mennä Vantaa Ohjaamoon "leikkimään muovailuvahalla ja pitämään hauskaa ja neuloa pipoja ja hanskoja?"
Työnhaku näillä ollut sitä, että laittavat sinut itse lähettämään työhakemuksia työnantajille ja kirjoittamaan yleisiä paikkaansa pitämättömiä fraaseja.

Kerrassaan masentavaa ja huvittavan kauhistuttavaa palvelua. TE-palvelun työntekijä on ollut 14-vuotta Linkedin profiilinsa perusteella työttömänä valmistumisensa jälkeen ja väitti pokkana ettei suomesta saa 3200€/kk palkkaa enempää ellei ole ministeri. Mikä ihmeen kommari sielläkin on töissä. En itse henkilökohtaisesti jos olisin työnantajana palkkaisi ketää näistä. Elävät omassa maailmassaan ja varsinaisesta työnteosta ei ole heillä kokemusta. Ainoat työpaikat, mitä Ohjaamo tarjoaa on alle 1700€ työpaikkaa kokeiluna siivoamisesta, pakkaamosta tai hyllyttäjänä. Oikeasti, ihmiset hakevat apua ja nämä virkailijat vain pyörittävät peukaloita. Toivon että löydän työpaikan tai jatkokoulutuksen pikaisesti ja pääsen eroo kelasta, te-toimistosta ja KOKO-kassasta. Kaikki yhtä surkeita palveluita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Pari kertaa joskus itsekkin asiakkaana olleena sanon että sitten vasta hankalaksi alkavat jos yrität työllistyä.

Jos vaikka haluaisit jonkun pätevyyden joka saisi sinut heti töihin lyhytkestoisten omaehtoisten opiskelujen kautta, niin voi valmistautua siihen että tuet katkaistaan ja alkaa pitkäkestoinen paperisota, mihin te-toimisto vaatii todistuksia esim. yliopiston rehtorilta, jos olet siellä omaehtoisesti jotain etäkurssia suorittamassa, mutta eivät kerro tarkkaan mitä todistusta jne. Kun lopulta asia on saatu todistettua, niin vastuuvirkailija vaihtuu ja haluaa erilaisen todistuksen rehtorin mummolta.

Jos nyt yhden töihin tarvitsemasi pätevyyden onnistut hankkimaan niin toista et enää saa aloittaa, vaikka se johtaisi varmaan työllistymiseen.

500€/kk vapaa tulo? Kuulostaa hienolta, mutta on aika tehokkaasti estetty. Esim. tulonhankintamenoja ei lasketa. Itsellä oli tilanne että olisin voinut vuokrata tonnilla erään paikan pariksi tunniksi ja jollain kevyt yrittäjyys hommelilla laskuttaa asiakkailta 2000€ tuolta ajalta, mutta pari kuukautta kestäneen selvittelyn aikana kävi ilmi että tuo olisi laskettu 2000€ tuloksi, joka olisi vienyt päivärahoista 1500€ jonka jälkeen käteen olisi jäänyt 500€ vähemmän kuin jos olisin elättänyt tuolla tavalla itseni hetkellisesti kesken työttömyyden. Myöskin te-toimiston virkailija epämääräisesti sanoi ettei tiedä, mutta luultavasti päivärahat katkaistaan kokonaan ja ohjasi te-toimiston koulutusneuvontaan, jossa ihmiteltiin miksi asia heille kuuluu?

Tuo koko järjestelmä on kasa höyryävää ****** ja sen saisi kokonaisuudessaan sulkea ja korvata perustulolla, joka ei ole rakennettu estämään työllistymistä kuten te-palvelut.

Mutta toisaalta, kaippa joku kokee tuosta myös hyötyneensä. Itse olen hankkiutunut töihin te-toimistosta välittämättä, enkä sen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Olin itse valmistumisen jälkeen pari kuukautta työttömänä eli siis oikeasti työnhaussa, ja olin varmaan jonkinlainen ihanteellinen TE- prosessin tilastomerkintä: kävin siellä kertaalleen juttelemassa (en oikein muista mitä, mutta nainen oli mukava ja ei vaikuttanut työnhakuihini suuntaan tai toiseen), hankin työpaikan ja soitin sinne että minut voi poistaa "asiakkaista". Ylipäänsä varmastikin parhaiten toimii jos mahdollisimman nopeasti saa itse jotain vakituisia töitä hankittua...varmastikin tuo kovio muuttuu sitä turhauttavammaksi mitä pitempään sitä näkee.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Olin itse valmistumisen jälkeen pari kuukautta työttömänä eli siis oikeasti työnhaussa, ja olin varmaan jonkinlainen ihanteellinen TE- prosessin tilastomerkintä: kävin siellä kertaalleen juttelemassa (en oikein muista mitä, mutta nainen oli mukava ja ei vaikuttanut työnhakuihini suuntaan tai toiseen), hankin työpaikan ja soitin sinne että minut voi poistaa "asiakkaista". Ylipäänsä varmastikin parhaiten toimii jos mahdollisimman nopeasti saa itse jotain vakituisia töitä hankittua...varmastikin tuo kovio muuttuu sitä turhauttavammaksi mitä pitempään sitä näkee.
Ilmeisesti ennen koronaa, koska toimistot ovat kiinni olleet koko korona ajan... Itelläni on lusmuri aspana, joka osaa demotivaation hoitaa.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
On pyydetty toimittamaan todistuksista kopiot, vaikka GDPR kieltää. TE-palvelua ei ilmeisesti ei koske tietosuojalait.
Itse sanoisin, että olet ehkä ymmärtänyt GDPRn väärin? Sen perimmäinen tarkoitus on "kertoa" mitä tietoa pyydetään, käsitellään ja säilötään. TE-palvelulle sekä työantajille on aika olennaista tietää, mikä koulutus sinulla on jos mielit saada töitä. En minä, TE-keskuksena tai työnantajana, varsinkaan jos sinulla ei ole relevanttia työkokemusta, edes keskustelemaan sinun kanssasi töistä ilman todistuksia, jotka kertoo edes jotain.

Työpaikkaa eivät ole löytäneet ja useista soittopyynnöistä huolimatta ehdottavat uudelleen kouluttautumista vaikkapa ravintola-alalle ammattikouluun tai etsimään mielenkiintoista tekemistä.
Näet siis työllistymisesi olevan TE-palvelun tehtävä (juu onhan se, mutta rajalliset resurssit heilläkin)? Fakta vain on, ettei kaikille tekijöille ja aloille löydy työtä, riippumatta osaamistasosta. Toisaalta osaamistason ollessa riittävä, aina löytyy töitä -- ei nyt välttämättä TE-palveluiden kautta, mutta muuten. Jos unohdetaan TE-palvelut, niin miten meinasit itse työllistyä? Joku hakee sinut töihin vai miten oli tarkoitus, että työnantajat ottavat sinuun yhteyttä?

[...]ettei suomesta saa 3200€/kk palkkaa enempää ellei ole ministeri. Mikä ihmeen kommari sielläkin on töissä. En itse henkilökohtaisesti jos olisin työnantajana palkkaisi ketää näistä.
Tietämättä koulutustasi ja työkokemustasi, niin on vaikea sanoa etteikö tuo voisi pitää paikkaansa sinun kohdallasi. Jos olet kouluttautunut lääkäriksi tms., niin vaikea uskoa etteikö löytyisi töitä ja tuollaista palkkaa...

Sen allekirjoitan, että puolestani koko TE-keskuksen voisi lakkauttaa ja laittaa ne rahat johonkin muuhun. Omat kokemukset ovat ihan vastaavanlaisia (niitä on toki vähän), mutta käytännössä koko puljusta ei ole ollut itselleni mitään hyötyä, päin vastoin. Ja ne kaikki aktiviteetit jne. joita tuossa itsekin mainitsit ovat kyllä aivan turhia työllistymisen kannalta. On todella hyvä syy, ettei työnantajat laita paikkoja auki juuri TE-toimistoon, koska yhteyenottojen laatu ja määrä eivät varmasti ole ihan toivotulla tasolla.


Lisätään nyt vielä, koska tässä kuitenkin hieman käännetään keskustelua myös henkilön suuntaan, joka jossain määrin taisi olla foorumin ohjeiden vastaista. Tarkoitus on lähinnä sanoa se, että parempi unohtaa koko pulju ja ottaa vastuu omasta tekemisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Itse sanoisin, että olet ehkä ymmärtänyt GDPRn väärin? Sen perimmäinen tarkoitus on "kertoa" mitä tietoa pyydetään, käsitellään ja säilötään. TE-palvelulle sekä työantajille on aika olennaista tietää, mikä koulutus sinulla on jos mielit saada töitä. En minä, TE-keskuksena tai työnantajana, varsinkaan jos sinulla ei ole relevanttia työkokemusta, edes keskustelemaan sinun kanssasi töistä ilman todistuksia, jotka kertoo edes jotain.



Näet siis työllistymisesi olevan TE-palvelun tehtävä (juu onhan se, mutta rajalliset resurssit heilläkin)? Fakta vain on, ettei kaikille tekijöille ja aloille löydy työtä, riippumatta osaamistasosta. Toisaalta osaamistason ollessa riittävä, aina löytyy töitä -- ei nyt välttämättä TE-palveluiden kautta, mutta muuten. Jos unohdetaan TE-palvelut, niin miten meinasit itse työllistyä? Joku hakee sinut töihin vai miten oli tarkoitus, että työnantajat ottavat sinuun yhteyttä?


Tietämättä koulutustasi ja työkokemustasi, niin on vaikea sanoa etteikö tuo voisi pitää paikkaansa sinun kohdallasi. Jos olet kouluttautunut lääkäriksi tms., niin vaikea uskoa etteikö löytyisi töitä ja tuollaista palkkaa...

Sen allekirjoitan, että puolestani koko TE-keskuksen voisi lakkauttaa ja laittaa ne rahat johonkin muuhun. Omat kokemukset ovat ihan vastaavanlaisia (niitä on toki vähän), mutta käytännössä koko puljusta ei ole ollut itselleni mitään hyötyä, päin vastoin. Ja ne kaikki aktiviteetit jne. joita tuossa itsekin mainitsit ovat kyllä aivan turhia työllistymisen kannalta. On todella hyvä syy, ettei työnantajat laita paikkoja auki juuri TE-toimistoon, koska yhteyenottojen laatu ja määrä eivät varmasti ole ihan toivotulla tasolla.


Lisätään nyt vielä, koska tässä kuitenkin hieman käännetään keskustelua myös henkilön suuntaan, joka jossain määrin taisi olla foorumin ohjeiden vastaista. Tarkoitus on lähinnä sanoa se, että parempi unohtaa koko pulju ja ottaa vastuu omasta tekemisestään.
Olen antanut CV:n TE-toimistolle, vienyt opintosuoritukset, sekä todistukset, joita saa jakaa. AMK:n ohjeistuksen mukaisesti en jaa tutkintotodistustani vaan annan opintosuoritusotteen, josta tulee ilmi valmistusmispäivämäärä työttömyysrahan maksua varten. Ei TE-toimistolla pitäisi olla valtuuksia rikkoa GDPR ja pelleillä sanomalla "eihän ne meiltä mihinkää voi vuotaa ja ihan tutkimuskäyttöö menee, vaikka todistuksessa on kielto, niin se pitää silti jakaa meille."

Insinööriksi kouluttauduin ja tuo on suosituspalkka. Kyllä tuon TE-toimiston ja Ohjaamon ja Sosiaalipalvelun voisi tarkastelun alle ottaa ja tutkia.
TE-toimiston idea ei oikein minulla aukeudu, eikä nuorisopalvelut. Jonkinlainen kynnys heillä on pitää kaikkia asiakkaita osaamattomina tumpeloina.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
En kyllä tiedä minkälaisia palkkatoiveita elättelet, mutta Insinööriliitto kertoo vastavalmistuneen insinöörin alkupalkaksi 3100-3200 euroa.

Aika hankalaksi on elämä mennyt, jos työnhaku on noin haastavaa kuten kirjoitat. Ehkä kannattaisi ottaa joku perusduuni, tehdä sitä ja saada palkkaa ja samaan aikaan hakea ns. omia töitä. Silloin ei tarvitse roikkua TE-keskuksen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
TE-toimiston kautta ei kannata odotella paljon siivoojaa kummempia hommia nykypäivänä, suuri osa firmoista ei edes ilmoita työpaikkojaan tuonne vaan hoitaa ilmoittelun ihan muuta kautta. Kannattaa koittaa hankkia ihan itse joku mieleinen duuni ottamalla suoraan yhteyttä mielenkiintoisiin firmoihin eikä jäädä odottamaan sitä että TE-toimisto "pakottaa" sinut jonnekin paskahommaan.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
En kyllä tiedä minkälaisia palkkatoiveita elättelet, mutta Insinööriliitto kertoo vastavalmistuneen insinöörin alkupalkaksi 3100-3200 euroa.

Aika hankalaksi on elämä mennyt, jos työnhaku on noin haastavaa kuten kirjoitat. Ehkä kannattaisi ottaa joku perusduuni, tehdä sitä ja saada palkkaa ja samaan aikaan hakea ns. omia töitä. Silloin ei tarvitse roikkua TE-keskuksen kanssa.
Joo siis kyllä vähempikin palkka käy ja perus duuni alaan liittyen, sekä tahdon TE-toimistosta eroon. Oon tehnyt kokoonpano hommia ja perus duunia ja tahtoisin kehittyä.
Ilmatteeks ei ole varaa mennä töihin vaikka siitä kokemusta saisinkin ja en tahdo oppimaani unohtaa, kun opitut asiat tuntuu unohtuvan niin piakkoin poissa työelämästä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
449
Mä olen se poikkeus varmaan kun positiivinen kokemus taustalla. Tosin hiukan erilaisessa tilanteessa kuin aloittaja. Aikoinaan tuli kenkää taloudellisista syistä ja pääsin TE-toimiston asiakkaaksi. Kaiken tein netissä heidän ohjeidensa mukaan tarkoituksena varmistaa että saan työttömyyskorvauksen karenssien sun muiden jälkeen. En uskonut kertaakaan että alani duunia heidän kauttaan saisin ainakaan sellaisella palkalla mihin pyrin. TE-keskuksen sivut eivät nyt niin maailman selkeimmät olleet käyttää mutta ohjeita seuraten kaikki sai täytettyä ja homma rokkasi. Ja kaiken pyydetyn materiaalin mukisematta toimitin jottei korvausta evättäisi.

Soittivat jopa yhdessä vaiheessa perään kun joku virkailija oli löytänyt sopivia kandidaatteja etsiessään minun tietoni. Ja kun ei ollut ihan mun juttu niin ei tarvinnut ottaa eikä vaikuttanut korvauksien saantiin. Sainpa jopa itseni sisään työllistymiskoulutukseen jonka itse TE-toimiston sivulta löysin. Tuo oli koulutus jossa oli tarkoitus tehdä (ilmaista) työtä ja saada koulutusta yhdessä yrityksessä, kuitenkin niin että olisin saanut työttömyyskorvausta. Tuo koulutus ei sitten kuitenkaan ehtinyt alkaa ennen kuin työllistyin itse.

Omalla kohdalla kuitenkin oma työkokemus ja se että kävin melkein joka päivä työhaastatteluissa, paikoissa joihin olin itse hakenut, edesauttoi että pääsin töihin kohtuullisen nopeasti.

Ihmisiä ne siellä TE-toimistossakin ovat ja (toivottavasti) pyrkivät tekemään työnsä mahdollisimman hyvin. Sinne soittaessa kannattaa pistää hymy päälle ja keskustella kuin keskustelisi kaverin kanssa niin varmaan saa hyvää palvelua. (En nyt oleta että aloittaja sinne olisi naama rypyssä soittanut. Näin vain yleisenä ohjeena että niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan)
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Joo siis kyllä vähempikin palkka käy ja perus duuni alaan liittyen, sekä tahdon TE-toimistosta eroon. Oon tehnyt kokoonpano hommia ja perus duunia ja tahtoisin kehittyä.
Ilmatteeks ei ole varaa mennä töihin vaikka siitä kokemusta saisinkin ja en tahdo oppimaani unohtaa, kun opitut asiat tuntuu unohtuvan niin piakkoin poissa työelämästä.
Kuinka moneen työpaikkaan olet lähettänyt hakemuksen?
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Ei TE-toimistolla pitäisi olla valtuuksia rikkoa GDPR ja pelleillä sanomalla "eihän ne meiltä mihinkää voi vuotaa ja ihan tutkimuskäyttöö menee, vaikka todistuksessa on kielto, niin se pitää silti jakaa meille."
Mitenköhän he GDPRää mielestäsi rikkovat? Todistus on sinun, mikä ihmeen kielto siellä on? Ja voi sen edelleen vesileimata ja laittaa sellaisella tarkkuudella, ettei siitä nyt ainakaan mitään oikeaa jäljennöstä voisi edes saada. Vieläkös jatko-opintopaikkoihin kaivataan todistuskopioita...
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Oman kokemuksen puolesta voin sanoa että ohjaamo ei ollut mikään aikuisten päiväkoti missä leikitään muovailuvahalla.

Ihan uraohjauksesta oli kyse. Henkilö jonka kanssa keskustelin oli koulutukselta psykologi. Ihan koulutuksesta ja työmahdollisuuksista keskusteltiin. Mihinkään ei pakotettu ja ohjauksen jatko oli vapaaehtoista. Näin ainakin Helsingin ohjaamossa.

Kuntouttava työtoiminta taitaa olla se aikuisten päiväkoti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Kuntouttava työtoiminta taitaa olla se aikuisten päiväkoti.
Taitaa se osittain olla. Se on myös omasta motivaatiosta kiinni.
Edit. Tulikin kirjoitettua liian henk koht asioita joten viesti lyheni
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Oman kokemuksen puolesta voin sanoa että ohjaamo ei ollut mikään aikuisten päiväkoti missä leikitään muovailuvahalla.

Ihan uraohjauksesta oli kyse. Henkilö jonka kanssa keskustelin oli koulutukselta psykologi. Ihan koulutuksesta ja työmahdollisuuksista keskusteltiin. Mihinkään ei pakotettu ja ohjauksen jatko oli vapaaehtoista. Näin ainakin Helsingin ohjaamossa.

Kuntouttava työtoiminta taitaa olla se aikuisten päiväkoti.
Riippuu asenteesta. Päiväkodilta vaikuttaa. Haen työpaikkoja sen mukaan, kun kerkeän ja jaksan. En tee hupihakemuksia. Noin kolmesta viiteen erittäin harkittuja työhakemuksia teen päivän mittaan ja hakeudun semmoisii työpaikkoihin, mitkä oikeasti kiinnostavat ja houkuttavat pitkäaikaisesti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Riippuu asenteesta. Päiväkodilta vaikuttaa. Haen työpaikkoja sen mukaan, kun kerkeän ja jaksan. En tee hupihakemuksia. Noin kolmesta viiteen erittäin harkittuja työhakemuksia teen päivän mittaan ja hakeudun semmoisii työpaikkoihin, mitkä oikeasti kiinnostavat ja houkuttavat pitkäaikaisesti.
Minkälainen työ olisi mieluisa? Mulla jäi yliopisto kesken. Isoin anti kouluputkessa työn kannalta oli suhdeverkoston rakentaminen, jonka avulla löytää hyviä paikkoja.

Kela oli ainakin aikoinaan helvetti maanpäällä. Työkkärissä kävin, kun sain armeijan suoritettua. Sieltä sai kesäksi hommia, joskaan palkka ei ollut hyvä. Se oli kuitenkin nuorelle minulle hyvä mahdollisuus. Se oli ensimmäinen oikea työpaikka, jossa ei ollut yhtään tuttua ihmistä. Sai edes vähän käsitystä normaalista työnteosta ennen yliopistoon menemistä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Kerron tähänkin ensimmäisen ja viimeisen kanssakäynnin te-palveluiden kanssa.

Nuorena kloppina olin töiden välissä ja etsin kovasti uutta duunia, vielä n. 17 vuotta sitten töitä sai ihan ok kun oli valmis tekemään mutta tässä tilanteessa kuvittelin että työvoimatoimistosta voi kysellä töitä tai ne voi vähintään kattoa jotain paikkoja mitkä vaan niillä tiedossa.

No keskustelu meni about niin että ne ihmetteli että mitä helvettiä mä tuun sinne töitä kyselemään ja heitä häiritsemään, nehän on kaikki nykyään netissä. Ite olin vähän hölmistynyt että eikös tää toimikaan niin että mä voin tulla kysymään että onko teillä vaikka tiedossa avoimia paikkoja. Lopulta sit kävelin sieltä ulos ja menin himaan soittelemaan parit paikat läpi ja sain hommia.

Jälkeenpäin nauratti että on niillä varmaa ollu ihmettelemistä ku joku oikeesti tullu kyselee töitä eikä vaa valittamaan miks ei voi tehä töitä ku selkä ja polvi kipeenä tai miks on asetettu karenssia :rofl2:
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
TE-palveluiden tarkoitus on nykyään ohjata ihmisiä omilla urapoluillaan ja auttaa töiden haussa. Ei hakea puolesta ja repiä ihmisiä kotoa töihin. Tuon kun sisäistää, niin pääsee jo pitkälle.

Minulla on TE-palveluista ihan hyviä kokemuksia. Järjestivät paikallisen IT-alan yrityksen kanssa yhteistyössä työvoimapoliittista koulutusta ja sen todella laadukkaiden luentojen ja tehtävien kautta sain ainakin itse paljon arvokasta lisäkokemusta/CV-materiaalia, mahdollisuuden kuitata työharjoitteluosiolla opinnot tehdyiksi ja lopulta työpaikan toiselta puolen maata etänä.

Edit. Osa toki suhtautui tuohon koulutukseenkin leväperäisesti ja vähemmällä innolla. Minua se kiinnosti ja se liittyi suoraan teknologioihin mitä itse olen käyttänyt / missä halusin vahvistaa taitoja. Käytinkin aiheeseen paljon tunteja ja hyvää palautetta tuli paljon + kyselyitä jälkikäteen työmahdollisuuksien muodossa. Tästä syystä korostaisin myös omaa asennetta näissä asioissa melko pitkälle.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 867
Mä jätin yliopiston kesken. Ihan siis vaan gradu jäi puuttumaan. Roikuin TE-toimiston listoilla 1,5 vuotta. Ensimmäisten pakollisten tapaamisten jälkeen sieltä ei kuulunut mitään. Kävin pakollisen TE-palvelujen luennon kuuntelemassa ja kerran juttelin tädin kanssa.

Sen jälkeen vaan täyttelin joka kuukausi lomakkeen että olen edelleen työtön.

Ei ne sieltä mitään yhteyttä ota. Itse pitää kaikki tehdä.

Tuossa ainoassa puhelussa lyhyesti täti ehdotti että mitäpä jos tekisin opinnot loppuun, mutta heti seuraavassa lauseessa totesi että jaa mutta mistäpä siihen rahoitus. Se sitten jäikin siihen kun itsekin tutkin asiaa että rahaa en mistään saisi. Parempi istua vaan kotona niin saa edes jotain.

Lopulta sitten hain tuollaiseen Sarasen koulutukseen. Tein 6kk palkatta töitä ja näytti siltä että siihen se jääkin, mutta paikkaa sitten tarjottiinkin viimeisenä päivänä illasta.

Eli joo. Tuo TE-toimiston orjakoulutus toimi lopulta omalla kohdalla, moni muu kurssilainen teki 6kk töitä ilmaiseksi. Sen lisäksi että tuollaisia kursseja on tarjolla TE-toimisto on täysin turha laitos. Se on ihan täysin itsestä kiinni että asiat etenevät. Kyllä sieltä saa apua CV:n ja hakemusten tekoon jos vaan ottaa itse heihin yhteyttä sekä muuhunkin. Itse en kokenut tuollaista hyödylliseksi kun samat asiat voi googlettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Olen antanut CV:n TE-toimistolle, vienyt opintosuoritukset, sekä todistukset, joita saa jakaa. AMK:n ohjeistuksen mukaisesti en jaa tutkintotodistustani vaan annan opintosuoritusotteen, josta tulee ilmi valmistusmispäivämäärä työttömyysrahan maksua varten. Ei TE-toimistolla pitäisi olla valtuuksia rikkoa GDPR ja pelleillä sanomalla "eihän ne meiltä mihinkää voi vuotaa ja ihan tutkimuskäyttöö menee, vaikka todistuksessa on kielto, niin se pitää silti jakaa meille."

Insinööriksi kouluttauduin ja tuo on suosituspalkka. Kyllä tuon TE-toimiston ja Ohjaamon ja Sosiaalipalvelun voisi tarkastelun alle ottaa ja tutkia.
TE-toimiston idea ei oikein minulla aukeudu, eikä nuorisopalvelut. Jonkinlainen kynnys heillä on pitää kaikkia asiakkaita osaamattomina tumpeloina.
GDPR ei liity asiaan mitenkään, eikä siellä sinun todistuksessa ole mitään kieltoja, eli voit pyyhkiä sillä vaikka perseesi ja laittaa jakoon Hesarin etusivulle jos mieli tekee. Todistuksessa tosin saattaa olla QR-koodi tai vastaava tunniste, jonka avulla tarkistetaan todistuksen aitous ja siitä koodista taas pystyy selvittämään sen tarkistuspalvelun kanssa sinun henkilötunnuksen ja siksi sitä ei suositella jaettavaksi missään somessa tms. Viranomaisilla on sinun sotusi tiedossa jo muutenkin, joten todistuskopio ei ole ongelma. Opintosuoritusotteilla ei voi selvittää että olet valmistunut yhtään mistään.

Työn hakeminen on jokaisen oma tehtävä. TE-keskus on vain apuväline, joka tarjoaa hakijalle mahdollisesti soveltuvia avoimia työpaikkoja ja koulutuksia, jos sellaisia on tarjolla.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Itse olin työkkärin asiakkaana noin 6kk kun aikanaan valmistuin ilman työpaikkaa. Kyllä mä koin että ne palvelut toimi ihan jees, hain monta kertaa matkakulujen hyvitystä työhaastattelureissuille. Tuli silloin muutettua PK-seudulle töiden perässä pohjoisemmasta ja ilman noita matkakulujen tukemisia olisi ollut vähän kallista ravata työhaastatteluissa.
Toki työpaikkahaastattelut oli ihan ominpäin hoidettu, ei sillon ainakaan koulutetuille sopivia töitä pahemmin työkkärin listoilta löytynyt vaikka ihan perus entry-level työpaikka oli hakusessa.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Eli voisi siis kuvitella et TE-keskus on pelkkä välikäsi tarkastaja työttömyysrahaston saamiseksi? Sitä voisi ajatella siis vakuutustarkastajana, joka kattoo et auto varmasti kolaroituna ja ohjeistaa toimenpiteissä ottamatta lopputuloksesta vastuuta (Jos siis auton kerta lunari olis korjausta kannattavampi esim)? Sain muutamaks viikoks hommaa kaverin kautta, kympin tunnilta hupi työtä etänä. Jos oikein ymmärsin kahden viikon työputki kieltää työttömyysrahan ja uutta hakemusta sen jälkee sinne. On tää työelämä vaikeeks tekemällä tehty. Voisi te-toimisto uudistua maisan tavoin enemmän palvelemmaksi ja poistaa semmoisen sisäpiiri asenteen. Tämä siis vastaus aikaisempaa viestiin.

Itselle työnteko on enemmän harrastus, ei sitä sen vakavemmin voi ottaa ja säästää sukanvarteen ettei tarvii juoksupojaks mennä kelalle/diagoniaa/kursseille/toimistoille...

Kerron tähänkin ensimmäisen ja viimeisen kanssakäynnin te-palveluiden kanssa.

Nuorena kloppina olin töiden välissä ja etsin kovasti uutta duunia, vielä n. 17 vuotta sitten töitä sai ihan ok kun oli valmis tekemään mutta tässä tilanteessa kuvittelin että työvoimatoimistosta voi kysellä töitä tai ne voi vähintään kattoa jotain paikkoja mitkä vaan niillä tiedossa.

No keskustelu meni about niin että ne ihmetteli että mitä helvettiä mä tuun sinne töitä kyselemään ja heitä häiritsemään, nehän on kaikki nykyään netissä. Ite olin vähän hölmistynyt että eikös tää toimikaan niin että mä voin tulla kysymään että onko teillä vaikka tiedossa avoimia paikkoja. Lopulta sit kävelin sieltä ulos ja menin himaan soittelemaan parit paikat läpi ja sain hommia.

Jälkeenpäin nauratti että on niillä varmaa ollu ihmettelemistä ku joku oikeesti tullu kyselee töitä eikä vaa valittamaan miks ei voi tehä töitä ku selkä ja polvi kipeenä tai miks on asetettu karenssia :rofl2:
Joo, mä luulen et vähän sama tilanne... Hyvänä puolena oli et TE-toimiston aspa soitti liitolle. Liitto auttaa työllistymään TE-toimiston sijaan. Olin ilmeisesti liian rasittava asiakas.
Seisoin siellä TE-toimiston ovella maski päässä soittelemassa aspoille ja täyttämässä hakemuksia läppärillä ja jätin 53kpl asiakaspyyntöi. Suurin osa pyynnöistä koski lähinnä etten tiedä, mitä palvelua kuuluisi hakea ja halusin vain työelämää tienaa ja autoilla. Joudun ensi viikolla liiton tarjoamalla "Opi työelämää kurssille", jossa opettavat välttämään epäonnistumisen sudenkuopat. Ei minulla tähän viestiketjuun enää lisättävää ole. TE-palvelu voisi olla selkeämpi kokemattomalle ja suoraviivaisempi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
"klip"
Joudun ensi viikolla liiton tarjoamalla "Opi työelämää kurssille", jossa opettavat välttämään epäonnistumisen sudenkuopat. Ei minulla tähän viestiketjuun enää lisättävää ole. TE-palvelu voisi olla selkeämpi kokemattomalle ja suoraviivaisempi.
Ei mitään henkilökohtaista. Mutta nykyään tuntuu kun palkkaa jonkun töihin. Niin sitä pitää ihan tosissaan "pitää kädestä kiinni" ja opettaa töihin.

Pitäisi varmaan yläkoulu/lukio/amis olla pari opintoviikkoa aiheena "Kuinka pärjään ilman äitiä/isää", "Opettele rohkeasti kysymään apua TE-tädiltä".
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
TE-palvelun CV-kurssilla tuli jotenkin puheeksi kurssivetäjän työhistoria. Selvisi, että oli ollut myös melko pitkään työttömänä ennen kuin palkattiin TE-toimistoon. Jos ei ole työllistynyt CV:llään mihinkään "normaaliin" työpaikkaan, niin kannattaako opettaa muille CV:n tekemistä?

Joskus olin myös pakollisella luennolla kuuntelemassa jonkun konsulttifirman esitystä. Jutut oli luokkaa "älä ole myöhässä työhaastattelusta". Minkä ihmeen takia tällaista koulutusta tarvitsee hankkia TE-keskuksen ulkopuoliselta taholta ostopalveluna? Huvittavinta oli vielä se, että koko tilaisuuden ajan paikalla piti olla myös TE-keskuksen virkailija (näpräämässä puhelintaan), koska TE:n ulkopuolinen ihminen ei saa käsitellä TE-asiakkaiden lappusia.

TE-virkailijoiden atk-taidot olisi varmaan ihan oma ketjunsa, mutta joitakin kohokohtia mainitakseni: eräs ei tiennyt mistä tulee @-merkki, toinen ei tiennyt että saapuneessa emailissa voi olla useampi kuin yksi liite, kolmas ei osannut hakea ctrl+F selaimessa (no okei en tiedä onko tämä perustaito, ei 85-vuotias mummonikaan osaa tuota).
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Meillä oli ammattikoulussa parin viikon, "hae töihin" kurssi. Piti osata tehdä cv wordilla ja käydä työhaastattelu. Kurssin pääsi läpi vain jos oli oma ittensä ja cv sivun pituinen suorasanainen.
Ammattikorkeakoulussa oli myös "hae töihin" kurssi, jossa piti tehdä Linkedin ja sosiaalisoitua luokkatovereiden kanssa ja käydä moralistisia keskusteluja yms "työkavereiden jaksamisen vuoksi".

Eipä nuo atk-taidot ole hyvät kouluttajilla ja tuntuu olevan pakollinen välttämättömyys ettei heillä itsellään ole työkokemusta tai ovat olleet pitkän ajan työttömiä ressukoita.

Ei mitään henkilökohtaista. Mutta nykyään tuntuu kun palkkaa jonkun töihin. Niin sitä pitää ihan tosissaan "pitää kädestä kiinni" ja opettaa töihin.

Pitäisi varmaan yläkoulu/lukio/amis olla pari opintoviikkoa aiheena "Kuinka pärjään ilman äitiä/isää", "Opettele rohkeasti kysymään apua TE-tädiltä".
Jokaisella yrityksellä on oma työpaikka kulttuurinsa. Ei sitä voi takki auki kävellä ja myydä itseään "ammattimaisesti" ellei kyseessä ole pienempi pulju, joka ei käytä isojen firmojen standartia. :drool:
Nyt teen töitä pari viikkoa ja sen jälkeen käyn parissa yrityksessä suoraa firman pomon luo plc-suunnittelijan ja ohjelmointi paikasta keskustelemaan.

Ei jaksa noita vuokratyöfirmoi, joilla on pärstäkerroin palkkauksessa. Minusta pääasia on että osaa tehdä työnsä ja tekee sen kunnolla ja osaa kysyä apua tarvittaessa. Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Pyrkii haluttuun lopputulokseen ja taloudelliseen arvon nostatukseen. Rahan takia yritykset palkkavat, eivät tyhjäntoimittajaksi. Toivon et parempi palkkaseen työhön pääsis ja tes-minimistä ja orjatyöstä eroon. Oon jo kuusi vuotta tehnyt palkatta (todellisuus 11-vuotta kaikkea sekatyötä poimijana,jakelijana,aspana,remppamiehenä,välikätenä,kuskina,raportaasin tekijänä, dokumentoijana, analyytikkona, tuotantoo etc.) ja pahimmillaan vuoden tehnyt tes-minimi 9.50€/h ja tällä hetkell 10€ tasan tunnilta on ihan ok viimeseks puuhöylä duuniks. Tosta kun menee verot, niin masentaa. Ollut viimeiset 6kk palkka kuussa nettona 967,07€, siitä maksan opiskelijakämpän vuokran ja elämisen. Saan pienen asumistuen, jolla jaksanut vähän elämässä. Ei tolla opintorahalla 250€ kk tee mtn oikee ja lainaakin takana 20k ja sivari tai intti valkkaamatta. Käyn intin jossain vaiheessa kun elämäntilanne semmonen et jaksaa. Ei se tes-palkka ole se kattoraja palkassa ja yritykset, jotka kuvittelee et kaikille kelpaa tes on sekaisin. Pitää osaamisesta maksaa. Sitä varten kouluja käydään ja opitaan asioita. En turhan takia työkortteja lähde uusimaan ja tyhjästä makselee.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Sinänsä en haluaisi hirveästi kritisoida TE-keskusta koska 1) heillä on rajalliset resurssit 2) töitä ei yleensäkään riitä kaikille 3) heidän tarkoitus ei ole hankkia töitä "kädestä pitäen" vaan antaa niitä ohjenuoria ja suuntaviivoja ja suurin työ pitäisi olla työnhakijalla. Kuitenkin tämä on aihe joka kiinnostaa ja itselläni on jotain kokemusta myös niin laitetaan jotain kommenttia..

Joskus olin myös pakollisella luennolla kuuntelemassa jonkun konsulttifirman esitystä. Jutut oli luokkaa "älä ole myöhässä työhaastattelusta". Minkä ihmeen takia tällaista koulutusta tarvitsee hankkia TE-keskuksen ulkopuoliselta taholta ostopalveluna? Huvittavinta oli vielä se, että koko tilaisuuden ajan paikalla piti olla myös TE-keskuksen virkailija (näpräämässä puhelintaan), koska TE:n ulkopuolinen ihminen ei saa käsitellä TE-asiakkaiden lappusia.
Mulle tuli mieleen kun kävin noissa TE-keskuksen koulutuksissa että ulkoinen konsultti tekee hyvää rahaa. Siis aika yksinkertaisia (ihan hyviä kyllä) vinkkejä ja asioita tuli noissa koulutuksissa mutta luulisin että TE-keskuksen ihmiset pitäisi pystyä nuo tekemään. Tietysti monesti on järkevää hankkia koulutusta ulkoiselta (joku täsmähomma johon saadaan kova ammattilainen) mutta jos käsiteltävät asiat on just noita "älä ole myöhässä" , "ole positiivinen" jne. PERUSasioita niin en tiedä tarviiko niihin ulkoista konsulttifirmaa joka on takuulla kallis. Tärkeintä tietty että noita koulutuksia on ja ihmiset pysyy aktiivisena.

Itse olin 5v sitten työnhaussa ja en saanut hirveästi apuja TE-keskuksesta.. silti otin kaikki vastaan ja kävin kyllä kaikissa mahdollisissa CV-kirjoituskursseissa yms. mutta jäi hieman ohut tuntuma noista. Ymmärrän kyllä kun itsellä oli +10v IT-alaa takana ja aktiivinen ote työnhakuun niin ihan perusasioihin en itse kaivannut apua, joku muu varmasti kaipaa.

Ehkä olisin halunnut TE-keskukselta koulutuspuoleen selkeitä ohjeita, mitä voin opiskella menettämättä tukia (tää on todella hankala juttu joka mulle jäi auki), miten hakea opiskelu-paikkoihin (*) jne.. Urasuunnitteluun muutenkin olisin halunnut enemmän suuntaviivoja. Tässä ohjaustyössä olisi tietysti pitänyt olla joku suht syvällisesti asioita ymmärtävä joka olisi tiennyt mun taustaa ja tekniikoita ja osannut sitten antaa ohjeita että mitä kannattaisi tehdä, ei helppo rasti.

Toinen mitä olisin kaivannut niin olisi suoria linkkejä firmoihin jotka esimerkiksi voisivat ottaa harjoitteluun/pienellä palkalla. Mä vaihdoin tuolloin 5v sitten mobiilipuolelta pois (koska Nokia "kuoli") ja tavallaan ihan hyvä tausta mutta samalla iso alanvaihto. Olisin mielelläni mennyt töihin vaikka ilmaiseksi jos se olisi avannut minulle ovia (toki tuossa pitää harkita tarkasti että jos ansiosidonnainen on tietty summa voi olla hankala mennä töihin jos kaikki tuet loppuu mutta ajatuksena tämä). Omalla kohdalla asiat päättyi ihan hyvin ja duunia löytyi mutta kyllä mulla oli varmasti kymmeniä (sata?) hakemuksia lähetettynä ja ~10 haastatteluakin kävin läpi.



(*) = olisin mielellään mennyt kouluun. Inssin paperit itsellä taskussa ja ajattelin että olisi hyvä vaihtoehto hankkia toinen AMK-inssin todistus ja samalla päivittää kaikki tiedot tähän päivään. Peukaloiden pyöritys omalta osalta ei kiinnostanut tippaakaan eli melkein heti kun työt loppui olisin voinut mennä kouluun. Mutta, en saanut selkeitä ohjeita siitä mitä kannattaisi opiskella ja mitä kautta hakea.. yleisohjeena tuli että voin hakea (ja kannattaa hakea) ja jos jonnekin pääsen niin sitten neuvotellaan TE-keskuksen kanssa että onko hyväksyttävä. En tiedä oliko se omaa tyhmyyttä mutta olisin kaivannut konkreettisia esimerkkejä mitä kannattaisi mun koulutuspohjalla opiskella ja miten hakea..siis pitääkö vaan jostain kaivella yhteishaun ohjeet, onko jotain jelppiä jostain saatavilla kun koulun lopetuksesta kuitenkin n. 15v aikaa ja olin ihan pihalla hakusysteemeistä ja että olenko samalla viivalla peruskoulujen/lukioiden lopettaneiden kanssa vai onko kyseessä joku muunto/aikuiskoulutus jne. Kaikkea tuollaisia käytännön juttuja olisin kaivannut.. Työnhaku oli itselle melko helppoa mutta tämä koulutuspuoli jäi täysin auki ja se voi olla osittain omaakin avuttomuutta mutta juuri sen takia TE-keskukselta olisin kaivannut enemmän tukea koska heillä nuo asiat lienee paaaaaljon paremmin hallinnassa kuin kaverilla joka 15v tauon jälkeen rupeaa selvittelemään että miten kouluun voisi päästä. Onneksi pääsin sit oman alani duuniin mutta lisäkoulutuksen hankkiminen olisi ollut ihan hyvä vaihtoehto myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
@Tech_ananas kanssa samoilla linjoilla siinä, että kun ensi ollaan päästy jollekin tuille ja varmistettu niin sanotusti se työn hakeminen ja etsiminen. Niin oma taiteenlajinsa on tosiaan tuilla pysyminen, ettei niitä menetä pidemmäksi tai lyhyemmäksikään aikaan jonkun muotoseikan takia. Jotain järkeä tuohon systeemiin olisi saatava, joka oikeasti motivoisi vielä enemmän hakemaan työtä ja tekemään sitä, mutta jos ja kun siitä työstä maksetaan vähemmän, kuin tekemättömyydestä, niin onhan jossain vikaa pahasti. Käytännössä järjestelmä tuntuu enemmänkin miinakentältä, jossa on ainoa tarkoitus pysyä hengissä (=tuilla), sen sijaan että siitä edes pitäisi yrittää mennä läpi.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 652
Kannattaa valita sanansa ja tekonsa tarkasti toimiessa TE-toimiston kanssa. Minulle esiteltiin 5-15 päivän valmennuskurssia. Noh, myönnyin tähän ilman pakotusta, koska olin vastikään saanut potkut ja kaipasin muutenkin terveydentilan takia uutta suuntaa. Koulutuksessa paljastui että koulutus on "vielä vähän vaiheessa" ja modulaarista valinnallisuutta ei ollut esittelyssä ollenkaan. Pidin puhuttelun ensimmäisen päivän jälkeen ensin kurssin pitäjän ja sitten TE-toimiston kontaktin kanssa. Pian siitä saatiinkin 5 päivän valinnallinen kurssi. Mutta siis tarinan opetus on että sinulle voidaan yrittää syöttää ihan mitä tahansa kakkaa sieltä, pitää olla tarkkana mitä sopii ja mihin myöntyy. Se oma työnhaku jää helposti taka-alalle tärkeydessä ja joudutkin koneiston pyöritykseen mukaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo, mä luulen et vähän sama tilanne... Hyvänä puolena oli et TE-toimiston aspa soitti liitolle. Liitto auttaa työllistymään TE-toimiston sijaan. Olin ilmeisesti liian rasittava asiakas.
Seisoin siellä TE-toimiston ovella maski päässä soittelemassa aspoille ja täyttämässä hakemuksia läppärillä ja jätin 53kpl asiakaspyyntöi. Suurin osa pyynnöistä koski lähinnä etten tiedä, mitä palvelua kuuluisi hakea ja halusin vain työelämää tienaa ja autoilla. Joudun ensi viikolla liiton tarjoamalla "Opi työelämää kurssille", jossa opettavat välttämään epäonnistumisen sudenkuopat. Ei minulla tähän viestiketjuun enää lisättävää ole. TE-palvelu voisi olla selkeämpi kokemattomalle ja suoraviivaisempi.
Nopeasti selaten ymmärsin, että olet juuri valmistunut "ohjelmointi puolen" inssi? Jos olet oikeasti hyvä (alasi on todella vaativa) mene johonkin alasi firmaan ja kysy saatko antaa työnäytteen tee se vaikka puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi.
Ei se tossa vuosien koulutuksen putkessa missään tunnu. Hyvin monet inssit ovat aloittaneet alle tuon "inssi-järjestöjen" suosituspalkan. Mennen "nöyrästi" oppimaan hommaa lisää, myös asenne ratkaisee

Jos osaat ja näytät halusi tehdä työtä, se palkka varmasti nousee (kannattanee kysyä esim 3kk päästä eikös palkka ollut "ns. koe ajan palkka" jos puoli-ilmaiseksi menit ja osaamisesi on rinnastettavissa muihin) viimeistään, kun vaihdat Firmaa, kunhan olet sieltä oppia itseesi lisää ammentanut "pitäen silmäsi auki".

Jos jäät TE-toimiston varaan pelkään pahoin, että koulutuksesi "vanhenee" ja sen hyödyntäminen "talousmielessä" on jonkun ajan jälkeen mahdotonta.

Nykyään monet joutuvat opettelemaan monta ammattiakin.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Ehkä olisin halunnut TE-keskukselta koulutuspuoleen selkeitä ohjeita, mitä voin opiskella menettämättä tukia (tää on todella hankala juttu joka mulle jäi auki), miten hakea opiskelu-paikkoihin (*) jne.. Urasuunnitteluun muutenkin olisin halunnut enemmän suuntaviivoja. Tässä ohjaustyössä olisi tietysti pitänyt olla joku suht syvällisesti asioita ymmärtävä joka olisi tiennyt mun taustaa ja tekniikoita ja osannut sitten antaa ohjeita että mitä kannattaisi tehdä, ei helppo rasti.
En tiedä näiden koulutusjuttujen viimeisimmistä käänteistä, mutta ainakin viisi vuotta sitten vielä oli tosi sekavia. Vapaa-ajalla tapahtuvaa avoimessa yliopistossa opiskelua rajoitti jokin opintopistemäärä per vuosi ja jos opiskeli liikaa, niin oli mahdollista, ettei se ollut enää TE-keskuksen mielestä "sivutoimista" ja tuet lähti.

Sitten mikäli koulutus edistäisi työllistymistä TE-keskuksen mielestä riittävän hyvin, niin oli mahdollista opiskella kokopäiväisesti työttömyysetuudella kaksi vuotta. Tuota ei kuitenkaan yleensä mainostettu missään ja ainakin itse kuulin tuosta vaihtoehdosta lähinnä kaverien kautta. Systeemi oli vielä sikäli erikoinen, että työttömän pitää ensin hakea ja saada opiskelupaikka, ja tämän jälkeen TE-keskus antaa päätöksen myönnetäänkö sen opiskeluun työttömyystukea kahdeksi vuodeksi. Noin päin varmaankin vähemmän päätöksiä annettavaksi TE-keskukselle, mutta hakijalle aika ilkeä ja mahdollisesti aikaa tuhlaava järjestely.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
En tiedä näiden koulutusjuttujen viimeisimmistä käänteistä, mutta ainakin viisi vuotta sitten vielä oli tosi sekavia. Vapaa-ajalla tapahtuvaa avoimessa yliopistossa opiskelua rajoitti jokin opintopistemäärä per vuosi ja jos opiskeli liikaa, niin oli mahdollista, ettei se ollut enää TE-keskuksen mielestä "sivutoimista" ja tuet lähti.

Sitten mikäli koulutus edistäisi työllistymistä TE-keskuksen mielestä riittävän hyvin, niin oli mahdollista opiskella kokopäiväisesti työttömyysetuudella kaksi vuotta. Tuota ei kuitenkaan yleensä mainostettu missään ja ainakin itse kuulin tuosta vaihtoehdosta lähinnä kaverien kautta. Systeemi oli vielä sikäli erikoinen, että työttömän pitää ensin hakea ja saada opiskelupaikka, ja tämän jälkeen TE-keskus antaa päätöksen myönnetäänkö sen opiskeluun työttömyystukea kahdeksi vuodeksi. Noin päin varmaankin vähemmän päätöksiä annettavaksi TE-keskukselle, mutta hakijalle aika ilkeä ja mahdollisesti aikaa tuhlaava järjestely.
Samoja sääntöjä on edelleen. Mutta jos olet aloittanut opiskelut jo aiemmin töiden ohessa ja vasta sitten jäänyt työttömäksi, niin opiskelut luokitellaan sivitoimisiksi koska sitä ne olivat töissä ollessakin (vaikka päätoimisesti niitä edistäisitkin) ja saat käytännössä jatkaa opiskeluja ansiosidonnaisella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Ymmärrän että tuo kouluttautuminen(kin) on monimutkainen juttu. Mutta itsestä tuntuu aivan hullulta/käsittämättömältä/younameit että kun 25-50v aktiivinen ihminen jolla on edes jonkin verran päätä niin oman kokemuksen mukaan ei todellakaan passiteta "automaattisesti" opiskelemaan vaan opiskelu on yksi vaihtoehto muiden seassa ja se tehdään hyvin vaikeaksi...siis jos pätevä kaveri istuu kotona niin se on mun mielestä hulluutta. Samaan aikaan voitaisiin pienellä rahalla tehdä hyviä koulutuksia tai puoliväkisin ajaa koulun penkille. Istut koulunpenkillä samaan aikaan kun etsit duunia = profit. Mun mielestä on sulaa hulluutta että noin ei tehdä. Ja ymmärrän että koulutus aina vaatii rahaa mutta siltikin. Tuo ei ehkä ole TE-keskuksen vika vaan isompi juttu, eli eihän TE-keskus voi ihmisiä laittaa kouluun jos systeemi ei sitä tue.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 652
Ymmärrän että tuo kouluttautuminen(kin) on monimutkainen juttu. Mutta itsestä tuntuu aivan hullulta/käsittämättömältä/younameit että kun 25-50v aktiivinen ihminen jolla on edes jonkin verran päätä niin oman kokemuksen mukaan ei todellakaan passiteta "automaattisesti" opiskelemaan vaan opiskelu on yksi vaihtoehto muiden seassa ja se tehdään hyvin vaikeaksi...
Huom te-keskus ei ehdota ikinä itse koulutusta vaan hakijan tulee olla itse aloitteellinen ja aktiivinen. Ja kyllä varmasti jonnekin pääsee jos on tarpeeksi sinnikäs. Mutta helppoa? Tuskinpa tosiaan koskaan ihan helppoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Huom te-keskus ei ehdota ikinä itse koulutusta vaan hakijan tulee olla itse aloitteellinen ja aktiivinen. Ja kyllä varmasti jonnekin pääsee jos on tarpeeksi sinnikäs. Mutta helppoa? Tuskinpa tosiaan koskaan ihan helppoa.
Jaa ei ehdota, vai pakottaako? Kioskilla viime vuoden puolella kuulin kun joku nainen kertoili myyjälle että TE pisti hakemaan kauppikseen, koska joku nivelrikko ja entisiä töitä ei voi enää tehdä. Ikää hänellä arviolta 40-50v.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jaa ei ehdota, vai pakottaako? Kioskilla viime vuoden puolella kuulin kun joku nainen kertoili myyjälle että TE pisti hakemaan kauppikseen, koska joku nivelrikko ja entisiä töitä ei voi enää tehdä. Ikää hänellä arviolta 40-50v.
Jos ei opiskelu kiinnosta, niin ei sinne pakko ole mennä, jos pääsykokeet. Muutenkin hölmöä kouluttaa, jos opiskelijalla ei ole kiinnostusta. Annetaan ne vähäiset paikat heille joilta motiivia löytyy.

Työvoimatoimistoissa (nyt TE-keskus) on ennekin ollut osaamattomuuta. Mieleen tulee isännöitsijäkoulutus 90-luvun lopulla. Koulutus kesti 6kk harjoitteluineen ja siitä ei saanut ISA pätevyyttä, vaikka se sisällöltään sitä vastasi. Eli lähes ainoat joka siitä hyötyivät olivat ne kurssilla toimivat opettajat.

Jos paikkoja ei ole, niin eihän TE-toimiston virkailijat niitä pysty jakamaan/ luomaan. Omatoiminen hakeminen on usein se paras tapa. Kertoo selvemmin työnantajalle, että töitä oikeasti halutaan. Valitettavasti sitten on heitäkin, jotka haluavat sen työpaikan, mutta työntekomotivaatio puuttuu.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
On pyydetty toimittamaan todistuksista kopiot, vaikka GDPR kieltää. TE-palvelua ei ilmeisesti ei koske tietosuojalait.
Lakia ja säädöksiä ei kannattaisi tulkita ilman laki-alan koulutusta. Oikeutta henkilötietojen käsittelyn vastustamiseen ei sovelleta viranomaisen lakisääteisten tehtävien hoidon yhteydessä, joten kenelläkään ei ole oikeutta estää henkilötietojensa käsittelyä viranomaisten lakisääteisten tehtävien hoidossa GDPR perustuen.

Tästä syystä ihmisen pitää toimittaa tarvittavat tiedot TE-toimistolle tehtävien hoitamista varten jos haluaa työttömäksi ilmoittautua, mutta TE-toimistoa voi kieltää luovuttamasta tietoja eteenpäin työnantajille laittamalla ruksit kieltokohtiin nettipalvelussa. TE-toimistoa ei voi kieltää vaatimasta tarvittavia tietoja lakisääteisen tehtävän hoitamiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Osa noista työkkärin koulutuksista on kyllä ihan haistapaska-laatuisia. Itse olin ollut aikanaan "ATK-tukihenkilö" -nimikkeellä edellisessä duunissa (eli kauan sitten) ja väkisin pistivät minut "Tietotekniikan perusteet ja CV:n luonti" -kurssille vaikka itselläni oli jo VARMA työpaikka 2kk päästä tiedossa. No, ensimmäisenä kurssipäivänä opeteltiin käynnistämään tietokone "Painamalla siinä pöydän oikeassa laidassa olevan laatikon keskivaiheilla olevaa pyöreää painiketta tietokone lähtee päälle. Painakaa myös sitä television näköisen laitteen oikeassa alakulmassa olevaa painiketta niin monitori käynnistyy." ja tätä sitten oli viikon verran. Tein kaikki viikon tehtävät ensimmäisen pävän aikana ja hirveän vänkäämisen jälkeen sain "vapautuksen" lopuilta päiviltä. Tosin, tuolla kursilla oli kyllä joukossa niitäkin jotka eivät olleet ikinä ennen tietokonetta nähneet mutta... Motivaatio tuolla kurssin ekalla päivällä oli melkein 1%, ihan oikeasti pistetään it-supportissa töissä ollut ihminen opiskelemaan kuinka tietokone käynnistetään...
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
1.5v työttömänä alan kuolemisen takia (ravintola-ala). N. 6kk sitten viimeksi työkkäristä yrittivät kiusata siirtämällä johonkin erilliseen haistapaska-palveluun jonka nimeä en edes muista jota myydessä eivät missään vaiheessa sanoneet sen olevan pakollista asiakkuuden jatkumiseksi TE-toimistossa. Useemman kuukauden ignoorauksen jälkeen haistatettuani pitkät työkkäri katkaisi tuet, n. kuukauden päästä hain uudelleen asiakkuutta jonka myönsivät ilman ongelmia, viimenen viesti TE-keskukselta että jatketaan edellisellä linjalla ja sen jälkeen ei ole mitään onneksi kuulunut. Olen työttömyyskorvauksen absoluuttista minimisummaa nauttiva muutenkin niin ehkä en ole millään prioriteettilistalla, mutta mikäli ei hommia ala löytymään niin tällä linjalla jatketaan ensikerrallakin jos kekkaavat tota samaa palvelua alkaa tyrkyttämään.

Tätä ennen useampia vuosia sitten laittoivat askartelukurssille jossa ei opittu tasan yhtään mitään, osallistuin lähinnä korvauksen sekä huumoriarvonsa takia. Onneksi pääsin melko pian sen jälkeen koulutukseen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
1.5v työttömänä alan kuolemisen takia (ravintola-ala).
Onkohan vieläkin mahdollista lähteä tuen avulla eurooppaan hakemaan oman alan töitä? Sullahan vois olla oiva paikka käydä ulkomailla työtä hakemassa ja samalla vähän myös nauttia erilaisista maisemista. Kuvittelisi, että maailma alkaa tästä aukeamaan ja jengi ryntää innolla matkustamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Heh... Nyt muistui mieleen tuo miten viimekertainen tapaus kävi. Ensin ilmoitin työkkäriin että nykyinen työ loppuu 2vk päästä. Sitten seuraavana päivää ilmoitin että aloitan uudessa paikassa HETI. Olin siis kahden eri firman kirjoilla samaan aikaan ja tein aiemmalle firmalle 3pv/vk duunia ja uudelle firmalle 2pv/vk tuossa siirtymän aikana ja työkkärihän meni ihan pähkinöiksi tuosta, "ethän sä voi olla kahden firman kirjoilla samaan aikaan.". Jaa, miksen voisi? Jos mä teen toiselle ma/ke/pe ja ti/to duunia niin mun mielestä se on ihan ok. Työkkärin mielestä mun olisi pitänyt ensin lopettaa eka duuni ja kun se on loppunut niin vasta sitten olisi saanut vastaanottaa seuraavan firman duuni. Heidän järjestelmät eivät ymmärtänet moista siirtymää joten siitä tuli aika soppa kun kerkisin ilmoittamaan tuon edellisen työsuhten loppumisen heille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Heh... Nyt muistui mieleen tuo miten viimekertainen tapaus kävi. Ensin ilmoitin työkkäriin että nykyinen työ loppuu 2vk päästä. Sitten seuraavana päivää ilmoitin että aloitan uudessa paikassa HETI. Olin siis kahden eri firman kirjoilla samaan aikaan ja tein aiemmalle firmalle 3pv/vk duunia ja uudelle firmalle 2pv/vk tuossa siirtymän aikana ja työkkärihän meni ihan pähkinöiksi tuosta, "ethän sä voi olla kahden firman kirjoilla samaan aikaan.". Jaa, miksen voisi? Jos mä teen toiselle ma/ke/pe ja ti/to duunia niin mun mielestä se on ihan ok. Työkkärin mielestä mun olisi pitänyt ensin lopettaa eka duuni ja kun se on loppunut niin vasta sitten olisi saanut vastaanottaa seuraavan firman duuni. Heidän järjestelmät eivät ymmärtänet moista siirtymää joten siitä tuli aika soppa kun kerkisin ilmoittamaan tuon edellisen työsuhten loppumisen heille.
Tämä luultavasti löytyy myös te-palveluiden työntekijöiden foorumin "asiakkaiden hankaluus" -ketjusta. :D
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Viimeksi on saanut olla tekemisissä kyseisen firman kanssa vuonna 2015? Silloin valmistuin amiskalta ja ehdin olemaan toimeettomana kuukauden, sen jälkeen piti lähteä kurssille.

Kurssin aiheena oli, kuinka teen CV:n ja haen töitä. Samoja aiheita oli tullut hinkattua jo kouluaikana useasti. En edes kokenut saavani mitään hyötyä siitä toiminnasta. Pääsin siitä pian vuokrafirman kautta kantamaan lautoja ja lakaisemaan raksoja pahemman puutteessa.

Ei ainakaan tuo kokemus yhtään lisännyt mielenkiintoa asiointiin sen firman kanssa, mieluummin itse hoitaa itselleen hommat ja työt vaikka se vaatisikin muuttamista.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Eihän TE-palvelun tarkoitus ole aikuisia ihmisiä kädestä pitäen auttaa etsimään töitä. Nyt on kyllä koulutuksissa parantamista, jos porukka valmistuu AMK:sta ja odottaa että TE-palvelut paapoisi kuin pikkulasta. Onko palveluissa parantamisen varaa? No ehdottomasti, mutta ei ne sitä omaa aktiivista työnhakua korvaa. Mulla oli aikoinaan yksi kaveri joka oli sitä mieltä että hän etsii kovasti koko ajan töitä kun parin kuukauden välein haki jotain työkkärin ehdottamaa paikkaa. Kiroili sitten sitä että ei löydy töitä kun hakee kuutta työkkärin paikkaa vuodessa. No, jätkä on edelleen työttömänä vuosikymmenen jälkeen ja varmaan syyttelee työkkäriä siitä.

Noi CV-kurssit on kyllä suhteellisen turhia. Kerran kävin sellaisen ja eihän siinä ollut kovin paljon järkeä kun samalle kurssille oli tungettu porukkaa jotka osasivat hädin tuskin tietokonetta käyttää sekä korkeasti koulutettua porukkaa. Siinä sitten meni suurin osa ajasta siihen että vetäjä esitteli miten sitä Wordiä käytetään ja osa pyöritteli peukaloita.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
176
Joitakin vuosia sitten kun valmistuin työttömäksi ja työkkärin asiakkaaksi n. 8kk ajaksi, niin olihan se henkisesti aika raskas jakso.
Etsin itse töitä ja laittelin hakemuksia menemään kaikkiin sellaisiin mihin olisi edes hienoinen sauma päästä sisään (vasta valmistuneena ilman työkokemusta ei kannata pidätellä hengitystä).
Työkkäri sen sijaan pommitti kaiken mahdollisen mihin piti hakea tietyn aikamääreen sisään karenssin uhalla.
Eihän siinä muuten mitään, mutta kun heillä ei ymmärrys riittänyt ettei välttämättä saman alan alla oleviin tehtäviin minulla ole koulutusta/pätevyyttä.
Tiedustelin, että miksi minun pitää hakea tehtävää johon en ole kykenevä ja teen itsestäni työnantajan silmissä idiootin jos vaikka ko. työnantajalla olisikin tulevaisuudessa minulle soveltuva työ tarjolla.
Vastaus oli, että järjestelmä nyt on vain tämmöinen ja suosittelen silti hakemaan, koska muuten tulee karenssia.
Hain sitten orjallisesti jokaista ehdotettua paikkaa (tulivat sähköisesti mollin omille sivuille, josta ne piti kuitata) ja tuloshan oli odotettu nolla. Osa ei edes vastannut mitään.
Työpaikan löysin lopulta itse perinteisesti puhelimitse käymällä alan yrityksiä läpi ja helpotus oli melkoinen siinä vaiheessa, kun sai laittaa mollin sivuille työllistyneensä, pitäkää tunkkinne.

Toivottavasti tuo systeemi on edes hitusen parantunut noista ajoista. Sinänsä järjestelmä oli hyvä, kun ei tarvinnut ravata työkkärissä, haettavista paikoista tuli heti ilmoitus ja kaiken sai hoidettua sähköisesti.
Työpaikan saanti sen sijaan on täysin itsesi varassa. Työkkärin avustuksella työllistyminen lienee lähes myytti, ainakin omien kokemusten perusteella.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 602
Paljon on tutun kuulosta tarinaa yllä työkkärin toiminasta. Mulle pari kymmentä vuotta sitten ehdotettiin päiväkotiin töihin menoa, työkkärin tätin mielestä olis ollu mulle hyvä homma kun mun siskolla on 5 mukulaa. Kysyin että mitähän mun siskon lapset siihen liittyy? Niin oli varma että mä tuun lasten kanssa toimeen, koska siskolla on niin monta niitä. :D Mähän siis en ole kovin lapsirakas tyyppi...

Nykyisen homman missä olin, niin löysin työllisyyskoordinaattorin kautta. Se täti oikeesti saa hommaan vipinää. Tainnu sen kautta löytää viimeset 3 duunia. Sen omien sanojen mukaan sille soittelee lähi ympäristöstä eri firmat ja tiedustelee olisko hänellä jotain pätevän olosta tyyppiä tiedossa hommaan X.
Se on mulla jeesannu aika hyvin hommien löytymistä kun se on sitten kysyny luvan saako mun tiedot antaa firmalle X. Nyt odottelen viimesimmästä paikasta missä olin 6kk, niin puhelua jatko pestistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Onkohan vieläkin mahdollista lähteä tuen avulla eurooppaan hakemaan oman alan töitä? Sullahan vois olla oiva paikka käydä ulkomailla työtä hakemassa ja samalla vähän myös nauttia erilaisista maisemista. Kuvittelisi, että maailma alkaa tästä aukeamaan ja jengi ryntää innolla matkustamaan.
3 euron tuntipalkalla pesemään tiskejä jonnekkin Romaniaan, ei kiitos. Koulun aikana osallistuin Erasmus-ohjelman kautta työtapa- ja kulttuurinvaihtoon Tsekeissä ja jo siellä se meininki oli sitä mallia että ei paljoa houkuta, myös samaa ja pahempaakin kuullut mm. Bulgariasta. Suomessa on oikeasti aika korkea osaamis- ja taitotaso jopa niinkin helpossa ja yksinkertaisessa matalapalkka-ammatissa kuin ravintolapuolella.

Turhiin TE-palveluihin voidaan lisätä vielä ammatinvalintatesti sekä ammatinvalintapsykologi. Kummallakin olen aikoinaan käynyt ja noista oli hyöty pyöreä 0. Psykologi pisti tekemään jotain samanlaisia askarteluhommia kuin normissa työkkärikurssilla, testeistä taas jäi mieleen vain rupsahtaneet 50v työnvaihtajat ja elämäänsä kyllästynyt testinantaja. En rehellisesti muista käytiinkö tuloksiakaan koskaan läpi.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Ei järkevää TE-toimistosta. Uusi virkailija on 53-vuotias sinkku kissa nainen, joka käskee lähettää uudelleen todistukset koulutuksista.
Katsoin hänen LinkedIin ja yllätys ällötys työttömänä kahdeksan vuotta ollut ja HR-rekrynä pätkätöissä useasti ja kaupassa hyllyttämässä...

Kaverin kaa sovin edellisen työn olemattomaks, koska työttömyysputki katkeaisi. Röyhkeää palvelua TE-toimistossa saa.
Menee viimeinenkin motivaatio nousta ylös sängystä, kun kela, TE-toimisto ja ohjaamon kanssa asiointi on raskaampaa kuin työnteko.
"Ei töitä tule soittamalla tänne monta kertaa päivässä! Ei voida taikoo sulle töitä!", no hittoako häiriköivät mua kaksi päivää putkeen ja kiusaavat työnhakijaa. :cautious:

"Herra pyydän sinua jo viimeisen kerran, nämä linjat ovat tarkoitettu palvelua hakeville. Miten sinulla on noin monta liittymää ja eikö sinulla ole töitä?", no ei ole töitä halooo... Jos eivät minun yksityisyyttä kunnioita, miksi minun pitäisi heidän yksityisyyttä kunnioittaa? Ottaisivat minua kunnolla sarvista kiinni ja tarjoaisivat työpaikan, kun punaista lippua heiluttivat ruudun takana.

Sain varoituksen asioinnin katkaisemisesta jos lähetän vielä kuvan TE-toimisto virkailijan työhistoriasta, jossa meemu "MIKSET MEE ITE OIKEISII TÖIHI?!" En tiennyt että TE-toimisto voi kieltäytyä palvelemasta. TE-toimisto ei saisi kieltäytyä tarjoamasta töitä. Jonkinlainen rike heille pitäisi tulla. No sain päätöksen, jossa pyydettiin valitsemaan ei puhelinta käytössä, jotta en saa soittoja. Vaikka haluan että niin maan perusteellisesti aiheuttaisivat minulle isomman velkahelvetin ja ahdistusta lisää opintolainan lisäksi.

Työnhakijan passivointi ja tarkoituksellinen pahoinvoinnin aiheuttaminen, vaikuttaa olevan erittäin yleistä.
Etsin itse työni, hankkiudun kolmio kartellista eroon, eli Kela, TE-toimisto, sosiaalitoimisto.
Ei tämmöstä kohtelua jaksa pidempää kattoa, ei digitaalisaatio suojaa hulluilta.

Haluaisin kuulla kasvotusten, kuten ennen "valitettavasti elämä on, aina voi uudelleen yrittää, nyt kävi näin, poistutko tai poistanko sinut, hirveä rasisti!"
Sentää insinööriliitto tarjoaa oikeaa koulutusta, kuin "peukalon pyöritys TE-toimisto". Jos te-toimisto lakkaa palvelemasta, saanko silloin koko-kassasta palkkaa?

Varmasti TE-toimisto jotain tämän kaltaista kurssia tarjoaisi ja voisin opettaa työnantaja sedille ja tädeille, miten peukaloiden pyöritys sujuu. :rofl:
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 675
Viestejä
4 188 462
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom