• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

TE-palvelun hankaluus

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Onko kuinka yleistä ettei palvelu pelaa?
Kuulostaa aika pitkälti normaalilta. Koko putka on olemassa vain tilastojen putsailua varten.
EDIT: luin pari postaustasi ja näemmä syy on kyllä ihan sussa. Oot vaan ihan totaalinen kusipää :D Ei jeesus, kuka jaksaa kiusata TE-Keskuksen työntekijöitä tolleen...

Mikään ei tällä hetkellä stressaa enempää kuin "aktiivimalli" ja se, että pitäis hakea pakon edessä neljään paikkaan kuussa, paikkoihin joihin ei ole minkäänlaista mielenkiintoa hakea.

Ei mitään henkilökohtaista. Mutta nykyään tuntuu kun palkkaa jonkun töihin. Niin sitä pitää ihan tosissaan "pitää kädestä kiinni" ja opettaa töihin.

Pitäisi varmaan yläkoulu/lukio/amis olla pari opintoviikkoa aiheena "Kuinka pärjään ilman äitiä/isää", "Opettele rohkeasti kysymään apua TE-tädiltä".
Jokainen firma tekee asiat eri tavalla ja eri järjestelmillä, joten kyllä sille perehdytykselle on tarvetta monella alalla. Ei toimi maailman jutut enää millään yläasteen perustiedoilla.
Itse ollut duunissa IT-firmassa missä perehdytys oli vuosikausia ihan täyttä paskaa ja kyllä sen työn jäljestä ja kysymysten/virheiden määrästä jatkossa huomasi. Tosin eipä siellä jengi osannut edes vessaa vetää tai pistää astioita astianpesukoneeseen...ja kyse oli ihan aikuisista, ei edes vastavalmistuneista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Kuulostaa aika pitkälti normaalilta. Koko putka on olemassa vain tilastojen putsailua varten. Mikään ei tällä hetkellä stressaa enempää kuin "aktiivimalli" ja se, että pitäis hakea pakon edessä neljään paikkaan kuussa, paikkoihin joihin ei ole minkäänlaista mielenkiintoa hakea.
Se on ihan tervettä hakea eri paikkoihin, vaikkei aina niin nappaisikaan. Ihminen on äärimisen sopeutuvainen ja aivot ovat luonteeltaan laiskat, joten nopeasti tapahtuu myös se jämähtäminen sinne kotiympyröihin. Parempi että se motivaatio mieluisampaan työhön/opiskeluun tulee vaikka siitä, että tekee välillä epämiellyttäviäkin asioita.

En ainakaan itse haluaisi maksaa yhdenkään "ei nyt nappaa" lusmun elämistä. Ei minuakaan joka päivä ole napannut mennä töihin. Te-palvelut on sitä varten, että ne opettaa, ohjaa ja valvoo tuota hakemista. Ei niiden tehtävä ole hakea ihmisiä kotoa töihin. Siitä se riemu vasta repeäisikin, jos töitä alettaisiin suoraan väelle osoittamaan karenssiuhalla: "Mene 100km päähän paikkaan X siivoamaan joka aamu klo 04 alkaen, tai karenssia tulee".
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Se on ihan tervettä hakea eri paikkoihin, vaikkei aina niin nappaisikaan. Ihminen on äärimisen sopeutuvainen ja aivot ovat luonteeltaan laiskat, joten nopeasti tapahtuu myös se jämähtäminen sinne kotiympyröihin. Parempi että se motivaatio mieluisampaan työhön/opiskeluun tulee vaikka siitä, että tekee välillä epämiellyttäviäkin asioita.

En ainakaan itse haluaisi maksaa yhdenkään "ei nyt nappaa" lusmun elämistä. Ei minuakaan joka päivä ole napannut mennä töihin. Te-palvelut on sitä varten, että ne opettaa, ohjaa ja valvoo tuota hakemista. Ei niiden tehtävä ole hakea ihmisiä kotoa töihin. Siitä se riemu vasta repeäisikin, jos töitä alettaisiin suoraan väelle osoittamaan karenssiuhalla: "Mene 100km päähän paikkaan X siivoamaan joka aamu klo 04 alkaen, tai karenssia tulee".
Siis jäin työttömäksi 17 vuoden jälkeen, kun iski YT:t. Varmaan saan ihan rauhassa miettiä mitä duunia haen. Ihan järjetöntä sotkea firmojen HR-porukkaa turhilla hakemuksilla. Ja siis tota työn osoittamistahan toi aktiivimalli käytännössä on.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Siis jäin työttömäksi 17 vuoden jälkeen, kun iski YT:t. Varmaan saan ihan rauhassa miettiä mitä duunia haen. Ihan järjetöntä sotkea firmojen HR-porukkaa turhilla hakemuksilla. Ja siis tota työn osoittamistahan toi aktiivimalli käytännössä on.
Sinun kaltaisessa (usein) itsestä johtumattomassa tilanteessa tulisikin olla erilainen alkuvaihe. Toisaalta aktiivimallissahan kuitenkin saat itse valita haettavan paikan? Tuossa olisi kyllä hyvä olla jokin aikamääre, minkä aikana ei liikaa hätyyteltäisi. Mutta kovin pitkään jatkuva toimettomuus on äärimmäisen haitallista ja silloin "mikä tahansa on parempi, kuin ei mikään".
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Sinun kaltaisessa (usein) itsestä johtumattomassa tilanteessa tulisikin olla erilainen alkuvaihe. Toisaalta aktiivimallissahan kuitenkin saat itse valita haettavan paikan? Tuossa olisi kyllä hyvä olla jokin aikamääre, minkä aikana ei liikaa hätyyteltäisi. Mutta kovin pitkään jatkuva toimettomuus on äärimmäisen haitallista ja silloin "mikä tahansa on parempi, kuin ei mikään".
Kolme burnouttia läpikäyneenä mikä tahansa ei todellakaan ole parempi kuin ei mikään. Työnantajissa on valtavia eroja ja työntekijällä pitää olla oikeus valita ketä tukee työpanoksellaan. Työn ei kuulu olla elämän ainoa asia tai rasite. Tää tuli opittua ns. kantapään kautta. En toki tarkoita, että työnhaun tulisi kestää ikuisuuden tms. mutta yhteiskunnan tulisi tukea hyvinvointia tilastojen putsaamisen sijasta. Varsinkin tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Mikään ei tällä hetkellä stressaa enempää kuin "aktiivimalli" ja se, että pitäis hakea pakon edessä neljään paikkaan kuussa, paikkoihin joihin ei ole minkäänlaista mielenkiintoa hakea.
Eikös tuo aktiivimalli ole jo historiaa, jonka Lindström jo tuomitsi sen jälkeen kun ministeripesti meni, että ei ollut huvä ajatus. Tosin itse pääsi isorahaiseen virkaan, yllättäen vaikkei pätevyyttä ollut hakemuksen mukaan. Ja nyt joku puolue, taas yrittää herättää mallia henkiin.

Yksi tuttu, joka eläkeikää lähestyvä pitkäaikaistyötön joutui johonkin erikoisjärjestelyyn, jossa maininta eläkkeelle pääsemisestä, koska fyysiset ja psyykiset jutut. Jotain siinä oli että työkkärin ämmä ja sossu etänä videona haastatteli, sitten terveystarkastus mistä ei mitään kuulunut sen koommin. Sitten olisi pitänyt uusia työnhaku, paitsi ettei ilmeisesti kirjeenä lähetetty kutsu haistattaluun ikinä saapunut perille jos edes oli lähetetty. Työnhaku katkesi siihen ja karenssia. Eikun uutta työnhakua tulemaan, ja sitten uusi kutsu siihen mystiseen haastatteluun, vissiin kai johonkin minkä kanssa ollut viimeksi yli puoli vuotta sitten tekemisissä.

Normisti nuo tiedot pitäisi tulla omapostilla, tai edes näkyä TE sivuilla vaan ei mitään. Tämä lähes eläkeläinen on sikäli pätevä että tietää ATK hommat ihan hyvin, eikä odottaa posteljoonia tai kirjekyyhkyä. Oli tuossa jotain muutakin outoa kun nyt muistaisi mitä kertonut. Mutta ihan HV hommaa byrokraateilta.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Sain varoituksen asioinnin katkaisemisesta jos lähetän vielä kuvan TE-toimisto virkailijan työhistoriasta, jossa meemu "MIKSET MEE ITE OIKEISII TÖIHI?!" En tiennyt että TE-toimisto voi kieltäytyä palvelemasta. TE-toimisto ei saisi kieltäytyä tarjoamasta töitä. Jonkinlainen rike heille pitäisi tulla. No sain päätöksen, jossa pyydettiin valitsemaan ei puhelinta käytössä, jotta en saa soittoja. Vaikka haluan että niin maan perusteellisesti aiheuttaisivat minulle isomman velkahelvetin ja ahdistusta lisää opintolainan lisäksi.
Taidat nyt keksiä omiasi, koska TE-toimistolla ei ole oikeutta katkaistatyönhakua tuolla perusteella, mutta saatat noissa meemeissäsi syyllistyä rikokseen kuten yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen, kunnianloukkaus (jos meemi aiheuttaa harmia virkailijalle tai esittää asiat virkailijaa loukkaavalla tavalla) ja laitonhenkilörekisteri jos tallennat luvattomasti virkailijoiden tietoja itsellesi meemi käyttöä varten siinä muodostuu laitonhenkilörekisteri, koska sinulle ei ole annettu lupaa kerätä ja tallentaa yksityishenkilöiden tietoja tuollaista käyttöä varten.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
...

Sain varoituksen asioinnin katkaisemisesta jos lähetän vielä kuvan TE-toimisto virkailijan työhistoriasta, jossa meemu "MIKSET MEE ITE OIKEISII TÖIHI?!" En tiennyt että TE-toimisto voi kieltäytyä palvelemasta. TE-toimisto ei saisi kieltäytyä tarjoamasta töitä. Jonkinlainen rike heille pitäisi tulla. No sain päätöksen, jossa pyydettiin valitsemaan ei puhelinta käytössä, jotta en saa soittoja. Vaikka haluan että niin maan perusteellisesti aiheuttaisivat minulle isomman velkahelvetin ja ahdistusta lisää opintolainan lisäksi.

..
Nyt alkaa vaikuttamaan, että toimintasi ei ole terveen henkilön toimintaa. Tuollainen toisten ahdistelu ja agressiivinen öhötys ei kuulu normaaliin kanssakäymiseen. Jos olisin työntekijä tuolla, en suostuisi sinua palvelemaan ja ahdisteluasi sietämään.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
Joo erikoiselta vaikuttaa käytös. Jos potentiaalinen työnantaja pääsee yhtään vihille tuollaisesta luonteenlaadusta ennen palkkausta, voi olla aika vaikea saada työpaikkaa. Ei työnantaja voi palkata ns. henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan työyhteisöön soveltumatonta, vaikka olisi muuten kuinka hyvä. Kannattaisi nyt katsoa vähän peiliin ja miettiä, josko olisi aika vähän aikuistua. Tuollainen typerä teinimäinen kiukuttelu, kiusanteko, riidanhaku, muiden syyttely ja päteminen asioissa mistä ei mitään ymmärrä (esim. tuo GDPR-mölinä) on myrkkyä työyhteisössä.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Nyt alkaa vaikuttamaan, että toimintasi ei ole terveen henkilön toimintaa. Tuollainen toisten ahdistelu ja agressiivinen öhötys ei kuulu normaaliin kanssakäymiseen. Jos olisin työntekijä tuolla, en suostuisi sinua palvelemaan ja ahdisteluasi sietämään.
Jep. Ei ole ihme ettei nimimerkki opiskelija löydä töitä tollasella käyttäytymisellä. Ei se TE-toimiston vika ole jos päässä viiraa.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Eipä ole työpaikkaa, missä on yhteisöhenkeä. Eikös kaikki ole toksisia ja myrkyllisiä, minä ensin asenteella? Mitä sitä yrityksellä tekee, kun on työläisenä sermien takana kiukuttelemassa? Samalla mitalla vaan. Jos sitä saisi vähän lomailla, niin ehkä paremmin voisi. Äänestin persuja. Työelämä on raskasta ja vapaa-aika omiaansa.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Eipä ole työpaikkaa, missä on yhteisöhenkeä. Eikös kaikki ole toksisia ja myrkyllisiä, minä ensin asenteella? Mitä sitä yrityksellä tekee, kun on työläisenä sermien takana kiukuttelemassa? Samalla mitalla vaan. Jos sitä saisi vähän lomailla, niin ehkä paremmin voisi. Äänestin persuja. Työelämä on raskasta ja vapaa-aika omiaansa.
Korkin nyt ainakin vois laittaa kiinni. Se alkoholi ei auta yhtään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Eikös tuo aktiivimalli ole jo historiaa, jonka Lindström jo tuomitsi sen jälkeen kun ministeripesti meni, että ei ollut huvä ajatus. Tosin itse pääsi isorahaiseen virkaan, yllättäen vaikkei pätevyyttä ollut hakemuksen mukaan. Ja nyt joku puolue, taas yrittää herättää mallia henkiin.
Ne työstää siitä uutta versiota, joka ei hirveästi eroa vanhasta mitä itse olen siitä lukenut. Periaate on sama; pakotetaan hakemaan x työtä per kuukausi tai tulee karenssia ja karenssi kasvaa mitä enemmän hakua rikkoo tms. En tiedä sitten voiko tuossa hakea esim. toimitusjohtajaksi joka kerta vai miten hakemuksista raportoidaan. Itse oon saanut kaikki edelliset duunit tuttujen kautta, joten tiedä sitten pitääkö noille ilmoitella jotain chat-logeja, jos "haet" duunia kaverien kautta tms :D
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Ne työstää siitä uutta versiota, joka ei hirveästi eroa vanhasta mitä itse olen siitä lukenut. Periaate on sama; pakotetaan hakemaan x työtä per kuukausi tai tulee karenssia ja karenssi kasvaa mitä enemmän hakua rikkoo tms. En tiedä sitten voiko tuossa hakea esim. toimitusjohtajaksi joka kerta vai miten hakemuksista raportoidaan. Itse oon saanut kaikki edelliset duunit tuttujen kautta, joten tiedä sitten pitääkö noille ilmoitella jotain chat-logeja, jos "haet" duunia kaverien kautta tms :D
Ja samalla kuitenkin ulkomailta lennätetään halpatyöntekijöitä Suomeen viikottain. Ei tässä ole mitään järkeä, mutta tätä on kansa äänestänyt.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Ja samalla kuitenkin ulkomailta lennätetään halpatyöntekijöitä Suomeen viikottain. Ei tässä ole mitään järkeä, mutta tätä on kansa äänestänyt.
Kyllä niillekin paikkansa on, mutta työolojen pitäisi vastata maan tapoja eikä niin kuin esim. Rauman telakalla, että iso osa ulkomaalaisista työntekijöistä ei saanut minkäänlaista covid-tietoa jne. omalla kielellään. En kyllä hetkeäkään usko, että niiden työolot tai sopparit on kovin häävit, jos pandemiaakin käsitellään tolla tasolla ja vaarannetaan kaikkien terveys.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Kyllä niillekin paikkansa on, mutta työolojen pitäisi vastata maan tapoja eikä niin kuin esim. Rauman telakalla, että iso osa ulkomaalaisista työntekijöistä ei saanut minkäänlaista covid-tietoa jne. omalla kielellään. En kyllä hetkeäkään usko, että niiden työolot tai sopparit on kovin häävit, jos pandemiaakin käsitellään tolla tasolla ja vaarannetaan kaikkien terveys.
Juu, mutta ei ole mitään järkeä tahallaan pitää helvetinmoista työvoimareserviä kortistossa ja sitten antaa niille raippaa jos eivät löydä töitä sekä samalla roudata halpatyövoimaa ulkomailta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eipä ole täälläkään yhtään hyvää kokemusta työkkäristä. Kolme kertaa olen ollut asiakkaana: amiksesta valmistuttuani, ekan yliopistovuoden jälkeen kesällä ja valmistumisen jälkeen.

Ekalla kerralla ei kuulunut mitään. Täydellinen radiohiljaisuus. Eipä siinä, ei olisi kiinnostanut ennen armeijaa tehdä muuta kuin lomailla pari kuukautta.

Toisella kerralla oli tullut täytettäväksi jos jonkinlaista webbilomaketta ja pakolla piti laittaa CV johonkin työkkärin roskapalveluun. Sain kirjeitse kaksi työnhakuvelvoitetta, ja kumpaankin heti samana päivänä soittaessa todettiin puhelimen toisesta päästä, että "tää paikka kyllä täytettiin jo pari viikkoa sitten".

Kolmannella kerralla en saanut varattua aikaa tuolloin pakolliselle face-to-face -käynnille kuin vasta kuukauden päähän työttömäksi ilmoittautumisesta. Tuossa välissä olin jo saanut työpaikan, mutta paikalle piti kuulemma tulla tai tulisi karenssia töiden alkuun saakka. Aika oli 8:00, mutta viraston ovella päivystänyt virkaintoinen vartija avasi oven lukost vasta 8:02. Siihen asti seisoi ulkopuolella blokkaamassa kulun. Virkailijan työhuoneen löydettyäni tämä alkoi ensimmäisenä mussuttamaan, että tarttis olla ajoissa paikalla. Kyseenalaistin vartijan ja virkailijan ymmärryksen kellosta ja ovelta toiselle siirtymiseen kuluvasta ajasta varsin äänekkäästi. Itse tapaaminen kesti n. 2 minuuttia, kun kerroin että minulla on jo työpaikka ja hommat alkavat kuukauden päästä. Tätä asiaa ei siis mitenkään voinut hoitaa puhelimessa.

Vieläkin kyrpii tämmöisiä muistella, voi saatanan saatana.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
958
Juu, mutta ei ole mitään järkeä tahallaan pitää helvetinmoista työvoimareserviä kortistossa ja sitten antaa niille raippaa jos eivät löydä töitä sekä samalla roudata halpatyövoimaa ulkomailta.
Eihän tossa raippaa siitä saa, jos ei töitä löydä, vaan hakematta jättämisestä. Siksi se onkin ihan vain tilastojen siivoamista, koska onhan se nyt aika selvää, että hakemusten määrää nostamalla työttömien määräkin vähenee, mutta millaista työtä sillä saa ja miten se vaikuttaa työntekijöiden motivaatioon ja terveyteen, kun
a) joutuu hakemaan pakosta random paikkoja
b) joutuu potentiaalisesti täysin random mestaan tekemään jotain mitä ei kiinnosta tehdä ja
c) firmojen HR:t menee tukkoon turhista hakijoista ja kiire saattaa jopa aiheuttaa sen, että oikeasti paikkoihin haluavat eivät saa töitä, kun syvällisiin haastatteluihin tai monivaiheisiin käytännön kokeisiin ei välttämättä ole enää aikaa tai haastattelut hoitaa joku sohlaava kolmas osapuoli, joka ei tajua itse haettavasta työtehtävästä mitään. Plus tietenkin firmat joutuu paisuttamaan HR-osastojaan tai siirtämään osan hakemuksista kolmansille osapuolille hakemusmäärän noustessa, joka lisää kustannuksia mahdollisesti täysin turhaan.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Jos tuon aktiivimallin aikovat aloittaa uudelleen tässä syksyn mittaan, niin itse ainakin menisin tuolla linjalla että haetaan sitten ydinfyysikoksi ja raketti-insinööriksi ja voi voi kun en nyt pääsytkään. Saan kyllä 100% varmasti oman alan töitä heti kun se vain on mahdollista ja hallitus lakkaa kyykyttämästä ravintoloita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 698
Viestejä
4 189 369
Jäsenet
70 784
Uusin jäsen
juged

Hinta.fi

Ylös Bottom