TCP/IP -eli netti asetukset pelaamiseen (Windows 7,8,10)

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 246
1. Lataa ilmainen TCP Optimizer ohjelma tästä (uusin 4.0.6):
https://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe

2. Avaa ohjelma Järjestelmän valvojan oikeuksin (hiiren oikea nappi > Suorita järjestelmän valvojana).

3. Laita Connection Speed minimi nopeudeksesi jonka saat minimissään (itse saan 21-22Mbps ADSL:llä ja käytän 20Mbps arvoa).

HUOM. Asetuksen määritteleminen pienemmäksi kuin on yhteytesi maksimi nopeutesi ei vaikuta yleiseen tiedostojen latausnopeuteen!

4. Varmista Network Adapter selection kohdasta käyttämäsi nettiyhteys adapteri (jos on useampi).

5. Valitse alhaalta, Choose settings ja Optimal. Valitse Apply changes. Käynnistä PC uudestaan.

..ja käynnistä uudelleen ohjelma (muista Järjestelmän valvojan oikeuksin).

6. Valitse Advanced Settings alalehti ja alhaalta klikkaa Custom niin aukeaa manuaaliset säädöt.

7. Muuta Gaming Tweak - Network Throttling Index kohdasta:
- Network Throttling Index > disabled:ffffffff
- SystemResponsiveness > gaming: 0

8. Muuta Gaming Tweak - Disable Nagle's Algorithm kohdasta:
- TcpAckFrequency > disabled: 1
- TcpNoDelay > enabled: 1
- TcpDelAckTicks > disabled: 0

9. Paina lopuksi taas alhaalta Apply changes. Käynnistä kone uudelleen.

Ja sitten vaan > :comp:

Editoitu HUOM osiota.
 
Viimeksi muokattu:
TCP-parametrejä säädetään, mutta kuinka moni nettipeli käyttää TCP:tä? Eikös UDP ole reaaliaikaisissa peleissä yleisempi protokolla...?

Onko näiden "optimointi"ohjelmien tuomasta hyödystä jossain jotain todellista, mitattua näyttöä? Placebo-jauhantaa on kyllä netti pullollaan.
 
Saa muutokset tehtyä rekisteriä puukottamallakin jos haluaa ja kannattaa tutustua Nagle algoritmin tekemiin negatiivisiin muutoksiin Windows ympäristössä mitä tulee datan siirtoon pelikäytössä.
 
Jep, perus tweekit :)

Mulla oli yks ultimate .reg filu (windows 7) fallout new vegasin mod sivustoilla (aikas iso filu :D), mutta poistettiin syyllä että muka rikkoi koneita, jaa-a ei omaa ole ainakaan rikkonut monen vuoden aikana ku käytin sitä (minimaalinen käyttö), suurimman osan muistan edelleen ulkoa.

Windows 8.x ja Windows 10 lisää vielä enemmä asetuksia noiden vanhempien kanssa.

Tuosta vielä tuollainen, niin kyllä netti pelaa:
Host Resolution Priority Tweak
 
Viimeksi muokattu:
Saa muutokset tehtyä rekisteriä puukottamallakin jos haluaa ja kannattaa tutustua Nagle algoritmin tekemiin negatiivisiin muutoksiin Windows ympäristössä mitä tulee datan siirtoon pelikäytössä.

Naglen algoritmi koskee TCP-protokollaa. Kuinka moni pientä viivettä vaativa peli käyttää TCP:tä pelitapahtumien välittämiseen? Joku peliohjelmointia enemmän tunteva voi korjata, mutta itselläni on sellainen käsitys, että tällaisissa peleissä käytetään yleensä/lähes aina/yksinomaan UDP:tä, johon Naglen algoritmi tai muut TCP-parametrit eivät liity mitenkään.

"Network Throttling Index"-asetukset eivät ole minulle tuttuja, mutta nopealla googlen käytöllä löytyi tällaista:
www.reddit.com/r/pcgamingtechsupport/comments/43mwgv/network_throttling_index_myth/
 
UDP:tä käytetään kuten @Ormu tuumasi. Ainakin jostain Quake 3 ajoista lähtien on ollut näin, eli vuodesta 1999. Näistä ohjeista ei ole kyllä mitään iloa pelaamisessa eikä oikeastaan missään muussakaan. Joskus 15+ vuotta sitten sillä megaisella ADSL-yhteydellä tunkattiin TCP/IP-asetuksia siinä toivossa, että kulkisi vähän kovempaa, muttei se toiminut silloin eikä toimi nytkään.
 
UDP:tä käytetään kuten @Ormu tuumasi. Ainakin jostain Quake 3 ajoista lähtien on ollut näin, eli vuodesta 1999. Näistä ohjeista ei ole kyllä mitään iloa pelaamisessa eikä oikeastaan missään muussakaan. Joskus 15+ vuotta sitten sillä megaisella ADSL-yhteydellä tunkattiin TCP/IP-asetuksia siinä toivossa, että kulkisi vähän kovempaa, muttei se toiminut silloin eikä toimi nytkään.

Jep.

Ei niiden asetusten muuttaminen auta, jos operaattorilla on DSLAMin portissa viheenkorjaus päällä ja eikä ota asetusta pois päältä. Nimenomaan virheenkorjaus nostaa ping-lukuja
 
Jep.

Ei niiden asetusten muuttaminen auta, jos operaattorilla on DSLAMin portissa viheenkorjaus päällä ja eikä ota asetusta pois päältä. Nimenomaan virheenkorjaus nostaa ping-lukuja

Virheenkorjaus lienee päällä vain IPTV-liittymissä. Ainakin toivottavasti. Telia kytkee sen myös pois päältä pyydettäessä, mutta sitten saattaa televisiokuva häröillä.
 
Virheenkorjaus lienee päällä vain IPTV-liittymissä. Ainakin toivottavasti. Telia kytkee sen myös pois päältä pyydettäessä, mutta sitten saattaa televisiokuva häröillä.

Elisalla on kuulemma joka xDSL-liittymässä eli vaikka ei olisi IPTV:tä ja heiltä ei saa pois edes pyytämällä.

Louneahan toi peliliittymät eli käytännössä ilman virheenkorjausta sekä toi 3Mbit/s upin. Joku vuosi pari sit satuin kuulemaan lounean asiakaspalvelijan ja asikkaan keskustelun, ettei tuota virheenkorjausta ei saa kaikille Lounean ADSL-asiakkaille.

ADSL/Interleave - Fastpath - Elisa Palsta

Ei saa interleavingia pois päältä edes pyytämällä, syystä että meillä ei ole enää erillisiä fastpath -profiileja olemassa lainkaan.
 
Elisalla on jokaisessa Adsl Dslamissaan virheenkorjauksena arvo 2.

Jos erehtyy ottamaan kombo liittymän Viihteen kanssa niin laittavat korjaukseksi 4, joka useasti pomppauttaa latenssiin lisää +40-100ms sekä järkyttävästi jitteriä. Kokemusta on.

Paikallisen puhelinyhtiön aikaan vielä 3 vuotta sitten oli arvona 0 (disabled), ja pienemmät latenssit.
 
Elisalla on jokaisessa Adsl Dslamissaan virheenkorjauksena arvo 2.

Jos erehtyy ottamaan kombo liittymän Viihteen kanssa niin laittavat korjaukseksi 4, joka useasti pomppauttaa latenssiin lisää +40-100ms sekä järkyttävästi jitteriä. Kokemusta on.

Paikallisen puhelinyhtiön aikaan vielä 3 vuotta sitten oli arvona 0 (disabled), ja pienemmät latenssit.

Viihteen palveluiden takiahan ne "nostaa", mutta jos Elisalla pystytään säätämään suoraan DSLAMilla, miksi ne sitten ilmottaa tuollaista?
Eli ei saa muka päälle. Ja monelle on käynyt, että virheenkorjaus on tiputettu pois "päältä", niin nopeus on jopa noussut.

Itsellähän oli edellisellä vuokra-asunnossa Vdsl2 ja talon kellarissa DSLAM sekä oli Elisa Viihde.
Mitä itse testasin, niin modeemi toimi myös ADSL2 moodissa. Mutta VDSL2:sella oli pienemmät ping-
luvut vaikka olikin reippaasti nopeampi kuin ADSL2.

VDSL2;sen kanssa pingit oli muistaakseni 15-25 luokkaa, kun ADSL2 päällä siellä +40.
 
VDSL:stä en tiedä muuta kuin että teoriassa sama tekniikka kuin ADSL mutta VDSL:ssä on se DSLAM aina niin lähellä (esim.kerrostalossa) että päätelaitteilla voidaan saavuttaa esim. 100Mbps, ADSL:ssä DSLAM voi olla vaikka kilometrin päässä puhelinyhtiön kaapissa joten nopeudet jäävät alas ja Interleavingin aiheuttama viiveen nousu on suurempaa.

ADSL:ssä on Elisalla minimissään Interleaving 2 ja Viihteessä tuppaavaat sen automaattisesti laittamaan 4:lle IPTV:n toimivuuden takia, siis ADSL:ssä.

Omassa asunnossani olleet viiveet DSlamiin:
Interleaving 0 (ex-paikallinen puh.yht. ennenkuin Elisa meni ostamaan koko yhtiön ja sotki "uusilla" DSlameillaan latensseja), ping 8-11ms

Saunalahti/Elisa ADSL: Interleaving 2: ping 11-12ms

Elisa Viihde: Interleaving 4: ping 15-50ms + jitter.
 
"Network Throttling Index"-asetukset eivät ole minulle tuttuja, mutta nopealla googlen käytöllä löytyi tällaista:
www.reddit.com/r/pcgamingtechsupport/comments/43mwgv/network_throttling_index_myth/
Tästä on nyt jo jonkin verran aikaa, mutta aikanaan kun pelailin vielä QuakeWorldia ja minulla oli myös kavereita, jotka pelailivat kyseistä peliä. QW:n kanssa ja ilmeisesti myös CS:n kanssa joillakin ihmisillä oli sellaista ongelmaa, jossa latenssit olivat korkeammat Windows7:lla kuin WinXP:llä (esim QW:ssa 13ms vs 40ms) ja tämän lisäksi peliin myös ilmestyi packet lossia 10-20%.

Itselläni ei moista ongelmaa ollut, mutta todella monella kaverillani tuo ongelma oli. Networkthrottlingindexin arvon muuttaminen vakiosta tuohon 0xFFFFFFFF korjasi ongelman. Toisena korjauksena oli MMCSS palvelun poistaminen käytöstä, mutta se vaati rekisterikikkailua, koska Windowsin audio palvelu riippui MMCSS palvelusta, eli jos tuon MMCSS kylmästi vain poisti käytöstä, niin windowsin äänet hävisivät myöskin. Tämän takia tuo rekisterin puukotus olikin sitten suositumpi vaihtoehto.

Ongelman aiheuttaja oli tuolloin siis tuo MMCSS palvelu (multimedia class scheduler service), joka tietyillä kokoonpanoilla (äänikortit, verkkokortit ja niiden ajurit) aiheutti tuon latenssien nousemisen sekä packet lossin. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, minulla ongelmaa ei tuolloin ollut (creativen äänikortti ja intelin tai marvellin integroitu verkkokortti), mutta kaikilla kavereilla ja tutuilla joilla tuo ongelma oli, äänien tuottamisesta vastasi emolevyille integroidut realtekit ja mahdollisesti verkkokortteinakin toimi realtekit.

Ongelma ei myöskään koskenut kaikkia pelejä, mutta vain tiettyä paria peliä jotka toimivat tiettyillä engineillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom