TCL: PlayStation 5 Pro ja New Xbox Series S|X 2023 tai 2024

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Televisiovalmistajana tunnettu TCL on pitänyt puolassa tilaisuuden, jossa se on ennustanut Microsoftin ja Sonyn suunnittelevan "puolisukupolvipäivityksiä" viime sukupolven konsoleiden tapaan.
PlayStation 5 Pro ja New Xbox Series S|X nimillä yhtiön esityksessä esiintyvät konsolit tulisivat renderöimään pelit sisäisesti 4K-resoluutiolla 60-120 FPS:n nopeudella, kun nykysukupolvi tekee sen suurin 1440p-resoluutiolla. Konsoleiden grafiikkaohjainten yhtiö ennustaa vastaavan suurin piirtein Radeon RX 7700 XT -tasoa siinä missä nykysukupolvea se vertaa RX 6700 XT:een.

1653586525290.png


Lähteet: TCL: New PS5 Pro, Xbox Series X/S with 8K 60FPS coming in 2023 - 2024, PS5 Pro z datą premiery? TCL wspomina o konsoli na konferencji w Polsce
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 534
Xbox Series XXX. En tiedä tuleeko päivitettyä kun olen enempi kuin tyytyväinen nykyiseen Xbox Series X konsoliini.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 653
Avainsana on ennustaa. Eihän näillä mitään suurempaa tietoa asiasta oikeasti löydy, kunhan vaan heittävät veikkauksia siihen et mitä mahdollisesti on tulossa. Eihän sen kovin suuri salaisuus pitäis olla et ehkä kesken sukupolven nähdään joku refreshi paremmalla näyttiksellä.

Veikkaan kyllä et 4k 120 ja 8k jää jokatapauksessa saavuttamatta, 4k 60 vois olla jo ihan realistinen, mut siihenkin 99% nykytelkkareista pystyy jo muutenkin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 763
4K 120 on helppo. Käytä upscaling jostain 700p resosta ja nykyiset konsolit pystyvät siihen...
Käyttänevät AMD piirejä edelleen ja AMD scaalain on kehittynyt ihan hyvää vauhtia. Joten nykyistä "heikompi" rauta saattaa jo kyetä tuohon ihan vain temporaali skaalaus tempuilla...
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
4K 120 on helppo. Käytä upscaling jostain 700p resosta ja nykyiset konsolit pystyvät siihen...
Käyttänevät AMD piirejä edelleen ja AMD scaalain on kehittynyt ihan hyvää vauhtia. Joten nykyistä "heikompi" rauta saattaa jo kyetä tuohon ihan vain temporaali skaalaus tempuilla...
Tuossa puhutaan erikseen renderöinti- ja esitysresoluutioista. Temporaalisia skaalaimia on ollut konsoleilla iät ja ajat jo ennen nykysukupolvea, ei sillä ole mitään tekemistä "heikomman raudan" tms kanssa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 787
TCL'llähän pikkufirmana ei ole mitään varmaa tietoa mistään, vetivät vain hatusta jotain jonka toivoivat saavan huomiota mediassa ilman vähäisintäkään oikeaa tietoa aiheesta. Jonka alan uutisista päätellen myös saivat, ikävä kyllä :poop:
Nykykonsoleiden Pro-versiot tullevat aikaisintaan loppuvuodesta 2023 jonka kaikki alaa yhtään seuraavat ovat jo arvanneet. En tosin ihmettelisi jos viivästyisivät (sirupulan ja koronan ansiosta) jopa 9-12kk?
Eikä 8K-tavoite ole mitenkään järkevä/realistinen koskei 8K-töllöt tule olemaan mainstream-tavaraa vielä näiden tulevien Pro-konsoleiden odotettuna elinaikanakaan. Kun nyt ensin saisivat Pro-versioillaan _edes_ aikaiseksi sen kautta linjan taatusti sulavan 4K-pelaamisenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 920
Xboxia ei ole näkynyt vieläkään hyllyssä missään lähikaupoissa ja useampia retaileri on myynyt ei-oota eikä ole suostunut ottamaan edes tilausjonoon.

Että tulisi nyt edes se perussukupolvi .

Eipä sillä - uusi kalliimpi pro malli parantanee saatavuutta. Nykyiset PS5:set Series X:t ovat kyllä hyvä diili ostajilleen, kun tarjoavat halvalla pelialustan vuosiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 787
Pro-versiot tuskin parantaisivat saatavuutta. Koska ongelmahan on jottei TSMC & kumppanit pysty tuottamaan riittävästi siruja nykykonsoleillekaan. Ja Pro-versiothan vaativat varmasti vielä isompia ja parempitasoisia lastuja kuin nykyiset. Koskei nykyistenkään tarjontaa ole saatu kuntoon, niin epäilen jotta Pro-versioiden tulo siirtyykin vielä aika tovin? Tekisi kenties jopa hyvääkin tuleville peleille, siis jotta kaikkien olisi vaihteeksi pakko hiukan säätää/optimoida(!) tuotoksiaan eikä vain luottaa siihen "pian tulevaan" uuteen nopeampaan rautaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 920
Pro-versiot tuskin parantaisivat saatavuutta. Koska ongelmahan on jottei TSMC & kumppanit pysty tuottamaan riittävästi siruja nykykonsoleillekaan. Ja Pro-versiothan vaativat varmasti vielä isompia ja parempitasoisia lastuja kuin nykyiset. Koskei nykyistenkään tarjontaa ole saatu kuntoon, niin epäilen jotta Pro-versioiden tulo siirtyykin vielä aika tovin? Tekisi kenties jopa hyvääkin tuleville peleille, siis jotta kaikkien olisi vaihteeksi pakko hiukan säätää/optimoida(!) tuotoksiaan eikä vain luottaa siihen "pian tulevaan" uuteen nopeampaan rautaan?
Saatavuus paranee nostamalla hintaa. Ei pelkästään tuotantomääriä lisäämällä. Uuden mallin tuominen mahdollistaa sen hinnan noston.

TSMC:n 7nm prosessin kysyntä vähenee jatkuvasti kun AMD siirtää uusimpien piiriensä tuotantoa 5nm:lle ja 4nm:lle jne, joten on varsin todennäköistä, että xboxin ja sonyn piirien tuotantomääriä on mahdollista kasvattaa jos kysyntää ja muita komponenttejä piisaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
TCL'llähän pikkufirmana ei ole mitään varmaa tietoa mistään, vetivät vain hatusta jotain jonka toivoivat saavan huomiota mediassa ilman vähäisintäkään oikeaa tietoa aiheesta. Jonka alan uutisista päätellen myös saivat, ikävä kyllä :poop:
Nykykonsoleiden Pro-versiot tullevat aikaisintaan loppuvuodesta 2023 jonka kaikki alaa yhtään seuraavat ovat jo arvanneet. En tosin ihmettelisi jos viivästyisivät (sirupulan ja koronan ansiosta) jopa 9-12kk?
Eikä 8K-tavoite ole mitenkään järkevä/realistinen koskei 8K-töllöt tule olemaan mainstream-tavaraa vielä näiden tulevien Pro-konsoleiden odotettuna elinaikanakaan. Kun nyt ensin saisivat Pro-versioillaan _edes_ aikaiseksi sen kautta linjan taatusti sulavan 4K-pelaamisenkin.
Niinhän ne tuossakin sanovat että 2023/24, eli selkeästi tarkoittaa loppuvuotta aikaisintaan.
TCL ei ole myöskään mikään pikkufirma vaan vuodesta 1981 toiminut valmistaja jolla on yli 75k työntekijää, 23 kehityslabraa, 21 tuotantolaitosta, toimintaa 80 maassa jne
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Niinhän ne tuossakin sanovat että 2023/24, eli selkeästi tarkoittaa loppuvuotta aikaisintaan.
TCL ei ole myöskään mikään pikkufirma vaan vuodesta 1981 toiminut valmistaja jolla on yli 75k työntekijää, 23 kehityslabraa, 21 tuotantolaitosta, toimintaa 80 maassa jne
Suomeksi: kiinalainen rihkamavalmistaja. Tuskin näillä on sen kummempaa tietoa tulevista konsoleista kuin lähimmän ABC:n mopopojilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
Konsolipelaaminen parhaimmillaan huikean eroottista ja uusien huippulaitteiden hankinta ja varsinkin niiden saaminen/kosketteleminen eittämättä tuottaa voimakasta mielihyvää.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Hyvää suolaa pressitilaisuudessa. RX6700XT on noin 650€ hintainen näyttis. Siihen päälle SSD, kotelo, emo ja pädi hintaan 529€/599€. Jep.

Uskon että komsoleita myydään pienellä tappiolla, mutta ei noin suurella turskalla. Tällä en dissaa konsoleita sen enempää, mutta hype on välillä aika levotonta. Eräs kohtuullisen tarkasti tehty testi (löytyy tubesta) kertoo nykykonsoleiden vertautuvan ihan eri näyttissukupolveen. Siitä huolimatta ne ovat hintansa arvoisia ja monille se oikea valinta.

En vain kykene valheellisen markkinoinnin katsomiseen sanomatta mitään. Kuluttajat siitä kärsivät, ja markkina vääristyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
Toisaalta kun miettii näyttisen hintoja, siis näitä normaalimpiakin, niin onhan se järjetöntä että vaikka (Asus)3080(10Gb) minkä sain jonkin aikaa sitten vihdoin ostettua, maksoi ~820€ kun esim nykykonsot siinä 500:n päälle.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
4 997
Hyvää suolaa pressitilaisuudessa. RX6700XT on noin 650€ hintainen näyttis. Siihen päälle SSD, kotelo, emo ja pädi hintaan 529€/599€. Jep.

Uskon että komsoleita myydään pienellä tappiolla, mutta ei noin suurella turskalla. Tällä en dissaa konsoleita sen enempää, mutta hype on välillä aika levotonta. Eräs kohtuullisen tarkasti tehty testi (löytyy tubesta) kertoo nykykonsoleiden vertautuvan ihan eri näyttissukupolveen. Siitä huolimatta ne ovat hintansa arvoisia ja monille se oikea valinta.

En vain kykene valheellisen markkinoinnin katsomiseen sanomatta mitään. Kuluttajat siitä kärsivät, ja markkina vääristyy.
TCL markkinoi tuossa lähinnä 8K:ta/korkeita resoluutiota. He eivät valmista, myy tai hinnoittele konsoleita. Heille on olennaista luoda hypeä tuon 8K:n ympärille.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
TCL markkinoi tuossa lähinnä 8K:ta/korkeita resoluutiota. He eivät valmista, myy tai hinnoittele konsoleita. Heille on olennaista luoda hypeä tuon 8K:n ympärille.
Joo, tämän ymmärrän ja komppaan tässä näkökulmassa. Jotenkin yskityttää, kun 1440p on monissa peleissä vain haave (korkeilla asetuksilla), ja puhuvat vakavalla naamalla 8k:sta. Huoh. Ehkä PS7 kykenee, tai PS7 pro.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 152
Hyvää suolaa pressitilaisuudessa. RX6700XT on noin 650€ hintainen näyttis. Siihen päälle SSD, kotelo, emo ja pädi hintaan 529€/599€. Jep.

Uskon että komsoleita myydään pienellä tappiolla, mutta ei noin suurella turskalla. Tällä en dissaa konsoleita sen enempää, mutta hype on välillä aika levotonta. Eräs kohtuullisen tarkasti tehty testi (löytyy tubesta) kertoo nykykonsoleiden vertautuvan ihan eri näyttissukupolveen. Siitä huolimatta ne ovat hintansa arvoisia ja monille se oikea valinta.

En vain kykene valheellisen markkinoinnin katsomiseen sanomatta mitään. Kuluttajat siitä kärsivät, ja markkina vääristyy.
Eihän konsolivalmistaja maksa lähellekään niitä hintoja komponenteista, mitä tavallinen kuluttaja.
Joten siinä mielessä hintojen vertaaminen on harhaanjohtavaa.
Tuskin ne joo puskee mitään 6700xt tasoista, mutta paremmin saadaan optimoitua.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Hyvää suolaa pressitilaisuudessa. RX6700XT on noin 650€ hintainen näyttis. Siihen päälle SSD, kotelo, emo ja pädi hintaan 529€/599€. Jep.

Uskon että komsoleita myydään pienellä tappiolla, mutta ei noin suurella turskalla. Tällä en dissaa konsoleita sen enempää, mutta hype on välillä aika levotonta. Eräs kohtuullisen tarkasti tehty testi (löytyy tubesta) kertoo nykykonsoleiden vertautuvan ihan eri näyttissukupolveen. Siitä huolimatta ne ovat hintansa arvoisia ja monille se oikea valinta.

En vain kykene valheellisen markkinoinnin katsomiseen sanomatta mitään. Kuluttajat siitä kärsivät, ja markkina vääristyy.
Siinä puhutaan teholuokasta, ei kirjaimellisesta näytönohjaimesta.
RX 6700 XT: 40 RDNA2 CU, 11,8 TFLOPS FP32 (13,2 TFLOPS max boost), 12 Gt GDDR6 384 Gt/s muistikaistalla
XSX: 52 RDNA2 CU, 12,1 TFLOPS FP32, 10 Gt GDDR6 560 Gt/s + 6 Gt GDDR6 336 Gt/s muistikaistalla (jaettu prosessorin kanssa, mutta prosessori ei kummoistakaan osaa kaistasta syö)
PS5: 36 RDNA2 CU, 9,2 TFLOPS FP32 (10,3 TFLOPS max boost), 16 Gt GDDR6 448 Gt/s muistikaistalla (jaettu prosessorin kanssa, mutta prosessori ei kummoistakaan osaa kaistasta syö)

Ne ovat ihan samassa suorituskykyluokassa vaikka RX 6700 XT maksaisi mitä tahansa
(korjattu XBX > XSX)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Siinä puhutaan teholuokasta, ei kirjaimellisesta näytönohjaimesta.
RX 6700 XT: 40 RDNA2 CU, 11,8 TFLOPS FP32 (13,2 TFLOPS max boost), 12 Gt GDDR6 384 Gt/s muistikaistalla
XSX: 52 RDNA2 CU, 12,1 TFLOPS FP32, 10 Gt GDDR6 560 Gt/s + 6 Gt GDDR6 336 Gt/s muistikaistalla (jaettu prosessorin kanssa, mutta prosessori ei kummoistakaan osaa kaistasta syö)
PS5: 36 RDNA2 CU, 9,2 TFLOPS FP32 (10,3 TFLOPS max boost), 16 Gt GDDR6 448 Gt/s muistikaistalla (jaettu prosessorin kanssa, mutta prosessori ei kummoistakaan osaa kaistasta syö)

Ne ovat ihan samassa suorituskykyluokassa vaikka RX 6700 XT maksaisi mitä tahansa
(korjattu XBX > XSX)
Tässä on harvoja asiallisesti otettavia tehovertailuja, jonka metodeista en lyö päätäni pantiksi, mutta pidän uskottavana.

Tflops ja kaistat eivät ole realisoituneet lineaarisesti käytännön tasolla. Ne ovat teoreettisia lukuja, ja todellisuus poikkeaa ainakin linkin videon mukaan kovastikin tuosta rx6700xt -tasosta.

 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Tässä on harvoja asiallisesti otettavia tehovertailuja, jonka metodeista en lyö päätäni pantiksi, mutta pidän uskottavana.

Tflops ja kaistat eivät ole realisoituneet lineaarisesti käytännön tasolla. Ne ovat teoreettisia lukuja, ja todellisuus poikkeaa ainakin linkin videon mukaan kovastikin tuosta rx6700xt -tasosta.

Pelien vertailu eri alustojen kesken on lähtökohtaisesti jo vaikeaa, vaikka nimellisesti saisikin samat asetukset se ei tarkoita automaagisesti että ruudulla näkyvä kuva olisi 1:1.
Lisäksi tuossa oli kyllä verrokkinäytönohjaimina ihan eri vehkeitä kuin RX 6700 XT
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Tässä on harvoja asiallisesti otettavia tehovertailuja, jonka metodeista en lyö päätäni pantiksi, mutta pidän uskottavana.

Tflops ja kaistat eivät ole realisoituneet lineaarisesti käytännön tasolla. Ne ovat teoreettisia lukuja, ja todellisuus poikkeaa ainakin linkin videon mukaan kovastikin tuosta rx6700xt -tasosta.

En jaksanut skimmata oliko mainittu, mutta PS5 käyttää Sonyn omia rajapintoja versus PC ja Xbox joissa directx. Plus muut eroavaisuudet ja noiden suora vertailu on suht koht turhaa.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Pelien vertailu eri alustojen kesken on lähtökohtaisesti jo vaikeaa, vaikka nimellisesti saisikin samat asetukset se ei tarkoita automaagisesti että ruudulla näkyvä kuva olisi 1:1.
Lisäksi tuossa oli kyllä verrokkinäytönohjaimina ihan eri vehkeitä kuin RX 6700 XT
Sehän oli juuri pointti, eli väitteet RX6700XT -vastaavudesta eivät tässä tarkastelussa olleet edes etäisesti relevantteja. Väite, että PS5 ja Series X ovat GPU-suorituskyvyssä samalla tasolla kuin saman hintainen tai kalliimpi näytönohjain, on absurdi.

Hälytyskellojen pitäisi soida PS5:n 350w psun kohdalla (digital 340W), kun rx6700xt suositus on 550w->.

Kyse ei ole siitä, että dissaan konsoleita. Kyse on siitä, että ihmiset tietävät mitä rahalla saa ja mitä ei. En usko kovin vahvasti, että n. 500 € hintainen konsoli (pädin hinta vähennettynä noin 450€) on saman teholuokan kokoonpano kuin kakkoskoneeni, jossa asuu RTX 3070 ti (pelkkä näyttis 639€).

Kaikki uutiset eivät ole totta. Niiden toistaminen "faktoina" ei ole hyväksi kenellekään. Esim. RTX 2060 mobilen ja PS4 PRO:n ero paperilla on aika pieni, ja käytännössä vaihtaen HDMI-inputtia samalla pelillä, ero paljastuu. Se ero oli järkyttävän suuri. Tämän seurauksena myin konsolit pois.

Teoreettisten lukujen toistaminen todisteena suorituskyvystä todellisuudessa ei ole viisasta. Ilman sarkasmia, oletko siis sitä mieltä että PS5 ja Xbox Series X ovat GPU-suorituskyvyssä vastaavia kuin RX6700XT, RTX 3070/ti ja 2080ti? Olen vahvasti sitä mieltä että ei ole. Kaukana siitä.

Huonoja eivät toki ole, ja hankintahinnaltaan hyvin edullisia.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
En jaksanut skimmata oliko mainittu, mutta PS5 käyttää Sonyn omia rajapintoja versus PC ja Xbox joissa directx. Plus muut eroavaisuudet ja noiden suora vertailu on suht koht turhaa.
Kyse on käytännössä Direct X 12 ultimaten iteraatioista/modauksista. Onhan tuossa pientä eroa. Väitteet tuosta GPU-vastaavuudesta olivat yhtä paksuja tai paksumpia kuin konsoligenin ennakkohypen kovimmat keulimiset.

Sattuneesta syystä konsoleille on aika mahdotonta saada 3D markkia tai mitään muuta objektiivista mittaria muistuttavaa. Siksi en pidä hypetyksestä valmistajan ilmoittamien numeroiden perusteella. Benchmarkit kertovat jotakin edes viitteellisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 510
Kyse ei ole siitä, että dissaan konsoleita. Kyse on siitä, että ihmiset tietävät mitä rahalla saa ja mitä ei. En usko kovin vahvasti, että n. 500 € hintainen konsoli (pädin hinta vähennettynä noin 450€) on saman teholuokan kokoonpano kuin kakkoskoneeni, jossa asuu RTX 3070 ti (pelkkä näyttis 639€).
Konsolin hinnan vertaaminen näytönohjaimen hintaan on epärelevanttia. Koska valmistajat kompensoivat konsolin hintaa hyvin voimakkaasti, erityisesti laitteen elinkaaren alussa. Heille tärkeintä on sitoa mahdollisimman monta käyttäjää alustaansa, ja jatkossa tulos tehdään peli/digipalvelu/oheislaite -myynnillä.

Vastaavaa ei näytönohjainpuolella ole.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
525
Hälytyskellojen pitäisi soida PS5:n 350w psun kohdalla (digital 340W), kun rx6700xt suositus on 550w->.
RTX 3080 Ti näyttiksellä varustetuissa läppäreissä on tyypillisesti ~280W PSU, vaikka ovat tehokkaampia kuin RX 6700 XT. Itse kasatuissa pöytäkoneissa PSU mitoitetaan tyypillisesti >2x suuremmaksi kuin tyypillinen kulutus rasituksessa, eikä komponenttivalmistajien virtalähdesuositukset perustu yhtään mihinkään, koska tarvittava koko riippuu muusta kokoonpanosta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 763
3080ti läppärissä lienee kai 3060 tai jotain sitä luokkaa... Vai lieneekö vielä heikompi?
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Kyllä se käsittääkseni on niin ollut et ainakin PS3 valmistaminen oli pirusti kalliimpaa alussa kuin hinta 599 vs 799. Tiedä sitten onko viel sama homma, mutta eikös microsoft ja sony vetele aika reippaasti välistä peli myynneistä ja onko vielä pelien tekijöillä jotkut lisenssimaksutkin?

Edit: Niin ja eikös noissa konsoleissa ole vielä lisäksi jotkut kuukausimaksu "kulta jäsenyys diipadaapat"?
Edit 2: Ja eikös se ole huomattavasti "helpompi" optimoida pelejä konsoleille kun ainoat erot on levytilan määrässä ja PRO versioiden tullessa on yhteensä jopa kaksi APU piiriä (mikäli ne nykysin viel käyttää yhdistettyä cpu/gpu).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
RTX 3080 Ti näyttiksellä varustetuissa läppäreissä on tyypillisesti ~280W PSU, vaikka ovat tehokkaampia kuin RX 6700 XT. Itse kasatuissa pöytäkoneissa PSU mitoitetaan tyypillisesti >2x suuremmaksi kuin tyypillinen kulutus rasituksessa, eikä komponenttivalmistajien virtalähdesuositukset perustu yhtään mihinkään, koska tarvittava koko riippuu muusta kokoonpanosta.
Olet ihan oikeassa tuosta mobile-gpu -asiasta. Mutta virrankulutuksen rajoittaminen näkyy sitten tehoissa. Time Spy graphics score -vertailussa RX 6700 XT ja RTX 3080 ti mobile ovat aika lähellä toisiaan. 3080ti mobile jää kauas pöytäkonemallisen 3080:n taakse ihan käytännön pelisuorituskyvyssä.

Lainaamasi kommentti oli minulta hieman kärkevä. Olisi pitänyt perustella vähän laveammin. Linkkaamani video tarkastelee kohtuullisen tarkasti sitä käytännön suorituskykyä nykyisen konsolisukupolven ja PC-raudan välillä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Kyse on käytännössä Direct X 12 ultimaten iteraatioista/modauksista. Onhan tuossa pientä eroa. Väitteet tuosta GPU-vastaavuudesta olivat yhtä paksuja tai paksumpia kuin konsoligenin ennakkohypen kovimmat keulimiset.

Sattuneesta syystä konsoleille on aika mahdotonta saada 3D markkia tai mitään muuta objektiivista mittaria muistuttavaa. Siksi en pidä hypetyksestä valmistajan ilmoittamien numeroiden perusteella. Benchmarkit kertovat jotakin edes viitteellisesti.
Sonyn rajapinnoilla ei ole mitään tekemistä DirectX:n kanssa.

Ne konsolipiirit on ihan oikeasti juuri niin tehokkaita kuin tuossa yllä kuvasin ja samaa* arkkitehtuuria kuin muutkin RDNA2-vehkeet (eli RX 6000 -sarja). Se että se GPU sattuu olemaan integroitu ei sitä muuta.

*Sony ei valinnut ihan kaikkea RDNA2:sta, olikohan geometriapuoli kun oli vähän vanhempaa suunnittelua
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Sonyn rajapinnoilla ei ole mitään tekemistä DirectX:n kanssa.

Ne konsolipiirit on ihan oikeasti juuri niin tehokkaita kuin tuossa yllä kuvasin ja samaa* arkkitehtuuria kuin muutkin RDNA2-vehkeet (eli RX 6000 -sarja). Se että se GPU sattuu olemaan integroitu ei sitä muuta.

*Sony ei valinnut ihan kaikkea RDNA2:sta, olikohan geometriapuoli kun oli vähän vanhempaa suunnittelua
Olin tuosta APIsta vanhalla tiedolla (ennakkospekulaatiot) liikenteessä. Sorry siitä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
944
3080ti läppärissä lienee kai 3060 tai jotain sitä luokkaa... Vai lieneekö vielä heikompi?
Riippuu tehorajoista. Niin sanottu täyden tehon, eli 150w-175w RTX 3080/3080 Ti kannettavassa menee pöytäpuolen referenssi 3060 Ti-3070 välimaastoon. Kannettavissa 100w tehorajoitettu 3080 Ti häviää reilusti suorituskyvyssä 140w tehorajoitettulle 3070:lle, 80w rajoitettu 3070 häviää 130w rajoitetulle 3060:lle jne.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
457
@Kakapo ja muut: avaisiko seuraava video käytännön suorituskykyeroja konsoli vs. PC raudan suhteen?



Yhtälö on toki monimutkainen (erot softassa/raudassa/optimoinnissa), mutta tällä videolla pääsee mielestäni aika lähelle yhtä skenaariota. PS5:llä vaikuttaisi pääsevän RTX2080/S tienoille, mikä on mielestäni oikein kelpo suoritus.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
PS5:llä vaikuttaisi pääsevän RTX2080/S tienoille, mikä on mielestäni oikein kelpo suoritus.
Mikä taas on suurinpiirtein se RX 6700 XT taso, tai vähän alle (mutta PS5 toisaalta myös on vähän alle XSX ja RX 6700 XT laskentavoiman puolesta, vaikka ~samaa luokkaa onkin)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
@Kakapo ja muut: avaisiko seuraava video käytännön suorituskykyeroja konsoli vs. PC raudan suhteen?



Yhtälö on toki monimutkainen (erot softassa/raudassa/optimoinnissa), mutta tällä videolla pääsee mielestäni aika lähelle yhtä skenaariota. PS5:llä vaikuttaisi pääsevän RTX2080/S tienoille, mikä on mielestäni oikein kelpo suoritus.
Voi tulla ongelmaksi myös watit. Jossain cpu:ta kuormittavassa pelissä jää 30-40W vähemmän gpulle. Cyberpunk ei pyöri edes 60fps 1440p tasaisesti
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Kuulostaa nyt siltä että koet firman kotimaan ongelmaksi ja koitat sen vuoksi yrittää vähätellä ko firmaa.
Ei se ole mikään pieni tai rihkamavalmistaja
Kuulostaa siltä että yrität derailata keskustelua tarkeltumalla epäolennaisuuksiin. On yleistä tietoa että kiinalaiset firmat valmistavat halpaa ja heikkolaatuista paskaa vaikka muutamia poikkeuksia onkin olemassa. Yleensä heikompia tuotteita valmistavat firmat eivät ole niitä joita kuunnellaan korvat pyöreänä varsinkaan kun puhutaan asioista/tuotteista joita firman oma liiketoiminta ei koske.

En ole puhunut mistään "pienestä" joten en tiedä mistä oikein puhut, mutta kyseessä on geneerinen jääkaappi, TV, ilmalämpöpumppu, whatever valmistaja joka ei todennäköisesti ole millään sektorilla markkinajohtaja tai edes lähellä sitä joten ihan rehellisesti sanottuna en antaisi kauheasti arvoa heidän ennustuksiin viihde-elektroniikan sektorilla jolla heillä ei ole edes minkäänlaista kokemusta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Kuulostaa siltä että yrität derailata keskustelua tarkeltumalla epäolennaisuuksiin. On yleistä tietoa että kiinalaiset firmat valmistavat halpaa ja heikkolaatuista paskaa vaikka muutamia poikkeuksia onkin olemassa. Yleensä heikompia tuotteita valmistavat firmat eivät ole niitä joita kuunnellaan korvat pyöreänä varsinkaan kun puhutaan asioista/tuotteista joita firman oma liiketoiminta ei koske.

En ole puhunut mistään "pienestä" joten en tiedä mistä oikein puhut, mutta kyseessä on geneerinen jääkaappi, TV, ilmalämpöpumppu, whatever valmistaja joka ei todennäköisesti ole millään sektorilla markkinajohtaja tai edes lähellä sitä joten ihan rehellisesti sanottuna en antaisi kauheasti arvoa heidän ennustuksiin viihde-elektroniikan sektorilla jolla heillä ei ole edes minkäänlaista kokemusta.
Samassa keskustelujatkumossa toinen käyttäjä, jota komppasit, puhui pienestä, viittasin siihen.
Joo, ei ole markkinajohtaja, onhan siellä jenkeissä Samsung isompi. Ja maailmanlaajuisesti LG ja Sonykin kiilaa edelle, on vasta neljäntenä. Selvästi vain geneerinen valmistaja :hmm:
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
@Kakapo ja muut: avaisiko seuraava video käytännön suorituskykyeroja konsoli vs. PC raudan suhteen?



Yhtälö on toki monimutkainen (erot softassa/raudassa/optimoinnissa), mutta tällä videolla pääsee mielestäni aika lähelle yhtä skenaariota. PS5:llä vaikuttaisi pääsevän RTX2080/S tienoille, mikä on mielestäni oikein kelpo suoritus.
Tuossa vertailussa käytiin aika pintapuolisesti menetelmät ja että mitä mitattiin ja huomioitiin. Aiemmin linkkaamani video tarkastelee hommaa siten, että koe olisi toistettavissa omalla koneella. Gamernexuksen "120 fps-mode" testissä PS 5 suoriutui neljässä pelissä vastaten useimmiten Gtx 1060 tai Gtx 1070:stä. Borderlands 3 kohdalla oli lähellä 1070ti:n suorituskykyä lähellä. Low 1% olikin sitten joka pelissä paljon PC-verrokkeja huonompi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
944
Tuossa vertailussa käytiin aika pintapuolisesti menetelmät ja että mitä mitattiin ja huomioitiin. Aiemmin linkkaamani video tarkastelee hommaa siten, että koe olisi toistettavissa omalla koneella. Gamernexuksen "120 fps-mode" testissä PS 5 suoriutui neljässä pelissä vastaten useimmiten Gtx 1060 tai Gtx 1070:stä. Borderlands 3 kohdalla oli lähellä 1070ti:n suorituskykyä lähellä. Low 1% olikin sitten joka pelissä paljon PC-verrokkeja huonompi.
Kannattaa ottaa huomioon, että mitä korkeammalle ähvpeeässissä mennään, sitä enemmän alkaa systeemissä tulla erilaisia pullonkauloja eikä näytönohjain ole enää välttämättä se rajoittava tekijä. Gamernexuksen video on konsolien julkaisuaikaikkunalta ja kovinkaan montaa peliä ei testattu, ja testatuissakin keskityttiin ainoastaan vertailemaan konsolien 120fps moodia pc:tä vastaan.

Digital Foundry on noita PS5/XsX vs PC:n näytönohjain tasovertailua tehnyt huomattavasti laajemmin ja enemmän, lähinnä keskittyen 60fps moodeihin jolloin konsoleissakin näytönohjain on pääosin se rajoittava tekijä. DF:n vertailuissa konsolit vertautuneet paljolti 2070 Super ja 2080 välimaastoon, ylimmillään jopa 2080 Super (3060 Ti) tasoa ja alimmillaan 2060 tasoa. Säteenseurannan ollessa käytössä ei konsolit luonnollisestikaan pärjää suotuisasti, koska AMD:n RDNA:n säteenseurannan suorituskyky on tunnetusti heikolla tolalla vs Nvidian Turing/Ampere.

Ohessa läjä omia postauksiani toisesta ketjusta, DF:n videoihin linkit kohtiin missä konsoli(t) vs PC:n näytönohjain ratkaisuun päädytään. Löytyy myös vertailua noista samoista peleistä mitä Gamers Nexus testaili, mutta 60fps moodissa, jolloin GTX 1070 yms jää auttamatta konsolien näytönohjainten suorituskyvyn jalkoihin.
Säteenseurannan kanssa välillä ollaan 2060 Super tasoa, kuten Watch Dogs Legionin testissä, mikä on sinänsä ymmärrettävää kun RDNA:n säteenseurannan suorituskyky on melko heikkoa verrattuna Nvidian Turingiin ja Ampereen. RTX 2060 Super on nopeampi kortti kuin GTX 1080, eli edes tässä ei päästä GTX 1070 tasolle vaikkei säteenseurannan olemassoloa konsolilla otettaisi huomioon.

Resident Evil: Village säteenseuranta käytössä RTX 2070 Super tasoa.

Control Ultimate Edition Ei täysin vertailukelpoinen, mutta säteenseuranta käytössä noin RTX 2070 tasoinen.

Assassins Creed Valhalla perinteinen rasterointi käytössä, palttiarallaa RTX 2080 tasoa.

Far Cry 6 Ei säteenseurantaa, verrattuna konsolien 1728p dynaamisen reson alarajaan, pääsee RTX 2060 Super nippa nappa 60fps kyseisellä resoluutiolla, mutta sanoisin että konsolit taas siinä 2070-2080 välimaastossa.

Death Stranding Director's Cut Taas rasteroitu peli, PS5 pääosin RTX 2080 hitusen nopeampi, eli RTX 2080-2080 Super tasoa.
Vertaillaanpa konsolien 60fps moodeja GTX 1060 ja 1070 kanssa:

XsX pyörittelee DMC:ta natiivilla 4K resolla pääosin 70-100fps välillä. GTX 1060 4K resolla ja low asetuksilla pyörii pääsosin 30-45fps välimaastossa.

Dirt 5 ei pääse edes medium asetuksilla 60fps @1080p GTX 1060 kortilla, kun samaan aikaan PS5 ja Series X 60fps moodeissaan pyörittelevät peliä huomattavasti korkeammalla resoluutiolla ja paremmilla grafiikka-asetuksilla. GTX 1070 1080p resolla ja high asetuksilla dippaa myös reilusti alle 60fps.

Borderlands 3 konsolien 60fps resoluutiomoodissa dynaaminen 4K resoluutio ja melko solid 60fps, GTX 1070 4K high asetuksilla pyörii vähän yli ja ali 30fps. RTX 2060 1440p resolla ja medium asetuksilla juuri ja juuri yli 60fps, mutta dippailee reilusti alle.
Hitman 3 Series X noin 2070 tasoa, PS5 piirun huonompi kuin 2060 Super.
Forza Horizon 5 Edit. KORJATTU Series X arviolta 2070 Super - 2080 Super tasoa.
Halo Infinite RTX 2060 Super ei Alexin optimisoiduilla asetuksilla (ainoa ero XsX asetuksiin on AF pykälää korkeampi ja DOF pykälää pienempi) yllä lähellekään 60fps 1440p resolla, mutta Halo Infinite oli/on surkea PC-porttaus, voi olla että nykyään toimii paremmin PC:llä. Series X:llä Halo pyörii kohtuu solid 60fps dynaamisella resoluutiolla 2160p ja 1440p välillä.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Kannattaa ottaa huomioon, että mitä korkeammalle ähvpeeässissä mennään, sitä enemmän alkaa systeemissä tulla erilaisia pullonkauloja eikä näytönohjain ole enää välttämättä se rajoittava tekijä. Gamernexuksen video on konsolien julkaisuaikaikkunalta ja kovinkaan montaa peliä ei testattu, ja testatuissakin keskityttiin ainoastaan vertailemaan konsolien 120fps moodia pc:tä vastaan.

Digital Foundry on noita PS5/XsX vs PC:n näytönohjain tasovertailua tehnyt huomattavasti laajemmin ja enemmän, lähinnä keskittyen 60fps moodeihin jolloin konsoleissakin näytönohjain on pääosin se rajoittava tekijä. DF:n vertailuissa konsolit vertautuneet paljolti 2070 Super ja 2080 välimaastoon, ylimmillään jopa 2080 Super (3060 Ti) tasoa ja alimmillaan 2060 tasoa. Säteenseurannan ollessa käytössä ei konsolit luonnollisestikaan pärjää suotuisasti, koska AMD:n RDNA:n säteenseurannan suorituskyky on tunnetusti heikolla tolalla vs Nvidian Turing/Ampere.

Ohessa läjä omia postauksiani toisesta ketjusta, DF:n videoihin linkit kohtiin missä konsoli(t) vs PC:n näytönohjain ratkaisuun päädytään. Löytyy myös vertailua noista samoista peleistä mitä Gamers Nexus testaili, mutta 60fps moodissa, jolloin GTX 1070 yms jää auttamatta konsolien näytönohjainten suorituskyvyn jalkoihin.
En tosiaan ole kovin vahvasti eri mieltä.

Vertailusta sen verran, että cutscene-pätkien käyttäminen vertailussa on aika usein totuuden venyttämistä. Joku Dying Light 2 vetää ihan eri grafiikat päälle, ja sillä ei ole mitään tekemistä gameplay graffujen tai suorituskyvyn kanssa. Jos DF on tehnyt testit samalla toistettavuudella, käyttäen aitoja gameplay-tilanteita, katson ne mielelläni.

Nykyiset konsolit olivat tervetulleita, jo paljon aikaisemmin. On hienoa, että pelikehityksen baseline nousee.

DF:n vertailu oli Death Strandingin osalta hupsu. 4k resolla DLSS quality antaa usein paremman kuvan kuin natiivi 4k. Ja DLSS on hardware-tason ominaisuus. Vertailu oli jo tässä kohtaa vinossa. Eli ei oikeasti verrata mitä laitteen hardware kykenee tuottamaan.

Oliko noissa DF:n testeissä 1% ja 0,1% lowt mukana? Avg on ihan kiva tieto, mutta ne dipit/stutterit olivat mun konsoliuran loppu.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
DF:n vertailu oli Death Strandingin osalta hupsu. 4k resolla DLSS quality antaa usein paremman kuvan kuin natiivi 4k. Ja DLSS on hardware-tason ominaisuus. Vertailu oli jo tässä kohtaa vinossa. Eli ei oikeasti verrata mitä laitteen hardware kykenee tuottamaan.
Ei DLSS ole mikään "rautaominaisuus". Täysin sama DLSS toimisi ihan millä tahansa nykynäyttiksellä jos NVIDIA niin haluaisi, mutta haluavat pitää sitä suljettuna kilpailuvalttinaan.
Lisäksi skaalaimet aiheuttavat aina erilaisia ongelmia (artifakteja) grafiikkaan, niiden ottaminen mukaan tekee testistä täysin subjektiivisen objektiivisen sijasta.

Edit: lisätään nyt vielä että AMDn vastaava temporaalinen skaalain on täysin avoin ja Intel tulee julkaisemaan omastaan sekä niiden omille matriisimurskaimille (XMX, NVIDIAlla tensoriydin, AMDllä matriisiydin) optimoidun että kaikilla muilla nykynäyttiksillä toimivan version
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ei DLSS ole mikään "rautaominaisuus". Täysin sama DLSS toimisi ihan millä tahansa nykynäyttiksellä jos NVIDIA niin haluaisi, mutta haluavat pitää sitä suljettuna kilpailuvalttinaan.
Lisäksi skaalaimet aiheuttavat aina erilaisia ongelmia (artifakteja) grafiikkaan, niiden ottaminen mukaan tekee testistä täysin subjektiivisen objektiivisen sijasta.
Ja suljettu API ilman benchmark-ominaisuuksia lisää objektiivisuutta tehojen mittauksissa?

DLSS toimisi mahdollisesti myös muillakin näyttiksillä. Tensorcoremäärät tai vastaavat eivät välttämättä vain täsmää laskentatarpeisiin.

Uusin DLSS on tietyissä tapauksissa/peleissä parempi kuin natiivi 4k.

Olkaamme siis eri mieltä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että uudet konsolit ovat hyviä ostoksia.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 403
Ja suljettu API ilman benchmark-ominaisuuksia lisää objektiivisuutta tehojen mittauksissa?

DLSS toimisi mahdollisesti myös muillakin näyttiksillä. Tensorcoremäärät tai vastaavat eivät välttämättä vain täsmää laskentatarpeisiin.

Uusin DLSS on tietyissä tapauksissa/peleissä parempi kuin natiivi 4k.

Olkaamme siis eri mieltä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että uudet konsolit ovat hyviä ostoksia.
Mihin suljettuun rajapintaan ilman benchmarkominaisuuksia nyt viittaat?

DLSS ei vaadi mitään tensoriytimiä tai muita matriisimurskaimia, nopeus ilman niitä on kysymysmerkki, se ero voisi olla mitätön tai se voisi olla paljonkin huonompi, niin kauan kuin se on suljettu ei voida tietää. Intelin XeSS-diojen lukemien perusteella uskaltaisin kuitenkin väittää, että se parantaisi suorituskykyä myös ilman niitä selvästi, vaikkakin vähemmän kuin niiden kanssa.

DLSS voi olla joissain kohdin parempi, mutta se on aina myös huonompi joiltain toisilta osin. Itselle skaalainten artifaktit ovat ehdotonta myrkkyä ja jos suorituskyky ei riitä natiiviresolla lasken muita asetuksia kunnes piisaa. Vielä ei ole tullut peliä omassa pelikirjastossa vastaan missä ei riittäisi suorituskyky niin että kaikki asetukset ovat 1440p-resolla vähintään "high" tai vastaava, useimmiten saa pitää ihan maksimiasetuksia.

Ei kai kukaan ole vihjannut että konsolit huonoja ostoksia olisi?
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
255
Niin en ole ikinä ollut kummoinen "gamer", eniten pelannut vain LoLia. Ja konsolipelaaminen jäänyt. Mutta tuo alkaa olemaan hämmentävän kovaa valueta. Ihan jo sekin jos miettii että olisi saman tason GPU kuin RX 6700 XT ja kuitenkin konsolin hinta on vähemmän kuin mitä pelkkä RX 6700 XT maksaisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 213
Toki konsolien uusimpien ominaisuuksien hyödyntäminen vaatii sitten myös hilloa state of the art-töllöjen ostoon yms. Itsekään en PS5/Series X:llä voi esim 120hz tilaa hyödyntää kun muutaman vuoden vanhassa 4K Sonyssa vaain hdmi 2.0 eikä tukea tuolle.

Mutta varmaan sitten seuraavassa telsussa jossain vaiheessa.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
...Ihan jo sekin jos miettii että olisi saman tason GPU kuin RX 6700 XT ja kuitenkin konsolin hinta on vähemmän kuin mitä pelkkä RX 6700 XT maksaisi.
Jooh, customipiirin, näyttisten korkeahkon hintatason ja eri rahanansainstamekanismin myötä (ei se oo nimenomaan konsolirauta, jolla konsolimarkkinat tuohet vuolee, vaikka jossain vaiheessa konsolin myynti vain rautana tulee kannattavaksi yleensä) meillä tosiaan on tilanne, jossa konsoli maksaa vähemmän mitä samaa teholuokkaa (plusmiinus tehonkulutusrajat ja dedikoidun raudan optimoinnit) oleva erillisnäyttis.

Ainut vaan, että monet peleistä vielä tehdään koko ketjun heikoimpia lenkkejä ajatellen, monet pelit pyörivät konsolilla vain sitä 60 framee sekunnissa koska töllötkin ovat sitä max 60 hertsiä vielä.. Sen takia nimenomaan tuo TCL:n kalvossakin oleva 60-120hz herättää toiveita, että tuosta 60hz:n kirouksesta oltaisiin pääsemässä eroon, myös töllövalmistajien osalta. Vähän samassa kulkee hiirinäppistuen puuttuminen konsoleille, mutta eiköhän tässä näitä turhia rajotuksia pikkuhiljaa poistella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 369
Viestejä
4 146 268
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom