Taulutietokoneiden myynti putosi viime vuonna - iPadien toimitusmäärät kasvoivat

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407


Markkinatutkimusyhtiö IDC on julkaissut raporttinsa päättyneen vuoden taulutietokonemarkkinoista. Vuonna 2017 toimitettiin yhteensä 163,5 miljoonaa taulutietokonetta, joka on 6,5 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Markkinoiden kutistumisvauhti kuitenkin hidastui toissavuodesta.

Selkeä markkinaykkönen (osuus 26,8 %) on edelleen Apple, joka onnistui kasvattamaan toimitusmääriään kolmella prosentilla. Toisena tulevan Samsungin (15,2 %) toimitusmäärät sen sijaan putosivat 6,4 prosentilla ja kolmantena oleva Amazon vahvisti asemiaan kasvattamalla Kindle-laitteidensa toimituksia peräti 38 %. Neljäs ja viides sija ovat Huawein ja Lenovon hallussa.

Lähde: Detachable Tablets Return to Growth During the Holiday Season as Slate Tablet Decline Continues, According to IDC
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Markkinat ovat tosiaan olleet jo saturoituneet muutaman vuoden ja uutuudenvillitys näistä on jo kadonnut. Taulutietokoneille on edelleen oma selkeä käyttötarpeensa ja käyttäjäkuntansa. iPad on tällä saralla melkeinpä varteenotettavin vaihtoehto (jos Windows-taulutietokoneita ei oteta lukuun), koska Android-puolella ei tunnu olevan enää mitään kiinnostusta julkaista laitteita uusimmalla raudalla ja softatukikin on ihan mitä sattuu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Aika tavalla noin... koulukäyttöön kun etsii eri käyttöjärjestelmillä varustettuja tabletteja, niin valitettavasti iPad on niin paljon muita edellä ettei muita oikein voi suositella winkkahypridejä lukuunottamatta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ipadin myynnin kasvu ei yllätä. Android-valmistajat eivät välttämättä päivitä laitteita lainkaan(Lenovo) ja Applen tuotteessa on poikkeuksellisesti paras hintatehosuhdekin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Vai on android tableteissa noin kehno tilanne.
Applet tuntuu rokkailevan aika kovasti, kun jenkkien reissulta toin vanhemmille 6v sitten iPad 2, ja vieläkin toi toimii todella sulavasti.

Ostin tuossa kaksi vuotta sitten asuksen transformerin, kun oli ainoita alle 500€ windows tabletteja 4 gigan ramilla. Ja toi on todella hidas, mutta kaikki windowsohjelmat toimii mitä tarvitsen. Tosiaan, ainoa huono puoli noissa windowstableteissa on hinta.
Raudan vaatimuksetko sitä hintaa nostaa?
Tonni tabletista on liian kallista, minulle.
 

KpaL

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
457
Tämä nykyinen iPad Pro rokkaa kyllä päivittäisessä käytössä. Mun eka iPad (2) on isällä käytössä, edellinen iPad (Air) on jäämässä semmoseksi ”vieras” tabletiksi mikä saa ottaa päällensä myös kaljaroiskeet juhannuksen melskeissä.

Kaikki kolme on toiminut moitteetta ja akkukesto edelleen jokaisessa erittäin hyvä. Sitä vanhaa 1024x768 resoluution iPadia katellessa alkaa vaan silmät vuotamaan. Aivan karmee resoluutio kymppituumaiseen nykymittarilla. Videoo siitä on vielä ihan ok katella.

Android tableteissa ehkä silmiinpistävintä mulle on ollu luokattomat näytönohjaimet. Tuntuu aika monessa tökkivän ihan karttojenkin pyörittely. Ainakin allekirjoittanutta se ahdistaa pahan kerran. iPadit toisaalta on aika painavia möhköjä ja hintaakin on. Mut mä oon kyllä valmis vähän maksamaankin siitä että hommat toimii sulavasti. Ilmeisesti myös moni muu.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
iPad mini 4 ollu mainio laite :tup:, mutta tämänkin julkaisusta tulee tänä vuonna jo 3 vuotta.
Mini 5 julkaisu-uutisia odotellessa. Se saattaisi olla laite, jonka hankkisin heti julkaisussa isolla muistilla ja 4G:llä varustettuna. Nyt käytössä Mini 2 4G/64GB.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 292
Mitään muita Applen laitteida ei taloudesta löydy mutta niiden tableteille ei kyllä ole ollut parempaa vaihtoehtoa. Ipad 4, 4 mini ja pro (2017) löytyy tällä hetkellä ja ainoastaan tuo Ipad 4 jäi nyt toimettomaksi kun sille ei enään julkaistu uusinta IOS-päivitystä eikä kaikki ohjelmat joko sitä tue tai toiset toimivat hitaasti. Mini ja Pro varmaan kestävät vielä vuosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 308
Ei ihmetytä yhtään iPadin menestys. Laitteen päivityselinkaari selvästi on pidempi kuin Android-laitteiden vastaava. Sama homma puhelinten puolella kautta linjain. Tai no, HMD Global/Nokia poislukien. Muiden Android-valmistajien kertakäyttöpolitiikka ärsyttää jo sen verran, että täytyy vakavasti harkita i-leiriin siirtymistä, ellei Nokialta sitten satu ilmestymään sopivan hintaista hyvällä kameralla varustettua luuria. Tablettipuolellakin Nokialla olisi nyt hyvä sauma erottua muista.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Totta. Hyviä, Antero pädejä ei juuri ole tullut, varsinkaan sellaisia joita päivitettäisiin, joten HMDmllä voisi olla saumaa. Onko niille sitten markkinoita? Luulisi olevan, mutta onko iPadin hallitseville markkinoille vain niin mahdoton mahtua?
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Kieltämättä pitää kyllä ihmetellä Samsungin touhua, kun laittaa hidasta prossua lippulaivatablettiinsa ja samalla kuitenkin näyttää puhelimessa mitä voisi olla :facepalm:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Saattaapi olla, että valmistajat olettavat Android tablettien olevan kuoleva rotu, kuten Winkka puhelimet ja että chromebookit korvaavat ne täysin jollain aikavälillä... Ei mitenkään mahdotonta. Chromebookkeja on paljon helpompi hallinnoida kuin Android tabletteja. Tulis vain sellainen malli, jossa näppiksen saisi halutessaa irti, niin miä jottei.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Eipä noista tableteista oikeen omaan käyttöön mikään käy. Surface pro tyyppisillä saattaa jo jotain tehdä, mutta opiskelussa IT-puolella oikeastaan windows ympäristö pakollinen.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Olen testannut surface pro ja vastaavia Lenovon Miix malleja. Ihan näppäriä vermeitä, jos ”läppärillä” pitää pystyä piirtämäänkin. Eli itse olen tykännyt. Mutta isohkoja ja raskaita chromebookkeihin ja iPädeihin verrattuna. Eli ihan eri kaliiberin laitteita eri käyttötarkoitukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 394
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom