Koitetaanpas pitää se keskustelu asiallisena ja jättää tällaiset turhat köyhien huutelut pois seasta, vaikka ehkä olikin vitsiksi tarkoitettu. Joku noihin kuitenkin aina välillä tarttuu ja sitten on joku aivan turha vääntö taas pystyssä.
Enpä osaa sanoa tätä kauniisti: Meillä on maahanmuuttajia, joita emme saa käyttämään pesukalenteria. Ei ne ymmärrä. Pesukone on alhaalla, sitä käytetään kun on tarve, eikä ikinä varata. Voi olla kielimuuri, tai muu este. On kuitenkin englanniksi ja arabiaksi nykyään ohjeet ja touhu jatkuu..
Tuossa lainaamassasi viestissä oli Aune 85v. Sillä on sama homma, että käytetään vain niitä välineitä, joita osataan käyttää.
Niin ja taidan tietää ihmisen, joka on meidän taloyhtiössä velattomassa asunnossa ilman omaa pesukonetta, koska halusi kalliin suihkukaapin ja hienon kylpyhuoneen pesukonetilan kustannuksella. Hän maksoi vielä suunnittelutoimistolle tuosta kylppäritilojen suunnittelusta, että raha ei ole ongelma.
--
Me olemme miettineet älylukkoa, jossa on käyttäjille omat avaimet. Se vaan maksaa asennuksineen enemmän kuin meidän pesukone ja sen käyttökustannukset. Ja mainittu Aune 85v hukkaa avaimen ja sitä ei saa järkevän vuosimaksun hinnalla uutta.
--
Ihan oikeasti, palvelun pitäisi olla käytettävissä kaikille ja silloin se täytyy suunnitella sen kaikkein vaikeimman käyttäjän mukaan. Nyt ei ole ehdottaa ratkaisua, kun meidän taloyhtiössä on samoja ongelmia. Katselen kuitenkin täältä, mitä keksitään, mutta ratkaisun täytyy olla
a) halpa
b) helposti ymmärrettävä (myös suomea osaamattomille)
..ja nyt on ihan pakko puhua Aune 85veestä ja muista osaamattomista väestöryhmistä, kun niille se suunnittelu on tehtävä. Kaikki eivät ole kolmekymppisiä insinöörejä, joilta sujuu kaikki järjestelmät ja eivät koskaan laske väärin tarvitsemaansa aikaa.
Kuulostaa todella ihmisläheiseltä ja ongelmattomalta järjestelmältä. Vielä kun annetaan systeemin admin-oikeudet taloyhtiön kovimmalle kyttääjälle, voin vaan kuvitella miten riemu repeää.
Jos ihan järjellä ajatellaan niin ei taloyhtiön pyykkitupaan oikeasti tarvita mitään sotilastason kulunvalvontajärjestelmää sähkölukkoineen logittamaan ihmisten liikkeitä minuuttien tarkkuudella. Tämä kääntyy helposti kyttäämiseksi ja on mahdollista että logien keruussa lainsäädäntökin tulee vastaan. Rahaa siihen ainakin uppoaa.
Vihko ja mustekynä oven viereen lienee kaikessa tylsyydessään kaikista ongelmattomin valinta. Vai onko kohtuullista että pyykkituvan käyttöön on _pakko_ olla älypuhelin tai tietokone? Kuka ratkoo ongelmatilanteet?
Teknisesti orientoituneet ihmiset aina helposti näissä tapauksissa innostuu virittelemään kaikenlaisia multimediahelvettejä, joita mummot ei sitten osaa tai pysty käyttämään ja lopputulos on kuitenkin se että Aunen pyykit on taas kerran kanissa sähkölukon takana kun se ovi nyt jostain syystä loksahti kiinni eikä enää aukea...
Juu, itse mietin kanssa samanlaista kulunvalvontaa kuin
@kurkimies . Mutta muut puhuivat minut järkiini. Soitin jo pari tarjoustakin ja kävin Bauhausissa katsomassa Abloyn ratkaisuja.
En usko, että kukaan ihan silkkaa välinpitämättömyyttään tai pahuuttaan siellä varaamatta käyttää ja pesee. Kyse on todennäköisesti tiedon puutteesta ja ei osata paikallisia tapoja (ainakin meidän tapauksessa).
--
..ja se laskutus. Tästä on niin suuri vaiva pyörittää pikkurahojen keräystä, että me emme lähteneet siihen ollenkaan. Löytyykö teiltä joku aktiivihenkilö, joka jaksaa näitä tilittää pankkiin ja pitää kirjanpitoa, ja jaksaako joku teillä seurata, ettei hän kavalla huimia pesurahoja (onko ehkä 100€-200€/kk).. Meillä isännöitsijätoimisto voisi hoitaa näitä tuntilaskutuksella, mutta tulos olisi plusmiinusnolla - niin tämä olisi vaan palvelun käyttäjien kiusausta.