tl;dr: Äkisti netti toimii kaapelilla suoraan sähkökaapista, mutta reitittimet eivät nettiä löydä. Missä vika?
Allekirjoittaneen setuppi on sellainen, että kyseessä 2014 rakennettu taloyhtiö, jonne tulee ilmeisesti valokaapeli. Asuntoihin tulee sähkökaappeihin CAT-kaapeliboksi, josta voi asunnon huoneisiin liittää runkokaapeliyhteyden. Tässä setupissa on aiemmin ollut WLAN-router ja kytkin, joilla koko asunnon nettiyhteydet on hoidettu.
Tänään ilman mitään asennustöitä vaimo raportoi nettiyhteyden kaatuneen. Uudelleenkäynnistykset eivät auttaneet, joten illalla rupesin setvimään. WLAN-reititin vilkutti ettei saanut internet-yhteyttä eikä sisäisessäkään verkossa saanut yhteyttä sisäverkon muihin yhteyksiin. Kuitenkin samalla kaapelilla ilman reititintä pääsi suoralla yhteydellä verkkoon, joten oletin reitittimen tulleen tiensä päähän. Tätä tuki myös se, ettei oman sisäverkon koneisiin saanut yhteyttä, vaikka reititin pingasi ok.
Verkkokaupasta uusi reititin iltamyöhällä, mutta tämäkin vilkuttaa olematonta verkkoyhteyttä. Mikään laite ei siis saa internet-yhteyttä uudenkaan reitittimen kautta, mutta suora yhteys runkoverkkoon toimii heittämällä. Kaapelivikaa ei ole, koska brännärillä kaapelilla sama toistuu. DNA:n sunnuntaivikapäivystys nostaa kädet pystyyn ja sanoo, että ongelma menee heidän osaamisensa yli tässä vaiheessa.
Lähinnä tulee mieleen joku MAC-konflikti tjsp, mutta en ymmärrä miksei uusikaan reititin pääse verkkoon. Mitä pitää pyytää ja ketä nyt tekemään? Boottamaan/resetoimaan taloyhtiömodeemi tms vai voisiko ongelma olla laajempikin ja DNA:n nimipalvelimien tms sotkuja?
Allekirjoittaneen setuppi on sellainen, että kyseessä 2014 rakennettu taloyhtiö, jonne tulee ilmeisesti valokaapeli. Asuntoihin tulee sähkökaappeihin CAT-kaapeliboksi, josta voi asunnon huoneisiin liittää runkokaapeliyhteyden. Tässä setupissa on aiemmin ollut WLAN-router ja kytkin, joilla koko asunnon nettiyhteydet on hoidettu.
Tänään ilman mitään asennustöitä vaimo raportoi nettiyhteyden kaatuneen. Uudelleenkäynnistykset eivät auttaneet, joten illalla rupesin setvimään. WLAN-reititin vilkutti ettei saanut internet-yhteyttä eikä sisäisessäkään verkossa saanut yhteyttä sisäverkon muihin yhteyksiin. Kuitenkin samalla kaapelilla ilman reititintä pääsi suoralla yhteydellä verkkoon, joten oletin reitittimen tulleen tiensä päähän. Tätä tuki myös se, ettei oman sisäverkon koneisiin saanut yhteyttä, vaikka reititin pingasi ok.
Verkkokaupasta uusi reititin iltamyöhällä, mutta tämäkin vilkuttaa olematonta verkkoyhteyttä. Mikään laite ei siis saa internet-yhteyttä uudenkaan reitittimen kautta, mutta suora yhteys runkoverkkoon toimii heittämällä. Kaapelivikaa ei ole, koska brännärillä kaapelilla sama toistuu. DNA:n sunnuntaivikapäivystys nostaa kädet pystyyn ja sanoo, että ongelma menee heidän osaamisensa yli tässä vaiheessa.
Lähinnä tulee mieleen joku MAC-konflikti tjsp, mutta en ymmärrä miksei uusikaan reititin pääse verkkoon. Mitä pitää pyytää ja ketä nyt tekemään? Boottamaan/resetoimaan taloyhtiömodeemi tms vai voisiko ongelma olla laajempikin ja DNA:n nimipalvelimien tms sotkuja?
Viimeksi muokattu: