Taloaudio?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Olisiko ajatusta kuinka toteuttaa talonlaajuinen integroitu audiojärjestelmä?

(Jos tästä aiheesta on jo topikki, niin mennään sinne, en löytänyt kuitenkaan.)

Ideana siis että jo rakennusvaiheessa tehdään koko talon laajuinen audiojärjestelmä, kaiutimet olisi upotettuna rakenteisiin, ja ohjaus tapahtuisi huonekohtaisesti seinässä olevalla ohjaimella, mutta myös tarvittaessa voisi ohjata koko taloon saman ohjelman päälle.

Ohjelmalähteitä pitäisi pystyä konffaamaan useampi, esim ihan perus FM radio, TV audio (esim olkkarin lätkämatsin saisi kuulumaan myös keittiössä saunassa jne..) Spotify (tms stream itsenäisesti) tai ylipäätään kännykästä streamaus.. Tietysti myös jonkinlainen laajennettavuusmahdollisuus pitää jäädä.

Systeemin ei tarvitsisi olla mikään kultakorville kelpaava hifi, lähinnä siis perus taustamusa/puhe/selostus, mutta tietysti kohtuu äänen voima myös bileisiin tms, varsinainen laadukas äänentoistotila kotiteatteriin, joka ei välttämättä tarvitse liittyä tähän mitenkään.

Varmasti sopivan systeemin saa, kun kävelee johonkin hifikauppaan ja antaa avoimen valtakirjan, mutta idea olisi että systeemi olisi jotenkin järkevän hintainen ja helppokäyttöinen.

Erinäköisiä monihuonejärjestelmiähän on kaupoissa, mutta ovat käytännössä erinäköisiä irtopömpeleitä jotka keskustelevat langattomasti, toistensa kanssa, ideaalitilanne olisi se että mitään pöydillä pyöriviä irtopömpeleitä ei olisi, vaan kyseessä olisi nimenomaan kiinteistöön integroitu järjestelmä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
204
Seinään asennettavat kaiuttimet kuulostavat toteutukseltaan aika kankealta. Mitä jos pitääkin siirtää vitriini kaiuttimen eteen tai muuta vastaavaa. Itse lähtisin toteuttamaan tuommoista järjestelmää Sonos tyylisillä kaiuttimilla. Tuli juuri vastaan ikean malli SYMFONISK WiFi-kaiutinhylly - valkoinen - IKEA
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Itse kaiuttimelle looginen paikka olisi kyllä katossa, vaikkei miksi se tietysti korkeammassa tilassa voisi olla seinässäkin. Lähinnä seinään oli ajatus laittaa jonkinlainen hallintapainike samaan tapaan kuin valokytkimet yms.

Mitä olen nyt itse tuota koittanut etsiskellä, niin Russound A-Bus järjestelmä olisi ehkä suunnilleen sopivalla hehtaarilla, eikä hintakaan nyt olisi mitenkään aivan järjetön, ainakin jos niitä suomeen ylipäätään onnistuu tilaamaan..

Osaako joku sitten sanoa onko tuo hyvä..?
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Kun tuoreempaakaan ei haulla löytynyt: Multiroom / monihuone kaiuttimet. Onko jotain järkevää (lue ilmaista/melkein ilmaista) softaa millä spotifyn äänen saisi soimaan useamman eri valmistajan kaiuttimissa.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
417
Eli siis useamman valmistajan monihuonekaiuttimissa, vai millaisesta kokoonpanosta oli kyse? Nopeasti mietittynä ainoa millä voisi onnistua, olisi Home Assistant jos löytyy plugin jokaiselle. Onhan se toki työläs perustaa jos HA:lle ei muuta käyttöä ole.

Jos kaikissa kajareissa on line in, voisi myös jokaiseen kytkeä tällaisen ja hoitaa sitten tuon softalla ohjauksen. Ei ole toki ilmainen.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Home assistant on, mutta ainakaan vielä ei onnistu tai olen missannut jotain. Mulla on syötävän kalliita Naimin Muso wifi kaiuttimia (toinen gen 1) ja ne tarvitsisi vähän tukea, mutta settin lisäisi mieluummin jotain järkevän hintaisia pikkukikkareita. Kurkkaan tuon upstreamin, kiitos vinkistä!

Edit: ja Naimin oma multiroom ei ole ihan ongelmaton..
Edit: Upstream taitaa olla vähän liian kova haaste..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
417
Mikäs tuossa Upstreamissa haastaa? Jos nyt oikein katsoin niin tuossa Naimissa on 3,5mm plugi sisääntulolle johon sen voi kytkeä, sekä myös USB-A josta todennäköisesti saa virrat Upstremille ja sit alkaakin olla paketti konffausta vaille valmis. Rumahan siitä tulee kun tuossa ei varsinaista koteloa ole mutta pitäis noin. Itsellä on pari noita Upstreamin kikkareita, voit kysyä jos jokin askarruttaa.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Juuri toi konffaus... olen tehnyt jotain koodaukseen viittaavaa viimeksi 90-luvun alussa. Ihan pihalla, vaikka joku pitäisi kädestä kiinni :) Ja onnistuuko esim 2x wifi + pari bt versiota,
Mulle on suuri savutus, että google home pelaa suht järkevästi - jos mietit lähtötasoa...

Edit: jos en väärin ymmärtänyt spotify connect olisi muuten ratkaisu, mutta toinen noista ylihinnoitelluista päniköistä ei tue sitä.
Edit2: ei onnistu. Connect, ainakaan mun versio ei suostu kahteen samanaikaiseen laitteeseen. Eli ensin musa soimaan spotifyn kautta "jossain", sitten Naimin appiin laittamaan multiroom päälle ja kun haluat vaihtaa musaa / voimakkuutta seikkailee eri näyttöjen välillä - tietty, tähän ei saa mitään muuta kuin Naimin vehkeitä..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
417
Kyllä tuo Arylic aika toimiva ekosysteemi on. Se näkyy Spotifyssä laitteena myös, eli ei sen käyttö sen kummempaa ole. Eikä tuon käyttöönotto mikään kovin kummoinen juttu ole, jos oot saanu google homen toimimaan niin onnistuu varmasti tuokin.

Itellä ei oo nyt kuin yks Arylic verkossa niin en pysty kunnolla testaamaan noita toisto-ominaisuuksia, sillä kun pitäis pystyä laittaa samat musat joka paikkaan yms, kuten taitaa muutkin multiroomit toimia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 558
Viestejä
4 166 234
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom