Tahmeiden näppäimien puhdistus?

Liittynyt
26.07.2019
Viestejä
921
No niin eli näppäimistössä on joitain näppäimiä, joissa on jotain tahmaa, koska ne ovat raskaita painaa ja vähän rapisevat.

Minkälainen litku sopii näille?
 
Millä nyt yleensä rasvaa putsataan? Tiskinpesuaine on ihan hyvä, tai nestemäinen pyykinpesuaine.
 
Millä nyt yleensä rasvaa putsataan? Tiskinpesuaine on ihan hyvä, tai nestemäinen pyykinpesuaine.

Vesi jättää pinnoille aina mineraalijäämiä, joten pikkuhiljaa se kertyy, jos tuota tekee riittävän usein ja/tai jos pintoja ei kuivaa erittäin hyvin. Olen kylläkin pessyt emolevyjäkin joskus varovasti vedellä, joten kestää, jos sitä ei tee liian usein ja kuivaa hyvin.

IPA haihtuu, joten siksi hyvä. Minua vain pelotti, että se pehmentäisi esim. jotain kumiosia. Kuten se kai tekeekin, mutta vasta, jos sen annetaan olla kosketuksissa useita tunteja.

Ajattelin sitä paitsi kokeilla tätä, jonka pääasiallinen kohde on sähkökomponentit, mutta joka soveltuu muoville:


Asiaa on sitä paitsi käsitelty tuolla pienten kysymysten ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
itse en putsaa ollenkaan. Mitä enemmän grippiä on näppäimissä sen parempi
 
Vesi jättää pinnoille aina mineraalijäämiä, joten pikkuhiljaa se kertyy, jos tuota tekee riittävän usein ja/tai jos pintoja ei kuivaa erittäin hyvin. Olen kylläkin pessyt emolevyjäkin joskus vedellä, joten kestää, jos sitä ei tee liian usein ja kuivaa hyvin.

IPA haihtuu, joten siksi hyvä. Minua vain pelotti, että se pehmentäisi esim. jotain kumiosia. Kuten se kai tekeekin, mutta vasta, jos sen annetaan olla kosketuksissa useita tunteja.

Ajattelin sitä paitsi kokeilla tätä, jonka pääasiallinen kohde on sähkökomponentit, mutta joka soveltuu muoville:


Asiaa on sitä paitsi käsitelty tuolla pienten kysymysten ketjussa.
Toivottavasti kukaan ei ala pesemään emolevyään vedellä tai tee muuta yhtä typerää takiasi. Se, ettei juuri silloin tapahtunut välittömiä havaittavia vaurioita, ei todista mitään. Nesteillä on kumma taipumus päästä yksittäistä pisaraa pienempiä reittejä joka paikkaan, et voi mitenkään todeta milloin se on kuiva. Siellä korroosio alkoi heti ja tehostuu kun saa sähköä.
 
Tuossa voi tietysti myös punnita riskejä. Se oli jostain halvalla hankittu emo (joka tapauksessa non-kriittinen komponentti), jolle ei ollut mitään erityistä tarvetta, ja minua kiinnosti nähdä, kestääkö emot vedellä huolellisesti pesemistä. Melko varmasti tuo ei vaurioitunut mitenkään. Jotain mineraalitahroja voi jäädä, jonka takia tuota ei saa tehdä paitsi, kun lika on vakavampi ongelma, mikä on esim. jos pöly on paakkuuntunut tai on jotain muunlaisia roiskeita, kuten PCIe-porttiin litistynyt kärpänen tms. Tällöin myös monet elektroniikkasprayt syövyttäisivät muoviportit, joten astianpesu on luonnollinen vaihtoehto.

Näppäimistössä on myös riskejä. Syöpyvätkö tai keräävätkö mineraalijäämiä tai menevätkö liat syvemmälle mekanismeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa voi tietysti myös punnita riskejä. Se oli jostain halvalla hankittu emo (joka tapauksessa non-kriittinen komponentti), jolle ei ollut mitään erityistä tarvetta, ja minua kiinnosti nähdä, kestääkö emot vedellä huolellisesti pesemistä. Melko varmasti tuo ei vaurioitunut mitenkään. Jotain mineraalitahroja voi jäädä, jonka takia tuota ei saa tehdä paitsi, kun lika on vakavampi ongelma, mikä on esim. jos pöly on paakkuuntunut tai on jotain muunlaisia roiskeita, kuten PCIe-porttiin litistynyt kärpänen tms. Tällöin myös monet elektroniikkasprayt syövyttäisivät muoviportit, joten astianpesu on luonnollinen vaihtoehto.

Näppäimistössä on myös riskejä. Syöpyvätkö tai keräävätkö mineraalijäämiä tai menevätkö liat syvemmälle mekanismeihin.
Eipä ole 20v aikana elektroniikkasprayt tai IPAt syövyttäneet yhtään mitään, ei kotona eikä töissä.
Mistä keksit nämä trollauksesi?
 
Eipä ole 20v aikana elektroniikkasprayt tai IPAt syövyttäneet yhtään mitään, ei kotona eikä töissä.
Mistä keksit nämä trollauksesi?

En tiedä onko tässä varsinaisesti trollaus, mutta kaverilta tuntuu puuttuvan suhteellisuudentaju lähes kokonaan, eikä omasta kannasta järkähdetä kun jokin on kerran "ongelmaksi" havaittu.

@soundmodel
jos sulla on jo valmiiksi jotain paskaa siellä näppäimissä niin, että ne jo tahmoo, niin jotkin veden mahdolliset mineraalijäämät tms. tuskin enää siinä vaiheessa merkitsee mitään, vaan enemmän on merkitystä tämän tahman pois saannilla? Ihan vaan ajatus.
Käyttäisit energiaa asioiden tekemiseen enemmän kun niistä kyselemiseen niin tämäkin näppis olis puhdistettu jo siinä ajassa kun AP:n kirjoitit.

Saathan sinä kirjoitella ei siinä, mutta kukaan ei kohta jaksa vastata sulle enää mitään.
 
Eipä ole 20v aikana elektroniikkasprayt tai IPAt syövyttäneet yhtään mitään, ei kotona eikä töissä.
Mistä keksit nämä trollauksesi?

Siitä, että osassa purkeista muoviyhteensopivuus mainitaan erikseen, ja että osa spray-aineista on tarkoitettu kuparikontakteille, ei muoviosille.

---

Niin ja yllä sanoin, että riippuu tosiaan riskeistä, mitä kannattaa tehdä. Astianpesu sopii, jos riskit sallivat. On kuitenkin aika last resort -tekniikka.

Mikäänhän ei minusta sinänsä tarkoita, että elektroniikka vaurioituisi vedestä, koska ei piirilevyllä ole mitään tiettyjä materiaaleja, jotka eivät kestäisi pientä osaa siitä kuin pestävät astiat. Tärkein osa on tosiaan se, että kuivaaminen pitää tehdä nopeasti ja täydellisesti:


Water has a chance of causing problems, but if used with this in mind (and certainly if care is taken to use demineralized water) it can be an effective cleaning agent if nothing else is available. Certainly, it is better than a PCB covered in dust in many cases.
- user36129
 
Viimeksi muokattu:
Tällä olen itse puhdistanut: IPA Isopropanoli 400 ml | Motonet Oy

Kerran kaatui sokerilimut näppäimistön päälle ja kiinteät mekaaniset kytkimet alkoivat jumimaan pohjaan jne. Purin sitten koko näppäimistön ja otin sen levyn erilleen mihin kytkimet on juotettu.

Ideanahan siinä oli saada se sokeri pois sieltä kytkimien välistä/sisältä, joten IPA:ta sai suihkuttaa kunnolla sinne kytkimen sisään samalla kun sitä paineli ja hieroi pumpulipuikoilla jne. Sitä ainetta sai oikeasti laittaa niin paljon että sitä valuu sieltä kunnolla ulos. Ensimmäisellä kerralla yritin suihkutella turhan hennosti, mutta toisella kierroksella sain kaiken lähtemään ja näppäimistö pelasi sen jälkeen loistavasti. Hirveästi riskejähän tuossa ei silloin ollut, olisi ollut muuten täysin käyttökelvoton näppis.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 987
Viestejä
4 417 937
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom