• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tabletti & puhelin, mikä stylus?

Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Nyt on tarpeeksi menetetty hermosoluja noiden halppis-styluskynien kanssa (siis niitten kanssa jossa on se kumi"tutti" siinä päässä). Tarkoituksena hankkia ohutkärkinen versio jolla voisi piirtää ja kirjoittaa sujuvammin. Oisko arvon palstalaisilla heittää kokemuksia tuollaisista edullisista kynistä? Ja koska halvalla tarkoitus saada niinpä unohdetaan sitten aktiiviset kynät ja paineentunnistukset. Ja ennenkuin joku ehtii kysyä niin kyllä, kapasitiiviselle näytölle tulisi...

Tuollaista katsellut, onko mihinkään? I Want It stylus-kynä + 2 kärkeä - Tarvikkeet tabletit ja iPad
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ostin tuon tapaisen. En tosin juuri tuota, mutta aika lailla saman näköisen (kynän päässä on läpinäkyvä muovi, mitä ei ole kuvassa, joten sen pitäisi olla aika lailla tuon kynän kaltainen):

https://www.mytrendyphone.fi/shop/capacitive-stylu s-kyna-190395p.html

Ostamani oli muuten kiva, mutta kärki irtosi pienestä hipaisusta. Meinasin hukata irronneen kärjen ja hermostuin jatkuvaan kärjen irtoamiseen niin, että liimasin kärjen joustavalla liimalla kiinni niin. Kynä toimii, mutta herkkyyttä katosi. Kynällä saa melko tarkkaa jälkeä, mutta:
1) vaatii nopean kontaktin alustaan ainakin piirrettäessä, sillä muuten tulee ylimääräisiä pisteitä näytölle. Ärsyttävin piirre.
2) vaatii tasaisen otteen piirtämisessä
3) kallistuskulma ei saa ylittää n. 35 astetta - suurella kallistuskulmalla voi tulla ylimääräisiä viivoja

Kävin Gigantissa kysymästä tuosta I wan't... Myyjä sanoi, että siinä olisi ihan sama ongelma kuin ostamassani kynässä. Jolle halua liimailla kynää, unohda se. Rakensin itse kynän. Pikaohje:
* hanki täysmetallinen kuulakärkikynä
* hanki 8mm paksuinen sopivan kokoinen ruuvi ja muotoile se niin, että se tulee lähelle kynä kärkeä
* kolvaa päähän tinaklöntti ja muotoile ja hio se kynä malliseksi
* päällystä sopivalla materiaalilla; materiaalin on syytä hieman joustaa; sen pitää olla melko ohut, jokin ohut haljasnahka on paras

Parasta tuossa on maksimaalisen hyvä kontakti, sillä voi itse valita pintamateriaalin juuri itsellesi sopivasta materiaalista.
Ikävintä on kopsunta, sillä löysää ei ole - vieressä olijalta voi mennä hermot kun käytän sitä. Tosin kynää voi käyttää lähes äänettömästi, mutta ei millään muista koskea hipaisemalla. Kynä on herkkä ja melko tarkka, ei kuitenkaan aivan yhtä tarkka kuin esittelemäsi kynä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Logitech Crayon pitäisi tulle 50:llä tarjolle, mutta se toimii vain uusimmalla tänään julkaistulla 9.7" ipadilla ja ipad pro:illa. Sen voisi uskoa olevan merkittävästi parempi kuin noiden passiivi-kumituttien.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Näyttää erittäin paljon itse ostamaltani, josta vähän väliä irtosi se kärjessä oleva läpyskä. Kynä on siis periaatteessa samaa tyyppiä kuin KariJoo ihan aluksi ehdotti ja josta itse kerroin. Jos tuon tyypin kynissä se kärjessä oleva läpyskä ei irtoa joka hetki, tuon tyyppinen kynä on hyvä, mutta minulta meni luottamus tuon kaltaisiin kyniin. Voihan niissä olla merkittäviä laatueroja, mutta melkoista arpapeliä tuon tyypin kynissä on siinä, millaisia ne todellisuudessa ovat. En uskalla tuon kaltaista enää toista kertaa ostaa.

Viimeksi esitetyssä kynässä on näemmä päässä se perinteinen kumitutti. Kirjoittaessa kumitutti voi olla kivempi. Näppärää sinänsä, että samassa kynässä on kaksi erityyppistä päätä.

Jos on halvako Android-tabletti, kynän ohella ongelmana on se, että ilman mitään suojaa, kättä ei voi piirrettäessä laskea tabletin näytölle. On äärimmäisen epämiellyttävää piirtää kämmen irti tabletin pinnasta. Tästä voi päästä eroon värkkäämällä itselleen tablettihanskan. Alla linkki 28.3.2018 n. klo 8 kahteen kameralla ottamaani valokuvaan tablettihanskasta. Laitoin valokuvat esille aijaa.com-kuvanjakopalveluun:
Valokuva tablettihanskasta kynän kanssa
Valokuva, jossa näkyy tablettihanska ilman kättä
Ei näytä hyvältä, mutta toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Tuossa kynässä se muoviläpyskä on pysynyt hyvin paikallaan, itseasiassa kahdessa kynässä. Ja tuo toinen pää ei ole sellainen perinteinen kumitutti vaan jostain todella tiheäsilmäisestä metalliverkosta tehty... no tutti. Ja hyvää tuossa on ettei tarvitse yhtään painaa käytettäessä, riittää kun liu'uttaa tabletin/puhelimen näytöllä. Ja ei naarmuta, ainaskaan panssarilasia
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
No ehkä minun sittenkin kannattaisi harkita ostaa käyttämäsi kynä. Olin vaan niin älyttömän pettynyt ensimmäiseen kokeiluuni tuon tyypin kynien kanssa. Nykyisen kynän paikka on lähinnä roskakori. Tosin moni tavallisen kynän oikea paikka on sama, varsinkin jos erehtyy ostamaan kovin halvan kynän. Roskis-tason kynistä on kokemusta nimittäin.

Kerroit, ettei naarmuta. Ei se itse rakentamanikaan kynä naarmuta kun siinä on pinnoite.

Viimeksi ostamassani piti painaa jonkin verran, mikä sinänsä ei ole paha asia. En pidä liian liukkaista kynistä, sillä niillä kadottaa tuntuman. Koska siinä on se läpyskä, se tuskin on liian liukas.

Joissakin kynissä pitäisi pystyä hankkimaan uusia kärkiä. Saako ostamaasi kynään uusia läpysköjä?

Tuo toinenkin pää tuntuu mielenkiintoiselta. Houkuttelet ostamaan. Kai näiden kynien kanssa on niin, että vain kantapään kautta oppii ja pitää hyväksyä se, että välillä tekee totaalisia virheostoksia. Johdannosta kerroit, että itsekin olet tehnyt hutiostoksia, joten en ole ainoa, joka meinannut menettää hermonsa stylusten kanssa. Onneksi ei hutiostoskynissä ole kyse suurista rahasummista.

Mitä mieltä olet tablettihanskan tarpeesta?
 
Viimeksi muokattu:

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Aliexpress ja Ebay yms. halpistavaroissa on paljon roskaa, mutta yleensä sieltä löytyy vähintään siedettävääkin laatua lähes samaan hintaan. Noiden hyvien erottaminen voi olla hankalaa, kannattaa lukea ainakin arvostelut tarkkaan mistä valitetaan (kaikki antaa 5 tähteä kunhan oikean näköinen tuote tulee perille).
 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Tämä malli on todella liukas käytössä. Erityisesti itse tykkään kun ei tarvi painaa ollenkaan vaan kynä liukuu näytöllä. Helpottaa piirto- ja kirjoitushommia. Läpyskäosa ei niin liukas kuin tuo tuttipää jolla tykkään kirjoitella. Läpyskällä piirtelyt ja muut tarkemmat hommat. Ja tähän ei ole saatavilla varaosina noita läpysköjä. Itse ajatellut siten että yhden ostan ja testaan, ja jos hyvä niin sitten tilataan lisää. Ja jos kynä maksaa jonkun 1,50€ sisältäen postit niin sitten tilataan isompi satsi jemmaan, varaosia ei hankita. Toimitusaika tuolta Kiinalandiasta on vaan joskus turkkasen pitkä... Ja kyllä, huteja on tullut ostettua, mutta kyllä sinne joukkoon joku helmikin joskus eksyy.
Tietty unelmana olisi sellainen aktiivimalli jossa on paineentunnistus, mutta eipä taida löytyä sellaista yleismallia joka toimisi laitteessa kuin laitteessa.
Tuo käden pitäminen tabletissa kiinni piirtäessä tai vast lienee makuasia. itse pidän kättä irti laitteesta, joten tuollainen hanska on minulle tuiki tarpeeton kapistus. Vaan hyvin olet ideoinut, siitä pointsit!
 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Aliexpress ja Ebay yms. halpistavaroissa on paljon roskaa, mutta yleensä sieltä löytyy vähintään siedettävääkin laatua lähes samaan hintaan. Noiden hyvien erottaminen voi olla hankalaa, kannattaa lukea ainakin arvostelut tarkkaan mistä valitetaan (kaikki antaa 5 tähteä kunhan oikean näköinen tuote tulee perille).
Tosi on. Tarkkana saa olla eikä summamutikassa nappaa ensimmäistä, ja kenties halvinta, joka vastaan tulee. Tosin noilla hinnoilla ei välttämättä priimaa kannata odottaakaan :)
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Ostin kaksi kynää - no jos ei ihan vastaa toiveitani, ei mennyt paljon rahaa haaskuun. Olisin todella ilonen, jos kynät olisivat kehujen tasoisia.
...itse pidän kättä irti laitteesta, joten tuollainen hanska on minulle tuiki tarpeeton kapistus. Vaan hyvin olet ideoinut, siitä pointsit!
Tiedoksi, että en keksinyt itse ratkontahanskaa, vaan sain idean eräästä tämänkaltaisesta nettikeskustelusta. Toki toi design on omin käsin luotu. Unohdin lomatkalla hanskan kotiin. Ristikon ratkonta tabletilla ei lomalla onnistunut ennen kuin laitoin käteen edes jonkinlaisen eristävän hanskan. Valitettavasi se ei ollut ihan yhtä hyvä kuin varta vasten ratkontaan tekemäni hanska, mutta joten kuten menetteli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Sain vihdoin KariJoon mainostaman kynän. Kyllähän kynä on äärimmäisen tarkka. Sain 2mm korkeita tikkukirjaimia melko vaivattomasti. Sitä pienempiä on vaikea piirtää millään laitteella tai millään kynällä. Saa nyt nähdä, miten se kärki pysyy. Kerran jo irtosi, mutta painoin kynä vahingossa tuolia vasten, joten kyse ei ollut normaalitilanteesta.
 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
188
Toiminta lienee tablettikohtaista. Samsungissa toimi kynä oikein hyvin, mutta Huaweissa käyttö tökkii ja pahasti.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Minulla Huaweissa toimii kohtalaisen hyvin. Hieman sillä tulee vahinkovetoja ja ylimääräisiä pisteitä, mutta ei pahasti haittaavasti.

https://tinyurl.com/yasxeft3 on Huaweilla testisivu.

Kuvassa näkyvän ruudukon koko on tablet-laitteen näytöllä 0,7x0,7 cm. Sivun lopussa on kaksi riviä testitekstiä pienillä tikkukirjaimilla. Pienin kirjain (alarivin S) oli tablet-laitteen ruudulla n. 1,5 mm. Alarivin tekstin korkeus on keskimäärin n. 2 mm ja sen yläpuolella olevan tekstin korkeus on keskimäärin n. 2,5 mm.

En saisi Apple Pencil avulla tuon pienempää tekstiä. Pikkuisen haittaa se, että sillä tulee helposti ylimääräisiä pisteitä, jos hidastelee kynän laittamista näytölle. Kyllä tästäkin vahingossa kärki irtoaa, mutta ei niin helpolla kuin aiemmasta saman tyyppisestä kynästä. Varovaisuutta käyttö vaatii.

Toinen pää, jossa on metalliverkko, on maksimaalisen hiljainen - käytännössä jopa hiljaisempi kuin sormen käyttö, sillä sormessa kynsi voi tehdä satunnaisesti ääntä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Aliexpress tarjoaa myös hieman erilaisen yhdistelmäkynän, jossa toinen pää matkii sivellintä. Ostin sellaisen, mutta siitä ei ole vielä käyttökolemusta. Yhdistelmäkynissä ainakin se metalliverkkopää on mainio kaikenlaisten lomakkeiden täytössä.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
782
Se toisenlainen kynä on täysi lelu - oikeastaan siitä ei ole edes lasten leluksi.

Ostan seuraavalla kerralla tablet-laitteen, jonka mukana tulee juuri laittelle suunniteltu kynä niin kaiken maailman kokeiluista pääsee eroon. Laitteita saa alle 400 €.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 607
Viestejä
4 185 795
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom