Sytytystulpat

Voisiko joku avata nämä koodit?

BOSCH FR6HI332
NGK IZFR6P7
Bosch ( Bosch 0 242 240 665 )

Kärkiväli | 0,8 mm
Kierrekoko | M 14 x 1,25
Ulkopuolinen kierre | 14 mm
Avainväli | 16
Käynn.vääntömomentti | 28 Nm
Napojen määrä | 1 -napaa
Kierteen pituus | 19 mm
Kierteen nousu | 1,25 mm
Kipinäasento | 6 mm
Kipinäasento | 7 mm
Kiristyskulma | 90 °

NGK ( NGK 97153 )

Kierrekoko | M14 x 1,25
Ulkopuolinen kierre | 14 mm
Avainväli | 16 mm
Sytytystulppa | 1-maaelektroodi
Sytytystulppa | kiinteä SAE-liitin
Sytytystulppa | Iridium-keskielektrodi
Sytytystulppa | suoralla istukalla
Sytytystulppa | Häiriönpoisto, 1 k-ohm
Kierteen pituus | 19 mm
Kipinäasento | 7 mm
 
NGK
ngk-768x1128.jpg
 
Voisiko joku avata nämä koodit?

BOSCH FR6HI332
NGK IZFR6P7
Boschin taulukon perusteella FR6HI332 olisi:

F:
-kierteen halkaisija 14 mm
-kierteen nousu 1,25 mm
-avaamiseen passaa 16 mm tulppa-avain
-kohdasta "taper seat" puuttuu ruksi, joten tulpan ja sylinterikannen välinen tiivistepinta ei ole kartiomainen vaan tasainen, joten tiiveys ei riitä vaativimpiin moottoreihin

R:
-tulpassa on sisäänrakennettu häiriönpoistovastus

6:
-lämpöarvo 6 (=hyvä normikäyttöön)

H:
-kierteen pituus 19 mm
-spark position 7, eli tulpan kärki on 7 mm syvällä suhteessa kierteisiin

I:
-elektrodi platinum-iridium

332:
-0,6 mm/0,8 mm platinum wafer on CE ; binary nickel-yttrium GE with laser-alloyed platinum inlay (platinakerroksen paksuus ja seos)



NGK:n premium plug -taulukon perusteella NGK IZFR6P7 olisi:

I:
-premium iridium -elektrodi

Z:
-elektrodi "extended projection", eli pidennetty kärki, mikä parantaa palamista

F:
-kierteen halkaisija 14 mm
-kierteen pituus 19,0 mm
-avainväli 13/16 tuumaa
-seat-kohdassa lukee gasket, eli tulppa on varustettu tiivisteellä

R:
-resistor, eli sisäänrakennettu häiriönpoistovastus

6:
-lämpöarvo 6 (=hyvä normikäyttöön)

P:
-single platinum

7:
-ilmarako 0,7 mm



Edit. Ilmarako unohtui.
 
Viimeksi muokattu:
-kohdasta "taper seat" puuttuu ruksi, joten tulpan ja sylinterikannen välinen tiivistepinta ei ole kartiomainen vaan tasainen, joten tiiveys ei riitä vaativimpiin moottoreihin.

Ai jaa? Kartiomaisessa ei ole erillistä tiivistettä?

Onko nämä kartiomaisten tulppien käyttökohteet miten yleisiä?
 
Ai jaa? Kartiomaisessa ei ole erillistä tiivistettä?

Onko nämä kartiomaisten tulppien käyttökohteet miten yleisiä?
Kartiomaisessa ei ole ollenkaan erillistä tiivistettä, vaan kartiopinta tiivistyy luonnostaan.

Kartiomaisia on henkilöautoissa enimmäkseen Fordin ja Mazdan vanhemmissa kuin 2015 malleissa. Myös Opelin 2,2 16 v on kartiotulpilla.

Nykyään flat seat, eli tasainen tiivistyspinta erillisellä tiivisterenkaalla, on yleisin vaihtoehto henkilöautoissa ja ruohonleikkureissakin. Sitä on vaikeampi saada väärällä asennuksella pilalle.

Voi olla, että kilpamoottoreissakin on nykyään tiivisterenkaalliset tulpat, vaikka se lisääkin osien määrää. Unohda siis se mitä horisin vaativista moottoreista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 743
Viestejä
4 620 408
Jäsenet
75 900
Uusin jäsen
Webel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom