System Shock Remake

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JouBqa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 081
Hyviä arvosteluja on saanut. Hetken testailin ja on kyllä hienosti tehty remake.
Ainut ongelma että en saa toimimaan gamepadia DS4Windowsilla tai ilman. DualSense ei sano mitään, DualShock toimii niin että voi skipata ne alkulogot. Sitten valikossa se ei enää toimi vaan toimii pelkästään näppäimistö vaikka näkyy gamepadin napit valikoissa. Kummallista. Onko joku saanut toimimaan?
Arvostelu:
 
Hyviä arvosteluja on saanut. Hetken testailin ja on kyllä hienosti tehty remake.
Ainut ongelma että en saa toimimaan gamepadia DS4Windowsilla tai ilman. DualSense ei sano mitään, DualShock toimii niin että voi skipata ne alkulogot. Sitten valikossa se ei enää toimi vaan toimii pelkästään näppäimistö vaikka näkyy gamepadin napit valikoissa. Kummallista. Onko joku saanut toimimaan?
Arvostelu:

Steam versio vai mikä? Oletko kokeillut kaapelilla? Silloinhan pitäisi toimia ns. natiivisti oikein. Jos ei toimi niin pelin on tehty päin persettä.
 
Testailin demoa, ja graafisesti ollaan jämähdetty 2000-luvun tasolle vaikka kaikki graffat oli täysillä. Äänimaailma oli erinomainen. Pelattavuus "ihan ok" -tasoa hiirellä ja näppiksellä. Peli ei kuitenkaan pelillisesti iskenyt itselle niin paljoa, että hankintaan menisi. Suosittelen testaamaan demoa ennen pelin hankintaa Steamista. :tup:
 
12pv sitte tehty teaser. Olisiko nyt ekan remaken jälkeen lähdössä ainakin esituotanto päälle? Jos sama devaus sykli mitä tämän ekan remaken kanssa niin 2030 julkasu.
Enhanced editionejen ei kai ole tarkoitus samalla tavalla ihan remakeja olla vaan enemmän remasterointeja eli kehityssyklin pitäisi sen puolesta olla paljon lyhyempi, mutta lopputuloksen vastaavasti paljon vähemmän peliä uusiksi tekevä.
 
On kyllä oikea 1:1 remake. Maintanance levelin "tavarat joita ilman, ei peliä sitten muuten läpäistä" ei ole vieläkään, merkitty niiksi. Kiva kun unohdat asian & heivaat ne inventaariosta johonkin randomilaatikkoihin, missä liekään, että saat tilaa. Ja sitten huomaat, tunteja myöhemmin, että niitä just tarvittiin. Että mihinköhän / mille levelille heivasin sen yhden hemmon pään & ne muut tavarat?. = Ei harmainta aavistustakaan.

Puuduttavat puzzlet & ylipitkät Cyberspace osiot, ovat yhtä puuduttavia & ylipitkiä vieläkin.
 
On kyllä oikea 1:1 remake. Maintanance levelin "tavarat joita ilman, ei peliä sitten muuten läpäistä" ei ole vieläkään, merkitty niiksi. Kiva kun unohdat asian & heivaat ne inventaariosta johonkin randomilaatikkoihin, missä liekään, että saat tilaa. Ja sitten huomaat, tunteja myöhemmin, että niitä just tarvittiin. Että mihinköhän / mille levelille heivasin sen yhden hemmon pään & ne muut tavarat?. = Ei harmainta aavistustakaan.

Puuduttavat puzzlet & ylipitkät Cyberspace osiot, ovat yhtä puuduttavia & ylipitkiä vieläkin.

En ole pelannut alkuperäistä mutta tässä vaikeustasosäädöissä kun laittaa Mission = Easy niin kertoo, että "Mission Critical items cannot be dropped". Täytynee laittaa tämä päälle?
 
SS1 alkuperäistä taisin kokeilla ekaa kertaa 201x-vuonna ja oli jopa omalle retropäälle vähän liikaa heittäytyä peliin. Kakkonen pelattu aikanaan useampaan otteeseen. Meinasin ostaa tämän GoGista, mutta huomasin ennakkotilanneeni tämän kun aikanaan demo iski kovaa.

Yhdeksän tuntia peliä takana ja tällä hetkellä Reactor-kannella: Voi että miten voi tuntua virkistävältä peli missä joutuu edes hiukan aktivoimaan aivosoluja, eikä seurata jonnenuolta välkkyvän vivun luo. Ympäristöä joutuu tutkimaan hiukan enemmän, mitkä objektit ovat interaktiivisia, mitkä itemejä jne. Nyt jo tuntuu koko neljän kympin väärtiltä. Äänimaailma ja koko av-tunnelma iskee itelle hiton kovaa. Hauska myös miten kickstarter-peli julkaistaan valmiimpana kuin yksikään AAA-julkaisu mitä olen vuosiin pelannut. Peli ei ole kaatunut kertaakaan ja pyörii ongelmitta... tokikin esim. tekstuurit ovat retrorakeiset läheltä tarkasteltuna.

Jos pelistä ei mitään tiedä ja harkitsee ostoa, kannattaa ottaa huomioon että kyseessä tosiaan on pikkulafkan ikuisuusprojekti kickstart -remake neljällä kympillä, eikä ison firman 60e julkaisu. Aiemmin suositeltu demon testaaminen suotavaa ennen ostopäätöstä, siitä saa kyllä hyvän kuvan millainen peli on kyseessä.

Nyt takaisin... :comp:
 
Noin viisi tuntia itsellä takana tätä peliä. Olen ollut posiivisesti yllättynyt. Kaikki vaikeustasot kakkosella tuntuu ihan mukavan haastavalta, mutta ei liian vaikealta. Energia ja helat ovat vähän väliä lopussa. Puzzlet ovat ihan jees, mutta tosiaan tuo Cyberspace on ihan täysin turha. Pää varmaan räjähtää siinä vaiheessa jos huoman hävittäneeni jonkun tärkeän tavaran pelin alkupuolella jota tarvitaan myöhemmin. En myöskään tykkää noista kokoajan uudelleen spawnaavista vihulaista, vaikka ne jotenkin juonen mukaisia ovatkin ja asialle voi tehdä jotain pelissä.
 
Konsolijulkaisua odotellessa. PS5:lle täytyy lunastaa heti kun tukee saataville. Siihen voi tosin hetki vielä mennä kun tarkkaa julkaisupäivää ei vielä ole annettu.
 
Olipa "todella hauskaa" ravata edestakaisin, että sai kaikki tavarat, ammukset & aseet, ensin yhden hissin sisälle (Executive ==> Engineering). Sitten sama juttu taas uudestaan (Engineering ==> Security). Arrrggghhh. Se 2. inventarion lisäys juttu olisi ollut kiva saada, mutta kun: Pelin ymmärrys shakista nyt on "kunkkuni syö koneen kunkun, mulle jää kuningatar & lähetti - koneelle 1 sotilas = Tasapeli!!!". Tota edellisessä kun sain pelin shakkimattiin, niin että sillä oli vain kunkku jäljellä, loppui aika just "sopivasti". Ja se resetoi pelin. No mikäs voisikaan olla mukavampaa, kuin shakki ja vielä aikarajalla. Hoh ja hoijaa....
 
Tuli uudelleen asennettua tuo demo. Vaikka graafinen tyyli ei ihan paras olekaan tunnelman/pelottavuuden luonnin kannalta, niin on tämä kyllä silti hyvä peli. Täytyy jossain vaiheessa alesta ostaa koko versio. Ai että kun tähän tuliswi joku Full Path Tracing modi, niin olisi tunnelma/valaistuskin kohdallaan.
 
Tiputtamalla aseen oven väliin, ei saa estettyä sitä, että ovi ei menisi lukkoon selän takana (= esim. Security). Peli sulkee oven lopulta väkisin ja ase, lentää suuntaa X. = Laser rapier katosi täysin.
 
Tiputtamalla aseen oven väliin, ei saa estettyä sitä, että ovi ei menisi lukkoon selän takana (= esim. Security). Peli sulkee oven lopulta väkisin ja ase, lentää suuntaa X. = Laser rapier katosi täysin.
Joo eli paska peli toisin sanoen :D
Itsellä joku 10h tuntia takana ja alkuperäisen pelasin tänä vuonna läpi. Pääosin kaikki paikat ja käytävät muistuttavat alkuperäistä, mutta joissain oli otettu enemmän vapauksia ja en tunnistanut ollenkaan. Ei mikään huono juttu siis välttämättä. Aseet tuntuvat tässä tosi hyviltä tuntumaa ja ääniä myöten. Ainoa valittamisen aihe on ehkä nuo ruumiit jotka spawnaavat aina uusiksi jos olet ladannut tallennuksen ja menet johonki jo käytyyn huoneeseen. Syö vähän immersiota kun örkki heilahtaa hassuun asentoon huoneeseen astuessa.
 
On kyllä oikea 1:1 remake. Maintanance levelin "tavarat joita ilman, ei peliä sitten muuten läpäistä" ei ole vieläkään, merkitty niiksi. Kiva kun unohdat asian & heivaat ne inventaariosta johonkin randomilaatikkoihin, missä liekään, että saat tilaa. Ja sitten huomaat, tunteja myöhemmin, että niitä just tarvittiin. Että mihinköhän / mille levelille heivasin sen yhden hemmon pään & ne muut tavarat?. = Ei harmainta aavistustakaan.

Puuduttavat puzzlet & ylipitkät Cyberspace osiot, ovat yhtä puuduttavia & ylipitkiä vieläkin.
Jep. Ja juurikin siksi peli on niin sairaan hyvä:) Ei auteta kädestä, ei tökitä pelaajaa minnekään vaan ihan itse pitää oivaltaa viesteistä jne. että mitähän kannattaa kantaa mukana. Oikein virkistävä peli vs. nämä nykypäivän tekeleet. Puzzlet olivat omasta mielestä kyllä niin helppoja että ei niistä mitään suurta hidastetta ollut. Mitä tulee noihin Cyberspace osioihin niin olen kyllä samaa mieltä: liian pitkiä ja tylsiä. Omasta mielestä pelihän on graafisesti sairaan hieno ja toimii kyllä hienosti...Systeemi Sokki 2:sta vaan tekemään nämä samat tyypit:)
 
SS1 alkuperäistä taisin kokeilla ekaa kertaa 201x-vuonna ja oli jopa omalle retropäälle vähän liikaa heittäytyä peliin. Kakkonen pelattu aikanaan useampaan otteeseen. Meinasin ostaa tämän GoGista, mutta huomasin ennakkotilanneeni tämän kun aikanaan demo iski kovaa.

Yhdeksän tuntia peliä takana ja tällä hetkellä Reactor-kannella: Voi että miten voi tuntua virkistävältä peli missä joutuu edes hiukan aktivoimaan aivosoluja, eikä seurata jonnenuolta välkkyvän vivun luo. Ympäristöä joutuu tutkimaan hiukan enemmän, mitkä objektit ovat interaktiivisia, mitkä itemejä jne. Nyt jo tuntuu koko neljän kympin väärtiltä. Äänimaailma ja koko av-tunnelma iskee itelle hiton kovaa. Hauska myös miten kickstarter-peli julkaistaan valmiimpana kuin yksikään AAA-julkaisu mitä olen vuosiin pelannut. Peli ei ole kaatunut kertaakaan ja pyörii ongelmitta... tokikin esim. tekstuurit ovat retrorakeiset läheltä tarkasteltuna.

Jos pelistä ei mitään tiedä ja harkitsee ostoa, kannattaa ottaa huomioon että kyseessä tosiaan on pikkulafkan ikuisuusprojekti kickstart -remake neljällä kympillä, eikä ison firman 60e julkaisu. Aiemmin suositeltu demon testaaminen suotavaa ennen ostopäätöstä, siitä saa kyllä hyvän kuvan millainen peli on kyseessä.

Nyt takaisin... :comp:
No perkule:) Meinasin kirjoitella melkein juurikin saman laisen arvioin noin 12 tunnin pelaamisen perusteella. On hieno peli ja juurikin tuo että peli ei taluta pelaajaa mihinkään, vaan itse pitää oivaltaa on nykyään aika totaalisen unohtunut pelintekijöiltä: ilo mitä saa kun tajuaa että "perkule tuota pökälettä kun pukkaa tuohon reikään niin aktivoituu säteliysuoja jne" fiilistä ei juurikaan nykypeleistä löydä. Itse tykkään kyllä tuosta "retro" grafiikasta ja muutenkin pelin ulkoasu ei nyt ole se tärkein pointti jos peli on muuten hyvä. Onhan näitä vitun hienon-näköisiä pelejä nykyään jotka ovat sisällöltään tyhjää täynnä ja lähinnä pitävät pelaajaa simpanssin tasolla olevana idioottina. Itseäni ainakin viehätti juurikin uskollisuus alkuperäiseen peliin ja se että pelihän toimii sairaan hyvin vs. ns. AAA pelit joita sitten päivitellään ehjäksi jossain vaiheessa.
 
Kauan odotettu versiopäivitys 1.2 ilmestyi tälle pelille pari päivää takaperin. Tuli ostettua jo joulualesta mutta palautteen perusteella olen pantannut pelin aloittamista tähän päivitykseen asti. Pitänee ottaa siis teos työn alle pian. Ykköstä, sen enhanced editionia ja kakkosta on tullut pelattua aikojen saatossa ihan riittävästi joten toivotaan että sama imu löytyy tästäkin. :comp:

Linkin System Shock - Shodan's Citadel Station Updates on April 11th - Steam News takaa changelog.
 
Alkuperäistä tuli joskus muinoin pelailtua, mutta en koskaan pelannut sitä läpi. Viime vuonna sitten pelailin tämän alusta loppuun, kaikki nurkat koluten. On kyllä todella hyvin tehty remake. Grafiikka tyyli miellytti omaa silmää, mutta ei varmaan kaikkien makuun. Vanhoille jäärille tämä on pakko-ostos! 4,5/5

Mielelläni näkisin tämän peliyhtiön tekeleen 2. osastakin.
 
Tulipahan pelattua läpi, yllättävän pitkä noin 20 tunnin urakka oli 2-2-2-2 difficultylla. Jokseenkin onnistunut remake joka näyttää ja kuulostaa hyvältä ja kontrollitkin ovat täyttä rautaa. Esineitä on poisteltu/yksinkertaistettu/yhdistelty pääosin hyvällä menestyksellä mutta tiettyjen esineiden puute kyllä vaikuttaa pelitapaan. Muutamassa kohdassa remaken uudistukset vetävätkin sitten nokalleen komeasti ja V-käyrän kulmakerroin nousee paikoin vaarallisen suureksi. Suurimmat ongelmat omasta näkökulmasta ovat recycle station-ralli, inventaariouudistuksesta johtuva jatkuva tetristely esineiden kanssa ja cyberspacen muuttaminen jeffmintergrafiikoilla ryyditetyksi entistäkin sekavammaksi tempoltaan hengästyttäväksi ADHD-präiskyttelyksi.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt tämä on viimein tullut meille konsolisteillekin tarjolle. Joskus 2017 tuli tuettua Kickstarterissa ja autuaasti unohdettua. Alkuperäistä en koskaan pelannut, mutta kakkosta tuli tahkottua.

Alkupuraisut otin eilen illalla ja vaikuttaa laadukkaalta remakelta. En tiedä onko tähän tehty jotain QoL-ehostuksia pelimekaniikkoihin vrt. alkuperäinen, mutta hyvin vielä pääsääntöisesti toimivat ohjaimellakin. Se kyberavaruus oli kyllä aika kökkö. Ja UI on telkkarista parin metrin katseluetäisyydeltä vähän turhan pientä tihrua.

Virkistävää kun joutuu rauhassa tutkimaan paikat ja kaikki viestit, kun ei opasteta mihin mennä. Ja kyllä tuli iloinen onnistumisen fiilis kun sai järkeiltyä sähkötaulupuzzlen ihan ite.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 764
Viestejä
4 495 533
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom