Sweet Chili kastike reseptit

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Parhaat reseptit jakoon, kiitos.

Oma suunnitelma tulevalla grillikaudella on grillata pääasiassa rubilla tai muuten kevyesti pintamaustettua lihaa ja lautaselle sitten lisätä kastiketta tykö.
BBQ soosit alkaa jo kyllästyttää niin nyt alkaa keittiössä kokeilut, paholaisenhilloon on luottoresepti löytynyt ja nyt haetaan hieman eri makumaailmaa.
Löytyykö luottoreseptejä jakoon tai vinkkejä? Ananasmehua näkyy joissain resepteissä käytettävän, entä onko sokerilla väliä onko ruskeaa vai taloussokeria jne...
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Tämä on ehdottomasti mun suosikki. Teen sweet chili -kastikkeen aina tällä ohjeella, chilejä vaihdellen, mitä nyt sattuu olemaan saatavilla/mielitekona juuri sillä hetkellä. Muistaakseni semmoinen pari Piltti-purkkia tulee yhdestä satsista.




En nyt mene sanomaan ihan joka kulttuurin sweet chili -soossista, mutta jos meinaa tehdä thaimaalaista sweet chili -kastiketta, niin en missään nimessä käyttäisi ruskeaa sokeria. Kerran kokeilin sitä tavallisen kidesokerin sijasta, koska ajattelin, että se toisi syvyyttä makuun, mutta meni ihan täysin metsään. Sweet chili -kastike on loppujen lopuksi kevyt ja raikas (vaikka voikin olla kovinkin poltteleva) ja ruskea sokeri ei sovi tuohon ollenkaan, koska se vie nimenomaan sen keveyden ja raikkauden pois.


Edit.
Löysinpäs tämän vanhasta viestistäni:

En itse perusta kaupan sweet chili -kastikkeista, koska ne ovat minusta mauttomia sokerivesikastikkeita - ja nimenomaan haluan kastikkeeseen myös sitä chilin poltetta. Sweet chili -kastikkeen teko itse on kuitenkin tosi helppoa ja tämä resepti on kokeiltu ja hyväksi todettu. Tein juuri annoksen tätä tänä aamuna, 2½ pientä lasipurkkia tuli. Käytin pari Thai Dragon -chiliä siihen, ja vain puolet reseptin valkosipulimäärästä, kun äidin kasvattamat valkosipulit = rakettipolttoainetta. Makeaksi paprikaksi pistin ihan vain perus punaisen paprikan, ja tapioka-tärkkelyksen korvasin perunajauholla. Toimii oikein hyvin. Etikkana minulla oli valkoviinietikka.

Ja sama resepti kirjoitettuna versiona:
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
842
Öö..eli korvasitko tuon 1cup mieto chilin paprikalla (bell pepper)?
En ole vielä tehnyt vielä kertaakaan sweet chili soosia mutta aion seuraavaksi koittaa kunhan tuo kaupan tökötti loppuu.
Jemmassa tämä resepti, The Best Spicy Sweet Chili Sauce!
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Öö..eli korvasitko tuon 1cup mieto chilin paprikalla (bell pepper)?
En ole vielä tehnyt vielä kertaakaan sweet chili soosia mutta aion seuraavaksi koittaa kunhan tuo kaupan tökötti loppuu.
Jemmassa tämä resepti, The Best Spicy Sweet Chili Sauce!
Kyllä - tuo mieto chili reseptissä tuo sen "massan", värin ja pohjamaun kastikkeeseen. Eli siinä voi käyttää esim. ihan vain paprikaa tai suippopaprikaa, koska tulisuutta niillä ei haeta. Tulisuutta kontrolloidaan sitten niillä vihaisemmilla chileillä. :) Jos teen itselleni vain, saatan käyttää esim. avenir-chilejä, jos taas teen annoksen, josta voi jakaa vaikka vanhemmille tai ystäville osan, laitan just vaikka tuota Thai Dragonia. Thai Dragonin ja paprikan yhdistelmästä tulee poltetta selkeästi enemmän kuin kaupan sweet chili -kastikkeissa, mutta ei kuitenkaan mene tavanomaiselle, ainakin vähän tulisuuteen tottuneelle suomalaiselle suulle aivan liian tuhdiksi.
 
Liittynyt
09.10.2021
Viestejä
202
En pidä perinteisistä sweet chilikastikkeista, mutta toisinaan tulee truutattua juoksevaa hunajaa chilisoossin ohessa. Jos haluaa kevyempää esim nugettien dippailuun, niin voi ohentaa vedellä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
842
Kyllä - tuo mieto chili reseptissä tuo sen "massan", värin ja pohjamaun kastikkeeseen. Eli siinä voi käyttää esim. ihan vain paprikaa tai suippopaprikaa, koska tulisuutta niillä ei haeta. Tulisuutta kontrolloidaan sitten niillä vihaisemmilla chileillä. :) Jos teen itselleni vain, saatan käyttää esim. avenir-chilejä, jos taas teen annoksen, josta voi jakaa vaikka vanhemmille tai ystäville osan, laitan just vaikka tuota Thai Dragonia. Thai Dragonin ja paprikan yhdistelmästä tulee poltetta selkeästi enemmän kuin kaupan sweet chili -kastikkeissa, mutta ei kuitenkaan mene tavanomaiselle, ainakin vähän tulisuuteen tottuneelle suomalaiselle suulle aivan liian tuhdiksi.
Ok, hyvä tietää. Sun versio vaikuttaa helpolta toteuttaa, varmaan täytyy kokeilla tuota. Tuoreita paprikoita valmiin purkki sambal olekin sijaan tuntuisi parannukselta.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Ok, hyvä tietää. Sun versio vaikuttaa helpolta toteuttaa, varmaan täytyy kokeilla tuota. Tuoreita paprikoita valmiin purkki sambal olekin sijaan tuntuisi parannukselta.
Ihan sama juttu mulla: mieluummin käyttää tuoretta kuin vääntää jauheista tai tuunaa valmiita tahnoja. (Amerikkalaisilla on usein juuri noita "reseptejä", joissa tehdään joku kastike tyyliin sekoittamalla keskenään ketsuppia ja majoneesia + lisätään varmuuden vuoksi joukkoon vielä sokeria ja suolaa. Tai leivotaan kakku, ja yksi ainesosista on joku valmis kakkusekoitepussi. :) )

Suurin syy sille, miksi rupesin kokeilemaan paprikoilla oli saatavuus. Paikallisista marketeista täällä ei saa chilejä kuin mediumeina ja mitä itse melkein 2 kiloa tilasin chilejä viime kesänä Heinän puutarhalta, niin niistä on enää niitä tulisimpia jäljellä. Ja kotikasvatuksessa tuli viime vuonna pelkästään habaneroja, joten oli tosi hieno huomata, että ihan vain perus paprikakin käy loistavasti pohjaksi. Enkä oo ollu niin hirveän tarkka sen paprikan määrän kanssa myöskään. Muistaakseni tein viimeksi annoksen ihan vain niin, että pistin kokonaisen punaisen paprikan enkä edes mitannut paprikasilpun tilavuutta, että tulikos siitä nyt amerikkalaista kuppia (237 ml) vai ei. Mitä nyt oon useamman kerran jo tehnyt tuolla reseptillä, niin se tuntuu olevan aika anteeksiantava - hyviä tuloksia on tullut vaikka on tehnyt vähän suurinpiirteinkin. PAITSI ETTÄ älä korvaa sitä normaalia valkoista sokeria ruskealla, sen opin! :lol:
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
842
Ihan sama juttu mulla: mieluummin käyttää tuoretta kuin vääntää jauheista tai tuunaa valmiita tahnoja. (Amerikkalaisilla on usein juuri noita "reseptejä", joissa tehdään joku kastike tyyliin sekoittamalla keskenään ketsuppia ja majoneesia + lisätään varmuuden vuoksi joukkoon vielä sokeria ja suolaa. Tai leivotaan kakku, ja yksi ainesosista on joku valmis kakkusekoitepussi. :) )

Suurin syy sille, miksi rupesin kokeilemaan paprikoilla oli saatavuus. Paikallisista marketeista täällä ei saa chilejä kuin mediumeina ja mitä itse melkein 2 kiloa tilasin chilejä viime kesänä Heinän puutarhalta, niin niistä on enää niitä tulisimpia jäljellä. Ja kotikasvatuksessa tuli viime vuonna pelkästään habaneroja, joten oli tosi hieno huomata, että ihan vain perus paprikakin käy loistavasti pohjaksi. Enkä oo ollu niin hirveän tarkka sen paprikan määrän kanssa myöskään. Muistaakseni tein viimeksi annoksen ihan vain niin, että pistin kokonaisen punaisen paprikan enkä edes mitannut paprikasilpun tilavuutta, että tulikos siitä nyt amerikkalaista kuppia (237 ml) vai ei. Mitä nyt oon useamman kerran jo tehnyt tuolla reseptillä, niin se tuntuu olevan aika anteeksiantava - hyviä tuloksia on tullut vaikka on tehnyt vähän suurinpiirteinkin. PAITSI ETTÄ älä korvaa sitä normaalia valkoista sokeria ruskealla, sen opin! :lol:
No juu, ei meidän Prismasta löydy kun niitä no name medium chilejä ja sitten bird eye chilejä. Täytyy kokeilla jälkimmäisellä, ehken 2 kpl/ paprikakuppi:giggle:
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
OT: Jumankekka, kun nimeäisivätkin ne medium-chilinsä niin oikeasti tietäisi mitä syö...
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
842
@Akka jakamaa reseptiä nyt testattu.
Todella hyvää!
Huomattavasti maukkaampaa kuin kaupalliset tuotteet! Chili potkii sopivasti, etikkaisuutta enemmän kuin kaupan tuotteessa.
Tällä reseptillä mennään jatkossa:tup:
Edit, määrä oli juuri sopiva pulloon joka nyt tuli jatkokäyttöön (500ml)
 

Liitteet

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 223
Lähes samalla reseptillä olen itsekin tehnyt sweet-chili kastiketta, mutta ikinä en ole käyttänyt mitään suurustetta, vaan olen keittänyt soossia pidemmän aikaa kasaan. Puolisen tuntia hiljalleen kiehumassa. Tämän jälkeen tosin koko kämppä tuoksu etikalle pari päivää :D

Mielestäni parhaimman makuinen lopputulos on syntynyt käyttämällä tavallisen etikan sijasta punaviinietikkaa. Kannattaa myös kokeilla tuoreen paprikan sijaan paahdettua paprikaa liemineen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 380
Viestejä
4 216 036
Jäsenet
71 040
Uusin jäsen
leetnewb

Hinta.fi

Ylös Bottom