Sushin valmistaminen itse, neuvot ja vinkit

Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
281
Onko täällä kovia sushin tekijöitä? Sushi ketju puuttuu täältä näköjään täysin

Laittakaas parhaat neuvot ja vinkit jakoon miten sushin tekeminen onnistuu kotona ja tuloksena on ravintolatason herkku. Eniten epäilyttää nuo kaupan kalatiskin lohet miten niitä uskaltaa syödä täysin raakana.

Täällä saa jakaa myös kuvia omista tekeleistä, jotta ei huku täysin tuonne kokkaus kuva ketjuun.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Kokeiltiin kerran joskus 2013 tehdä kun Venäjällä tuli syötyä silloin elämän ensimmäistä kertaa Sushia, eikä maaseutu-Suomesta sushia saanut. Eihän siitä tullut yhtään mitään siitä hommasta.

Tuli mauttomia rullia jotka ei pysyneet kasassa.

Sitten menikin aika monta vuotta ennen kuin söin seuraavan kerran, mutta nytten koukussa ollaan. Hyvää on.

Mutta valmistusta itse pitäisin edelleenkin haasteellisena. Ei niitä sushikokkeja suotta ulkomailta suomeen raahata. Jos kuka vaan peruskokki voisi tehdä markettitasoista sushia, niin kai he silloin opettelisi itse :D
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Vaikka olenkin aiheessa täysi noviisi, niin hyvältä maistuvan sushin tekeminen ei ole mitenkään erityisen vaikeaa. Hyvältä näyttävän ja maistuvan sushin valmistaminen onkin sitten kertaluokkaa vaikeampaa. :vihellys:

Laadukas riisi, riisiviinietikka ja tuoret raaka-aineet, niistä on hyvä sushi tehty. Jos jossain homma menee puhuin, niin se on riisin valmistuksessa. Viime vuonna tein sushia kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla riisin maustaminen osui nappiin ja sushista tuli todella hyvää. Hain K-citymarketin tuoretiskiltä lohta, tonnikalaa ja siikaa. Lisäksi käytin täytteenä kurkkua ja avokadoa. :drool: Toisella kerralla lipsahti joko liikaa sokeria tai viinietikkaa ja riisistä tuli melkeinpä pahaa. Pyörittämistäni Makirullista tuli länkkäriversioita, eli sellasia pesäpallomailan paksuisia pötköjä. Ei kovin kauniita, mutta lähtipähän nälkä.

Jos haluaa nähdä vähän totisempaa sushin valmistusta niin kannattaa katsoa tämä dokkari kuuluisasta japanilaisesta ravintoloitsijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
281
Itse meinasin myös panostaa raaka-aineisiin ekasta kerrasta lähtien. Tilasin japanilaisesta liikkeestä riisit, riisiviinietikan, soijakastikkeet ja norit. Loput tuorekset sitten samana päivänä kaupasta kun sushipäivä koittaa.

Olen noita japanilaisten sushin valmistus videoita youtuubista katsellut ja ei tuo nyt kovin mahdottomalta vaikuta hyvän näköistä saada. Enemmin se maun saaminen oikeaksi mietityttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Just tuli tehtyä 92 kpl susheja....

Omat havainnot:

Tietysti tuoreet raaka-aineet. Netistä löytyy tekniikkaa ja paljon videoita. Itse en pidä yhtään merilevästä. Riisiin kannattaa kiinnittää huomiota, sen maku on olennainen sushin maussa. Lohi, tonnikala on tietty kunkkuja, munarulla ja avokado siistejä... Vihanneksia väliin.

Käytännön hommissa kannatta huomioida se että että kädet (hanskat) kannattaa huuhdella kylmällä vedellä about joka viiden rullan jälkeen, muuten rupeaa paakkuuntumaan ja rullistä tulee kökköjä :wtf:

Ja wasabia maltilla...
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
281
Tänään tuli tehtyä sushia ensimmäistä kertaa kotona.

Riisin keittäminen osoittautui tässä haastavammaksi osuudeksi. Ensin jäi raa'aksi ja sitten toisella yrityksellä tuli melko täydellistä. Huuhdoin 5 kertaa, liotin 10min, keitin 10min ja kannen alla vielä höyryssä 10min levy nollilla. Olisi saanut laittaa enemmän riisiviinietikkaa niin olisi ollut täydellistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 479
Viestejä
4 163 604
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom