Surviving Mars

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 068
Ensi viikolla julkaistaan siis tämä Haemimont Gamesin uusi mikromanagerointi/rakentelupeli. Perusta siirtokunta Marsiin ja tee siitä jotain isoa.
Olen tätä jo vuoden päivät seuraillu mutten ole vielä arvannut ostaa koska timesink eikä sitä aikaa ole.. :(

Surviving Mars



Hieman pelivideota Scott Manleyn pelaamana, ei arvostelu kuitenkaan koska Manleyn versio ei ole "final"-versio:



Cities: Skylinesin omistavat saavat -10% alennuksen Steamissa kuun loppuun asti.

Pre-purchase Surviving Mars on Steam
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Katselin muutaman videon ja niiden perusteella vaikutti ihan leppoisalta puuhastelulta. En ole aikoihin koittanut yhtään "SimCityä", joten paha sano,a onko tämä huono vai hyvä olemassa oleviin verrattuna. Vähän jäi mietityttämään, onko tämä tarpeeksi monipuolinen ja alkaako toistaa itseään hyvinkin nopeasti. Maineri Roverin käskyttäminen oli kyllä välillä vähän turhankin aikaa vievää, kun komentoja ei voinut ketjuttaa ja kaikki lastaaminen piti opastaa kädestäpitäen. Valmiiseen versioon ja päivityksien kautta tulossa varmasti paljon tekemistä sujuvoittavia muutoksia.

Ihan kaikki mekaniikat ei tuosta vielä selvinnyt. Korkeus ainakin vaikutti tuulivoimaloiden tehokkuuteen. Aurinkopaneelit olivat välillä toistensa / muiden rakennusten varjossa. Luulisi, että tällä on vaikutusta sähköntuotantoon. Kukaan ei ainakaan videoilla rakentanut ventiilejä putkiin tai kytkimiä sähköjohtoihin. Venttiilit ymmärrän, mutta kytkimien tarve jäi vähän hämärän peittoon. Niillä saa ison aluen nopeasti pimeäksi, mutta onko niillä joku muukin tehtävä.

Videoiden testaajat aloittivat jollain medium, pari rakettia ja $4,000M ja noillakin näytti tulevan hyvin toimeen. Se ensimmäiselle kerralle suositeltu 4 rakettia ja $30,000M vaikutti kyllä melkoselta oman pelikokemuksen pilaamiselta :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 106
Onkohan tästä konsolilla mitään nautintoa saavutettavissa:tdown: Tropico ainakin pelitti ihan hyvin mukavasti konsoleillakin, tosin PC:llä peli olisi taas kaivannut vähän enemmän 'jotain':bored:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Pelailin eilen muutaman tunnin, aika verkkaista rakentelua. Jäi sellainen fiilis, että nuo sponsorien vaikeusasteet ovat lähinnä sitä, kuinka hitaan alun haluat pelille. Vähillä rahoilla ja resuilla joutuu kituuttamaan aika pitkään, ennen kuin saa homman pelaamaan edes jollain tavoin. Kupu ja ensimmäiset asukkaat nyt 3½h jälkeen. Aloitin Hydro Engineerilla ja Europalla:

Commander Profile: Hydro Engineer
  • Start with a Water deposit revealed
  • Domes consume 25% less Water
  • Bonus Tech: Water Reclamation (unlocks a spire which reduces Water consumption)

Mission Sponsor: Europe
  • Difficulty: Normal
  • Funding: $6,000 M
  • Research: 400 / sol
  • Starting Rockets: 2 rockets
  • Starting Applicants: 50 applicants
  • Unique Trait 1: 5 extra starting technologies
  • Unique Trait 2: Gains funding every time a technology is researched. Gains double if it's a breakthrough.
Hydro meni vähän hukkaan, koska water depositin lähellä ei ollut mitään muuta, joten lähdin rakentamaan toisaalle, jolloin kaikki alku hyöty jäi saavuttamatta. Vaikka olen tutkannut jo suht pitkälle, lisää vettä ei ole löytynyt. Europen Unique 1 on vähän virheellsiesti ilmaistu. Luulin, että saan ilmaiseksi 5 techia, mutta tuo tarkoittaakin, että NÄET ilmaiseksi 5 ylimääräistä techiä. Joten sekin mielestäni meni metsään. Lisäksi tuo random tech tree on arponut minulle aika heikosti mitään hyvää. Tech researchista saatava hillo on myös aika pieni. Vain kaksi rakettia, siinä en näe ongelmaa. Jos ei ole rahaa, niin ei eipä niitä raketteja voi millään täyttäkään. Suht nopeasti kuitenkin lentävät paikasta toiseen, kunhan on fuelia. Fuelia on onneksi, mutta vedet siihen on joutunut tekemään oman Commanderin idean vastaisesti, eli haihduttimilla.

Pitää jatkaa ja katsoa minne tässä päätyy.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
Tämä on ostolistalla ja kiinnostaa paljon, tosin arvon vielä vähän tämän ja Rimworldin välillä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Parikymmentä tuntia takana ja pelatun ja nykyisen sisällön perusteella en suosittele peliä hankkimaan. Aika samat negatiiviset asiat nousee esiin, kuin Steamissa.

Alussa uutuuden viehätys vie mukanaan ja rakentelu ja selviäminen on ihan hauskaa. Kerran oli tilanne, missä meteoriittimysky puhkoi domen monin paikoin ja korjaamiseen tarvittavat polymeerit loppuivat. Jonkun aikaa kituuttelua pelko persuuksissa, mutta siitä selvittiin. Muutaman tunnin jälkeen alkoikin sitten iskeä puutumus. Raakasti saman toistoa ja alkoi miettiä, että miksi tekisi vielä jonkin asian, koska mitään uutta ei kuitenkaan tule tapahtumaan. Pääsin vaiheeseen, missä rakennettuna on kolme domea ja siirtokunta toimii melko ok keskenään. Sähköt ja muut resut riittävät hyvin, tehtaat löytyy ja ihmisetkin lisääntyvät ja kouluttautuvat ok. Europe aloitti kahdella raketilla ja niillekin on ollut käyttöä suht vähän. En keksi mihin niitä tarvitsisi ainakaan yhtään lisää, koska jotta niillä voisi jotain kuskata, pitäisi olla rahaa. Rahaa saa vain rare metallista, mitä taasen käytetään elektoniikan rakentamiseen. Mitä järkeä tuhlata tupla resut (polttoaine + rare metalli), jotta voi kuskata maasta jotain, minkä voi tehdä edullisemmin Marsissa? Ihmisiäkään ei oikein kannata Marsiin tuoda, koska siirtolaiset lisääntyvät melkoisesti keskenäänkin. Tuot lisää väkeä -> uusi dome ja uudet rakenneukset -> alkaa taas loppua resut kesken.

Seniorit ovat ongelma, koska niille ei ole mitään käyttöä ja ne vain kuluttavat resuja. Tämä on vähän missattu homma, koska kyllähän senioreilla pitäisi olla kokemusta ja luulisi, että sitä pystyisi jotenkin hyödyntämään vaikka jälkikasvun koulutuksessa. Nyt pitäisi vain pakata kaikki seriorit, joilla ei ole jotain kaikkia domessa olevia hyödyttävää perkkiä, tyhjään domeen ja valot pois :) Toki ongelmana on myös se, että jos asukas määrätään johonkin domeen, se on siellä ja pysyy. Viereisessä domessa voi olla kasino, mutta asukas käyttää vain oman domensa palveluita, vaikka kuinka itkee pelihimostaan. Asukkaat voi manuaalisesti siirtää eri domeen ja työpaikkaan, mutta on pirun tyhmä idea, että joka domessa pitäisi olla kasino, sairaala, kuntosali, yms. Turhaa manuaalista härväystä, mikä ei tuo peliin mitään viihdyttävyyttä lisää.

Olen löytänyt jo kaikki techit, tosin en ole niitä kaikkia vielä tutkinut. Techien löytymisjärjestys voi tehdä alusta todella nopean tai sitten äärimmäisen hitaan. Ne kun paljantuvat random järjestyksessä ja seuraava on aina kalliimpi kehittää vaikka olisi suht turhaakin techiä. Sama homma mahdollisesti löytyvien resujen kanssa. Kuten jo aiemmin postasin, aloitin hydro enginä. Ongelmana oli vain se, että kaikki vesi oli toisella puolen planeettaa, perkit menivät täysin hukkaan ja vedentuotanto laahasi pohjilla.

AI on monin paikoin melko idiootti ja ihan simppelitkin asiat pitää hoitaa kädestä pitäen. Mitään komentojen ketjuttamista, tai "kerää kaikki mineraalit tältä alueelta", ei ole. Yksi komento, yksi kivi. Useita eri unitteja ei voi myöskään valita ja komentaa yhtaikaa... edes liikkumaan samaan paikkan. Myöskin dronet tuntuvat härväävän mitä sattuu ja prioriteetit ovat välillä ihan sekaisin. Kamaa siirrellään siirtelemisen ilosta ja sitten kun jossain on oikea tarve, ollaan myöhässä. Siirtolaiset vaihtavat työpaikkaansa aika randomilla, vaikkapa insinööri menee ravintolaan töihin, vaikka tehtaassa olisi tilaa. Sitten se valittaa duunistaan. Siirtolaisten managerointi on melko hankalaa, koska kunnon UI tähän hommaan puuttuu. Joudut selaamaan rakennuksia, valikoita, yksittäisiä statseja, eikä ole mitään selkeää valikkoa, mistä hoitaa tuota ihmisten resursointia.

Kuten totesin, alku on aina mukavaa, kun kaikki on uutta. Peli ja äänimaailma on ihan hieno, eikä mekaniikoissakaan sinänsä ole valittamista. Sisältöä vain on niin pirun vähän, että on vaikea keksiä miksi pelata. Kentällä on vain kolme domea ja sinne mahtuisi kymmeniä, mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta kuluttaa kymmeniä tunteja samaan puuduttavaan rakenteluun vain siksi, että saa mapin täyteen. Mystery ei ole vielä ratkennut, joten sen aikaa voisi ehkä pelailla. Ja ehkä rakentaa sen yhden Mega Domen ja joitain wondereita, mutta tämäkin on vähän sellaista, että miksi? Mitä sitten? Jos tällä ei avaa mitään muuta, kuin steam achievementin, niin en tiedä jaksaako kiinnostaa. Harmi, odotin peliltä enemmän. Ehkä pätsit tuo enemmän sisältöä ja syvällisyyttä tähän. DLC nyt ei ainakaan mene ostoon, sen verran vähän sisältöä on tässä core pelissä.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 068
^ Kiitos kattavasta arviosta. Vähän samat fiilikset jäi parin gameplay-videon jälkeen ja muutamat revikat lukeneena.
Harmi, koska odotin tätä kauan ja odotin tältä paljon. Mutta tuon kertomasi perusteella pelissä on sen verran merkittäviä suunnittelufiboja ja sisällöllisiä ongelmia, että jätetään hautumaan toistaiseksi.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
2
Ostin tämän viikonlopun alesta ja ainakin nuo täällä mainitut fibat on korjattu. Itse olen vasta alussa, että pidemmälle vievää viiltävää analyysiä en pysty tarjoamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Hieman tullut pelattua. Tuo on tosiaan ärsyttävää, että hyvin koulutettu on välillä niissä älyvapaammissa töissä ja kouluttamattomat niissä vaativimmissa töissä.:facepalm:
Sitten kun porukka muuttuu senioreiksi niin tuntuu siltä, että peli on pelattu.

Sellainen tuntuma, että polymeerit kannattaa tehdä itse siinä missä mekaaniset osat, mutta elektroniikkaa ei ehkä, kun parempi myydä vaan rare metallit maahan. Suosia sellaisia vempaimia, mitkä käyttää muuta kuin elektroniikkaa. Elektroniikkaliikkeen perustaminen vaikutti virheeltä, koska aivan liian arvokasta viihteeksi vain. Ruokakauppa riittää viihteeksi ja nälkään sekä rafla.
Perusdome ei ehkä ole tolkullinen alussa ainakaan, kun keräilee materiaalia, että tekisi vain niitä pieniä kolmionmallisia niiden materian keräyspaikkojen viereen.
Myöskin ehkä tolkullisempaa pitää erillään tukikohtia toisistaan ettei ala vetämään tolkuttomia matkoja vesiputkia ja sähköjä. Tunneleista eri tasoille vaan ja materiaa liikuttaa niillä kuljetusvälineillä.
Vettä vaikea saada ja voiko sitä edes kuljettaa muuta kuin putkea pitkin?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 242
Nyt alkais olleen ensimmäinen peli taputeltu. Hieno pelihän tämä on. Alussa olin jotenkin epäileväinen, ja graafinen ilme ei oikein napannut. Kun pelitunteja kertyi, alkoi grafiikkakin miellyttämään, ja zoomaus on hienosti toteutettu, kuten myös lukuisat yksityiskohdat. On aika hienoa että yhdyskuntaa voi tarkastella hyvinkin läheltä ja monissa laitteissa on paljon hienoja detaileja. Myös ääniin on kiinnitetty huomiota, jos keskittää jonnekin paljon koneita, niistä lähtee kunnon melua jos zoomaa lähelle.
Peli tuntui hyvin balansoidulta, mielenkiintoa riitti pelin edetessä, sillä uusia tavoitteita ja haasteita tuli pikkuhiljaa lisää, esim perusraaka-aineiden jälkeen pitää pyrkiä laajentamaan tehdastuotantoon. Tech-puu on monipuolinen, mutta itsellä kävi niin, että pelissä on "niin paljon tekemistä", että aika usein sinne vaan lätki jotain tutkittavaa kun oli huomio jossain toisessa projektissa. Lisäksi tässä oli minusta kohtalaisen onnistuneesti ratkaistu end-game ongelma, eli myös loppupuolella on selvästi tavoiteltavaa, ja story tuo pienen kivan lisän. Peli tuntuu melko hyvin viimeistellyltä.

Otin helpon skenaarion, ja se näkyi niin, että koko pelin aikana ei tullut mitään katastrofeja - tai yksi joka seurasi väärästä päätöksestä. Silti tuntui että koko peli oli jatkuvaa kamppailua, eli ihan sopiva ensiveto. Tämä siitä huolimatta, että sain sattumalta juuri oikeaan aikaan kaksi ratkaisevaa breakthroughta:
Olin saanut laajennuttua siten, että sähkönsaanti oli aivan jatkuva riesa, koko ajan piti laittaa isoja kenttiä kennoja ja myllyjä ja strilingit söi liikaa polymeerejä. Tässä sitten ilmeisesti tuurilla sain Eternal Fusionin. Avasin heti perään ydinvoimalan ja ongelma hävisi saman tien. Muutama ydinvoimala ja sitten saikin purkaa kaikki muut tuotantolaitokset, ja peli helpottui huomattavasti.
Toinen ratkaiseva käänne tapahtui, kun kamppailin vedentuotannon kanssa, sitä ei vaan ollut riittävästi. Tällöin sitten satui saamaan hajoamattomat insta-putket, ja pystyin tuomaan vettä hyvin kaukana olevasta depotista.
Lisäksi helpossa skenaariossa ei ruoantuotantoon tarvi panostaa lainkaan pitkään aikaan, ja siinä vaiheessa kun ruokaa alkoi tarvitsemaan, pystyi nopeasti laittaan pystyyn yhden medium basen josta tuotettiin kaikki tarvittava ruoka

Pitänee vielä pelailla "loppufiilistelyt", käytännössä kaikki mahdollinen on avattu ja tehty. Epic laucherin pelikelloon kertyi näemmä 52h. En osaa sanoa innostaako tämä vielä uudelleenpeluuseen, mutta ainakin tämä yksi peli oli varsin koukuttavaa ja viihdyttävää. Loppuun vielä muutamat kuvat.
2019-11-14.png
2019-11-14 (2).png
2019-11-14 (7).png
2019-11-14 (3).png
2019-11-14 (9).png

Täydellä resolla täällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Peliin tuli ensimmäinen päivitys sitten vuoden 2019. Kivaa pikku lisäsisältöä turismiin, mutta se rikkoi vanhat peli savet. Hassuja ilmiöitä: Asukkaat tekevät massa itsemurhia ja eivät enää ikäänny, lapset pysyvät lapsina ja niin edellleen muka väkiluku kasvaa :D

Tänään tuli uusi pika-päivitys joka korjasi osan ongelmista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 269
Viestejä
4 192 848
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom