Surkeat grafiikka-asetukset pelaamisessa parempi vai ei?

Liittynyt
06.12.2023
Viestejä
5
Miksi laittaa kaikki efektit päälle? Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä. Tätä mää tulin täältä kysymään :)
 
Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä.
Näinhän se juurikin on, samalla hyödyt korkeammasta fps:tä. Kasuaalipelaajalle saattaa olla mukavampi pitää kaikkia efektejä päälle.

Ammattilaiset saattaa pelata kaikki asetukset lowilla.
 
Joo, kyllähän jotku pelaa tuolleen, varsinki kilpapeleissä. Ite kyllä oon laittanu aina kaikki niin hyvälle ku pystyy että frame rate pysyy nautittavana.
 
Niin jos kilpapelaa, mutta muuten tuolla ei oo mitään merkitystä. Mitä nätimpi sen parempi. Tuo vähän immersiota lisää pelaamiseen.
 
Joo, kyllähän jotku pelaa tuolleen, varsinki kilpapeleissä. Ite kyllä oon laittanu aina kaikki niin hyvälle ku pystyy että frame rate pysyy nautittavana.
Itse olen perus pelaaja ja se on aivan sama pyöriikö cs 150 vai 250fps.
Joskus käytin low asetuksia pakosta kun kannettavalla pyöri varmaan max 45fps kun ei ollut erillistä näytönohjainta siinä.

Dotaa pelaan 60 fps lukittuna vsync päällä.

Alan wake kakkonen pyörii rtx 3050 varmaan 45 fps ja jossakin metsässä saattaa tippua 25fps. Ihan tyytyväinen olen ollut ettei ole tarvetta päivittää näytönohjainta tai pelailla 720p
 
Itse tykkään että peli näyttää mahdollisimman hyvälle. Nuorempana kun tuli kilpaa pelattua oli asetukset alhaalla ja fps ylhäällä. Nykyään vaan ostan sellaisen koneen että saan hyvän suorituskyvyn parhailla asetuksilla.
 
Miksi laittaa kaikki efektit päälle? Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä. Tätä mää tulin täältä kysymään :)

Miksi vaan pelailla casuaalisti, eikä opetella kaikkia mahdollisia glitchejä joista pelissä on hyötyä? Sama vastaus koska suurimmalle osalle se on aivan sama. Kunhan pelistä nauttii niin ei ole mitään syytä etsiä jotain epäreilua etua.
 
Miksi laittaa kaikki efektit päälle? Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä. Tätä mää tulin täältä kysymään :)
Syyt nyt on monelle varmaan ne että a)koska voi ja b)näyttää ja tuntuu paremmalta.

Jos tarkoituksenmukaista haetaan niin eihän ruokaankaan kannata lisätä mausteita saatikka suolaa, ei niistäkään mitään hyötyä ole varsinaisen tarkoituksen eli ravinnon osalta.
 
Miksi laittaa kaikki efektit päälle? Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä. Tätä mää tulin täältä kysymään :)
No sehän riippuu täysin pelistä mitä pelaa.

Jos pelaa online shööteriä jossa tärkeintä on tökkimätön 120fps framerate ja ehkä korkea resoluutio, ja kaikenlainen muu silmäkarkki kuten motion blur, occultic occlusion ja chrome abbreviation shingalading ovat enemmän vain häriötekijöitä kilpailutilanteessa, sitten tekee niin.

Jos taas pelaa viimeisintä Skyrim 3:sta ja haluaa ihailla vuoren huipulta näkyvää auringonlaskua, silloin ehkä haluaa laittaa kaikki silmänkarkit päälle, silläkin uhalla että 5% ajasta fps saattaa tipahtaa hetkellisesti 60 fps -> 30 fps.

Tästä tulee mieleeni kultainen 90-luku kun kaikki pelasivat innoissaan Quake TeamFortressia, joka oli Quake-yksinpeliin päälle tehty tiimimoninpeli (sukua nykyiselle Team Fortress 2:lle, sen kantaisä). Quakelle ja TF:lle tuli 3Dfx Voodoo 3D-kiihdytinkorttituki jolla pelin ulkonäkö parani huomattavasti ja peliä pystyi pelaamaan suht hyvällä frameratella huipputarkassa 640x480 resoluutiossa, kun ilman 3D-kiihdytystä peliä pelattiin yleensä 320x200 tai 320x240 palikkaresoluutiolla.

Kävi kuitenkin niin että ne kaikkein kovimmat online-TF-pelaajat päättivät silti jatkaa pelin pelaamista alhaisilla palikkaresoluutioilla ilman 3D-kiihdytystä, koska ainakin alkuaikoina 3Dfx-kiihdytetty versio saattoi välillä pyöriä hiukka alemmille framerateilla, varsinkin jos koneen CPU oli hieman heikompi. Itse en silloin pystynyt käsittämään että joku jaksoi edelleen katsoa palikkagrafiikkaa saadakseen vain hieman nopeamman ruudunpäivityksen, mutta niin se vain oli.

Tosin, jossain vaiheessa kävi sitten niin että 3Dfx-kiihdytettyyn versioon tuli läpinäkyvä vedenpinta, kun software-3D versiossa vedenpinta oli läpinäkymätön. Tämä antoi 3Dfx-kiihdytystä käyttäville suuren edun otteluissa koska he pystyivät näkemään vedenpinnan läpi viholliset, software-3D:tä käyttävät eivät pystyneet. Vähän kuin 3Dfx-käyttäjillä olisi ollut wallhack, tai pikemminkin waterhack.

Tämä sai sitten kovimmatkin pelurit rientämään kauppaan ostamaan 3Dfx Voodoo-kiihdyttimet kyseiselle pelille. Loppu onkin sitten historiaa, paitsi nykyaika ja tulevaisuus jotka eivät vielä ole historiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi laittaa kaikki efektit päälle? Jotenkin kuvittelen, että olis helpompi pelata ja tehdä headshotteja, kun kaikenlaista visuaalista tökkivää törkyä ei ole häiritsemässä. Tätä mää tulin täältä kysymään :)
Tähän samaan liittyy myös se että FPS-online shootereissa tosipelaajat laittavat myös field of view-asetukset maksimille millä näkee enemmän sivuilleen mutta perspektiivi ja näkymä muutenkin on vähintään koomisen näköinen, pitkä käsi ja ase kurottaen kohti horisonttia. Yksinpeleissä tuollaista harrastettanee vähemmän.

Tämä video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa, juuri tätä tarkoitan:

PC Gamers be like (youtube.com)
 
Yllämainituista kommenteistakin voi päätellä että resoluution/karkkien rajoittaminen on aiheellista oikeastaan vain silloin kun laitteiston rajoitukset tulee vastaan. Ei tuo fov maksimi myöskään korvaa ultrawide näyttöä kun siinä taas se keskialue pienenee samalla kun reunat vääristyy.
 
No sehän riippuu täysin pelistä mitä pelaa.

Jos pelaa online shööteriä jossa tärkeintä on tökkimätön 120fps framerate ja ehkä korkea resoluutio, ja kaikenlainen muu silmäkarkki kuten motion blur, occultic occlusion ja chrome abbreviation shingalading ovat enemmän vain häriötekijöitä kilpailutilanteessa, sitten tekee niin.

Jos taas pelaa viimeisintä Skyrim 3:sta ja haluaa ihailla vuoren huipulta näkyvää auringonlaskua, silloin ehkä haluaa laittaa kaikki silmänkarkit päälle, silläkin uhalla että 5% ajasta fps saattaa tipahtaa hetkellisesti 60 fps -> 30 fps.

Tästä tulee mieleeni kultainen 90-luku kun kaikki pelasivat innoissaan Quake TeamFortressia, joka oli Quake-yksinpeliin päälle tehty tiimimoninpeli (sukua nykyiselle Team Fortress 2:lle, sen kantaisä). Quakelle ja TF:lle tuli 3Dfx Voodoo 3D-kiihdytinkorttituki jolla pelin ulkonäkö parani huomattavasti ja peliä pystyi pelaamaan suht hyvällä frameratella huipputarkassa 640x480 resoluutiossa, kun ilman 3D-kiihdytystä peliä pelattiin yleensä 320x200 tai 320x240 palikkaresoluutiolla.

Kävi kuitenkin niin että ne kaikkein kovimmat online-TF-pelaajat päättivät silti jatkaa pelin pelaamista alhaisilla palikkaresoluutioilla ilman 3D-kiihdytystä, koska ainakin alkuaikoina 3Dfx-kiihdytetty versio saattoi välillä pyöriä hiukka alemmille framerateilla, varsinkin jos koneen CPU oli hieman heikompi. Itse en silloin pystynyt käsittämään että joku jaksoi edelleen katsoa palikkagrafiikkaa saadakseen vain hieman nopeamman ruudunpäivityksen, mutta niin se vain oli.

Tosin, jossain vaiheessa kävi sitten niin että 3Dfx-kiihdytettyyn versioon tuli läpinäkyvä vedenpinta, kun software-3D versiossa vedenpinta oli läpinäkymätön. Tämä antoi 3Dfx-kiihdytystä käyttäville suuren edun otteluissa koska he pystyivät näkemään vedenpinnan läpi viholliset, software-3D:tä käyttävät eivät pystyneet. Vähän kuin 3Dfx-käyttäjillä olisi ollut wallhack, tai pikemminkin waterhack.

Tämä sai sitten kovimmatkin pelurit rientämään kauppaan ostamaan 3Dfx Voodoo-kiihdyttimet kyseiselle pelille. Loppu onkin sitten historiaa, paitsi nykyaika ja tulevaisuus jotka eivät vielä ole historiaa.

Glide version yksi isoimpia häiriötekijöitä ja miinuksia oli taas singon rakettien suihkun hehkurengas, mikä peitti ison osan näkökentästä joka kerta kun singolla ampui. Kuten tiedetään, niin quake 1:n MP oli melkein puhdasta sinkohippaa, eikä siinä paljoa muita aseita käytetty.

Välillä kun ilmatila oli raketteja sakeana, niin ei maininnut kunnolla nähdä mitään.

Tuon takia en itse esim laneilla pelannut ikinä glide versiolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 764
Viestejä
4 495 533
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom