Superchips (remap ketku)

Opamees

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
66
Kaaraan saisi ~380 eurolla pömpelin jolla voi helposti laittaa piristävän kartoituksen sisään tai orkkiksen takaisin.

http://www.superchips.co.uk/search?make=9&fueltype=3&model=1&variant=3210

1s8OGjv.png


Onko kenelläkään tietoa jääkö noista mitään lokia, jos sattuisi käymään sillai tymästi että jokin leviää (täysin kartoituksesta riippumattomasta syystä) ja valmistajan takuuseen lähdetään vikaa korjaamaan? Jos jää, saako lokia nollattua kuinka helposti? :confused:
 
Ilmeisesti nuo ns. halvat "chipit" vain huijaavat moottorin oikeaa ohjausta, juuri polttoaineen syöttöjen ym. määrien suhteen, jolloin saavutetaan tehonkasvua. Ohjelmoinnilla taas muutetaan aidosti moottorinohjausta (mukaanlukien useita eri arvoja) joilla saavutetaan tehonkasvua ja arvot voidaan muuttaa sopivimmiksi jopa autokohtaisesti. Itse jättäisin nuo edulliset boksit välistä, voivat jossain vaiheessa tulla kalliiksikin.
 
Nuo viritelmät voi aiheuttaa odottamattomia ongelmia jos ei ole kunnolla testattu esim -20c:ssä... Lämpötila-anturitietojen vääristäminen ei kyllä nyt oikein kuullosta hyvältä...

Tosin, nuo superchipsit taitavat kyllä korvata polttoaine ym kartat omallaan, niinkuin vanhemmissa Fordeissa joissa pystyttiin j3 -portin kautta laittamaan uusi binääri sisään. Nyt homma vaan onnistuu obd -portin kautta.

Eli ei tuo minun mielestä ole mikään "piggyback" vaan ihan toimiva, tosin ei tietenkään niin viimisen päälle säädetty kuin voisi, mutta VAKIOkuntoiseen ja EHJÄÄN autoon varmasti ihan pätevä.
 
Käytän erään toisen valmistajan hieman kalliimpaa laatikkoa. Moottori on vakiona 180 hv / 250 Nm ja piristettynä laitteen käyttäjien dynolapuissa parhaimmillaan ~245 hv / 320 Nm. Oletan, että dynot ovat hieman optimistisia, mutta kyllä tuosta ihan tuntuvasti lisäpotkua tulee. Asennuksessa vedetään kolme kaapelia sensoreihin (kaksi turbon paineensäätimeen ja yksi nokka-akselille) ja virrat akulta. Olen huoltoa varten ottanut yleensä pois koko laitteen, mutta koska yksi plugeista on hankalassa paikassa, jätin viimeksi koko laitteen piiloon moottoritilaan - ei ongelmia silloinkaan. Karttoja on kolme ja jokaiselle vielä hienosäätö +-3 niin, että 3 + 3 antaisi suurimman huipputehon. 3 + 1 -asetusta olen kuitenkin käyttänyt arkiajossa.

Ohjelmoinnilla pääsisi tietysti vielä aavistuksen kovempiin tehoihin ja ehkä hieman hienostuneempaan teho- ja vääntökäyrään, mutta takuunalaisessa tai vielä selkeästi virhevastuun piiriin kuuluvassa autossa ohjelmointi on vähän hölmöä. Parin vuoden päästä voisin kyllä muuten ajatella, mutta hyöty taitaa kuitenkin jäädä aika maltilliseksi, kun APR:kin lupaa maksimissaan 252 hv stage I:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa, että ohjelmoinnit vaikka olisi kartta laitettu uusiksi käsityönä, voivat sisältää turvarajojen poistoja (Vikavalo ei syty tai jää vikakoodeja muistiin kaikista tapahtumista). Itsellä ei ole huonoa kokemusta, mutta lukenut olen paljon näistäkin joten halusin tähän kommentoida. Jotain koodejahan on kai pakko poistaa, mutta osaava ohjelmoija tietää mitä tekee. Tämä ei ole otsikon firmaa koskien vaan yleisesti.
 
Superchips on ainakin ihan aito ohjelmointi ja sen saa vielä halvemmalla jos ei halua tuota kapulaa ostaa. Ohjelmoinnista jää merkintä ecuun, en tiedä voiko nollata tai piilottaa vaikka palauttaisi alkuperäisen softan. Omalla kohdalla ei ole ollut ikinä tarvetta palauttaa alkuperäistä, autot on myyty softattuna ja jos ei ostajalle kelpaa niin hän sitten jatkaa etsimistä. Tehdastakuilla ei merkitystä ne on loppuneet jo aikaa sitten. Nykyiseen autoon laitatin Virolaisen VKM Motorsin ohjelman suomalaisella jälleenmyyjällä ja hyvin toimii.

Varakreivi de Valmontin mainitsemia purkkivirityksiä on moneen lähtöön, halvimmillaan nostetaan rail-painetta tai lisätään ruiskutusaikaa niin että tulee mustaa savua perästä dieseleissä. Evry-modin laitoin aikanaan 1.9tdi Golfiin, tuli tehoja ja tuli savua. Myös ajotietokoneen kulutusmittari näytti mitä sattuu. Mutta ei mulla oikeaa kokemusta ole säädettävistä bokseista.
 
mutta takuunalaisessa tai vielä selkeästi virhevastuun piiriin kuuluvassa autossa ohjelmointi on vähän hölmöä. Parin vuoden päästä voisin kyllä muuten ajatella, mutta hyöty taitaa kuitenkin jäädä aika maltilliseksi, kun APR:kin lupaa maksimissaan 252 hv stage I:lle.

Jonkun anturiarvoja fuulaavan pilipaliboksin kytkeminen "takuunalaiseen ja virhevastuun piiriin selkeästi kuuluvaan" (tuuhea skenaario) autoon ei sitten mielestäsi ole hölmöä? Vai puhutko jostain ns. piggy-back ECU:sta joka muuttaa muistissa olevien karttojen arvoja?
 
Jonkun anturiarvoja fuulaavan pilipaliboksin kytkeminen "takuunalaiseen ja virhevastuun piiriin selkeästi kuuluvaan" (tuuhea skenaario) autoon ei sitten mielestäsi ole hölmöä? Vai puhutko jostain ns. piggy-back ECU:sta joka muuttaa muistissa olevien karttojen arvoja?

Hölmöä siinä mielessä, että softaamisesta ymmärtääkseni jää kohtalaisen varmasti kiinni, ja piggy-back-vehkeistä välttämättä ei. Ei näiden kanssa leikkiminen viisasta missään nimessä ole.
 
Mulla on epäilyksiä noita kaikkia kohtaan.
Myyjältä ehdottomasti kirjallinen sopimus, että auto käytetään dynossa ennen ja jälkeen(ostajan piikkiin). Jos ei saada vähintään 80% luvatusta tehonlisäyksestä, rahat takaisin ja dynot myyjän piikkiin.

Superchips lupaa mm. 360 Ferrariin 35 hevosta lisää. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mitä muuttamalla ne koodaa vaparibensasta enemmän irti kuin Ferrarin porukka tehtaalla...
 
Lupaavat Alfan vaparipikkukutoseen 12hv lisää tuolla purkilla. Muuten hyvä, mutta ecun karttaa ei pysty OBD:n kautta muuttamaan. Eli ainakin näillä eväillä 400% kusetus.
 
Mun mielestä nuo normaaliktin "ohjelmoitavat" softat vetää aika surutta kaikki raja-arvot ja vikavalojen vilkutukset pois päältä. Perus halpissoftaus taitaa muuttaa vaan ecun sisäisesti noiden anturien arvoja uuteen uskoon.
 
Kannattaa suosiolla vaan viedä auto lastutettavaksi ammattilaiselle kuten Turbotec tai Hestec. Ne tietää oikeasti mitä tekee.

Muistutuksena vielä että vapaasti hengittäviä ei ole järkeä lastuttaa. Pitää olla turbo, jotta ohjelmoinnilla saa olennaisesti lisää tehoja. Diesel-autoissa hiukkassuodatin (DPF) voi rajoittaa/hankaloittaa jonkin verran lastutusta, joten kannattaa jo etukäteen selvittää onko autossa DPF.

Jos joku ihmettelee miten moottoria ei ole osattu jo tehtaalla optimoida täydellisesti niin tähän on syynä todennäköisesti se että täysiä tehoja ei ole haluttu ottaa irti, koska muuten kukaan ei ostaisi niitä malliston kalleimpia malleja. Hinnoittelutaktiikkaa siis. Myös typpioksidipäästöjen minimointi vaikuttaa todennäköisesti moottorien tehdasohjelmiin.

Ohjelmoinnista ei jää kiinni jos se on tehty oikein, se ei tuhoa moottoria, ja kulutustakin se todennäköisesti vain laskee. Kannattaa toki selvittää paljonko vaihteisto kestää vääntöä ennen ohjelmointia.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.hs.fi/autot/art-2000005007893.html
On ne hyviä. Tehoa tuli lisää, koska kuskista tuntuu siltä ja myyjä näin lupasi. Kulutuskin tippui reilusti, vaikka kuski ajoi ihan samanlaista ajoa ja samoissa olosuhteissa kuin ennen ohjelmointia.
Ymmärrän kritiikin siitä ettei tehoa ja kulutusta oltu mitattu välttämättä täysin tieteellisesti, mutta miksi se on niin vaikea uskoa että lastulla saa oikeasti lisää vääntöä?


"Ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala ei usko, että teho voi lisääntyä minkään muun arvon huonontumatta:
"Samanaikaisesti ei voi tehoa kasvattaa ja kulutusta pienentää, se on varma. Kysymys on siitä, että autotehtaan kompromissi eri päästökomponenttien suhteen muutetaan erilaiseksi”, hän kertoo puhelimessa."

Hauskaa kun joka vanha eläkkeellä oleva professori laukoo mututuntumalta täysin virheellistä tietoa.:D
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän kritiikin siitä ettei tehoa ja kulutusta oltu mitattu välttämättä täysin tieteellisesti, mutta miksi se on niin vaikea uskoa että lastulla saa oikeasti lisää vääntöä?
Siis ihan satavarmasti vääntö ja teho lisääntyi, sen uskon. Tuommoisessa turbokoneessa varmaan ihan selvästikin. Suurempi kritiikki lähtee nyt kuitenkin Hesarin suuntaan.

Hesari sanoi:
Autoihin kaupitellaan ohjelmointeja ja teholastuja, joiden luvataan lisäävään tehoa ja jopa vähentävän bensankulutusta. Kokeilimme, toteutuvatko lupaukset.
Niin, paitsi että eivät kokeilleet...
Hesari sanoi:
Alakierroksilla on nyt lisää vääntöä, ja turbo tulee peliin alempana kuin aiemmin.
Tällaset on kovia väitteitä ilman vääntökäppyrää. Ymmärrän syöttömäärien muuttamisen diisselissä tai ahtopaineen noston polttoaineesta riippumatta. Ihan heti ei aukea, miten ahdin saadaan matalammilla kierroksilla mukaan bensakoneisessa. Tuskin tässä mitään anti-lagia on koodattu Volvoon...
 
Muistutuksena vielä että vapaasti hengittäviä ei ole järkeä lastuttaa. Pitää olla turbo, jotta ohjelmoinnilla saa olennaisesti lisää tehoja.

Tuo pitää pääsääntöisesti paikkansa, mutta poikkeuksena ovat vapaastihengittävät moottorit joiden tehoa on rajoitettu ohjelmallisesti.

Esimerkiksi Volvon 20 venttiilinen 2,4l moottori, josta on ollut myynnissä 140hv ja 170hv mallit, tehoero on tehty ohjelmoinnilla. Varmasti muillakin valmistajilla on vastaavia systeemejä joissa samasta vaparikoneesta on tehty eri versioita pelkällä ohjelmallisella muutoksella. Ahdetuissa moottoreissahan tuo ene enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
 
ECU remap tehty jakkeen pari viikkoa sitten ja hevosia lisää arviolta max 40hv. Ei onnistunut ODB:n kautta niin meni kolvaushommiksi.
Jaguar XJ 4.2 V8 Supercharged

Custom Stage 1 remapped for more power, torque and ready for the super charger upgrade.

Estimated power gains:
400 to 470 Bhp (with Supercharger Pulley when installed)
540 to 630 Nm
jakke-remap.png
 
ECU remap tehty jakkeen pari viikkoa sitten ja hevosia lisää arviolta max 40hv.]
Arviolta 40 hevosta? Käytäppä dynossa, voit yllättyä ja huomata maksaneesi tyhjästä.
Tuntuu uskomattomalta, että Jagen moottoripuolella jättäisivät huippumallinsa moottorinohjauksen kartat noin keskeneräisiksi.
Ahtimen hihnapyörämuutoksille remap on varmaan hyödyllinen, jotta kohonnut ahtopaine pystytään hyödyntämään.
 
Arviolta 40 hevosta? Käytäppä dynossa, voit yllättyä ja huomata maksaneesi tyhjästä.
Tuntuu uskomattomalta, että Jagen moottoripuolella jättäisivät huippumallinsa moottorinohjauksen kartat noin keskeneräisiksi.
Ahtimen hihnapyörämuutoksille remap on varmaan hyödyllinen, jotta kohonnut ahtopaine pystytään hyödyntämään.
Max 40hv, koska arviot vaihtelevat 25-40hv firmasta riippuen. Itse uskon, että remap tuo sen 25hv eikä yhtään enempää.

Käytän auton dynossa ihan mielenkiinnosta, kunhan supercharger pulley on vaihdettu 6% pienempään (helppo päivitys, kun menee suoraan alkuperäisen tilalle. 10% pienempi pulley vaatisi "aluminium removal from the supercharger snout").
 
Samaa konetta kuitenkin käytetty XK-sarjan peleissä joissa enempi tehoa kuin XJ-sarjalaisissa, niin eihän siinä tarvitse ottaa kuin se "kuristus" pois.

4,2 litrainen 400hv versio (AJ33S) oli molempien nokalla 2006 vuoteen asti. XKR sai silloin päivitetyn 420hv version (AJ34S), jossa oli mm. muuttuva venttiilinajoitus. Aiemmat nelilitraiset motit olivat molemmissa samoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 477
Viestejä
4 539 144
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom