Suosituksia reitittimestä

Liittynyt
05.07.2023
Viestejä
9
Kyselisin suosituksia omakotitalon reitittimeksi. Talon 2-kerroksinen ja siinä on kellari. Neliöitä on n. 120, johon ei lasketa kellaria.

Käyttäjiä on 4-5 ja lisäksi muutamia iot-laitteita.

Meillä on aiemmin ollut DNA:n kaapeli, jossa on ollut Asus RT-AX55 -reititin. Tämä on toiminut suhteellisen ja olen tykännyt Asuksen omasta hallintapaneelista ja sovelluksesta.

Nyt meille tulee valokuitu ja sen mukana piti alunperin tulla TP-Link Deco M4, mutta mukana tulikin Huawein K562. Minulla on vaihtoehtona vaihtaa tuo TP-Linkin Deco tilalle vielä, mutta se on taas Wifi 5- reititin ja kaksi muuta on Wifi 6 -reitittimiä, niin vanhempaan standardiin vaihtaminen ei kauheasti kiinnosta.

Testailin eilen kotona sekä Huawein että Asuksen toimintaa. Vaikuttaa, että kantama Asuksessa olisi Wifi Analyzerin mukaan parempi, mutta silti Huawei antaa esimerkiksi yläkerrassa paremmat nopeudet. Fast.com kautta mitattuna Huawei antaa n. 200-300 mb yläkerrassa ja Asus 50-60 mb.

Kokeilin eilen Huawein säätöä ja en ole Huawein laitetta jättämässä taloon, koska sen hallintapaneelista puuttui kaikki vastaavat mahdollisuudet, joita Asuksessa oli ja mobiilisovellusta ei tietenkään Google Play storen kautta saa. Kahden reiitittimen vaihtoehto ei myöskään houkuttele.

Mitä reititintä suosittelisitte tilalle?

Vaatimuksia tällä hetkellä
1. Kattaisi koko talon pinta-alan mahdollisimman hyvin.
2. Vähintään kaks RJ45-liitintä gigaisella nopeudella.
3. Mahdollisuus luoda useampi WLAN-verkko, johon voisi sulkea iot-laitteet.
4. Hyvä hallintapaneeli, mobiilisovellus plussaa.
5. Mahdollisuus laajentaa myöhemmin eli Mesh-laite todennäköisesti hakusessa
6. Wifi 6
7. QaS-tuki

Itse olen katsellut muutamaa vaihtoehtoa, mutta hankala valita ilman kokemusta miten ne korvaisi nykyisen:
TP-LINK Deco X10
TP-Link Deco X50
Zyxel Multy M1 AX1800 Dual band WiFi
Ubiquiti UniFi U6 plus

Tällä hetkellä Deco X50 tuntuu vahvimmalle vaihtoehdolle, koska sitä saisi laajennettua Deco M4:lla.

Tarkoituksena ei olisi välittömästi ostaa useamman laitteen meshiä, vaan laajentaa tarpeen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 625
Kannattaa tuolla kysyä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 667
Viestejä
4 240 038
Jäsenet
71 232
Uusin jäsen
Bollijou123

Hinta.fi

Ylös Bottom