Suositko ulkoisia kiintolevyjä sisäisellä vai ulkoisella virtalähteellä?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Ulkoisella virtalähteellä varustetun kiintolevyn joutuu kytkemään ensin pistorasiaan sen sijaan, että virran saa suoraan USB-asemasta. Onko sisäinen virtalähde mielestäsi korkeamman hintatason arvoinen?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 931
Toki jos haluat liikutella levyä paljon mukana, niin tuo pienempi 2,5" ulkoinen on mukavampi kuljettaa mukana ja bonuksena ei tarvitse erillistä virtaa. Sitten taas jos levyn on tarkoituksena olla lähinnä kiinni pöytäkoneessa, niin isompi ulkoinen on ok.

Tuo ilman erillistä virtalähdettä oleva levy ei kuitenkaan sisällä mitään sisäistä virtalähdettä vaan tuolle riittää USB:n antama 5V jännite. Isommat (3,5") levyt taas tarvitsee 12V, jonka takia erillinen virtalähde.

Jos pienet ulkoiset kiinnostaa, niin itse suosittelen tsekkaamaan WD:n Recertified eli takuukorjatut kiekot. Nuo on yleensä todella edullisia.
Esim tällä hetkellä olisi 3Tt pieni ulkoinen 79,99€: WD Elements Portable | Western Digital (WD)

50 eurolla kun tilaat, niin saa jopa ilmaiset postikulut ja kiekko tulee kotiovelle asti.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
+ 2,5" levyt on suunniteltu mobiili-käyttöön joten ne kestävät paremmin siirtelyä ja kolahduksia.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
+ 2,5" levyt on suunniteltu mobiili-käyttöön joten ne kestävät paremmin siirtelyä ja kolahduksia.
Kuinka paljon tämä lopulta merkitsee? Jos esimerkiksi säilytän levyä pankkiholvissa ja haen sen sieltä vuosittain, tarvitseeko tätä edes ottaa huomioon?
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Minulta hajosi yksi 3,5" levy joka oli ulkoisessa pystymallin kotelossa, kun se kaatui ollessaan käynnissä. 2,5" ulkoisia ei ole omassa käytössä vielä hajonnut yhtään. Pieni otanta, mutta kertoo jotain noiden 3,5" levyjen herkkyydestä.

Noita WD:n Recertified levyjä saa niin halvalla ettei minusta kannata edes harkita ulkoisia 3,5" levyjä. Mukana tulevat virtalähteet ovat usein heikkolaatuisia ja joissakin tapauksissa levy ei toimi, jos sen ottaa pois kotelosta ja laittaa suoraan tietokoneeseen.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Minä kippasin kai parikin kertaa Buffalon pystymallisen levyn, jossa oli sisällä Western Digitalin Green-kiintolevy. Kyllä se pelottavaa nykivää ääntä päästeli sen jälkeen, mutta kun irroitti virrat ja boottasi levyn, niin sepä jatkoi toimintaansa. Kyseinen Green on niitä "pahamaineisia" levyjä, joissa on aggressiivinen lukupään parkkeeraus, joten se saattoi pelastaa kiekon sillä kertaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
WD:n 2,5" levyjä on varmuuskopioiden kopioiden kopio- varastoina useampi kappale sekä yksi LaCie jonka sisällä on todennäköisesti Seagate.
Yksikään ei ole osoittanut hajoamisen merkkejä, ei edes noista vanhin eli jälkimmäinen.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mulla yksi usb-piuhan kautta virtansa ottava otti ilmeisesti niin paljon, että ainakin yksi tietsikka ei anna tarpeeksi virtaa ja aiheutti kaatuilua.
Vika lienee tietokoneessa, mutta varmuuden vuoksi suosin itse siksi 3,5" virtalähteellä olevia malleja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kuinka paljon tämä lopulta merkitsee? Jos esimerkiksi säilytän levyä pankkiholvissa ja haen sen sieltä vuosittain, tarvitseeko tätä edes ottaa huomioon?
Varmaan tuollaisessa käytössä 3.5'' levykin on OK. Jotkut sanovat, ettei 3.5'' levyjä pitäisi liikutella lainkaan, kun ne ovat päällä. Sammuksissa liikuttelua nekin varmaan kestävät melko hyvin, mutta jossain repussa kulkevaksi levyksi 2.5'' levy voi olla parempi valinta.

Mulla yksi usb-piuhan kautta virtansa ottava otti ilmeisesti niin paljon, että ainakin yksi tietsikka ei anna tarpeeksi virtaa ja aiheutti kaatuilua.
Vika lienee tietokoneessa, mutta varmuuden vuoksi suosin itse siksi 3,5" virtalähteellä olevia malleja.
Minulla on myös 2.5'' ulkoinen, joka ei aina suostu lähtemään käyntiin kannettavan portissa. USB-standardissa on annettu tietyt virtarajat, jotka USB-liittimestä on voitava ottaa ilman ongelmia. Tiedä sitten, kumpi rikkoo standardia, levy vai kone.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Usein ulkoisella virtalähteillä olevat levyt ovat hieman nopeampia mutta voi olla että uudempien liitäntästandardien tuoma virransaanti on poistanut erot.
Voi olla että olen väärässä korjatkoon joku mitä tietää enemmän.
Tällä hetkellä ssd levyt alkavat olla myös vaihtoehto mutta jos havittelee suurta kapasitettia perus kiintolevy on edelleen hyvä vaihtoehto.
Mitä tulee rakenteseen 3.5 ja 2.5" välilltä niin ennen 2,5" levy oli paremmin tärinää ja iskunkestävä mutta nykyään epäilen että ovat samalla tasolla rippuen tietysti paljon mikä malli on kysessä.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Mulla yksi usb-piuhan kautta virtansa ottava otti ilmeisesti niin paljon, että ainakin yksi tietsikka ei anna tarpeeksi virtaa ja aiheutti kaatuilua.
Vika lienee tietokoneessa, mutta varmuuden vuoksi suosin itse siksi 3,5" virtalähteellä olevia malleja.
Mikä tietokone on kyseessä?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Mikä tietokone sinulla on?
Siis mun tietsikka on ikivanha, joten ongelmat voivat johtua siitäkin ton suhteen. USB 3 antaa enemmän virtaa kuin kakkonen, joten voi olla että nuo ongelmat liittyvät juuri joihinkin vanhoihiin usb2 liitäntöihin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Päätyisin muuten 2,5"-levyyn (ainakin kotona säilytetyn varmuuskopiointilevyn suhteen), mutta ketjussa jo kaksi henkilöä on ilmoittanut virransaantiongelmista USB:n kautta:

Mulla yksi usb-piuhan kautta virtansa ottava otti ilmeisesti niin paljon, että ainakin yksi tietsikka ei anna tarpeeksi virtaa ja aiheutti kaatuilua.

Vika lienee tietokoneessa, mutta varmuuden vuoksi suosin itse siksi 3,5" virtalähteellä olevia malleja.
Minulla on myös 2.5'' ulkoinen, joka ei aina suostu lähtemään käyntiin kannettavan portissa. USB-standardissa on annettu tietyt virtarajat, jotka USB-liittimestä on voitava ottaa ilman ongelmia. Tiedä sitten, kumpi rikkoo standardia, levy vai kone.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Siis mun tietsikka on ikivanha, joten ongelmat voivat johtua siitäkin ton suhteen.
USB 2 levyihin saa haaroitin-kaapeleita joilla voi ottaa virtaa kahdesta portista, saattaa auttaa joissakin tapauksissa. (Samaa ongelmaa on ollut mm. joidenkin mokkuloiden kanssa, eivät toimi lainkaan tai kunnolla kaikissa kannettavissa).

USB 3.x porttien kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, niistä saa lähes tuplat amppeereja USB 2.0 verrattuna.

Myös virtalähteellinen USB-hubi voi auttaa, jos kone ei anna tarpeeksi virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
982
Matkalla kulkee virtalähteettömät 2.5" usb levyt mukana. Kotona enemmänkin virtalähteellisiä 3.5" ulkoisia koska nopeampia ja paljon enemmän tilaa rahalla. Enemmän toki varmuuskopiointiin, koska sisäiset levyt aivan ylivoimaisia käytössä. Luotettavampia, nopeampia.

Myöskin minä useasti törmännyt ongelmiin ja jopa tiedon katoamiseen ja korruptoitumiseen kun kone ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa. Monesti läppäreiden ongelma, eikä USB 3 takaa vielä että se täyttää lupaukset virran saannista. Nytkin yksi kevyt läppäri jonka kaikki usb 3.0 portit ei jaksaa käynnistää kaikkia usb laitteita. Erityisesti kun kone akulla, niin antaa nirsosti virtaa usb väyliin. Esimerkiksi vanha usb 2.0 skanneri ei jaksa toimia ennen kuin läppäri verkkopistokkeessa.

Ja ihan samalla tavalla minulla 2.5" levyt ovat hajonneet kuin 3.5" levyt. Voi toki riippua käytöstä, mutta ikinä en käynnissä olevaa kiintolevyä liikuttele. Mutta eihän kenelläkään ole data vain yhdessä paikassa, joten kovojen kuolema kuuluu elämään.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
USB 2 levyihin saa haaroitin-kaapeleita joilla voi ottaa virtaa kahdesta portista, saattaa auttaa joissakin tapauksissa. (Samaa ongelmaa on ollut mm. joidenkin mokkuloiden kanssa, eivät toimi lainkaan tai kunnolla kaikissa kannettavissa).

USB 3.x porttien kanssa ei pitäisi tulla ongelmia, niistä saa lähes tuplat amppeereja USB 2.0 verrattuna.

Myös virtalähteellinen USB-hubi voi auttaa, jos kone ei anna tarpeeksi virtaa.
Jep.

Parhaimmillaan nuo mokkulat ovat ottaneet sitä +500mA eli ihmettelen miksi
valmistajat eivät ole sitten laittaneet mukaan tuollaista y-johtoa mukaan.

Eksä hommasi aikanaan Telewellin TW-3G+ USB/EXPRESS kannettavaan, ton
mukanahan tuli haaroitusjohto ja valmistajan ilmoitti, että tuota johtoa pitää
kahteen USB-liittimineen.

Ja itsellä on asuksen ulkoinen polttava DVD-asema, siinä tuli mukana se y-johto.
Vissiin silloin, kun tuota USB:tä kehiteltiin, ei ilmeisesti otettu huomioon niinkään
"tulevaisuutta". Ja USB 2.0 saakka sieltä tulee 5v ja max 0,5A verrattuna
USB 3.0:seen eli 5v ja max 0.9A. Onhan tuossa eroa jo se 2w. Jos se USB-hubissa
on vielä tyyliin joku 5v ja 5a virtalähde, niin virrat riittää hyvin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 291
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom