Suomenkielisten musiikkilyriikoiden suoraviivaistuminen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja munse, 16.11.2019.

  1. munse

    munse

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Oletteko havainneet, että suomenkielisten biisien sanat ovat 2010-luvulla muuttuneet paikoin rasittavan suoraviivaisiksi? Kielikuvia käytetään säästeliäästi ja biisin tarina/viesti kerrotaan naiivin yksikäsitteisesti.

    Kutsuttakoon tätä ilmiötä "wiskaroitumiseksi".

    Esimerkkejä:
    Arttu Wiskarin koko tuotanto
    Jari Sillanpää - Sinä ansaitset kultaa
    Laura Närhi - Supersankari
    Antti Tuisku - Blaablaa (en kuule sanaakaan)
    Vilma Alina feat. Teflon Brothers - Juha88
    Sanni - Että mitähän vittua
    Irina - Haluun olla yksin

    En sinänsä ole kyseisten biisien tai artistien fani, mutta suomalaisen musiikkikulttuurin köyhtyminen saattaa ehkä huolestuttaa. :)

    Edit: Väärä osasto, saanee siirtää.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2019
  2. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 131
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Olemme havainneet. Trendit vaihtelevat. Kohta lauletaan taas syvällisemmistä asioista.

    /lanka
     
    Unihiekkamyrsky, Tonnin Seteli ja neko tykkäävät tästä.
  3. munse

    munse

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Tosin suoraviivaiset lyriikat eivät välttämättä tarkoita sitä, että biisin aihe olisi pinnallinen. Syvällinen pohdiskelu voi olla suoraviivaista. Tyyliin "ajattelen, siis olen". :)
     
  4. ttm

    ttm

    Viestejä:
    743
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mm-m, toisaalta taas pinnallisesta/arkisesta aiheesta voi runoilla (mikä-nyt-onkaan-suoraviivaisen-vastakohta)isesti, esimerkiksi röökin tumppaaminen:

    pimeässä pulloon kipinä kun putoaa /
    se lasia hetken valaisee ja sitten sihahtaa /
    etiketin taakse alas pullonpohjan märkään hämärään

    Varsinaisesta aiheen kysymyksestä en osaa sanoa.
     
  5. gtrwll

    gtrwll

    Viestejä:
    147
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Olen yleensä syyttänyt tästä Anssi Kelaa.
     
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  6. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 383
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toki trendit vaihtelevat. Tyhmistäminen ja tyhmistyminen on pitkäaikaisempi ilmiö ja syventää tämänkin ilmiön uutta pohjaa.
     
  7. JCSH

    JCSH

    Viestejä:
    5 567
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sanoisin että tuossa biisissä on ehkäpä viihdyttävimmät lyriikat mitä olen suomiartistilta kuullut pitkään aikaan. Ehkä jotku Chisun biisit pääsee samalle tasolle.
     
  8. munse

    munse

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Niin tosiaan, ehkä Anssi aloitti tämän trendin jo 2000-luvun alussa. Toisaalta hänen lyriikoidensa simppeliys ei jostain syystä ole liiemmin minua häirinnyt. Kumma.

    Oli muuten pakko poimia Laura Närhen Supersankarin ensimmäiset säkeet tähän. Kuin tokaluokkalaisen äidinkielen aineesta :D:
     
    gtrwll tykkää tästä.
  9. Unihiekkamyrsky

    Unihiekkamyrsky

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Vesala laulaa muuten Nyt Kommentoin versioinnissaan:
    "mitä ei saa mainita biisissä - tamppooni"

    Tuohan voi tietenkin olla vain heitto, mutta entä jos taustalla onkin isompikin salaliitto? Onko levy-yhtiöillä Vesalan kaltaisille eturivin artisteille lista sanoista joita ei saa mainita?

    Niin ja jos suoraviivaistuminen ärsyttää niin siirry kuuntelemaan räppiä. Esim Stepan 'Mestari' on esimerkki modernista kielenkäytöstä musiikissa. Toinen voisi olla Ghettomasan 'Silmät'
     
  10. kusiainen

    kusiainen BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 488
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei tämä mitenkään suomalainen ilmiö ole tai edes uusi. Valtaosa listamusiikista on typerää "öh uh öh" hokemista.
     
    Fretplay ja Tonnin Seteli tykkäävät tästä.
  11. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 383
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Suunta on kuitenkin selvä. Tätä enemmän vituttelee silti yleinen esteettinen alennustila. Helvetin halpaa renkutusta, jossa ei ole korvalle mitään. Hyvässä äänimaailmassa ei mahdollisen lyriikan vähäinen sisältö aina niin haittaa.
     
  12. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    En ole huomannut tällaista kehitystä. Lapsentasoisille tehty musiikki on aina ollut samaa tasoa. Kenties erityisen huonotasoisia esityksiä on nykyisin enemmän, mutta onneksi oikeaakin musiikkia tehdään, vaikkei sitä radiossa soitetakaan.

    Tuosta suomenkielistä Emma-palkittua lyriikkaa tältä vuodelta:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
    Foggy tykkää tästä.
  13. munse

    munse

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Artisteja haastatellessa eräs perinteinen kysymys on ollut, että mistä jokin biisi kertoo. Nykyään tuota kysymystä kuulee harvemmin, koska monen biisin kohdalla se on varsin tarpeetonta.

    Edit:
    Haastattelija: "Irina, mistä uusi sinkkusi 'Haluun olla yksin' kertoo?"
    Irina: "No se kertoo siitä, että joskus haluaisi olla yksin. Lukee vaikka kirjaa tai mennä junalla Turkuun." :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2019
    atomi tykkää tästä.
  14. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 952
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Massatuotantokamaahan nämä ovat ja jälki on musiikillisesti ja sanoituksellisesti sen mukaista. Tekijätkin ovat taustalla usein samoja.

    Henkilökohtaisesti ahdistaa eniten kuunnella mm. Ellinooran tuotantoa, jonka äärimmäisen pinnallisissa sanoituksissa ei tunnu olevan loppusointujen riimittelylläkään hirveästi merkitystä ja lisäksi sanoituksissa käytetään todella paljon kaikenlaista pissiskieltä x-päätteineen (tuux, mennääx jne.). Ja sama juttu Sannin tuotannossa kirosanoilla höystettynä, mutta voi olla että tämä on tarkoituksellista, kun huomioi kohderyhmän.

    Joku mainitsi aiemmin Anssi Kelan, mutta hänen biiseissähän on usein hyvinkin oivaltava ja rimmaava tarina. Toki hieman vaihtelevasti, mutta kuitenkin.

    Apulannan Lokin päällä lokki on jäänyt positiivisesti mieleen sävellyksensä lisäksi hienosti tunnelmaan sopivasta sanoituksesta, jonka tarkoitus saattaa vaihdella kuulijan mukaan.
     
    atomi tykkää tästä.
  15. ratkakapu

    ratkakapu

    Viestejä:
    1 949
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    En nyt tiedä onko hirveästi menty taaksepäin siitä kun Reiman, Salmi ja Vainio sanoittivat päivätöikseen Fazer musiikille. Se, että muutama hieno sanoitus on jäänyt elämään ei poista sitä, että niistä suurin osa oli ihan yksinkertaista bulkkia.

    Juicea, Martti Syrjää ja Gösta Sundqvistia pidetään syvällisten ja vertauskuvallisen sanoitusten mestareina, mutta kyllähän noiltakin on hiteiksi noussut melkoista suoraviivaista räimettä.

    En koe, että suomalainen lyriikka olisi pahemmin alennustilassa tällä hetkellä. Ja suoraviivainen teksti ei aina tarkoita huonoa. Populaäärimusiikin tarkoitus ei ole olla kokoajan syvällistä ja haastavaa.
     
  16. munse

    munse

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Toisaalta suomeksi laulettaessa hölmöt sanoitukset häiritsee enemmän. Kuten esimerkiksi joidenkin leffojen ja pelien nimet kuulostavat erittäin korneilta suoraan suomeksi käännettynä, vaikka englanniksi ovat ihan mukiinmeneviä.

    Tosin tuollainen "öh uh öh" ärsyttää oli kieli mikä tahansa. :D
     
  17. edup

    edup

    Viestejä:
    2 421
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onhan ne juu suoraviivaistuneet. Syytän täysin Juicea ja Juha Vainiota tästä kehityksestä.
     
  18. Raitlin

    Raitlin

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Musiikissa on se hyvä juttu että kaikki voi äänestää korvillaan ja kaikille löytyy kaikkea. Se että 99% radiossa soivista biiseistä on sellaista kuraa että ei vaan pysty kuuntelemaan on tietysti hieman harmillista, mutta ei millään lailla itseltä pois. Omaa jälkikasvua koittanut valistaa että muutakin musiikkia on olemassa ja ok kuunnella kuin ne listojen kärjessä ja kaikkien kavereiden kuuntelemat tähdet.

    En kuitenkaan olisi huolissani tyhmentymisestä, ei ne ysärillä soineet hittibiisit sen kummempia tainneet lyriikoiltaan olla kuin tän päiväset.
     
  19. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    1 137
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    melko paskaahan tuo suurinosa suomimusasta ollu 2000 luvulla, tuntuu et massatuotanto vaan kiihtyy ainenkin räppi piireissä jokajätkä haluaa levyttää, lie osaavat ees kunnon riimitystä onkuin puhetta melodianpäälle.

    liee ruvettu menee myös tohon et tehään enemmän single biisejä. tulee se 5kpl sinkkuja sit joskus vuosienperästä albumi jossa 7biisiä ja 5biisä jo vuosia kuultuja sinkkuja
     
  20. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 952
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eli sama juttu siis tapahtunut musiikkituotannossa, mitä on tapahtunut kirjoitetulle viestinnälle yleisesti (isot kirjaimet ja välimerkit puuttuvat, slangia käytetään väärin, oikeinkirjoitus on ala-arvoista, sanojen taivutukset puuttuvat, yhdyssanat jne.). MOT. :D
     
  21. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    1 137
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    sillä luulis olevan vitunkaa väliä mitänmä kirjoitan kuhan asia tulee esille
     
  22. JCSH

    JCSH

    Viestejä:
    5 567
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No tämähän on aika yleinen trendi ja johtuu siitä että nykyään ei enää kuunnella albumeja vaan soittolistoja. Koska valtaosa kuuntelee musiikin Spotifysta, Youtubesta, jne.
     
  23. JCSH

    JCSH

    Viestejä:
    5 567
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin tämähän on vain ja ainoastaan vanha kunnon "Get off my lawn" efekti. Tiedät että alat käymään vanhaksi siinä vaiheessa kun nuorien käyttämä slangi alkaa vituttamaan.
     
  24. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 952
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No jaa, osittain varmaan totta, mutta olen toisaalta kuullut nuorisoltakin vastaavaa kommenttia. Enkä nyt suoranaisesti tiedä vituttaako se slangi, vaan lähinnä sen käyttö kohteissa, joihin se ei sovi. Tai sitten se, jos joku kehäraakki yrittää käyttää sitä (esim. vaikka Kaija K tai mitä näitä nyt onkaan).

    Ellinooran biisien kohdalla ahdistaa pikemminkin se, kun tuntuu ettei sanoittaja ole oikein ymmärtänyt mitä riimittely tarkoittaa. Tai ehkä on ymmärtänyt, mutta ei ole osannut. Neiti on itsekin sanonut tälle puolustukseksi, että "tarina on aina tärkeämpi kuin muoto". Muuten hyvä, mutta tuo kuulostaa lähinnä hätävälheelta laiskuudelle tai mielikuvituksettomuudelle. Kirjoittaisi vaikka kirjan tai haikuja, jos ei laulujen sanoitus oikein natsaa.

    No ei, mutta samalla vaivalla voisi kirjoittaa myös ymmärrettävästi, tai edes lukaista sen oman hengentuotoksen kertaalleen läpi ennen postaamista.
     
    luut tykkää tästä.
  25. Lallijuoppo

    Lallijuoppo

    Viestejä:
    6 163
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Minähän en mitään tiedä, mutta tarina ainakin kertoo, että Toivo Kärki suunnilleen koulutti kaikki häneen jälkeensä tulleet. Vainia, Juice jne., joita noista lyriikoista kehutaan.

    Onko Kärjen koulukunta kuolemassa?
    Tosin Mariskalla on joitakin hienoja sanoituksia.