Arvon io-techiläiset!
Tuli mieleen tässä vapaapäivänä sellainen skenaario että kuinka Suomi selviytyy mahdollisessa kriisitilanteessa polttoaineiden ja energian saannin osalta?
Viranomaiset ovat tätä asiaa miettineet varmasti Huoltovarmuuskeskuksessa kokopäivätoimisesti mutta tästä voisi keskustella tällä foorumilla myös.
Edellisen kerran kun Suomi oli kriisitilanteessa, oli Suomi maatalousyhteiskunta enimmäkseen.
Autoja ei ollut paljoa ja nekin olivat pääosin viranomaisten ja Puolustusvoimien käytössä.
Hevosilla oli suuri rooli tuohon aikaan.
Autojen tekniikka oli silloin sota-aikana sellainen että siihen pystyi asentamaan puukaasuttimen jolloin pystyi käyttämään kotimaista energianlähdettä. Nyt voisi olettaa että jos polttoaineiden maahantuonti katkeaa pitkäksi aikaa, pysähtyy suurimman osan autoilu kokonaan koska vaihtoehtoista puukaasutinta ei voi asentaa nykyisiin autoihin.
Junat kulkivat sota-aikana höyrykoneen voimalla, puuta ja vettä oli riittävästi. Nykyään jos sähkönsyöttö rataverkkoon katkeaa, ei ilmeisesti ole olemassa kuin dieselvetureita jotka nekin toimivat niin kauan kuin polttoaineita on mahdollista saada.
Lämmitys oli aikoinaan puulämmitteinen yleisesti. Nyt jos ydinvoimalat ja kaukolämpökeskukset lakkaavat toimimasta niin talot kylmenevät yleisesti talvella koko maassa ja kansa on polvillaan.
Tuli mieleen tässä vapaapäivänä sellainen skenaario että kuinka Suomi selviytyy mahdollisessa kriisitilanteessa polttoaineiden ja energian saannin osalta?
Viranomaiset ovat tätä asiaa miettineet varmasti Huoltovarmuuskeskuksessa kokopäivätoimisesti mutta tästä voisi keskustella tällä foorumilla myös.
Edellisen kerran kun Suomi oli kriisitilanteessa, oli Suomi maatalousyhteiskunta enimmäkseen.
Autoja ei ollut paljoa ja nekin olivat pääosin viranomaisten ja Puolustusvoimien käytössä.
Hevosilla oli suuri rooli tuohon aikaan.
Autojen tekniikka oli silloin sota-aikana sellainen että siihen pystyi asentamaan puukaasuttimen jolloin pystyi käyttämään kotimaista energianlähdettä. Nyt voisi olettaa että jos polttoaineiden maahantuonti katkeaa pitkäksi aikaa, pysähtyy suurimman osan autoilu kokonaan koska vaihtoehtoista puukaasutinta ei voi asentaa nykyisiin autoihin.
Junat kulkivat sota-aikana höyrykoneen voimalla, puuta ja vettä oli riittävästi. Nykyään jos sähkönsyöttö rataverkkoon katkeaa, ei ilmeisesti ole olemassa kuin dieselvetureita jotka nekin toimivat niin kauan kuin polttoaineita on mahdollista saada.
Lämmitys oli aikoinaan puulämmitteinen yleisesti. Nyt jos ydinvoimalat ja kaukolämpökeskukset lakkaavat toimimasta niin talot kylmenevät yleisesti talvella koko maassa ja kansa on polvillaan.