Suomalaisten verkkokauppojen tilausten toimitustietojen vuoto rikollisille

Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
14
Tälläistä asiaa olen miettinyt, mistä nämä huijarit saa tietää, koska on oikeasti paketti tulossa.

Tilaan harvoin mitään netistä. Tilasin Suomalaisesta verkkokaupasta heinäkuun alussa. Aamulla klo 7.01 tuli huijareinen viesti, lähettäjänä "posti":

Paketti on käsitelty varastolla. Huomaa, että toimituskulujen vahvistus on 54,81 (EUR): vero-pay.org

Klo 7.17 samana aamuna tuli verkkokaupan oikea toimitusvahvistus

Toisen kerran tilasin toisesta suomalaisesta verkkokaupasta. Noin tuntia ennen oikeaa Postin saapumisilmoitusta, tuli huijareiden viesti:

Hei (tässä oikea etunimi), tilauksesi paketti on toimitettu 27-07-2023 toimituspisteeseen. Katso, mistä voit noutaa tilauksesi täältä: odavex.com/YTKjXyP (sotkin merkit)

Näitä huijareiden viestejä on tullut vain samana päivänä, kuin oikeitakin. Mielestäni se ei voi olla sattumaa.

Oma tietoturva pitäisi olla kunnossa, niin laitteiden kuin internet-tilienkin osalta. En ole huomannut mitään muuta epäilyttävää toimintaa. Netistä löytyy toistenkin kokemuksia, että tuo odavex- osaa lähettää viestin, kun oikeastikin on tilannut jotain.

Osaako joku selittää tätä?
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
240
Itse olen järkeillyt asian että Postilla kun on työntekijöitä laidasta laitaan pakettipuolella, niin joku välittää tai käyttää itse paketeissa olevia tietoja tähän tarkoitukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 576
Itselläni noita huijauksia on tullut ainakin ihan satunnaisesti, toki kun on paljon tilauksia niin moni huijauskin on osunut ajallisesti sopivasti mutta edelleen pidän noita ihan täysin sattumana.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 124
Noita pakettihuijauksia tulee parhaimmillaan useita päivässä, on paketteja tulossa tai ei. Raportoit spämmiksi tai tietojenkalasteluksi tilanteen mukaan jos sähköpostin tarjoaja tarjoaa mahdollisuuden, ja jatkat elämää.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
120
Eikös noi postin lähetystunnukset iha julkisia ole ja joku rakentanu raaputtimen mikä sitte kerää eri palveluista tiedot yhtee ja sitte sulle tulee sitä kautta se huijausviesti. Monet api rajapinnat näyttää enemmä tietoja julkisesti kuin mitä nettisivulla näkyy esim
 
Liittynyt
18.11.2018
Viestejä
14
Kiitos kommenteista. Ensimmäisen viesti voi olla vain sattumaa. Toista viestiä itse epäilen postin alihankkijan "sivubisnekseksi"

Eikös noi postin lähetystunnukset iha julkisia ole ja joku rakentanu raaputtimen mikä sitte kerää eri palveluista tiedot yhtee ja sitte sulle tulee sitä kautta se huijausviesti. Monet api rajapinnat näyttää enemmä tietoja julkisesti kuin mitä nettisivulla näkyy esim
Onko siis jossain palvelu, josta postin lähetystunnuksella saa vastaanottajan puhelinnumeron? Jos tällainen löytyy, tämä voisi selittää toisen viestin. Puhelinnumeroni on julkinen, numerolla saa kyllä nimen selville.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 614
Viestejä
4 253 828
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Eero.hk

Hinta.fi

Ylös Bottom