Suomalainen Simucube esitteli uuden ActivePedal-polkimen ajosimulaattoreihin

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 233
Simucube-activepedal-otsikko-281022.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Ajosimulaattoreihin suunnatuista huippuluokan suoravetorattimoottoreistaan tunnettu suomalainen Simucube on laajentanut laitevalikoimaansa esittelemällä uuden ActivePedal-polkimen.

Perinteisistä simulaattoreiden poljinseteistä poiketen ActivePedal-polkimet eivät sisällä lainkaan jousia tai muitakaan joustavia materiaaleja tarjoamaan vastetta liikkeelleen, vaan sen sijaan niissä on liikemoottorit, joiden vastusta voi säätää ohjelmistollisesti ja painetun voiman ne puolestaan tunnistavat load cell -antureilla.

Simucube ActivePedal -polkimen voi säädettävän vastuksensa myötä asentaa jarruksi, kaasuksi tai kytkimeksi oman valinnan mukaan, eli eri käyttötarkoituksiin ei tarvitse eri pedaaleja. Säädettävän käyttötarkoituksen lisäksi moottorien luvataan olevan huoltovapaat, sillä käytössä ei ole samaan tapaan kuluvia osia kuin perinteisissä polkimissa.

Moottoripohjainen vastus mahdollistaa paitsi säädettävän vastuksen ilman vaihdeltavia jousia tai vastaavia osia myös mahdollisuuden erinäisille efekteille kuten moottorin kierrosten tai ABS:n toiminnan välittämiselle suoraan jalkaa vasten. Valmistaja kutsuukin ActivePedalia aidoksi force feedback -pedaaliksi viitaten simulaattorirattien efektivasteen force feedback -nimeen.



Simucube aloittaa ActivePedal-polkimensa ennakkomyynnit vuoden viimeisellä neljänneksellä ja ennakkomyynnin aloituksen aikaan yritys tulee paljastamaan myös polkimensa hintatason. Erityisen edullista harrastelukäytön poljinta ei kuitenkaan kannata odottaa, sillä valmistaja tunnetaan kalliimman pään ammattilaistason simulaattorituotteistaan. Simucuben rattiin ja rattimoottoriin voi tutustua myös io-techin YouTube-kanavalla julkaistulta videolta.

Lähde: Simucube

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Tuli mieleen että toimiskohan noi samalla vaivalla lentosimulaattorin polkimina. Kun kyllästyy kaahaamaan niin voi sammuttaa Ferrarin ja startata Cessnan.
 
Vihdoin. Ajelin joskus autokauppaan tuotua simulaattoria, joka keikutti hyttiä hyppyjen ja kaarteiden mukaan. Kalautin metsään vaikka kuinka monta kertaa, kun polkimet oli ihan lötköjä ja jarrutuntumaa ei mitenkään.
Taitaa olla vain ikä ajanut ohi, että viitsisi investoida.
 
Tällä saa sitten simuloitua kun on viimeinen kierros ja jarrupoljin meneekin yhtäkkiä pohjaan asti ilman vastusta. Jarrunesteet ja auto molemmat ulkona.
 
Täähän kuulostaa tosi kovalta tuotteelta, jos pystyy säätämään sekä pedaalin vastusta, kulkumatkaa että outputtia kustomoiduilla käyrillä toistensa suhteen. Kilpaurheilua ajatellen voi olla kilpailuetuakin jos saa tietyt asiat optimoitua juuri niin kuin haluaa autokohtaisestikin, kun nykypedaalien kanssa säädettävyys on aina jonkinlainen kompromissi. Hinta toki on varmaan sitä luokkaa että kovin monilla tuskin tulee olemaan 3 kpl näitä.
 
Toivottavasti nuo saa ripustettua myös ylhäältä, että saa aikaan oikean liikeradan. Alhaalta ripustetut tuntuu aina oudoilta.
 
Toivottavasti nuo saa ripustettua myös ylhäältä, että saa aikaan oikean liikeradan. Alhaalta ripustetut tuntuu aina oudoilta.

En keksi yhtään syytä, että miksi ei saisi ripustettua. Tosin yksi poljin painaa 6 kg ja sen servorunko on todella pitkä, joten pitää olla aika tukevat ripustukset :D. Joskin oikeissa kilpa-autoissa taitaa useimmiten olla poljinoboksi juurikin lattiassa, toisin kuin henkilöautoissa.
 
En keksi yhtään syytä, että miksi ei saisi ripustettua. Tosin yksi poljin painaa 6 kg ja sen servorunko on todella pitkä, joten pitää olla aika tukevat ripustukset :D. Joskin oikeissa kilpa-autoissa taitaa useimmiten olla poljinoboksi juurikin lattiassa, toisin kuin henkilöautoissa.
Oma mielenkiinto ei ole kilpa-autoissa, vaan yleisesti mahdollisimman tarkassa erilaisten polkimien tuntumassa.

Noistahan saisi vaikka telapolkimet lisäämällä yhden vivun, niin että saadaan mahdollisuus painaa poljinta myös taaksepäin.
 
En keksi yhtään syytä, että miksi ei saisi ripustettua. Tosin yksi poljin painaa 6 kg ja sen servorunko on todella pitkä, joten pitää olla aika tukevat ripustukset :D. Joskin oikeissa kilpa-autoissa taitaa useimmiten olla poljinoboksi juurikin lattiassa, toisin kuin henkilöautoissa.
8040 rigit kestää ilman ongelmia vaikka kuinka kovaa jynkytystä.
 
Tuli mieleen että toimiskohan noi samalla vaivalla lentosimulaattorin polkimina. Kun kyllästyy kaahaamaan niin voi sammuttaa Ferrarin ja startata Cessnan.
Kaipa näissä voisi ehkä olla mahdollista se, että toinen poljin reagoisi toisen puolen polkimen painamiseen ja siten soveltuisi paremmin lentosimuihin mutta varvasjarrujen puuttuminen jää sitten edelleen ongelmaksi.

Olisi hienoa kyllä nähdä tän kaltaisten simulaitevalmistajien laajentavan lentopuolellekin, siellä kun on aika vähän vaihtoehtoja force feedbackin suhteen tällä hetkellä.
 
Kahden polkimen setti ennakkotilattavissa hintaan 4474€ joten ihan peruskäyttöön näitä ei ole tarkoitettu

 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 933
Viestejä
4 584 151
Jäsenet
75 548
Uusin jäsen
Jimohv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom