Suomalainen mekaaninen Neito-näppäimistörunko ergonomian ystäville

Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
397
"Skene" on yleensä lähtökohtaisesti sellainen asia mistä suurin osa kaikista ihmisistä on pihalla.

Jos se olisi jotain muuta kuin jonkun pienen porukan omaa hassuttelua, se ei olisi enää "skene".

Kommenteista päätellen ei ole pelkoa, että tähän skeneen tulee/halutaan jatkossakaan kauheasti tunkua.
Noh, ehkä tarkemmin ottaen "skene" on väärä sana, mutta en parempaa keksinyt kun kukaan ei tuntunut ymmärtävän aiemmin mainittua "harrasteluakaan".

Tämä ei todellakaan ole mikään pienen porukan oma hassuttelu.

Edit.
tuosta voi vaikka kattoo vähän videon pätkää, vertailla ja rämpytellä vertailuks omaa näppäimmistöään.. Nämä custom -näppäimmistöt on täysin eriasia kun marketti härvelit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
No vaikka ne. Osaatko sä nyt nimetä jotain hyvää tästä kyseisestä näppäimistöstä? Minä en kysynyt rämisevistä stabeista, karheista Cherryistä tai kiillottuvista ABS hatuista, jos se vielä jäi jotenkin epäselväksi. :sfacepalm: .
Niin että mistä sinä tällaisen vastaavan ergon saat kaupasta? Mikä tahansa "laadukas mekaaninen" ei ole sama asia... Lisäksi: näytä minulle mistä saat kaupasta customin tasoisen valmiin laudan?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Niin että mistä sinä tällaisen vastaavan ergon saat kaupasta? Mikä tahansa "laadukas mekaaninen" ei ole sama asia... Lisäksi, näytä minulle mistä saat kaupasta customin tasoisen laudan?
En tiedä. Eikä oikeastaan kiinnosta, kun et ole nyt kohta kymmenessä viestissä onnistunut antamaan yhtä ainoaa syytä miksi minä voisin haluta sellaisen.

Ainoa johtopäätös mitä tästä voin vetää on valitettavasti se, että selvästikään mitään oikeaa syytä haluta tuollainen ei olekaan.

Se mitä minä näen on "omaperäisen" alustan, jossa on vajaa joukko "mielenkiintoisesti" aseteltuja näppäimiä ilman kuitenkaan oikeiden ergo-näppäimistöjen kallistusta tai muuta muotoilua.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
En tiedä. Eikä oikeastaan kiinnosta, kun et ole nyt kohta kymmenessä viestissä onnistunut antamaan yhtä ainoaa syytä miksi minä voisin haluta sellaisen.

Ainoa johtopäätös mitä tästä voin vetää on valitettavasti se, että selvästikään mitään oikeaa syytä haluta tuollainen ei olekaan.
Juju on siinä että tuo layout on käsille parempi (ihan oikeasti oikeasti, joskus oli tuon tyyppinen käytössä ja eroa oli). Kädet ovat paremmassa asennossa ergonomian kannalta kun näppis on jaettu ja ei ns perinteisessä suorassa formaatissa. Se taas onkin käyttäjästä kiinni miten rämisevä, miten kuluvat hatut tai rahisevat kytkimet näppikseen tulee. Layoutissa vain on mielestäni tiettyjä puutteita tai parannettavaa samoin kuin itse kuoressa (esim pleksi ja sen naarmuuntuminen pirun helposti) ja laadussa viitaten mm ledien toimintaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Juju on siinä että tuo layout on käsille parempi (ihan oikeasti oikeasti, joskus oli tuon tyyppinen käytössä ja eroa oli). Kädet ovat paremmassa asennossa ergonomian kannalta kun näppis on jaettu ja ei ns perinteisessä suorassa formaatissa. Se taas onkin käyttäjästä kiinni miten rämisevä, miten kuluvat hatut tai rahisevat kytkimet näppikseen tulee. Layoutissa vain on mielestäni tiettyjä puutteita tai parannettavaa samoin kuin itse kuoressa (esim pleksi ja sen naarmuuntuminen pirun helposti) ja laadussa.
Joo olen joskus ergonomianäppäimistöä hiplannut. Puolensa, mutta ehkä edut eivät ainakaan itselle voittaneet haittoja. Keksintöhän on jo 20v vanha, eivätkä ne ikinä lyöneet läpi kunnolla. Ja kuten ylläolevaan editoin, tästä kuitenkin puuttuu se perinteisten ergonomianäppäinten korkeusprofiili, joka myös on käsille ihan kiva.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Joo olen joskus ergonomianäppäimistöä hiplannut. Puolensa, mutta ehkä edut eivät ainakaan itselle voittaneet haittoja. Keksintöhän on jo 20v vanha, eivätkä ne ikinä lyöneet läpi kunnolla. Ja kuten ylläolevaan editoin, tästä kuitenkin puuttuu se perinteisten ergonomianäppäinten korkeusprofiili, joka myös on käsille ihan kiva.
Tuo kallistushan on itseasiassa pahasta jos tarkoitat näppäimistön takareunan ylempänä olemista. Ei tee hyvää että ranne on isossa kulmassa käsivarteen verrattuna. Kun joudut kirjoittamaan paljon koneella esim työksesi voin sanoa, hyvä näppäimistö on elintärkeä ja tekisi monesti mieli kantaa oma näppäimistö mukaan töihin ihan vain koska en näe jotain perus hinnat alkaen membrane näppistä kovin mukavan vaihtoehtona. Jo perushyvä läppärin näppis voittaa ne 100-0. Siksi kirjoitankin tällä hetkellä töissä pääosin läppärin omalla näppiksellä full size näppiksen sijaan. Eli ymmärrän (ymmärtääkseni) todella hyvin IDEAN mikä on näppäimistön tekemisen taustalla, en vain ymmärrä täysin sen toteutus, rakennus ja markkinointitapaa tai etenkään miksi tietyt asiat itse näppäimistössä on tehty kuten ne on tehty.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
En tiedä. Eikä oikeastaan kiinnosta, kun et ole nyt kohta kymmenessä viestissä onnistunut antamaan yhtä ainoaa syytä miksi minä voisin haluta sellaisen.

Ainoa johtopäätös mitä tästä voin vetää on valitettavasti se, että selvästikään mitään oikeaa syytä haluta tuollainen ei olekaan.

Se mitä minä näen on "omaperäisen" alustan, jossa on vajaa joukko "mielenkiintoisesti" aseteltuja näppäimiä ilman kuitenkaan oikeiden ergo-näppäimistöjen kallistusta tai muuta muotoilua.
Eli et löytänyt vastaavaa... Lisäksi, tarvitseeko minun alkaa tässä erikseen luettelemaan, että miksi custom on parempi kuin kaupasta ostettu? No tässä muutama: voit valita sadoista eri kytkimistä itselle mieluisimmat ja jopa jatkojalostaa niitä. Sama juttu stabeissa, voit valita itselle mieluisat eikä tarvitse tyytyä niihin halvimpiin kiinalaisiin. Voit valita useista eri koteloista, PCB:stä, layouteista jne.

Näppäimistöissä on vähän sama juttu kuin tietokoneissa, eli pakettikoneet tai tässä tapauksessa "valmis"-näppäimistöt ovat usein kuraa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli et löytänyt vastaavaa... Lisäksi, tarvitseeko minun alkaa tässä erikseen luettelemaan, että miksi custom on parempi kuin kaupasta ostettu? No tässä muutama: voit valita sadoista eri kytkimistä itselle mieluisimmat ja jopa jatkojalostaa niitä. Sama juttu stabeissa, voit valita itselle mieluisat eikä tarvitse tyytyä niihin halvimpiin kiinalaisiin. Voit valita useista eri koteloista, PCB:stä, layouteista jne.

Näppäimistöissä on vähän sama juttu kuin tietokoneissa, eli pakettikoneet tai tässä tapauksessa "valmis"-näppäimistöt ovat usein kuraa.
No tässä tuli jotakin. Uskotaan nyt, että ne on parempia. Mutta onko tuo ero oikeasti valtava? Pitäisi varmaan päästä kokeilemaan. Omassa työ- ja harrastuskäytössä olen pärjännyt sekä laadukkailla perusnäppäimistöillä, saksinäppäimistöillä kuin mekaanisella. Mekaaninen toki on ihan kiva, etenkin kun en ole koskaan ollut mikään matalien näppäinten fani.

Itseasiassa yksi miellyttävimmistä näppäimistöistä ikinä on ollut HP:n perusnäppikset vuosituhannen vaihteen paikkeilla, tuli muistaakseni hakattua parikin kappaletta loppuun. Nykyisin ne ei enää ole samoja. (vain oma mielipide, en väitä että olisi universaali mieltymys)

Pakettikoneet on toki kuraa, mutta harva alkaa itse kasaamaan näytönohjainta tai suunnittelemaan prosessoria. Näppäimistössäkään ei tarvi tyytyä siihen mikä tulee pakettikoneen mukana kun valkkaa itse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tuo kallistushan on itseasiassa pahasta jos tarkoitat näppäimistön takareunan ylempänä olemista. Ei tee hyvää että ranne on isossa kulmassa käsivarteen verrattuna. Kun joudut kirjoittamaan paljon koneella esim työksesi voin sanoa, hyvä näppäimistö on elintärkeä ja tekisi monesti mieli kantaa oma näppäimistö mukaan töihin ihan vain koska en näe jotain perus hinnat alkaen membrane näppistä kovin mukavan vaihtoehtona. Jo perushyvä läppärin näppis voittaa ne 100-0. Siksi kirjoitankin tällä hetkellä töissä pääosin läppärin omalla näppiksellä full size näppiksen sijaan. Eli ymmärrän (ymmärtääkseni) todella hyvin IDEAN mikä on näppäimistön tekemisen taustalla, en vain ymmärrä täysin sen toteutus, rakennus ja markkinointitapaa tai etenkään miksi tietyt asiat itse näppäimistössä on tehty kuten ne on tehty.
En tarkoita sitä kallistusta vaan noissa ergonomianäppäimistössä oli sellainen kukkula keskellä, jolloin ranne kiertyy pystympään joka on luonnollisempi kuin vaaka-asento.

Koko työuran oon hakannut näppäimistöä enemmän ja vähemmän. Mekaanisissa on se ongelma, että niitä ei viitsi viedä töihin, koska se nakutus olisi aika mulkkua työkavereita kohtaan. Nää on näitä. Noi isojen bisnesvalmistajien membrane näppäimistöt on ollut ihan ok, Lenovo, HP. Ne tosin eivät olekaan yleensä mitään halvimpia hinnat alkaen malleja. Ja toisaalta omaan makuun jopa parempia kuin kalliimmatkaan perus logitechit.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
212
Tätä katselin jo aikaisemmin Redditissä, ja onhan se nyt tosi kiinnostava tapaus ja Suomesta ponnistaa. En itse IKINÄ ostaisi tällaista, mutta on hienoa että tällaisen haluavalle on mahdollisuus kohtalaisen helposti ostaa se ettei tarvitse itse suunnitella ja värkätä niin paljoa.

En ymmärrä joidenkin ihmisten kaameaa valitusta. En itse ostaisi ikinä mekkoa mutta osaan kyllä arvostaa niitä kun vähän erikoisempia näen. Jos tuote ei ole sinulle, ei sitä tarvitse tuoda esille 30 viestin verran, voi sanoa että "ei kyllä ole omaan makuuni, perustelut" ja se siitä. Kuka inttää makuasioista?

Ja se pikkuinen näppis jonka joku pisti isolla Enterillä oli komea, ei kauheasti ole näkynyt tuollaista. Itse haluaisin matalaprofiilisen näppiksen, ja niihin on vaikea saada Nordic-asettelua tai edes sitä isoa Enteriä. Nyt matalahko Deltaco käytössä ja on minulle parempi kuin nuo tosi korkeat mitä yleensä näkee. Tarvi väännellä ranteita mutkalle jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 154
Kyllä tämä on liian kallis omaan makuun ja välilyönnin kohdalla tapahtuu mystisiä asioita. Mikä on se App-näppäin keskellä? Windows-nappi? Onko se sama nappi kirsikkalogolla B ja N välissä? Lisäksi niitä huonosti merkittyjä näppäimiä on myös siellä FN-näppäimen kohdalla nähtävästi voluumisäädön vieressä.

Kun Deltacon välilyönnin merkinnöistä valitettiin ihan Sampsan puolesta videolla, niin jätetäänkö tässä sitten kokonaan huomiotta, että välilyönnissä lukee Shift ja siinä on sama nuoli, kun oikeassa Shiftissä samassa näppäimistössä?

Ymmärrän toki, että tämä on harrastelutoimintaa, mutta tuolla hinnalla vähän ulkona normaalin käyttäjän budjetista ja valittavana ei ole esim. alumiinista runkoa , joka tekisi tuosta tukevamman ja laadukkaamman.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
No minä voisin kritisoida kyllä uutista, koska ainakaan itse en tahtonut tajuta mistä on kyse, ja itse asian pihvikin (ryhmätilaus) paljastuu oikeastaan vasta viimeisessä kappaleessa, kun yleensä uutiset on tapana kirjoittaa tärkeimmästä asiasta epäolennaisimpaan.

En sinänsä näe vikaa, että asiasta on kirjoitettu. Juttu olisi vain voitu aloittaa tekemällä selväksi, että kyseessä on joku harrastelijakimppapuuhastelu.

Mitä näppäimistöön tulee, niin kai tuo kuriositeetiksi kelpaa johonkin säätöhommaan. Tai vitriiniin, jos ei ole liikaa estetiikkavaatimuksia. Jos se on oikeasti harrastusprojekti niin eikai sillä niin väliä.
Tunnetta ainakin riittää. Osaisiko joku kuitenkin selittää, mikä tässä on niin erinomaista ja mahtavaa kaupasta saataviin verrattuna? Muutakuin se DIY joka on sitten ihan oma juttunsa (itekin vähän kaikenlaista tehnyt). Omaan silmään ei näytä ergonomialta sellaiselta mitä kaipaisin, tai perinteisten ergo näppisten tasoiselta, ja samaten itsekin kaipaisin funnkkareita ja aivan ehdottomasti numpadia kaikkeen ei-satunnaiseen käyttöön.
No ihan mikä tahansa laadukas (mekaaninen) (metallirunkoinen) NKRO näppäimistö.

Edelleenkin on epäselvää se kotimainen osaaminen. Ja ilmeisesti jää epäselväksi. Ei sen nyt pitäisi olla kovin vaikea kysymys mikä tässä on hyvää, jos se on jotakin näinkin ihkusupermahtavaa. Tosin se ihkusupermahtava ei ole se mitä haluan. Hyvä näppäimistö on.
"Skene" on yleensä lähtökohtaisesti sellainen asia mistä suurin osa kaikista ihmisistä on pihalla.

Jos se olisi jotain muuta kuin jonkun pienen porukan omaa hassuttelua, se ei olisi enää "skene".

Kommenteista päätellen ei ole pelkoa, että tähän skeneen tulee/halutaan jatkossakaan kauheasti tunkua.
No vaikka ne. Osaatko sä nyt nimetä jotain hyvää tästä kyseisestä näppäimistöstä? Minä en kysynyt rämisevistä stabeista, karheista Cherryistä tai kiillottuvista ABS hatuista, jos se vielä jäi jotenkin epäselväksi. :sfacepalm: .
En tiedä. Eikä oikeastaan kiinnosta, kun et ole nyt kohta kymmenessä viestissä onnistunut antamaan yhtä ainoaa syytä miksi minä voisin haluta sellaisen.

Ainoa johtopäätös mitä tästä voin vetää on valitettavasti se, että selvästikään mitään oikeaa syytä haluta tuollainen ei olekaan.

Se mitä minä näen on "omaperäisen" alustan, jossa on vajaa joukko "mielenkiintoisesti" aseteltuja näppäimiä ilman kuitenkaan oikeiden ergo-näppäimistöjen kallistusta tai muuta muotoilua.
Joo olen joskus ergonomianäppäimistöä hiplannut. Puolensa, mutta ehkä edut eivät ainakaan itselle voittaneet haittoja. Keksintöhän on jo 20v vanha, eivätkä ne ikinä lyöneet läpi kunnolla. Ja kuten ylläolevaan editoin, tästä kuitenkin puuttuu se perinteisten ergonomianäppäinten korkeusprofiili, joka myös on käsille ihan kiva.
No tässä tuli jotakin. Uskotaan nyt, että ne on parempia. Mutta onko tuo ero oikeasti valtava? Pitäisi varmaan päästä kokeilemaan. Omassa työ- ja harrastuskäytössä olen pärjännyt sekä laadukkailla perusnäppäimistöillä, saksinäppäimistöillä kuin mekaanisella. Mekaaninen toki on ihan kiva, etenkin kun en ole koskaan ollut mikään matalien näppäinten fani.

Itseasiassa yksi miellyttävimmistä näppäimistöistä ikinä on ollut HP:n perusnäppikset vuosituhannen vaihteen paikkeilla, tuli muistaakseni hakattua parikin kappaletta loppuun. Nykyisin ne ei enää ole samoja. (vain oma mielipide, en väitä että olisi universaali mieltymys)

Pakettikoneet on toki kuraa, mutta harva alkaa itse kasaamaan näytönohjainta tai suunnittelemaan prosessoria. Näppäimistössäkään ei tarvi tyytyä siihen mikä tulee pakettikoneen mukana kun valkkaa itse.
En tarkoita sitä kallistusta vaan noissa ergonomianäppäimistössä oli sellainen kukkula keskellä, jolloin ranne kiertyy pystympään joka on luonnollisempi kuin vaaka-asento.

Koko työuran oon hakannut näppäimistöä enemmän ja vähemmän. Mekaanisissa on se ongelma, että niitä ei viitsi viedä töihin, koska se nakutus olisi aika mulkkua työkavereita kohtaan. Nää on näitä. Noi isojen bisnesvalmistajien membrane näppäimistöt on ollut ihan ok, Lenovo, HP. Ne tosin eivät olekaan yleensä mitään halvimpia hinnat alkaen malleja. Ja toisaalta omaan makuun jopa parempia kuin kalliimmatkaan perus logitechit.
Vetää kyllä sanattomaksi, oikeastaan nämä voisi kiteyttää ihan ensimmäisen viestisi toteamukseen "itse en tahtonut tajuta mistä on kyse" ja sitten kysymykseesi "mikä tässä on niin erinomaista ja mahtavaa kaupasta saataviin verrattuna", vastauksena niin tälläistä ei saa kaupasta ja vielä lopuksi, kyse on harrastusprojektista. Luulin että tuo viimeisin olisi ollut itsestään selvyys io-techin lukijakunnalle, mutta ei ilmeisesti kaikille ollut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Vetää kyllä sanattomaksi, oikeastaan nämä voisi kiteyttää ihan ensimmäisen viestisi toteamukseen "itse en tahtonut tajuta mistä on kyse" ja sitten kysymykseesi "mikä tässä on niin erinomaista ja mahtavaa kaupasta saataviin verrattuna", vastauksena niin tälläistä ei saa kaupasta ja vielä lopuksi, kyse on harrastusprojektista. Luulin että tuo viimeisin olisi ollut itsestään selvyys io-techin lukijakunnalle, mutta ei ilmeisesti kaikille ollut.
Mielestäni sanoin heti aluksi, että ymmärrän oikein hyvin DIY aspektin.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, että ilmeisesti on jonkin sortin paska ihmien, jos ei ymmärrä sitä mahtavuutta (jota ei kuitenkaan kyetä edes tuomaan ilmi) sen DIY-aspektin ulkopuolella.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin objektiivisesti tarkasteltuna tämä nyt vain on kallis, ruma ja epäkäytännöllinen. Sori siitä...

Syy miksi tälläistä ei saa kaupasta on ihan siinä, että useimmat ihmiset eivät yksinkertaisesti halua tuollaista. Siitä on aika turha vetää herneitä nenään. Ja ihan aidosti olin kiinnostunut siitä, miksi joku omasta mielestään tuollaisen haluaisi. (Pl. se DIY-ilo).

Ja vastaukseksi tuli pelkkää vittuilua mikä todellakin vetää sanattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Mielestäni sanoin heti aluksi, että ymmärrän oikein hyvin DIY aspektin.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, että ilmeisesti on jonkin sortin paska ihmien, jos ei ymmärrä sitä mahtavuutta (jota ei kuitenkaan kyetä edes tuomaan ilmi) sen DIY-aspektin ulkopuolella.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin objektiivisesti tarkasteltuna tämä nyt vain on kallis, ruma ja epäkäytännöllinen. Sori siitä...

Syy miksi tälläistä ei saa kaupasta on ihan siinä, että useimmat ihmiset eivät yksinkertaisesti halua tuollaista. Siitä on aika turha vetää herneitä nenään. Ja ihan aidosti olin kiinnostunut siitä, miksi joku omasta mielestään tuollaisen haluaisi. (Pl. se DIY-ilo).

Ja vastaukseksi tuli pelkkää vittuilua mikä todellakin vetää sanattomaksi.
Suomalainen melko uniikki harrastelijaprojekti ja kommentit muutaman nimimerkin toimesta täysin paskottu haukkumisella, mollaamisella ja vänkäämisellä ettei ymmärrä, ihme touhua.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kyllä tämä on liian kallis omaan makuun ja välilyönnin kohdalla tapahtuu mystisiä asioita. Mikä on se App-näppäin keskellä? Windows-nappi? Onko se sama nappi kirsikkalogolla B ja N välissä? Lisäksi niitä huonosti merkittyjä näppäimiä on myös siellä FN-näppäimen kohdalla nähtävästi voluumisäädön vieressä.

Kun Deltacon välilyönnin merkinnöistä valitettiin ihan Sampsan puolesta videolla, niin jätetäänkö tässä sitten kokonaan huomiotta, että välilyönnissä lukee Shift ja siinä on sama nuoli, kun oikeassa Shiftissä samassa näppäimistössä?

Ymmärrän toki, että tämä on harrastelutoimintaa, mutta tuolla hinnalla vähän ulkona normaalin käyttäjän budjetista ja valittavana ei ole esim. alumiinista runkoa , joka tekisi tuosta tukevamman ja laadukkaamman.
No laittaa niihin ne haluamansa hatut. Tarvitsee vaan hattusetin jossa löytyy esim oikean kokoinen space x2. Ja jos ei just spacea löydy niin sitten iskee siihen jonkun muun hatun siksi aikaa että saa sen spacen siihen.

Tämä kuitenkin tulee lähtökohtaisesti juuri niin, että itse kokoat, hankit ne tarvittavat hatut ja asennat ne siihen lautaan. Se että esimerkkikuvissa on shiftit välilyöntien tilalla tuskin muuttaa sen toimivuutta millään tavalla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
146
Mielenkiintoinen GB, Alice leiska vaan ei ole omaan mieleen. Sitä en ymmärrä, kuka tuosta saa millään tavoin kalliin? Jos vertailukohtana on peruskumikupu näppis RGB-valoilla cittarista, niin ollaan pahasti hakoteillä.

Olen suorastaan yllättynyt, kuinka paljon ulinaa tämä on saanut aikaiseksi tähän asti tietotekniikka-aiheisella foorumilla. Minusta on upeaa, että tällaisia julkaistaan ja annetaan mahdollisuus osallistua uniikin tuotteen hankkimiseen. Ymmärrystä ei heru näille käyttäjille, jotka aloittivat suoraan haukkumisen ja naureskelun tuotteelle, asiallinen kritiikki on aika kaukana tuosta paskasta. Se ei ole minulta pois, että Full size näpyttimet näköjään elää ja voi hyvin edelleen vaikka vuosi on 2021.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
552
"numpad pakollinen, samoin funktio näppäimet, ergo leiska ei ole järkevä, ruma, kallis.." Näitä viljellään jonkinsortin yleisinä faktoina ja pakollisina ominaisuuksina. Väärin. Nämä on vain ja ainoastaan henk.koht. makuasioita. Melkosesti hiekkaa on jengillä pakaroiden välissä harrastajan projektille. Jos ei ole sulle niin ei ole. En mäkään ole itkemässä jokasessa RGB uutisessa vaikka niistä en perusta.
Itse projektille iso hatunnosto ja ite vähä harkitsen.

ps. Jos tissit oli mainoskuvassa pääasia niin saattaa olla isompiaki ongelmia.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Hieno projekti ja hatunnosto tekijöille!

LEDien suhteen ketjun kommentit pistää kyllä raapimaan päätä. Tekijä kertoo aivan selvästi, että protosarja on tilattu ilman LEDejä ja toimivuus on testattu latoen ne käsin. Piirilevy, komponentit ja softa on testattu, mutta kimppatilaukseen suunniteltu ladonta tehdään ensimmäistä kertaa ja aina voi jotain mennä pieleen. Jos suunnittelija istuisi ladontakoneen vieressä tarkastamassa ensimmäisen koeladonnan ja levyille olisi olemassa tuotantotesteri, niin hinta tai volyymi olisi aivan jotain muuta. Ainut vaihtoehto on odotella levyt ladonnasta, testata ja toivottavasti korjata jos meni pieleen. Jos korjaus ei onnistu, niin riski realisoitui ja leyvt lähtee mieluummin kuitenkin DIY-kasaajille kuin roskiin.

"We didn’t order the prototype-batch of PCBs with LEDs nor underglow but managed to test that those work. The PCBs in this GB will come with all components pre-soldered so all LEDs should work right out of the box. The thing we’re worried about is that something goes wrong in the manufacturing phase, this is just a precaution. "
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mielenkiintoinen GB, Alice leiska vaan ei ole omaan mieleen. Sitä en ymmärrä, kuka tuosta saa millään tavoin kalliin? Jos vertailukohtana on peruskumikupu näppis RGB-valoilla cittarista, niin ollaan pahasti hakoteillä.

Olen suorastaan yllättynyt, kuinka paljon ulinaa tämä on saanut aikaiseksi tähän asti tietotekniikka-aiheisella foorumilla. Minusta on upeaa, että tällaisia julkaistaan ja annetaan mahdollisuus osallistua uniikin tuotteen hankkimiseen. Ymmärrystä ei heru näille käyttäjille, jotka aloittivat suoraan haukkumisen ja naureskelun tuotteelle, asiallinen kritiikki on aika kaukana tuosta paskasta. Se ei ole minulta pois, että Full size näpyttimet näköjään elää ja voi hyvin edelleen vaikka vuosi on 2021.
Edelleen on mahdollista, että uutinen on nyt vain niin huonosti kirjoitettu, että siitä ei selviä mistä on oikeasti kysymys. Kovasti on kehitetty tuote ja tuotu myyntiin, paitsi että se onkin ryhmätilaus.

Mun mielestä edelleenkin siinä vaiheessa kun aletaan pyytää rahaa jostain niin pitää kestää myös vähän arvostelua enkä vastaavasti kyllä omasta puolesta ymmärrä sellaisia joiden mielestä näin ei ole. Oli se sitten amatöörimuusikon esiintyminen tai amatöörin myymä näppäimistö. Edelleen tosin on epäselvää ottaako joku tässä esimerkiksi välistä jotain kun aivan sekaisin on sellaisia sanoja kuin ryhmätilaus ja myynti. Sekään, että kyseessä on rakennussarja ei ole mikään vapaudu vankilasta kortti.

Kommentit olisi varmaan erilaisia kun mainostettaisiin ihan rehellisesti vain kimppatilausta propellipäille. (Jos siitä siis on kyse?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Edelleen on mahdollista, että uutinen on nyt vain niin huonosti kirjoitettu, että siitä ei selviä mistä on oikeasti kysymys. Kovasti on kehitetty tuote ja tuotu myyntiin, paitsi että se onkin ryhmätilaus.

Mun mielestä edelleenkin siinä vaiheessa kun aletaan pyytää rahaa jostain niin pitää kestää myös vähän arvostelua enkä vastaavasti kyllä omasta puolesta ymmärrä sellaisia joiden mielestä näin ei ole. Oli se sitten amatöörimuusikon esiintyminen tai amatöörin myymä näppäimistö. Edelleen tosin on epäselvää ottaako joku tässä esimerkiksi välistä jotain kun aivan sekaisin on sellaisia sanoja kuin ryhmätilaus ja myynti. Sekään, että kyseessä on rakennussarja ei ole mikään vapaudu vankilasta kortti.

Kommentit olisi varmaan erilaisia kun mainostettaisiin ihan rehellisesti vain kimppatilausta propellipäille. (Jos siitä siis on kyse?)
...

Kyseessä ei ole valmis näppäimistö, vaan rakennussarja eli piirilevy ja Suomessa valmistettu akryylikotelo. Erikseen on lisäksi ostettava kytkimet, vakauttimet eli stablizerit ja näppäinhatut. Granlund tarjoaa erikseen näppäimistöjen rakennuspalvelua, joten valmiista näppäimistöstä on sovittava erikseen.


...
On uskomatonta kuinka surkeasti tunnutaan luettavan näitä juttuja. Otsikon jälkeen kommentointia kuin twitterissä ikään?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
On uskomatonta kuinka surkeasti tunnutaan luettavan näitä juttuja. Otsikon jälkeen kommentointia kuin twitterissä ikään?
Tämä ei lue otsikossa:
Oliver Granlund on kehittänyt ja tuonut myyntiin mekaanisen...
Miksi ihmeessä lukijan pitäisi osata arpoa mitkä osat siitä tekstistä on tarkoitus lukea, kun se on täynnä ristiriitaisuuksia? Jos selvästi uutista ei ole ymmärtänyt kuin joku jo ennestään aiheeseen perehtynyt "skeneilijä" niin ehkä siinä on jotain pielessä, eikä se korjaannu sillä että syytetään lukijaa joka muodosti uutisesta sen kuvan minkä siitä sai.

En kuitenkaan sano, että on uskomatonta miten huonosti näitä juttuja kirjoitetaan, koska yleensähän näitä juttuja kirjoitetaan paljon paremmin. Nyt on vain mennyt vähän pieleen tämän kanssa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 599
Tämä ei lue otsikossa:

Miksi ihmeessä lukijan pitäisi osata arpoa mitkä osat siitä tekstistä on tarkoitus lukea, kun se on täynnä ristiriitaisuuksia? Jos selvästi uutista ei ole ymmärtänyt kuin joku jo ennestään aiheeseen perehtynyt "skeneilijä" niin ehkä siinä on jotain pielessä, eikä se korjaannu sillä että syytetään lukijaa joka muodosti uutisesta sen kuvan minkä siitä sai.
Sovitaan, että on huonosti kirjoitettu uutinen. Voitko lopettaa tämän uutiskommentoinnin sotkemisen sillä ettet ymmärtänyt asiaa ja voidaan jatkaa tästä projektista keskustelua, kiitos.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sovitaan, että on huonosti kirjoitettu uutinen. Voitko lopettaa tämän uutiskommentoinnin sotkemisen sillä ettet ymmärtänyt asiaa ja voidaan jatkaa tästä projektista keskustelua, kiitos.
Voin, ja oletan, että samalla loppuu tämä lapsellinen ootte tymiä kun ette tykkää tai ymmärrä kirjoittelu.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Kyllähän täällä minusta on yritettykin keskustella "projektista" mutta kun kymmenen kertaa on kysytty, että mikä tästä nyt tekee niin "upean" jos jättää sen DIY pois laskuista ja pelkkää vittuilua saa osakseen, niin vähän on outoa. Kyllä siinä minusta on kuitenkin yritetty ymmärtää tätä "projektia" ja siitä keskustella. Vaan ei ole keskustelu kelvannut ja hyvin nykyaikaiseen tapaan sitten tämä toisten mielipiteen kelpaamattomuus oikeuttaa näköjään hyökkäämään kirjoittajaa kohtaan, ei sitä kirjoitettua kohtaan, koska sä nyt vaan oon tymä kun et ajattele kuten me muut ja pidä tätä "projektia" paras ikinä milloinkaan. Tykkään myös tuosta, että "tää on nyt meidän safe space" ajattelusta, että mene muualle sulla on "väistämisvelvollisuus" kun et tätä projektia ymmärrä ja siitä tykkää. Oikein on nykyaikaiseksi mennyt tekniikkafoorumin kirjoittelu.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
930
Omasta mielestäni tämä on hienon näköinen. Itselle ei tuo ergonominen layoutti sovi, mutta on hienoa että joku tekee suomalaisia custom näppiksiä.

Nyt joku suomalainen vois alkaa vielä tekemään keycappeja, jotta saataisiin lisää nordic näppäimiä markkinoille :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 711
Minua on aina kiinnostaneet etenkin pelikäytössä erikoisemmat ratkaisut, ergonomian kannalta ynm. Eli itseäni kiinnostaa aina millaisia erilaisia keksintöjä tuolta saralta on tulossa. En siis ymmärrä miksi ihmetellä tämän tyyppisten ratkaisujen kehittelyjä. Allaolevia ei ole tietenkään kirjoittamiseen tehty vaan pelaamisen olen noita ostanut ja käyttänyt (noilla kaikilla olen pelaillut), mutta perinteinen näppäimistökin toisenlaisella muotoilulla kiinnostaa aina. Allaoleva Nostromo ja Tartarus on myös kalliita (koska näiden käyttäjät on pieni vähemmistö) ja erikoisratkaisujen takia hinnankin ymmärtää. Hyvä että pelaamiseen ja kirjoittamiseen tutkitaan uusia ratkaisuja.

Mutta anyway, tällaiset uutiset kiinnostaa aina!
61JgLkiwUkL._AC_SL1000_.jpg
Razer-Nostromo-vs-Orbweaver-Chroma.jpg
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Jahas, täällä oli näemmä lähtenyt ketju kunnolla laukalle. Eiköhän tämä epäolennaisuuksien jankkaaminen tosiaan vois jo riittää.

Mun mielestä tämä projekti on mielenkiintoinen ja on aina mukava nähdä että harrastajat saavat tällaista aikaan - varsinkin Suomessa! Olisi mukava päästä kokeilemaan tuohon pohjautuvaa näppistä (ja varmaan pääsenkin kun Sampsa sellaisen rakentaa), mutta vähän epäilen että ei sovi omaan makuuni. Tuosta ergo-asettelusta en osaa sanoa tässä yhteydessä ennen kuin kokeilen, mutta tuo näppiksen ulkonäkö akryylikuorineen ei ole ihan omaan makuun. Pohjan RGB-valoja en itse kaipaa ja olisin mieluummin ottanut näppäinten alle taustavalot, mutta ymmärrän kyllä että osa haluaa se tunnelmavalaistuksen ja tällaisessa projektissa ne kannattaa sinne toteuttaa, koska useampien versioiden tekeminen ei pienessä skaalassa ole kovin järkevää. Onneksi tällaiset anti-RGB-ihmiset kuten itse, voi aina sammuttaa ne valot. Jos tämä saa tulevaisuudessa suosiota, voidaan hyvällä tuurilla nähdä optio jättää valot pois.
Kyllähän täällä minusta on yritettykin keskustella "projektista" mutta kun kymmenen kertaa on kysytty, että mikä tästä nyt tekee niin "upean" jos jättää sen DIY pois laskuista ja pelkkää vittuilua saa osakseen, niin vähän on outoa. Kyllä siinä minusta on kuitenkin yritetty ymmärtää tätä "projektia" ja siitä keskustella. Vaan ei ole keskustelu kelvannut ja hyvin nykyaikaiseen tapaan sitten tämä toisten mielipiteen kelpaamattomuus oikeuttaa näköjään hyökkäämään kirjoittajaa kohtaan, ei sitä kirjoitettua kohtaan, koska sä nyt vaan oon tymä kun et ajattele kuten me muut ja pidä tätä "projektia" paras ikinä milloinkaan. Tykkään myös tuosta, että "tää on nyt meidän safe space" ajattelusta, että mene muualle sulla on "väistämisvelvollisuus" kun et tätä projektia ymmärrä ja siitä tykkää. Oikein on nykyaikaiseksi mennyt tekniikkafoorumin kirjoittelu.
Aika vähän on kyllä mun silmään mitään rakentavaa keskustelua harrastettu. Jos viesteissä on henkilökohtaisuuksiin menty, niin se vaikuttaisi kyllä tapahtuneen aika tasapuolisesti molempiin suuntiin (ja ei, ei se silti tee siitä yhtään fiksumpaa keskustelua). Jos ei siihen kysymykseen saa vastausta, niin sitten ei vaan saa. Ei se silti tarkoita sitä, että sitä omaa mielipidettä olisi tarvetta jankata uudelleen ja uudelleen viestistä toiseen. On ihan ok todeta että tämä tuote ei ole minulle tai että en näe tässä tuoteessa järkeä. Se on puolestaan puhdasta riidan haastamista, jos alkaa julistamaan kaikkien muidenkin ihmisten puolesta, että asiassa ei ole mitään järkeä. Jokainen saa määrittää itse onko järkeä vai ei, jokainen saa myös päättää itse perusteleeko jotain vai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 851
Mun mielestä tämä projekti on mielenkiintoinen ja on aina mukava nähdä että harrastajat saavat tällaista aikaan - varsinkin Suomessa! Olisi mukava päästä kokeilemaan tuohon pohjautuvaa näppistä (ja varmaan pääsenkin kun Sampsa sellaisen rakentaa), mutta vähän epäilen että ei sovi omaan makuuni. Tuosta ergo-asettelusta en osaa sanoa tässä yhteydessä ennen kuin kokeilen, mutta tuo näppiksen ulkonäkö akryylikuorineen ei ole ihan omaan makuun. Pohjan RGB-valoja en itse kaipaa ja olisin mieluummin ottanut näppäinten alle taustavalot, mutta ymmärrän kyllä että osa haluaa se tunnelmavalaistuksen ja tällaisessa projektissa ne kannattaa sinne toteuttaa, koska useampien versioiden tekeminen ei pienessä skaalassa ole kovin järkevää. Onneksi tällaiset anti-RGB-ihmiset kuten itse, voi aina sammuttaa ne valot. Jos tämä saa tulevaisuudessa suosiota, voidaan hyvällä tuurilla nähdä optio jättää valot pois.
Sinänsä mielenkiintoinen varsinkin kun siihen ne ääkkösetkin saa, mikä ei kovin usein toteudu näissä projekteissa ja positiivista kun suomalainen projekti kyseessä. Ja sama ongelma, että tuskin tästä käyttöön olisi itselläkään kun ilman numpadia pärjäisi, mutta funktio näppäimiä silloin tällöin tarvitsee esim. pelatessa. Toki tätäkin kiinnostaisi testailla, mutta eipä ole mahdollista sellaiseen sijoittaa useampaa sataa euroa mitä tämä tulee kaikkineen maksamaan.

Mietinpä vain tuota RGB touhua, että paljonkohan tuon pois jättäminen tiputtaisi hintaa, mutta kolvattavan vaihtoehdon pitäminen jättäisi halukkaille mahdollisuuden sen jälkikäteen toteuttaa. Ja siis tähän yhteen piirilevyyn, jos joutuu tekemään kaksi niin sitten hinta taas pompsahtaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
162
En tiedä onko alkuperäistä uutista muokattu julkasun jälkeen, mutta kyllä tuosta minusta ihan hyvin selvän saa mistä on kyse..

Mitä tuotteeseen tulee niin on pirun hienoa, että joku jaksaa nähdä vaivaa ja panostaa rahaa tälläisiin tuotteisiin. Kysyntää erilaisille ISO-tuotteille olisi varmasti enemmänkin, jos vaan kaveri haluaisi "alalla" jatkaa. ISOa käytetään kuitenkin muuallakin kuin suomessa ja jokainen joka on joskus yrittänyt näppäinhattuja tai jotain erikoisempaa näppistä/rakennussarjaa ISO-layoutilla hankkia tietää kyllä kuinka kiven alla nuo on.

Olisi ihan hauska tuollaista ergo-layouttia kokeilla, mutta ihan vaan kokeiltavaksi en viitsisi opiskelijabudjetilla hankkia.

Mitä muuten tuohon hintaan tulee, niin eihän tuo ole edes kallis. Ihan joku geneerinen ansi-layout 65% pcb maksaa kiinastakin sen 45dollaria ja siihen alvit ja kustit päälle. Ja noita tehdään ainakin satojen, varmaan tuhansien volyymeilla. Siihen suhteutettuna 60e suomen alvilla jostain parinkymmenen kappaleen erästä vaikuttaa jopa halvalta.

Rungon osalta kun otetaan taas huomioon, että puhutaan tosi pienestä erästä joka tuotetaan SUOMESSA, tuo 70e tuntuu ihan kohtuulliselta sekin.

Ja täytyy muistaa, että kaveri on varmaan teettänyt jo jokusen proton ennen kuin tämä homma on edennyt edes tähän pisteeseen saakka, eikä ne prototkaan varmaan ilmaisia ole olleet. Voisin veikata, että vaikka noita loppuviimeksi myisi vähän enemmänkin kuin tuon 20 niin selvästi tappiolla ollaan, vaikkei laskisi edes omaa työaikaa mukaan..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
930
Onnistuu niiltä joille fn kautta käyttäminen on ok, itse en tuosta tykkää vaan haluan erillisen fyysisen nappulan.
Joo, ihan ymmärrettävää. Itsellä tosin melko harvassa lopulta on F-näppäinten painamiset, joten niiden osalta fn riittää itselle. F5:ttä (refresh) ja F12:ta (browser console) tulee paineltua, mutta muita melko harvoin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Aika vähän on kyllä mun silmään mitään rakentavaa keskustelua harrastettu. Jos viesteissä on henkilökohtaisuuksiin menty, niin se vaikuttaisi kyllä tapahtuneen aika tasapuolisesti molempiin suuntiin (ja ei, ei se silti tee siitä yhtään fiksumpaa keskustelua). Jos ei siihen kysymykseen saa vastausta, niin sitten ei vaan saa. Ei se silti tarkoita sitä, että sitä omaa mielipidettä olisi tarvetta jankata uudelleen ja uudelleen viestistä toiseen. On ihan ok todeta että tämä tuote ei ole minulle tai että en näe tässä tuoteessa järkeä. Se on puolestaan puhdasta riidan haastamista, jos alkaa julistamaan kaikkien muidenkin ihmisten puolesta, että asiassa ei ole mitään järkeä. Jokainen saa määrittää itse onko järkeä vai ei, jokainen saa myös päättää itse perusteleeko jotain vai ei.
Jos tästä nyt edelleen halutaan jatkaa, niin:

Melko naurettavaa, jos ylläpito puolustaa asiallisiin viesteihin vastaamista pelkällä vittuilulla.

En tiedä, ehkä juuri tuo artikkelista syntynyt mielikuva että näitä yritettäisiin tosissaan myydä muunkin kuin harrastuksen vuoksi sai nousemaan aika takajaloilleen koska suomessa ei liikaa moisia yrityksiä/tuotteita/myyjiä ole alalla ja tuntuu jotenkin oudolta siksi että asian mainostus/uutisointi/tuotanto on tehty vähän sinnepäin kun sen olisi saanut niin pienellä lisävaivalla kuntoon. En tiedä syytä miksi näin on mutta harmittaa. Kuten sanottua, jos tuote olisi järkevästi markkinoitu ja toteutettu ilman tuntuvia kompromisseja voisin oikeasti harkita itse omaan käyttöön töissä. Cherryn ruskeat kytkimet, perus laadukkaat mustat tai harmaat hatut, toimiva RGB tai kiinteä neutraali taustavalo ja jos optio niin metallirunko, pari medianappia/volumerulla ja langattomuus voisi leiskaan tottumisen jälkeen olla aika eeppinen kombo vaikka hinta ehkä hiukan kohoaisikin perus näppisten yläpuolelle. Itsehän olen ilmeisesti joidenkin mielestä näitä idiootteja koska olen ostanut esim Logitechin, Corsairin jne gamer kamaa ja pitävät niitä muissakin kuin RGB modeissa käyttäen muitakin kuin WASD näppäimiä ja maksanut ihan niistä ihan liikaa puhtaasti ominaisuuksien kuten volume rulla, low profile mech, media keys, langattomuus, metallirunko, pari erikoisnappia jne jne vuoksi.
Tyyppi pikkusen hukassa... Missä on ne "gamery look" tekstit? Miten ylipäänsä saat custom ergosta johonkin gamer paskeeseen verrannollisen? Ymmärrätkö mitä "group buy" meinaa ja mitä se tarkoittaa tuotantomäärissä? Laudan nimi on "NEITO", joten minusta ihan fiksua markkinointia.

Toisille kelpaa tosin vain se ämpärimuovista väännetty raaseri...
Tunnetta ainakin riittää. Osaisiko joku kuitenkin selittää, mikä tässä on niin erinomaista ja mahtavaa kaupasta saataviin verrattuna? Muutakuin se DIY joka on sitten ihan oma juttunsa (itekin vähän kaikenlaista tehnyt). Omaan silmään ei näytä ergonomialta sellaiselta mitä kaipaisin, tai perinteisten ergo näppisten tasoiselta, ja samaten itsekin kaipaisin funnkkareita ja aivan ehdottomasti numpadia kaikkeen ei-satunnaiseen käyttöön.
Kaupasta saatavaan? Onko antaa esimerkkiä? Tälle löytyy kyllä oma käyttäjäkuntansa. Ei todellakaan ole tarvetta funktio-näppäimille, vaan kätevin kun ne ovat vain eri layerilla, jolloin ovat sopivan lähellä.

Eikö kenestäkään ole hienoa että kotimaista osaamista löytyy myös custom-lautojen puolelta??? Ilmeisesti ei.

Kaupasta saatava? Eli rämisevät stabit, karheat Cherry MX:t ja kiillottuva ABS(kö)?
Toivottavasti tämä ei ole oikeasti se keskustelun taso mitä halutaan jatkossa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Itse tykkäsin Alicesta ja tämä ehkä lähtee tilaukseen.

Mitkä hatut tuohon sitten sopii? Onko Alissa double shotteja tuohon tarjolla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
322
Tullut seurattua tämän kehitystä alusta saakka ja mukava nähdä että päästiin maaliin saakka, enään ei ole pitkä odotus. Itsellä on ollut pitkän aikaa jo kiinnostusta Alice-tyyliseen näppäimistöön mutta pakotettu ansi on ajanut pois siltä rintamalta, joten tämä on kyllä erittäin kova juttu.

Customeitten maailmassa tässä kyllä hinta on ihan kohdillaan omasta mielestä. Näppäinhatuiksi tähän lautaan tulossa itsellä GMK laser r2, joutuu tosin varmaan ensimmäisen kuukauden vetämään GMK Wavezillä. Vielä pitäisi pähkäillä että laitanko nämä Tangerinet kytkimiksi vaiko kokeilisiko taktiileja. Stabeiksi ajattelin tunkea Durockin v2.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 429
Tullut seurattua tämän kehitystä alusta saakka ja mukava nähdä että päästiin maaliin saakka, enään ei ole pitkä odotus. Itsellä on ollut pitkän aikaa jo kiinnostusta Alice-tyyliseen näppäimistöön mutta pakotettu ansi on ajanut pois siltä rintamalta, joten tämä on kyllä erittäin kova juttu.

Customeitten maailmassa tässä kyllä hinta on ihan kohdillaan omasta mielestä. Näppäinhatuiksi tähän lautaan tulossa itsellä GMK laser r2, joutuu tosin varmaan ensimmäisen kuukauden vetämään GMK Wavezillä. Vielä pitäisi pähkäillä että laitanko nämä Tangerinet kytkimiksi vaiko kokeilisiko taktiileja. Stabeiksi ajattelin tunkea Durockin v2.
Ihan mielenkiinnosta ja jos mahdollista, niin asiaa seuranneena osaatko yhtään avata edes yleisellä tasolla että mitä tähän pisteeseen pääsemiseksi on tällaisessa projektissa pitänyt tehdä?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Jonnet ei muista MS Ergonäppistä, tätähän tässä on haettu mutta pelaamisen kannalta tosiaan vähän meh-toteutus. Hinta ei tosin paha mikäli kytkimet saisi jostain bulkkihintaan halvalla.
Kyllähän kytkimiä halvalla saa jos niillä ei ole mitään väliä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
322
Ihan mielenkiinnosta ja jos mahdollista, niin asiaa seuranneena osaatko yhtään avata edes yleisellä tasolla että mitä tähän pisteeseen pääsemiseksi on tällaisessa projektissa pitänyt tehdä?
Aika ja ahkeruus näin päälimmäisenä jäi mieleen, ei tämä mikään viikon projekti ollut. Pcb:n suunnittelu ja piirtäminen, kotelolla samat hommat. Olli striimaili aika useasti näitä touhuja omalla twitch-kanavallaan.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
58
Jokaisessa harrasteluprojektissa on sama juttu. Jos innostuu jostain, niin niitä pieniä eroja ja hyötyjä alkaa huomaamaan ja niistä maksaa mielellään preemiohintaa, vaikkei se taas ulkopuoliselle tunnu mitenkään järkevältä (eikä objektiivisesti mitattuna sitä ehkä olekaan). Sen takia se on harrastus, eli asia mihin laittaa ylimääräiset rahansa/aikansa ja saa siitä itseisarvona mielihyvää. En ole tässäkään asiassa niin syvällä, että lähtisin noin erikoiseen näppäinasetteluun laittamaan rahojani (enkä kuvaa pitkän aikaa tuijotettuanikaan tajua missä helvetissä se välilyönti on?!), mutta en lähde silti dumaamaan alan harrastelijoiden projektia. Samaa voisi verrata esim. hifi-miesten juttuihin. En huomaa omalla kuulollani sitä hienoutta, jota viiden tonnin genelec-setillä saa verrattuna "normaaliin" laatusettiin, mutta joku omistautunut kultakorva sen huomaa ja saa paljon iloa irti omasta investoinnistaan. Ja hifi-alan sivustolla kyseinen kokonaisuus varmasti uutisoitaisiin, vaikkei se normikäyttäjälle niin relevantti juttu olekaan. Se vain kuuluu harrastamiseen.

Uutisesta oli mielestäni suht hyvin luettavissa, että kyseessä on harrastelijaprojekti. Ehkä sen olisi voinut tuoda esiin vielä ingressin jälkeisessä kappaleessa jotenkin alleviivaten, en tiedä. Koko jutun lukemalla se selvisi kuitenkin hyvin. Itse projektin sivut olivat hiukan epäselvät, esim. mitä nyt saa milläkin hinnalla ja paljonko kokonainen näppäimistö maksaa (ja missä mun space on!). Näppäimistö on kyllä persoonallisen näköinen ja Neito on hieno nimi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
58
Tuossa ne on nyt kuvissa korvattu noilla Shift-hatuilla, kun ei varmaan sattunut löytymään just oikean kokoisia välilyöntejä.
Ai ne hämää tyhmää sillä lailla :( EDIT: Sen verran minäkin tajuan, että kirsikkanapista painamalla lähtee farkkutakki pois päältä.
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Näppis on täysin tasainen, eli ns. "telttaa" ei muodostu keskelle ollenkaan. Tämä on itselle täysi no-go eli ei voi harkita nykyisten ergonäppisten korvaajaksi.

Laadukkaille, järki päässä tehdyille (jätetty pähkähulluimmat näppäinasetteluideat romukoppaan) ja pelaamiseen soveltuville ergonäppiksille olisi tilausta, etenkin tenkeyless-formaatissa. Tämä se ei kuitenkaan ainakaan itselle ole.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Käyttelin microsoftin ergonäppäimistöä pääasiallisena työnäppäimistönä 2005-2019. Niska-hartiaseudun ongelmat alkoi heti kun vaihdoin pois.

Aivan ehdottoman kiinnostava projekti olisi ollut, mutta täydellisen käyttökelvottoman tarkoituksiini tekee funktionappien puute.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 548
Jokaisessa harrasteluprojektissa on sama juttu. Jos innostuu jostain, niin niitä pieniä eroja ja hyötyjä alkaa huomaamaan ja niistä maksaa mielellään preemiohintaa, vaikkei se taas ulkopuoliselle tunnu mitenkään järkevältä (eikä objektiivisesti mitattuna sitä ehkä olekaan). Sen takia se on harrastus, eli asia mihin laittaa ylimääräiset rahansa/aikansa ja saa siitä itseisarvona mielihyvää. En ole tässäkään asiassa niin syvällä, että lähtisin noin erikoiseen näppäinasetteluun laittamaan rahojani (enkä kuvaa pitkän aikaa tuijotettuanikaan tajua missä helvetissä se välilyönti on?!), mutta en lähde silti dumaamaan alan harrastelijoiden projektia. Samaa voisi verrata esim. hifi-miesten juttuihin. En huomaa omalla kuulollani sitä hienoutta, jota viiden tonnin genelec-setillä saa verrattuna "normaaliin" laatusettiin, mutta joku omistautunut kultakorva sen huomaa ja saa paljon iloa irti omasta investoinnistaan. Ja hifi-alan sivustolla kyseinen kokonaisuus varmasti uutisoitaisiin, vaikkei se normikäyttäjälle niin relevantti juttu olekaan. Se vain kuuluu harrastamiseen.

Uutisesta oli mielestäni suht hyvin luettavissa, että kyseessä on harrastelijaprojekti. Ehkä sen olisi voinut tuoda esiin vielä ingressin jälkeisessä kappaleessa jotenkin alleviivaten, en tiedä. Koko jutun lukemalla se selvisi kuitenkin hyvin. Itse projektin sivut olivat hiukan epäselvät, esim. mitä nyt saa milläkin hinnalla ja paljonko kokonainen näppäimistö maksaa (ja missä mun space on!). Näppäimistö on kyllä persoonallisen näköinen ja Neito on hieno nimi.
Tuo hifimiesten setti on muuten varsin totta ja voin hyvin allekirjoittaa vertauksen :D. Itsellä esim aikanaan Mareksin Marek ei suostunut myymään meikäläiselle uutta vahvaria ennen kuin huomasin eron sokkotestissä ja hän näki että kuulen eron enkä tuhlaa kesätyörahojani turhaan tavaraan. Itsellä on kai keskitason kultakorvat ja kuulen eron juuri tuonne sanoisin 5000e setin rajoille ja sen jälkeen hyödyt ovat kinda diminishing returns tasoa. Ero on mutta ei sen rahan tai vaivan arvoinen. Näen että kinda samaa settiä tuo näppisten kanssa kikkailu, tietokoneiden kanssa säätö, autojen rakentelu/virittely jne jne...

Itsellä vaihtui ala äskettäin, näppis on yksi päätyökalu ja tuollainen kunnollinen ergo näppis voisi olla itselle ehdottomasti hankintalista. Tuo Neito harmittaa siksi että on hyviä ideoita mutta niitä ei ole viety loppuun asti tai joku juuri näitä helvetin pieniä mutta helvetin olennaisia juttuja puuttuu. Tuo taas ajaa siihen tilanteeseen missä ollaan esim pakettikoneiden kanssa eli osat itsessään ovat hyviä ihan ok hintaan ottaen huomioon takuun, "vaivattomuuden" jne. mutta siinä yhdessä osassa/asiassa ollaan säästelty ja tulos on että koko koneen suorityskyky voi olla täyttä paskaa tai on riski että kone pamahtaa milloin vain sen yhden asian vuoksi.

Mistä päästäänkin sitten ihan rehtiin ja rehelliseen kysymykseen. Mikä olisi näppäimistö mitä suosittelisitte kaltaiselleni medium tason kultanäpille? Tällä hetkellä low profile mech ajossa mutta näppäinhatut voisivat olla vakaammat, akku voisi kestää pidempään ja tosiaan tuo ergonomia voisi olla hiukan parempi. Ei väliä onko low profile vai ei (vaikka tällä hetkellä se mukavammalta tuntuu kun ei ole niin hyppyä läppäristä omaan näppikseen vaihtaessa), numpad ei must, volumerulla/vastaava on must tai sitten itse näppäimistössä pitää olla pari oikeasti hyvin toimivaa nopeaa FN nappia joilla saa edes voluumia säädettyä nopeasti+mutelle yhdellä painalluksella, metallirungosta plussaa, langattomuus (mielellään BT optio jottei vie koneesta/dockista portteja) ja tietenkin nordic leiska järkevillä hatuilla. Hintaa saa olla jos tuote on oikeasti laadukas ja hyvä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 257
Onko nämä sitten valmistettu jossain kiinassa halvemmalla esimerkiksi ja vain suunniteltu suomessa jos ne lähetetään jostain muualta suomeen ?

Kotelo on valmistettu Suomessa kolme millimetriä paksusta akryylistä ja rakentuu kuudesta kerroksesta sekä jalat neljästä kerroksesta.
Piirilevyn hinta on 60 euroa ja akryylikotelon 70 euroa. Postitus Suomeen maksaa 10 euroa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Onko nämä sitten valmistettu jossain kiinassa halvemmalla esimerkiksi ja vain suunniteltu suomessa jos ne lähetetään jostain muualta suomeen ?
Missä siinä lukee tai edes vihjataan että postitus tapahtuisi jostain muualta? Ei se kusti ilmaiseksi Suomessa polje.
Eiköhän tuossa siis ryhmätilata se koko paketti Ollin osoitteeseen, josta postitetaan eteenpäin.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
384
Ihmeellistä huuteluu ja ilmeistä kateuttakin tämäkin pieni uutinen sai aikaan. Se näyttää olevan monessa asiassa vaan iso punainen vaate, kun joku suomalainen yrittää tehdä jotain. Tässäkin haukuttu mainoskuvia että tisseillä myydään, joka kyllä osittain totta mutta kyseinen kuva niin miedosti tehty kuin ikinä pystyy koska eihän naisen kasvoja edes näy. Ja jos takki olisi tiukasti kiinni eihän siitä silloin enää edes tietäisi onko kuvassa "neito" vai pitkätukka-jonne, joten siksikin ihan nerokas ja ammattimaisesti tehdyt mainoskuvatkin projektissa. Ei varmaan väliä mitä kuvissa olisi ollut eiköhän niistä jotkut aina olisi jotain valittamista löytänyt.

Toinen punainen vaate tuntui olevan se jos joku vielä hyvänenaika tienaisi tällä kun ns. "20e" ostaa ja 150 eurolla myy. Ei taida olla ihan hallussa projektien johtamiset tai tuotekehittelyt ja tuotteiden tilaukset (pienissä erissä) joltain kolmansilta osapuolilta ja niiden kustannukset. Saatikka se että tämän kaltainen tuote on ihan niche harrastajaporukan juttu jolloin myynnit on ehkä kymmeniä-sata kappaletta niin eipä siinä ikinä kukaan ylläpitäjä rikastumaan pääse. Riippuen vähän miten on hinnat laskettu ja tuleeko yllätyksiä vai ei niin pahimmillaan näissä voi helposti yrittäjä itse jäädä osittain maksumieheksi.

Disclaimer: En ole tuotteen kohderyhmää, enkä ole tällaisesta kiinnostunut tai ostamassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 966
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom