Sulkapallo

Liittynyt
26.09.2018
Viestejä
41
Keskustelua sulkapallosta, tuosta mailapelien vauhtilajista, jossa iskulyönnit irtoavat mailasta jopa yli 400 kilometrin tuntivauhdilla. Useimmilla on varmasti jonkinlainen kosketus sulkapalloon vähintään mökillä ja takapihoilla pelattavan variantin myötä. Urheiluhallissa tarkoituksenmukaisella kentällä pelattava sulkis on kuitenkin toinen laji, jonka taitaminen kysyy nopeutta, kestävyyttä, voimaa ja taktista silmää.

Hyödyllisiä linkkejä:

Tuomo Lintulaakso: Sulkapallokirja
Tuomo Lintulaakson vapaasti luettava teos on tiivis lajiesittely, joka sisältää perustietoja esimerkiksi mailatekniikasta, liikkumisesta ja taktiikasta.

Sulkapallon salat - YouTube
Kymmenkertaisen suomenmestarin Ville Långin tähdittämässä kulttivideossa havainnollistetaan pelin peruselementtejä aina lyöntivalikoimasta jalkatyötekniikkaan. Taustamusisoinnista vastaa erinomainen Beats and Styles.

BadmintonCentral
Kenties aktiivisin englanninkielinen kohtaamispaikka harrastajille ja kaikille lajista kiinnostuneille, monipuolisesti keskustelua esimerkiksi välineistä, pelaajista ja turnauksista.

Kattojärjestö BWF:n ylläpitämä kansainvälinen rankinglista:
Rankings | BWF Fansite
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
75
Onko techiläisillä kokemusta mailojen huollosta? Nyt tullut puolisen vuotta 1-2 kertaa viikkoon pelattua ja grip alkaa olla huonossa kunnossa. Kannataako itse lähteä räpeltämään vai viedä johonkin vaihdettavaksi? Entä onko jänteiden jännitys tarpeellista?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Perusgrippejä saat urheiluliikkeistä, overgrip voi olla hyvä ratkaisu. Laitetaan vanhan päälle.

Itse pidän ehdottomasti parhaana sellaista turrea, frotee, en edes tiedä virallista nimeä mutta sitä käytettiin todella paljon harrastajapiireissä 10-20v sitten. Kun käsi hikoilee ote on koko ajan sama johtuen materiaalista.

Kauppajännitys on pääasiassa anteeksiantava.
Tarviitko parempaa riippuu tasostasi. Kauppajännityksellä voi läimiä huvikseen ihan ok, antaa hiukan anteeksi lyödessä eikä ole niin tarkka.
Hyvä harrastajajännitys jollain asiantuntevalla taholla teetettynä ainakin omaan peliin toi paljon lisää, napakkuutta/kovuutta lyönteihin ja tarkkuutta. Se ei anna anteeksi yhtään virheasentoa, eli jos maila hiukankin vinossa niin sivuun menee.

Pelasin itse sellaiset 5-10v aktiivisesti aikanaan, parhaimmilaan sen noin 3-5 krt viikossa 2 tunnin jaksoissa. Työpaikan harrastusporukasta tämä lähti mutta vietiin niin pitkälle että käytiin Suomen sulkishuippujen vetämillä kursseilla useamman kerran.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
75
Perusgrippejä saat urheiluliikkeistä, overgrip voi olla hyvä ratkaisu. Laitetaan vanhan päälle.

Itse pidän ehdottomasti parhaana sellaista turrea, frotee, en edes tiedä virallista nimeä mutta sitä käytettiin todella paljon harrastajapiireissä 10-20v sitten. Kun käsi hikoilee ote on koko ajan sama johtuen materiaalista.

Kauppajännitys on pääasiassa anteeksiantava.
Tarviitko parempaa riippuu tasostasi. Kauppajännityksellä voi läimiä huvikseen ihan ok, antaa hiukan anteeksi lyödessä eikä ole niin tarkka.
Hyvä harrastajajännitys jollain asiantuntevalla taholla teetettynä ainakin omaan peliin toi paljon lisää, napakkuutta/kovuutta lyönteihin ja tarkkuutta. Se ei anna anteeksi yhtään virheasentoa, eli jos maila hiukankin vinossa niin sivuun menee.

Pelasin itse sellaiset 5-10v aktiivisesti aikanaan, parhaimmilaan sen noin 3-5 krt viikossa 2 tunnin jaksoissa. Työpaikan harrastusporukasta tämä lähti mutta vietiin niin pitkälle että käytiin Suomen sulkishuippujen vetämillä kursseilla useamman kerran.
Kiitos tipseistä! Juurikin tuo käen hikoaminen ollut ongelmana, eli pitänee käydä ostaa frotee overgrip. Kuin usein tuota jännitystä yleensä tehdään vai onko kertalaakista mailan loppuiäksi oikeassa jänteessä?
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Kiitos tipseistä! Juurikin tuo käen hikoaminen ollut ongelmana, eli pitänee käydä ostaa frotee overgrip. Kuin usein tuota jännitystä yleensä tehdään vai onko kertalaakista mailan loppuiäksi oikeassa jänteessä?
Frotee ei taida olla overgrippi, se on niin paksu. Jos sellaisen löydät niin purat edellisen gripin pois ja siihen paljaalle se frotee niin ei tule liian paksuksi.

Jännitys riippuu pelimääristä. Jos pelaa paljon ja lyö kovaa niin meneehän jänteitäkin rikki, sitten vaihdetaan uusi jännitys. :)

Sanoisin kuitenkin että hyvällekin harrastetasolle riittää jännitys pariksi vuodeksi. Mulla tällä hetkellä Victorin kilpatason mailassa kilpatason jännitys joka tehty 15v sitten koska pelit väheni silloin ihan muutamaan kertaan vuodessa ja nyt näkyy jänteissä kulumaa mutta yllävän napakka se edelleen on.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
En kyllä aloittelijaa neuvoisi ensimmäisenä ratkaisuna ostamaan frotee grippiä, vaan kokeilemaan ihan perus overgrippiä. Overgrip vedetään nimensä mukaisesti vanhan gripin päälle ja niitä voi hintansa puolesta uusia vaikka kerran kuussa, heti kun tatsi rupeaa lipsumaan.
 

tnc

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
73
Tosiaan, gripin vaihtaa helposti itse ja niitä löytyy eri vahvuuksina, ns. paksu- ja ohut/overgrip. Kahvasta ei kannata tehdä myöskään liian paksua, muutoin alkaa pelattavuus kärsiä. Jos nykyinen kahvan vahvuus hyvä, vaihtaa vanhan tilalle uuden perusgripin, jos haluaa hieman lisää vahvuutta, laittaa päälle overgripin (joka on helppo vaihtaa jatkossa).

Sitten kun haluaa harrastukselle lisää hintaa, niin vaihtaa pallot aitosulkaisiin :)
 
Liittynyt
27.05.2021
Viestejä
28
Itse laitan sen tehdas gripin paalle ohuen gripin eli kaksi grippia paallekkain, helppo vaihtaa itse. Maila kannattaa jannittaa jotain 2-3kk valein mikali joka viikko pelailee tai kunnes katkeaa, ei kannata laittaa liian kireita janteita, niista ei ole mitaan hyotya ellei kay kilpailuissa ja oikeasti tosissaan pelaa. Frotee grippia suosittelen erittain kuumissa paikoissa/mikali kasihikoaa paljon, Suomessa sellaisia helteita on todella vahan, mutta omat kateni ei niin hirveasti hikoile.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Jos haluaa alotella ihan vaan huvikseen pelailla sulkapalloa niin minkälainen on hyvä ja halpa maila? Onko esim noi XXL:ssä olevat mailat mistään kotosin ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota ettei tarvii heti olla ostamassa uutta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 320
Nopea vilkaisu XXL valikoimaan ja ehkä sieltä Yonex ja Victor merkkiset voisi toimia. Yleisesti muita ihan asiallisia maila merkkejä Wilson, Carlton ja Li-Ning. Ja toki ei varmaan ihan sitä halvinta mailaa kannata ostaa, mutta huvikseen pelailuun ei tietenkään mitään myöskään kilpatason mailaa kannata ostaa.

Ehkä joku sivusto joka listaa esim. top entry level mailat voisi antaa jotain parempaa selitystä, että mikä maila kannattaa nyt valita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 326
Viestejä
4 198 162
Jäsenet
70 891
Uusin jäsen
Rupsu

Hinta.fi

Ylös Bottom