Striimaus "mountage" videoiden tekeminen

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Hei. En parempaa paikkaa keksiny tälle kysymykselle siirtyy jos joku näkee tarpeelliseksi.

Nyt pitäis saada vähän tietoa mistä olis hyvä lähteä liikenteeseen. Lapsi puhuu kokoaika mountage videoiden teosta enkä ymmärrä tästä mitään. Striimata jossain vaiheessa pitäis mutta nyt ei ole vielä kameraa nuoren iän takia eikä erillistä mikrofonia. (Kuulokkeissa toki on.)

Mitä ehdottaisitte ohjelmiksi ? Onko olemassa ilmaista ohjelmaa tai ohjelmia, tai jopa ihan vaan avoimesta koodista väännettyjä ilmaisia ?

Yhden ehdotuksen sain kun kokoonpanona on i5 10400f
Videot kannattaa tehdä NVENC:illä tällä kokoonpanolla, niin onnistuu.
Pystyykö tuolla yhdellä ohjelmalla tekemään kaikki "siistit jutut" ? Youtubeen pitäis saada tiliä, sen se on osannut jo itse tehdä. Onko youtube paras paikka tuommoisille videoille ? Joskus kuulen myös sanan twitch mutta se on varmaan itse striimaamiseen parempi ?

Nyt paljon tuli kysymyksiä, mutta jos joku jaksais auttaa pulassa olevaa vanhempaa. Kiitos jo etukäteen kovasti !
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
NVENC on pakkaus.. Joka tapahtuu kokonaan näytönohjaimessa, niin alkuperäisesti kaavailemasi i3 ei rasitu streamaamisesta ja pelit pyörii normaalisti.

Tuo on se ohjelma, jota kaikki käyttää:

Tukee youtubea, twitchiä ja facebookkia, mutta se ikärajahan on 12v noihin palveluihin (ei sillä, että tuomitsen, mutta kannattaa vähän katsoa perään, kun lapsi voi pahoittaa mielensä kun ensimmäinen idiootti haukkuu lapsesi pystyyn ja sitä ei aina uskalleta kertoa iskälle).

Kannattaa etsiä ohjeet tuohon OBS:in käyttöön, siitä on ainakin monta youtube-videota :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Varmaan montage oli se sana jota tässä haettiin. Eli otetaan lyhyitä palasia muiden/omista videoista ja näistä tuotetaan sitten yksi pidempi video joka ladataan videopalveluun eli nykyään Youtube. Striimaaminen sitten asia erikseen ja siellä sitten voi höpötellä tai pelata tai mitä nyt sitten lapsi tykkää tehdä esim. harrastuksen puitteissa. Näin sivukommenttina että internetissä riittää erilaisia hiippareita ja ei kaikki kommentointi ole sieltä kivasta päästä vaan siihen mahtuu kaikenlaista, näistä kannattaa keskustella lapsen kanssa, myös siitä ettei kannata paljastaa itsestään liikoja, nimeä yms. Sekä kun internettiin jotain lataa, niin se on siellä ns. ikuisesti, myös ne omat naamakuvat jos sellaisia lähtee sinne lataamaan tai näyttää itsensä videolla.

Videoeditointi softaa tarvitaan sitten näiden klippien tekoon, johon löytyy kaikenlaista maksullista ja ilmaista, tuossa yksi lista ilmaisista: Need a Free Video Editor? These Are 2021's Best Video Editing Programs

@hsalonen jo mainitsi tuosta NVENCistä ja OBS:sta eli asioista jotka siihen striimaamiseen esim. Twitchissä liittyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tuolta saa ihan hyvän videoeditorin eurolla:

Tuolta pitää vaan käydä laittamassa Custom Amount -kohtaan 1€ ja sitten saa editorin. Voi ehkä joutua tekemään tilin tuonne, tai ei. En tiedä, olen tilannut niiden kuukausittaista pelipakettia pari vuotta, niin tili on aina ollut olemassa..

1611231402500.png
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Kiitos kiitos paljon @hsalonen & @Dudem ! Näillä pääsen varmasti jo alkuun.
Kyllä olen tietoinen tuosta kommenttien negatiivisuudesta, mutta hyvähän se tosiaan on että muistatte varoittaa jos en olisikaan osannut tuota odottaa ollenkaan. Olen aika tarkka pyrkinyt olemaan puhelimen ja varsinkin tietokoneen käytössä aina. Minua suuresti kaivelee netin nykymeno joka on kuin villilänsi ilman ainuttakaan sheriffiä, joku wannabe sheriffi (eu) välillä yrittäny jotain mutta aika laihaksi jääny toistaiseksi.

Mutta kiitos hirveästi varoituksen sanasta sekä hyvistä neuvoista ! !
 
Liittynyt
03.07.2017
Viestejä
171
DaVinci Resolve on kans tosi hyvä, monipuolinen ja ilmanen videoeditointi softa. Youtubesta löytyy opetusvideoita, millä pääsee hyvin alkuun jos ei meinaa muuten editointi onnistua.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Just olin tulossa kysymään että voiko tuolla obs ohjelmalla editoida ollenkaan videoita. Kun nyt vain komennetaan asentamaan joku videoedintointiohjelmakin pitäs kuulemma saada heti välittömästi jesus vieköö...

Videoeditointi softaa tarvitaan sitten näiden klippien tekoon, johon löytyy kaikenlaista maksullista ja ilmaista, tuossa yksi lista ilmaisista: Need a Free Video Editor? These Are 2021's Best Video Editing Programs
Olihan siellä hyvä maininta myös videoeditoinnista kun luki uudelleen. Kiitos !


Edit: Onko vielä joku mitä tarvitsen montage videoiden tekoon, nyt on siis OBS ja kohta lataan jonkun editointiohjelman..Sitten muuta enää ?

Edit Valitsin OpenShot ohjelman koska avoin ja löytyy myös linuxin pakettienhallinnasta joten eiköhän tuo ole ihan pätevä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Just olin tulossa kysymään että voiko tuolla obs ohjelmalla editoida ollenkaan videoita. Kun nyt vain komennetaan asentamaan joku videoedintointiohjelmakin pitäs kuulemma saada heti välittömästi jesus vieköö...


Olihan siellä hyvä maininta myös videoeditoinnista kun luki uudelleen. Kiitos !


Edit: Onko vielä joku mitä tarvitsen montage videoiden tekoon, nyt on siis OBS ja kohta lataan jonkun editointiohjelman..Sitten muuta enää ?
Heh. :geek: Mutta niin jos niitä klippejä haluaa saada, niin joutuu esim. lataamaan halutun videon koneelleen josta sitten leikataan sillä editointi softalla ne halutut pätkät talteen, tällälailla yksinkertaistaen. En itse ole Youtubesta/Twitchistä videoita ladannut, mutta tietääkseni siihen apuohjelmia löytyy kyllä.

Tässä yksi ohje video aiheesta:


Kannattaa rauhassa tutustua siihen editointi softaan ja lueskella ohjeita, Youtubesta löytyy useasti hyviä ohjeita esim. videoeditointiin. :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Jos ny jotain pitää Youtubesta latailla, niin siihen paras työkalu on Youtube-DL, jolla voi myöskin ladata sadoista muista videopalveluista videot talteen. Ominaisuuksia on enemmän kuin laki sallii, ku tarkemmin tutkii, jotta saa parhaimmalla laadulla jne...
Komentorivipohjainen kylläkin ja tuntuu olevan joillekin kompastuskivi nykyään.

Noiden "montage" videoiden teko ei ole mitään helpointa, jos haluaa laadukasta tehdä, siinä joutuu tekemään melkoisesti töitä. Suosittelen aloittamaan vähän helpommilla projekteilla, ettei samantein lopu kiinnostus asiaan.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Jos ny jotain pitää Youtubesta latailla, niin siihen paras työkalu on Youtube-DL, jolla voi myöskin ladata sadoista muista videopalveluista videot talteen. Ominaisuuksia on enemmän kuin laki sallii, ku tarkemmin tutkii, jotta saa parhaimmalla laadulla jne...
Komentorivipohjainen kylläkin ja tuntuu olevan joillekin kompastuskivi nykyään.

Noiden "montage" videoiden teko ei ole mitään helpointa, jos haluaa laadukasta tehdä, siinä joutuu tekemään melkoisesti töitä. Suosittelen aloittamaan vähän helpommilla projekteilla, ettei samantein lopu kiinnostus asiaan.
Heh, joo ei ihan helpoimmasta päästä kun pitää ensiksi itse opetella softia käyttämään ja sitten jotenkin jakaa se nuorelle muksulle jotenkin yksinkertaistettuna (obs + openshot) niin ei oo vielä menny ihan niinkuin kuvittelin nämä "montage" videot.

Ei muuten ladata mitään sisältöä vaan yritetään tuottaa sitä itse pelistä fortnite, eli ottaa videota talteen, pätkiä ja editoita se ja se sitten upata youtubeen. Mutta oli hieman helpommin sanottu kuin tehty ...:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 229
Heh, joo ei ihan helpoimmasta päästä kun pitää ensiksi itse opetella softia käyttämään ja sitten jotenkin jakaa se nuorelle muksulle jotenkin yksinkertaistettuna (obs + openshot) niin ei oo vielä menny ihan niinkuin kuvittelin nämä "montage" videot.

Ei muuten ladata mitään sisältöä vaan yritetään tuottaa sitä itse pelistä fortnite, eli ottaa videota talteen, pätkiä ja editoita se ja se sitten upata youtubeen. Mutta oli hieman helpommin sanottu kuin tehty ...:)
Tuohon tarkoitukseen varmaan paras jokin Shadowplay pitää taustalla päällä ja sanoa pojalle että ainakun jotain jännää tapahtuu mikä pitäisi saada talteen painaa sitä nappia.
Shadowplay siis pyörii pelin taustalla ja nauhoittaa kokoajan viimeisen * ajan, voi vaikka säätää että nauhoittaa kokoajan viimeiset 5 minuuttia ja nappia painamalla se tallentaa tuon, ei käytä niin hirveästi tehoja ja jos Nvidian näytönohjain löytyy niin suosittelen.
OBS saa myös saman ominaisuuden päälle nimellä "Replay Buffer", huonona puolena että pitää muistaa vaan pistää OBS aina päälle kun haluaa pelata ja mahdollisesti tallentaa jotain, kun Shadowplay pyörii taustalla automaattisesti.
Myös Windows 10 löytyy ominaisuus joka nauhoittaa pelaamista taustalla ja siitä voi sitten tallentaa, mutta tuon minimi pituus on 30 minuuttia ja en ole tutustunut sen tarkemmin viekö enemmän tehoja kuin edellä mainitut, löytyy kuitenkin "Gaming -> Captures" asetuksista.

Noista valmiiksi kohdistetuista pätkistä on helpompi sitten editoida videota kun ei ole kymmeniä tunteja videota jota pitää ensin käydä läpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 478
Viestejä
4 163 584
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom