Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 157
Tästä oli jo juttua uutisketjun puolella, mutta aihe on niin tärkeä että se tarvitsee oman ketjunsa.

Stop Killing Games on kampanja, joka pyrkii lakiteitse säilyttämään always online -pelit sen jälkeen, kun niiden julkaisija on lopettanut tuen. Pelien pitää siis jäädä pelattavaan kuntoon. Lähtölaukauksena tälle toimi Ubisoftin suosittu autopeli The Crew, jonka serverit ajettiin alas tämän vuoden huhtikuussa, eikä kukaan pelin ostanut pysty pelaamaan sitä enää koskaan.

Pelien säilyttämiselle on kaksi tärkeää perustetta. Ensinnäkin pelit ovat uniikkeja taideteoksia, joita pitää suojella niiden itsensä takia. Tiesittekö, että 75% mykkäfilmikauden elokuvista on kadonnut historiaan iäksi, koska kukaan ei tajunnut säilyttää niitä? Toinen syy on kuluttajansuoja. Pelit myydään tuotteina, joista maksetaan könttäsumma ja annetaan ymmärtää, että sen jälkeen saat pitää sen. Esine, joka sinulle myytiin ja jonka omistat, tullaan hajottamaan tuntemattoman ajanjakson päästä. Ihan sama mitä käyttösopimuksissa seisoo, koska ne eivät ylitä lakia eikä kukaan lue niitä. Pelien tuhoaminen kaupanteon jälkeen saattaa olla jo laitonta monissa maissa, mutta asiaa ei ole koskaan tarkasteltu oikeudessa.

Mikä on sitten suunnitelma? Stop Killing Games -kampanja on ottanut yhteyttä kuluttajansuojaviranomaisiin ympäri maailmaa, käynnistänyt kansalaisaloitteita ja Brasiliassa taitaa olla oikeusjuttukin vireillä. Yhdysvallat on menetetty tapaus, mutta jos asia saadaan korjattua tarpeeksi isolla markkina-alueella, julkaisijat tekevät peleistään kestäviä maailmanlaajuisesti. Jos satuitte ostamaan The Crew'n aikoinaan, laittakaa viestiä Ranskan kuluttajansuojavirastolle ohjeiden mukaan.



Suurin ja suomalaisten kannalta merkittävin juttu on EU:n laajuinen kansalaisaloite. Jos tämä menee läpi, koko ongelma saattaa ratketa. Allekirjoituksia tarvitaan miljoona, joka on valtava määrä, mutta kirjoitushetkellä niitä on jo kasassa 350 000 ja aikaa on ensi vuoden elokuuhun. Homma on massiivinen mutta ei mahdoton. Aloitteen etenemistä voi seurata täältä ja sen voi allekirjoittaa alta.


Allekirjoittakaa aloite (varokaa typoja, koska virheelliset signeeraukset mitätöidään eikä omia tietojaan voi muokata jälkikäteen) ja levittäkää sanaa. Kertokaa asiasta ystäville, sukulaisille, foorumeille, Discord-servereille ja mitä someja sitten käytättekin. Myös ihmisille jotka eivät ole peleistä kiinnostuneita, koska kuluttajansuoja ja omistusoikeuden puolustaminen digiaikana on paljon pelejä isompi juttu.

Kampanjan sivusto sisältää kattavan FAQ:n.
 
Nythän tuo Ubisoft on tekemässä offline-tilaa The Crew -pelisarjaan

Ubisoft on nyt ilmoittanut X-somepalvelussa suunnitelmistaan estää The Crew -ajopelisarjansa jatko-osien sulkemisen lisäämällä niihin jälkikäteen offline-tilat. Tämä koskee alkuperäisen The Crewn jälkeisiä osia The Crew 2:ta ja The Crew Motorfestia.

Yhtiö vahvistaa julkaisussaan, että ”molempiin peleihin kehitetään offline-tila, jotta pelaajilla olisi pitkäaikainen pääsy ajokokemuksiin”. Ubisoft lupailee lisätietoa päivityksistä ”tulevina kuukausina”.

 
Nythän tuo Ubisoft on tekemässä offline-tilaa The Crew -pelisarjaan
Kyllä. Tämä on erittäin hyvä uutinen ja johtuu lähes varmasti kampanjan tuottamasta paineesta. Se todistaa myös, että offline-tilan tekeminen on mahdollista vaikka peliä ei olisi alunperin suunniteltu niin.

Ensimmäinen The Crew on kuitenkin edelleen kuollut, ja voitto tarkoittaa vasta sitä että kaikkiin peleihin tulee offline-tila viimeistään silloin kun julkaisija ei enää tue niitä.
 
Eilen tuli itsellä allekirjoitettua tämä. Toivotaan, että 1m raja saadaan saavutettua ja asia saataisiin etenemään.
 
Uskomatonta ettei koko offline modea ole ollut ja peliä ei pysty pelaamaan ollenkaan! Onhan tästä varoiteltu ties kuinka monta vuotta, mutta jotenkin sen nyt vasta tajuaa kuinka vinksallaan always online pelit on.
 
Nythän sony poistaa concorden jopa pelaajien ps5lta.
Concordista annettiin tosin rahat takaisin, joten kuluttajansuojan kannalta kaikki on kunnossa. Hirveä sääli vain että sellainen määrä luovaa työtä meni hukkaan.
 



Kalifornialaisten pelimyyjien on vastaisuudessa merkittävä palvelupelit niin, että ostajalle tulee selväksi, ettei omista ostamaansa peliä. SKG-kampanjan päävetäjä Ross Scott uskoo, että vaikutus on negatiivinen, koska se istuttaa ihmisten mieliin vankemmin asenteen että pelejä ei tarvitsekaan omistaa ja niiden katoaminen on luonnollinen asia.

Optimistisempi arvio (ja lain tarkoitus) on, että pelien katoavaisuuden merkitseminen laskee niiden myyntejä ja kannustaa julkaisijoita tekemään peleistään kestäviä, jotta ne välttyvät varoitustarralta.
 
Itsekin tuli allekirjoitettua. En hirveästi pelaile pelejä mitkä tarvitsisivat yhteyttä johonkin pelin palvelimeen mutta on noita aikojen saatossa muutamia pelejä ollut ja pidän aloitteen asiaa tärkeänä. Tällä hetkellä näytti allekirjoituksia olevan reilu 362600 joten vielä on matkaa miljoonaan mutta onhan tässä vielä aikaa jäljellä.
 
Saapa nähdä tuleeko tämmöinen toimintamalli joskus Steamiin. Steam antaa asentaa tilillä olevia vanhoja pelejä, jotka eivät enää ole saatavilla Steamin storessa.
 
Allekirjoitusten tulo on lopahtanut ja näillä näkymin aloite ei saavuta tavoitettaan. Nimien määrä jää tällä vauhdilla alle 400 000:een. Vaadittavista seitsemästä valtiosta, jossa tietyn kynnyksen pitää ylittyä, kasassa on kuusi - Puola, Suomi, Saksa, Ruotsi, Alankomaat ja Tanska. Tällä ei ole kuitenkaan väliä jos miljoona nimeä ei ylity.

Sanaa pitäisi levittää nyt isojen EU-maiden, kuten Espanjan ja Italian, pelaajakunnille ja ennen kaikkea sellaisille medioille ja somevaikuttajille jotka puhuvat niiden kieliä. Samalla asiaa on hyvä pitää esillä myös niissä maissa joissa minimitavoite on täyttynyt. Suomalaisen Mikon ääni on edelleen yhtä arvokas kuin Espanjan Josén ja lasketaan kohti miljoonan haamurajaa.

Tilanne ei ole toivoton. EU-aloite oli alunperinkin kampanjan kaukaa haetuin tavoite, eikä sen onnistumisen varaan ole laskettu. Ympäri maailmaa on edelleen menossa oikeusjuttuja ja kuluttajansuojavalituksia. Tämä aloite on kuitenkin se juttu johon juuri sinä ja kaverisi voitte eniten vaikuttaa.

Kampanja pääsi muuten Pelit-lehteen:
 
Luulisi että jossain Ranskassakin olisi pelaajia vaikka kuinka paljon jotta kävisivät äänensä antamassa.
yli 7miljoona myytyä switch konsoliakin Ranskassa niin luulisi pelaajia olevan, ja noista varmaan 1/3 - puolet yli 15vuotiaita. Tieten moni nyt 15-25v pelaaja ei ole vielä kokenut sitä että pelit voi vain kadota, lopettaa toimimasta.
 
Linkkasin tuon aloitteen muutamalle kaverille jotka pelailevat verkossa ulkomaisten kavereidensa kanssa, ehkäpä sieltä kautta tietoisuus aloitteen olemassaolosta leviää edes muutamalle ja edes osa allekirjoittaisi tuon.
 

Kaliforniassa pari yritteliästä heppua polkaisi pystyyn joukkokanteen. Onnistumisen mahdollisuudet ovat heikot, koska jenkeissä on ennakkotapaus jonka mukaan EULA ylittää kuluttajansuojan. Hyvä puoli on että käräjöinti voi tuoda julkisuutta kampanjalle ja koko systeemin epäreiluudelle. Mitään hävittävää ei ole, pahin lopputulema on että nykytilanne jatkuu entisellään.
 
Esine, joka sinulle myytiin ja jonka omistat, tullaan hajottamaan tuntemattoman ajanjakson päästä. Ihan sama mitä käyttösopimuksissa seisoo, koska ne eivät ylitä lakia eikä kukaan lue niitä.

Asia on tärkeä myös siitä syystä, ettei laajentumista tapahtuisi muidenkin asioiden kohdalla.
Esim. ostat robotin tai minkä vain asian ja koska et omista sitä, niin kohta sen ohjelmisto loppuu ikuisesti.
 
GOG mainosti sähköpostissaan, että ovat julkistaneet pelien säilytysohjelman. Siinä on aluksi 100 peliä joiden on varmistettu toimivan moderneilla järjestelmillä ja tarjoavat myös teknistä tukea ongelmatilanteisiin.



Viittasivat tuossa sähköpostissa Video Game History Foundationin viime vuonna julkistamaan tutkimukseen, jonka mukaan 87% peleistä jotka on julkaistu ennen 2010, ovat saavuttamattomissa eli toisin sanoen niitä ei voi hankkia/ostaa mistään.

 
Tämäkin oli aika hävytön veto EA:lta aikoinaan


Itseltä katosi tuo NFS: Hot Pursuit kirjastosta ihan kuin en olisi sitä ostanutkaan. Ilmeisesti katosi muitakin vanhempia NFS pelejä tuossa samalla.
Ei helvetti, naurahdin.
In a post on Reddit, the developers admitted that “decisions to retire games are never made easy”. The decision was in part so that they could “shift gears to focus on the future of Need For Speed”.
Muutaman pelin pitäminen kaupassako on EA:ta jarruttanut hyvän NFS pelin tekemisessä kaikkina näinä vuosina? NO HUHHUH!
edittiinä myös vielä se, että näitä NFS pelejä ei pahemmin myöskään ole päivitelty millään alustalla sen julkaisun jälkeen. Ei ole pitkä kun pelasin Heatin ja aika abandonwarehan se oli.
 
Onkohan tällä muuta vaikutusta kuin että ymmärtävät olla aloittamatta moisia? Mikä sekin olisi toki jo hyvä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom