SteamOS:n beetaversio tulee vapaasti saataville käsikonsoliluokan tietokoneille maaliskuussa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
The Verge kertoo Valven Pierre-Loup Griffaisin varmistaneen SteamOS:n beetaversion tulevan saataville vapaasti asennettavaksi käsikonsoliluokan tietokoneille jossain vaiheessa maaliskuuta.
Käyttöjärjestelmän asentaminen jää kuitenkin käyttäjien harteille ja yritysten on erikseen tehtävä yhteistyötä Valven kanssa esiasennuksen sallimiseksi. Valve ei anna takeita että beetaversio toimisi kaikilla käsikonsoliluokan tietokoneilla.

Lähde: Valve will officially let you install SteamOS on other handhelds as soon as this April

The Verge kertoo Valven Pierre-Loup Griffaisin varmistaneen SteamOS:n beetaversion tulevan saataville vapaasti asennettavaksi käsikonsoliluokan tietokoneille jossain vaiheessa maaliskuuta.
Käyttöjärjestelmän asentaminen jää kuitenkin käyttäjien harteille ja yritysten on erikseen tehtävä yhteistyötä Valven kanssa esiasennuksen sallimiseksi. Valve ei anna takeita että beetaversio toimisi kaikilla käsikonsoliluokan tietokoneilla.

Lähde: Valve will officially let you install SteamOS on other handhelds as soon as this April

No tuonhan voi asentaa mihin vaan PC:n kun on vaan yksi linux distro muiden joukossa.
Että ei ole rajattu käsikonsoleihin ja ei edes voikkaan olla kun PC:tä nekin ovat ;)

Tosin kannattaako sitä asentaa pöytäkoneeseen onkin sitten aivan toinen asia. Kun pöytäkoneeseen voit asentaa WIndowsin tai jonkun lukuisista linux distroista ja siihen Steam. Sitten Steam big picture moodiin käynnistymään ja se siitä.

No tuonhan voi asentaa mihin vaan PC:n kun on vaan yksi linux distro muiden joukossa.
Että ei ole rajattu käsikonsoleihin ja ei edes voikkaan olla kun PC:tä nekin ovat ;)

Tosin kannattaako sitä asentaa pöytäkoneeseen onkin sitten aivan toinen asia. Kun pöytäkoneeseen voit asentaa WIndowsin tai jonkun lukuisista linux distroista ja siihen Steam. Sitten Steam big picture moodiin käynnistymään ja se siitä.
Se että se on Linux-distro ei tarkoita että sen voi asentaa mihin tahansa tietokoneeseen. Muokatun version varmasti voisi, mutta se ei ole sama asia.

Mitenhän tuossa SteamOs:sä tapahtuu näyttiksen ajurien päivitykset ym. tai itse käyttiksen päivitys? Pitää varmaan mennä sinne desktop-puolelle ja sieltä päivitellä, vai miten se Linuxissa edes tapahtuu? Onko sille näyttisvalmistajien sovelluksia, vai onko ne jotain paketteja mitä Linux osaa itse päivittää? Linuxin päivitykset pitää varmaan myös käydä desktop-puolella tekemässä? Vai onko siellä Steam Big picture puolella tässä SteamOS:ssä tehty Linuxin päivitykset?

Mitenhän tuossa SteamOs:sä tapahtuu näyttiksen ajurien päivitykset ym. tai itse käyttiksen päivitys? Pitää varmaan mennä sinne desktop-puolelle ja sieltä päivitellä, vai miten se Linuxissa edes tapahtuu? Onko sille näyttisvalmistajien sovelluksia, vai onko ne jotain paketteja mitä Linux osaa itse päivittää? Linuxin päivitykset pitää varmaan myös käydä desktop-puolella tekemässä? Vai onko siellä Steam Big picture puolella tässä SteamOS:ssä tehty Linuxin päivitykset?
Päivittyvät järjestelmäpäivityksissä siinä missä muutkin ajurit.
edit: ja tarkennuksena, AMD:lta ladattavat ajurit siis eivät toimi (ja SteamDeckin kohdalla eivät toimi edes Windowsilla)

Päivittyvät järjestelmäpäivityksissä siinä missä muutkin ajurit.
edit: ja tarkennuksena, AMD:lta ladattavat ajurit siis eivät toimi (ja SteamDeckin kohdalla eivät toimi edes Windowsilla)
Jep, mutta onko steamos:n käyttöliittymässä järjestelmäpäivitykset, vai pitääkö sieltä ns big picture moodista poistua niitä tekemään?

SteamOS käyttää taustalla KDE Plasma työpöytää joten discover paketinhallinnalla järjestelmä päivitetään ja sillä myös asennetaan kaikki ei Steamiin liittyvä.
Ei ole mitää ajureiden asentelua ja linux maailmassa sinä et lataa mistään nettisivuilta yhtään mitään ajuria/softaa. On toki jotain poikkeuksia, mutta normaalisti kaikki paketinhallinnan kautta, eli tässä tapauksessa tuon discoveryn.
Discoveryssä on valinta että päivitetäänkö järjestelmä automaattisesti vai ei. Sekä jos automaattisesti millä aikavälillä. Mutta en tiedä onko päivitykset SteamOS:ssä oletuksena mannella vai automaatilla.

Mutta itse Steam käyttöliittymässä ei ole päivitys optioita kuin itse Steamille.

Se että se on Linux-distro ei tarkoita että sen voi asentaa mihin tahansa tietokoneeseen. Muokatun version varmasti voisi, mutta se ei ole sama asia.

Luuletko että siellä on valkolistattuna nuo käsikonsolit ja näin ois kaikki muut blokattuna ?
Kun nyt kuitenkin puhutaan perus X86 raudasta niin tasan tarkaan tulee toimimaan suoraan missä vaan x86 koneessa. Tai no, tietääkseni SteamOS ei tue Nvidian rautaa joten niissä koneissa voi joutua kikkailemaan että saa Nvidia suljetut ajurit jotenkin asennettua.

Mitä laitteistoja varten pitää muokata tätä distroa? Onko valve kertonut mitään tarkempia rajoitteita esim. tuettujen järjestelmäpiirien tai näyttisten suhteen?

Uutisesi linkin takaa löytyy seuraava maininta:
As far as other form factors, like possible SteamOS living room boxes, Valve says you might have a good experience trying that.

Luuletko että siellä on valkolistattuna nuo käsikonsolit ja näin ois kaikki muut blokattuna ?
Kun nyt kuitenkin puhutaan perus X86 raudasta niin tasan tarkaan tulee toimimaan suoraan missä vaan x86 koneessa. Tai no, tietääkseni SteamOS ei tue Nvidian rautaa joten niissä koneissa voi joutua kikkailemaan että saa Nvidia suljetut ajurit jotenkin asennettua.
Eli ei voi asentaa mihin tahansa suoraan. Eikä välttämättä ole ainut rajoitus.
Mitä laitteistoja varten pitää muokata tätä distroa? Onko valve kertonut mitään tarkempia rajoitteita esim. tuettujen järjestelmäpiirien tai näyttisten suhteen?
Ei ole, mutta viittaus spesifisti käsikonsoliluokkaan viittaa siihen ettei se tue geneerisesti "kaikkea".

Ei ole, mutta viittaus spesifisti käsikonsoliluokkaan viittaa siihen ettei se tue geneerisesti "kaikkea".
Kuitenkin kertoo linkkaamassasi uutisessa että voi saada ihan hyvän kokemuksen asentamalla sen johonkin laatikkoon.

Selvästikkään ei siis vielä tiedetä että mitä rajoitteita on jos mitään. Saati että miten ne on mahdollisesti toteutettu tai kierrettävissä.

Kuitenkin kertoo linkkaamassasi uutisessa että voi saada ihan hyvän kokemuksen asentamalla sen johonkin laatikkoon.
As far as other form factors, like possible SteamOS living room boxes, Valve says you might have a good experience trying that.
Niin, voi. Tuo sävy että "might have" ja "trying that" ei kuitenkaan vala hirvittävää uskoa asiaan tässä kohtaa saati tarkoita että asentuu koneeseen kuin koneeseen.

Jos videomuodossa haluaa katsoa haastattelun Valven työntekijän kanssa aiheesta:

Linus myös Steam Deck recovery imagella tuon asensi normaaliin PC:hen.. vaatimuksena toki AMD näytönohjain vielä

Mutta itse Steam käyttöliittymässä ei ole päivitys optioita kuin itse Steamille.
SteamOS:llä päivitykset tehdään suoraan big picture modesta esim SteamDeckillä. Tämä päivittää siis siis myös susteemitason koska kyseessä on vain uusi image joka laitteeseen asennetaan

Sitten jos on työpöytäpuolella asentanut flatpakkeja jne niin niiden päivotys tapahtuu sitä kautta.

Niin, voi. Tuo sävy että "might have" ja "trying that" ei kuitenkaan vala hirvittävää uskoa asiaan tässä kohtaa saati tarkoita että asentuu koneeseen kuin koneeseen.
Niin. Kyse on beta softasta. Voiko muuta sanoakkaan?

Hyvä käyttökokemus on luvattu steam deckille ja lenovon yhdelle laitteelle. Lopuilla on se ”voi toimia tai olla toimimatta” -beta kokemus.

Niin. Kyse on beta softasta. Voiko muuta sanoakkaan?

Hyvä käyttökokemus on luvattu steam deckille ja lenovon yhdelle laitteelle. Lopuilla on se ”voi toimia tai olla toimimatta” -beta kokemus.
Paitsi se että nostetaan erikseen esiin beetan olevan suunnattu käsikonsoliluokalle kertoo ettei "loput" ole kaikki samassa asemassa. Lisäksi tiedetään jo valmiiksi että siellä on ainakin ROG Allylle tehty erikseen tukea valmiiksi.

Paitsi se että nostetaan erikseen esiin beetan olevan suunnattu käsikonsoliluokalle kertoo ettei "loput" ole kaikki samassa asemassa. Lisäksi tiedetään jo valmiiksi että siellä on ainakin ROG Allylle tehty erikseen tukea valmiiksi.

Niin SteamOS ei tue suoraan Allyn joitain ominaisuuksia. Tarviihan Bazzite - The next generation of Linux gaming asentaa erikseen paketti (rasti ruutuun asennuksen aikana) jos haluaa sitä käyttää Allyllä tai Legionalla että saa kaikki toiminnot toimimaan.

Mutta kuitenkin olen sitä mieltä että ei SteamOS ei kannata asentaa pöytäkoneeseen vaikka se toimiskin. Kun meillä on olemassa tuo Bazzite jos haluaa konsolimaisen eli Steam Deck maisen kokemuksen vaikka olohuoneeseen.
Siinä kun on kaikkia mukavia lisiä kuten saa suoraan EmuDeckin (kaikki emulaattorit suoraan Steam käyttöliittymään siististi).

Mutta jos osaa tehdä joitain hommia itse (tai haluaa opetella) niin silloin ihan vaan Windows jos haluaa kärsiä sen eri ongelmista / ikävistä ominaisuuksista tai sitten joku linux distro (kuten vaikka OpenSuse) sisään jos ei pelaa netti pumpum pelejä.
Hemmetin hyvän konsoli kokemuksen sai ihan vaan Fedora 41 KDE + Steam + EmuDeck yhdistelmällä. Eli kone startissa kirjautuu sisään automaattisesti ja käynnistää Steamin big picture moodiin.
Muuten nopea toimenpide mutta juuri tuon EmuDeck homman säätämiseen meni pitkä tovi.
Kun se kertoo jotain toimivuudesta ja helppoudesta että meillä rouvakin 10 vuoden tauvon jälkeen taas alkanut pelaamaan... mikä on tavallaan huono juttu kun käyttää minun Steam tunnuksiani joten itse en pääse pelaamaan :rolleyes:

SteamOS:llä päivitykset tehdään suoraan big picture modesta esim SteamDeckillä. Tämä päivittää siis siis myös susteemitason koska kyseessä on vain uusi image joka laitteeseen asennetaan

Sitten jos on työpöytäpuolella asentanut flatpakkeja jne niin niiden päivotys tapahtuu sitä kautta.

Kiitos korjauksesta. Itse vedin vähän mutu tuntumalla Bazzite kokemuksen perusteella.

Paitsi se että nostetaan erikseen esiin beetan olevan suunnattu käsikonsoliluokalle kertoo ettei "loput" ole kaikki samassa asemassa.
Niin, selvästi ainakin joku fokus on noiden käsikonsolien tukemisessa. Mitä se sit käytännössä tarkoittaa on suuri mysteeri. Käsikonsolitkaan tuskin on keskenään kaikki samassa asemassa.

Kuitenkin mainitsevat että perus pönttöön asentaminen onnistunee hyvällä käyttökokemuksella.

Niin, selvästi ainakin joku fokus on noiden käsikonsolien tukemisessa. Mitä se sit käytännössä tarkoittaa on suuri mysteeri. Käsikonsolitkaan tuskin on keskenään kaikki samassa asemassa.

Kuitenkin mainitsevat että perus pönttöön asentaminen onnistunee hyvällä käyttökokemuksella.
"might have" ja "trying that" eivät varsinaisesti sano että "onnistunee" vaan pikemminkin "saattaa onnistua", selkeä sävyero

"might have" ja "trying that" eivät varsinaisesti sano että "onnistunee" vaan pikemminkin "saattaa onnistua", selkeä sävyero
Noh, ole mitä mieltä olet. Hyvinkin vastaavati kuvattu kuin ne käsikonsoliluokan laitteetkin. Ei siis ”anneta takeita” mistään, kuten on beta softalle, edelleenkin, tyypillistä.

Mitään käytännön rajoitteita jotka pakottaisivat tuon vain käsikonsoleille ei ole, eikä valve ole mitään moista selitellytkään missään.

Kiinnostaisi kyllä rakentaa tommonen SteamOS-konsoli. Voi olla, että tässä joutuu kaupoille kohta. Ehkäpä vaikka 9070XT kaveriksi.

On kyllä Rog Allyn omistajalle todella mielenkiintoinen homma tämä! Jos tosiaan SteamOS:n kautta saa koko hardiksen yhden järkevän käyttöliittymän alle, niin ihan 5/5. Ei jää yhtään ikävä Windows + Armoury Crate jne. viritelmiä. Aivan varmasti tulee kokeiltua tämä mahdollisuus omalla laitteella.

Ihan jees että nämä tulevat. Itse olen jo aikapäiviä asentanut sen SteamOS käyttiksen normaaliin diy pc laitteeseen, mutta se oli noita ensimmäisiä versioita ammoisina aikoina ja silloin kernelissä oli lähinnä latenssioptimointeja. Tämä (olisiko kolmosversio?) on varmasti jo ihan muuta ja eiköhän se aika suorilta normi PC rautaan asentuisi. Nämä käsilaitteet voivat olla sitten vähän eri jos vaativat custom soc ratkaisussaan ajurin joka ei ole perus ajuristäkissä tuettuna. Tuskin muuten niin eksoottista rautaa mistään löytyy etteikö se jollain lailla toimisi Linuxilla.

Kaippa tämä kiva homma niille keillä sattuu kaikki pelit olemaan Stemissa eikä pelaa mitään viime vuosina tullutta nettipeliä.

Ei pelkästään Steamissa tarvitse pelien olla, mutta noi räiskintöjen anticheat ohjelmat ovat joitakin poikkeuksia lukuunottamatta haastavia. Toki muiden kauppapaikkojen toiminta kauniisti sanottuna vaihtelee aika paljon (Linuxilla yleisesti, SteamOS sitten vielä erikseen).

Yllä heräsi keskustelua siitä, toimiiko tämä muilla kuin käsikonsoliluokan tietokoneilla. Itse tulkitsen tilannetta näin:
  • Käsikonsoliluokan tietokoneilla (ainakin osalla niistä) virallinen tuki on beetavaiheessa, ts. virallisesti tuettu mutta vielä hieman testivaiheessa.
  • Muilla laitteilla saattaa toimia ns. samalla rahalla tai sitten olla toimimatta, ja tilanne voi muuttua hetkenä minä hyvänsä mihin suuntaan hyvänsä. Käytännössä siis oman arvaukseni mukaan yleensä toimii, mutta Valve ei käytä minuuttiakaan toimivuuden varmistamiseen, joten toiminta voi lakata milloin tahansa.
Jos tämä tulkinta on oikea, en itse asentaisi mihinkään tuen piirissä olemattomaan laitteeseen SteamOS:ää, mikäli ei ole valmis siihen, että pahimmillaan laitteelta katoaa kaikki tiedot jonkin päivityksen yhteydessä. Toki pelikoneessa ja pilvitallennusten kanssa tämä voi olla hyväksyttäväkin riski, mutta ongelmien sattuessa tuossa on oma vaivansa silti.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 073
Jäsenet
75 355
Uusin jäsen
Matti Häkkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom