SteamOS 3.0 odottelun lomassa...

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Ei tullut nopealla katselulla vastaan valmista threadia joka käsittelisi Steamia linuxilla ja pelaamista (tai se on hautautunut ties minne), niin pistin tämän pystyyn.

Kokeilen yhdellä vähän vanhemmalla peliläppärilläni (AMD Ryzen 7 3750H, 32GB RAM, Hitatchi 500GB 7200 rpm, Nvidia GTX 1660) Ubuntu 20.04 LTS (puhdas asennus omalle levylleen, winkkari vielä rinnalla).

Tarkoitus on asentaa Steam koneeseen ja katsoa dokumentaatio läpi ja saada kaikki kirjaston pelit toimimaan.

Asennus tehdään mahdollisimman helposti, eli nämä stepit syötetty:
Koodi:
# Nvidian ajurirepo (piti kaivaa googlen syövereistä)
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa

# Itse asennus (viimeisin)
sudo apt install nvidia-driver-470 libnvidia-gl-470 libnvidia-gl-470:i386

# Vulkan tuki
sudo apt install libvulkan1 libvulkan1:i386

# Ja Steam
sudo apt update && sudo apt install steam

# Manuaalisesti proton experimental päälle, koska se on parempi kuin "vakaa", mutta ehkä menee rikki, tiedä häntä.
Ensimmäinen peli jonka testaan ja asennan on Horizon Zero Dawn koska se oli kiva :) Jos tulee mieleen jotain muita pelejä, niin ping.

Edit: Ainakin Steam näyttäisi toimivan ihan samalla tavalla kuin Windowssissa, pelitkin asentuu samaa vauhtia (tai naftisti hitaammin, kun on kyseessä Samsung 970 Pro Windows vs. Hitatchi 7200rpm 500G kiintis Linux). Ei ollut yhtään ylimääräistä SSD:tä jolle olisin voinut nakata testin, mutta Linux ei onneksi ole kovin hidas kiintiksen päällä myöskään. Peleissä en taida huomata eroa.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Se missä SSD vetää voiton (tätä en ole huomannut Winkkari puolella tapahtuvan, tai sitten se tapahtuu tosi nopeasti), eli latauksen jälkeen alkaa verifioimaan tiedostoja ja se kestää 55-65MB/s nopeudella ihan järettömän kauan...
1629483762456.png


Edit: Pelien streamaus näyttäisi toimivan ihan ongelmitta. Eli sen kanssa ei ainakaan tarvitse tapella. Jos ei mitään muuta niin voi heittää jonnekin verkon pohjalle virtuaalikoneen jonne passaa nopean näyttiksen ja pistää Parsecin pyörimään ja Steamin. Sitten saa pelattua vaikka raspberrypi:llä noita pelejä... Sitä tosin en tässä nyt testaa.

Edit2: Oho, eipä tolla "Show only games that run with Linux" nappulalla tee mitään...

Täppä pois päältä, kaikki pelit näkyvissä
1629484023445.png


Täppä päällä, vielä samat pelit näkyvissä :)
1629484110145.png
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Wow, vetää aika sanatomaksi. FullHD@Ultra, ei mitään ongelmia, ihan pelikelpoinen esitys... Ei tarvinnut kikkailla eikä mitään Steam vain ekan viestin ohjeilla päälle ja peli lähti pyörimään ongelmitta (mitä nyt kiintis nikotteli, milloin tuli nykimistä, mutta se näkyi kyllä koneen resurssien käytössä selvästi, eli SSD:n nämä uudet pelit kyllä tarvii, tai pienemmät grafiikka-asetukset jolloin levyltä ei tarvitse hakea niin paljon tarvaraa eri paikoista).
1629486549359.png
 

Zerby

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
328
Mielenkiintoinen kokeilu, testaa ihmeessä lisää. Itse olen tippunut aika kelkasta tämän suhteen, joten mielellään lueskelee Linux pelaamisen kokemuksia. Pelkästään palvelinkoneina itse pyöritellyt Linuxia terminaalista, mutta jos pelit toimisi niin voisi jopa joskus harkita Windowsista pois vaihtamista, sen verran alkaa kaikki Windowsin nykyinen ja tuleva mainosintegraatiokikkulat ja muut hömpötykset ärsyttämään, vaikka suht poissa silmistä ne vielä toistaiseksi asetuksin saakin.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mielenkiintoinen kokeilu, testaa ihmeessä lisää. Itse olen tippunut aika kelkasta tämän suhteen, joten mielellään lueskelee Linux pelaamisen kokemuksia. Pelkästään palvelinkoneina itse pyöritellyt Linuxia terminaalista, mutta jos pelit toimisi niin voisi jopa joskus harkita Windowsista pois vaihtamista, sen verran alkaa kaikki Windowsin nykyinen ja tuleva mainosintegraatiokikkulat ja muut hömpötykset ärsyttämään, vaikka suht poissa silmistä ne vielä toistaiseksi asetuksin saakin.
Juu, tämä on se syy miksi odottelen tuota Steam Deckiä ja toivon että se yleistyisi vähintään 10M kotiin, jos ei jopa enempään, silloin pelinkehittäjät alkaa optimoimaan pelit suoraan linuxille sen sijaan että pitää protoniin luottaa (mutta näyttää sekin toimivan hienosti ja lutriksia ja Winejä ei enää tarvi asennella, siksi pistin stepit tuohon alkuun). Yllätyin kuinka helposi lähti toimimaan.

En kokeillut muita pelejä kun alkoi ärsyttämään kiintiksen hitaus siinä määrin että sammutin koneen ja otin levyn pois ja pistin 2tb MX500 takasin Samsunging kylkeen.

Mutta nyt tosiaan vaikuttaisi että voisi tehdä vaihdon aika helposti. Onneksi suurin osa peleistä on Steamissa, niin on vaihtoehto. Kai Winen yms. saisi konffitua epicille yms. tai toivottavasti alkavat hekin tukea linukkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
56
Saako tätä steam OS 3.0 tosiaan jo jostain ladattua? Vai onko vain jokin suljettu betatestaus (pikainen googalus kertoi näin)?

Aikoinansa steamOS 2.0 tuli testailtua, hieman ongelmallinen oli, mutta kiinnostus jäi Linuxiin peliympäristönä sen kautta. Nykyään olkkarikoneessa ollut jo jonkun vuoden verran GamerOS / ChimeraOS, ja olen todennut kyllä varsin toimivaksi systeemiksi protonin kanssa. Ei taida olla kuin nämä anticheat pelit mitä tulee mieleen mitkä ei toimi tällä hetkellä. Kaikki muut pelit mitä testannut on toiminut ilman ongelmia ja sulavasti.

Innolla odotan miten lähtee kehittäjät tukemaan Linuxia tulevaisuudessa
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Saako tätä steam OS 3.0 tosiaan jo jostain ladattua? Vai onko vain jokin suljettu betatestaus (pikainen googalus kertoi näin)?

Aikoinansa steamOS 2.0 tuli testailtua, hieman ongelmallinen oli, mutta kiinnostus jäi Linuxiin peliympäristönä sen kautta. Nykyään olkkarikoneessa ollut jo jonkun vuoden verran GamerOS / ChimeraOS, ja olen todennut kyllä varsin toimivaksi systeemiksi protonin kanssa. Ei taida olla kuin nämä anticheat pelit mitä tulee mieleen mitkä ei toimi tällä hetkellä. Kaikki muut pelit mitä testannut on toiminut ilman ongelmia ja sulavasti.

Innolla odotan miten lähtee kehittäjät tukemaan Linuxia tulevaisuudessa
Juu, ei pääse vielä räpläämään. Minua ei Arch niin hirveästi kiinnosta, mutta jos Steamin Debian tuki toimii näin hyvin, niin eipä archille ole tarvetta. Ainoa miksi tuo SteamOS kiinnostaisi olisi se, että kuinka huomaamattomaksi se itse käyttis on siellä alla tehty ja kuinka helppoa pelikäytössä sen käyttö on.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 222
Eiköhän se tule tuonne, kun on valmis julkaistavaksi:

Tässä on ny Valvella mahdollisuus iskeä markkinarakoon, jossa ei ole kilpailua nähty...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 578
Viestejä
4 204 745
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom