Steamissa esiintynyt suomenkielisiä käyttäjätunnusten kalasteluyrityksiä

NeliYgönen

Ylläpidon jäsen
1740412969961.png

Traficomin Kyberturvallisuusvirasto on kertonut saaneensa ilmoituksia suomenkielisistä huijausyrityksistä, joilla on kalasteltu Steam-käyttäjätunnuksia lähettämällä tekaistuja CS2-turnauskutsuja murretuista käyttäjätunnuksista muille tunnuksille. Uhri voi siis saada Steam-ystävältään kutsulinkin "turnaukseen", joka johtaa todellisuudessa huijaussivustolle, johon voi syöttää omat Steam-tunnukset.

Kuva & Lähde: ePressi

Jotain demokuvia moisista kelpaisi jos olette jostain saaneet?
Vaikka konekäännöksiä ovatkin niin kiinnostanevat aika montaa täälläkin.

Jotain demokuvia moisista kelpaisi jos olette jostain saaneet?
Vaikka konekäännöksiä ovatkin niin kiinnostanevat aika montaa täälläkin.
Tuota Traficomin demokuvaa kummempaa ei taida olla äkkiseltään saatavilla. Lisätty aloitusviestiin.

Jos joku foorumin käyttäjä on saanut moisia viestejä ja haluaa jakaa tähän ketjuun kuvan, niin ovat erittäin tervetulleita :thumbsup:

Tällä tavalla minultakin yritettiin varastaa Steam-tunnusta viime vuoden puolella. Lisäharhautuksena huijari (tai botti) teki Steam-profiilistaan 1:1 kopion yhden kaverilistallani olevan henkilön profiilista ja poisti itsensä kaverilistaltani saman tien, kun sai mädän linkin pastettua chattiin. Hetken aikaa siis näkyi Steamiin, että minulla on "nimimerkin" kanssa chatti auki ja kaverilistalla vain yksi "nimimerkki". Homma eteni sillä tavalla, että minua kysyttiin sunnuntaipäivänä maanantai-iltana pelattavaan turnaukseen. Vastasin, etten ole pelikunnossa, niin seuraavaksi kysyttiin: "voidaanko kuitenkin ilmottaa sut tässä vaiheessa et pystytään rekisteröitymään? etitään huomiseks joku muu sit viidenneks".

Tässä oli jo yritystä, mutta osaltani onnistunut puolustusvoitto. Näkihän sen heti, ettei ole aito "nimimerkki" kyseessä, kun se käytti termiä "bro". "Jeez, bro! Et sä käytä jotai "bro" termii, bro."

About vuosi sitten loppui kuin seinään friend requestit ryssä level 10 private inv. Steamissa, kaipa ne sai automatisoitua bannit niin nyt sitten laitetaan edes vähän efforttia hommaan

Todella yleistä Steamissa varastetut tilit. Monilla keskustelualueilla näkyy kaapattuja tilejä, jotka sitten postailevat lisää haittalinkkejä. En usko että läheskään kaikki saavat tilinsä takaisin, vaikka yrittäisivät. Steam kyselee sellaisia juttuja tilinpalautukseen liittyen että harva edes niitä muistaa ( esim. mikä oli sun ensimmäinen tiliin liitetty sposti ja nimimerkki yms )

Vanha tili jos kyseessä, tilin palautukseen vaaditaan tilin aloittanut fyysisen pelin mukana tullut koodi. Eli se ensimmäinen peli kannattaa pitää veteraanien tallessa.

Joku puolisen vuotta sitten itsellenikin tuli joku vastaava huijausyritys Steamissa. Tosin, vaikka viesti oli Suomeksi, siinä oli niin monta epäkohtaa ettei se mitenkään voinut olla Steam-kaverilta. Esimerkiksi kirjoitustyyli oli todella erilaista mitä kyseinen henkilö kirjoitteli ja toinen, vielä suurempi syy miksi tiesin viestin heti huijaukseksi oli että kyseinen kaveri oli kuollut noin vuotta aikaisemmin. Oletan kuitenkin vahvasti että tuonpuoleisessa ei ole Steamia. Oli siis aika selkeästi kaapattu kuolleen ihmisen Steam-tili ja koitettu sillä huijailla ihmisiä.

Pari kaveria tästä mulle laitellu viestiä. Mennyt homma about niin, että joku tehnyt mun accountin profiilista lähestulkoon 1:1 kopion (itsellä hankittu taustakuva ja eri leveli, muuten aikalailla sama). Tämä accountti sitten lähettelee kaveripyyntöjä mun kavereille ja linkkailee tästä viestiä.
Missään vaiheessa omaa accounttia ei siis ole murrettu, vaan kaverit lisäilevät tätä "feikki-minua" kavereikseen. Tuntunut olevan suomen uutisoinnissa väite, että accountit olisi murrettu, mikä ei siis ole totta.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 141
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom