Steam lisäsi tuen pelien lataamiseen sisäverkon kautta toisilta tietokoneilta

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 229
Steam on tuonut uusimmassa beetapäivityksessään mukanaan tuen pelien lataamiselle internetin sijaan toisilta kotiverkossa olevilta tietokoneilta. Asetuksen ollessa käytössä, Steam pyrkii siirtämään mahdollisimman suuren osan pelitiedostoista suoraan tietokoneiden välillä, mikäli kotoa löytyy jo tietokone, johon ladattava peli on asennettu. Jos yhteys tietokoneiden välillä katkeaa, lataa Steam loput tiedostot automaattisesti internetistä. Kotiverkon sisäisen latauksen voi halutessaan asettaa myös pois päältä ja sen voi säätää toimimaan vain oman käyttäjän tai halutessaan muidenkin käyttäjien kanssa.

Käytännössä ominaisuus voi osoittautua hyödylliseksi esimerkiksi Steam Deck -käsipelitietokoneen omistajilla, jotka haluavat pöytätietokoneensa pelit nopeammin myös kannettavaan muotoon ilman internet-latausten tarvetta.

Lähde: Steam
 
Meillä on perheessä 4 pumpum-ATK:ta joissa on steami jolloin säästäisi tuo latausaikaakin melkolailla jos menee yhdellä latauksella ulkoverkosta peli sekä omalle että vaimon ja pojan koneelle. Pelien koon ollessa nykyään melkoisia niin joku 300-450Gt lataus ottaa aikansa ennen kuin pääsee porukalla pelaamaan.
 
Tämä on laneille aika ylivoimainen ominaisuus... Varsinkin jos ollaan jonkun tuurilla 20 megan nopeudella pelaavan mobiilinetin varassa, kuten usein ollaan :D
Aiemmin pitänyt hinkuttaa käsin lähiverkossa se peli steamin common kansioon ja resettaa steam ja peli hyvällä tuurilla on sitten asentunut suoraan tai ladannut jonkin yhden tiedoston
 
Steam-kansion alta on iät ja ajat voinut siirrellä pelitiedostoja koneelta toiselle.

No, kaipa tämä tekee hommasta aavistuksen helpompaa ja säästyy parilta klikkaukselta.
 
Eikös LTT:llä ollut joku tällainen viritys käytössä jo omasta takaa?
 
Tämä on laneille aika ylivoimainen ominaisuus... Varsinkin jos ollaan jonkun tuurilla 20 megan nopeudella pelaavan mobiilinetin varassa, kuten usein ollaan :D
Kyllä LAN-siirto nopeuttaa muissakin tilanteissa. Emolevyillä alkaa olla 2,5-10 Gbps verkot, full-duplex ja jumbo-framet. Lisäksi SSD:t saturoivat jo 10 Gbps verkonkin vaikka olisi täyttä liikennettä molempiin suuntiin. Toki Lounealla, Teuvo Turbokuidulla jne. on jo 10 Gbps internet, mutta harvalla vielä aktiivikäytössä.
 
Testailin tätä muuten tänään kotona:
Ihan käyttökelvoton feature jota ei kannata käyttää jos nettiyhteys on paukkulankaa nopeampi.

Pelien asennus netin yli kuidulla + wifillä oli ~10x nopeampaa kuin lähiverkon yli steamilla koneelta toiselle. (Pöytäkone kiinni switchissä 1GbE:llä, läppäri latasi peliä Wifillä). Wifillä Internetistä Battletech asentui 120MB/s vauhdilla, koneiden välillä siirtonopeus oli vaivainen ~10MB/s. Peliä asennettiin nopealle NVME:lle + se on pöytäkoneella asennettuna nopealle NVME:lle, joten levyt eivät ole minkäänlainen pullonkaula.

Jos pidätte laneja jossain korvessa LTE-mokkulan toimiessa ainoana nettinä, niin silloin tietysti tilanne on toinen. Tosin silloinkin suosittelen silloinkin siirtämään tiedostot käsin koneiden välillä, enkä käyttämään Steamin sisäänrakennettua ominaisuutta.
 
Jos pidätte laneja jossain korvessa LTE-mokkulan toimiessa ainoana nettinä, niin silloin tietysti tilanne on toinen. Tosin silloinkin suosittelen silloinkin siirtämään tiedostot käsin koneiden välillä, enkä käyttämään Steamin sisäänrakennettua ominaisuutta.

Pääsiäisenä pidettiin juuri tämmöisessä settingissä (max 10 megan netti) ja säästi aivan valtavasti aikaa ja vaivaa verrattuna käsin säätämiseen. Varsinkin kun windowsin tiedostojen jako on aivan rikki, vaatii melkoista saada koneet ylipäänsä näkemään kaikki toisensa ja sitten pitäisi vielä saada kone jakamaan tiedostoja ja muut sinne koneelle sisään... Niin käytännössä sitten siltä yhden henkilön koneelta kaikki ladanneet sen pelin ja siinä menee helposti puoli tuntia ja sitten pitää rämpätä steamissa edestakaisin ja silti osalla lähtee lataamaan verkosta ainakin jotain.

Tämä steamin kikkare osasi vieläpä tehdä automaattisesti niin, että jos sama peli oli useammalla koneella asennettuna, niin osasi ladata eri koneille eri lähteestä. Kaikki toimi täysin saumattomasti.
Myös kotona testannut tätä kerran ja hyvin toimi.

Steamin temppuilut tosin muuten sen verran tuttuja, että en epäile yhtään etteikö osalla käyttäjistä kokemus ole juuri tuo ja korjaantuu joskus 2025, jos koskaan
 
Tarkoittaako tää käytännössä sitä että jos hankkii tuomiobunkkeriserverin jonnekin omaan kaappiin ja siinä on tilaa suuruusluokassa Riittävästi, voi sinne ladata koko kirjastonsa siltä varalta että Gabe sekoaa ja vetää Steamin töpselin seinästä . Meinaan siis olisi kiva olla backupit jossain tunnetussa lokaatiossa josta ne sitten voisi halutessaan nykiä varsinaiselle koneelle vaikka Steamin servereihin ei saisikaan yhteyttä. Toimiiko ominaisuus Offline tilassa?

Kun tässä luin hiukan lisää niin näköjään se vielä kysyy lupaa Steamin backend servereiltä, että sinänsä tämä ominaisuus ei pelasta jos siellä päässä syystä tai toisesta tapahtuu jotain katastrofaalista... en tiedä kuinka hyödyllistä tämä on.
 
Odottelin tätä ominaisuutta varmaan jo kymmenen vuotta sitten. Täytyypä kokeilla, vaikka nykyään nettiyhteyskin on kymmeniä kertoja nopeampi kuin tuolloin.
 
Pääsiäisenä pidettiin juuri tämmöisessä settingissä (max 10 megan netti) ja säästi aivan valtavasti aikaa ja vaivaa verrattuna käsin säätämiseen. Varsinkin kun windowsin tiedostojen jako on aivan rikki, vaatii melkoista saada koneet ylipäänsä näkemään kaikki toisensa ja sitten pitäisi vielä saada kone jakamaan tiedostoja ja muut sinne koneelle sisään... Niin käytännössä sitten siltä yhden henkilön koneelta kaikki ladanneet sen pelin ja siinä menee helposti puoli tuntia ja sitten pitää rämpätä steamissa edestakaisin ja silti osalla lähtee lataamaan verkosta ainakin jotain.

Viime laneista on jo aikaa mutta silloin kaikki toimi vielä huonommin. Meillä oli lanien sisäinen DC++ serveri jonka kautta jaettiin kaikki tiedostot mitä nyt tekikään mieli jakaa kavereiden kesken. Siinä oli vielä näppärästi chattikin :) Silloisen 10- tai jopa 100-megaisen verkon hubeilla rakennettuna sai pari käyttäjää aivan tukkoon jos ne jakoi windowsin kautta keskenään jotain. Ei tuota säätöä kyllä ole ikävä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 088
Viestejä
4 468 656
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom