Saaga jatkuu... räpsiminen ei kuitenkaan poistunut täysin, vähän vaan väheni. Olen kuluttanut pari iltaa lukemalla ESD-suojauksista ja täähän onkin asia, jolta suojatumista on olemassa kokolainen teollisuus ja ammattiryhmä... Staattinen sähkö, sähkökentät jne. konseptina onneksi ovat tuttuja, niin aika hyvin pystyy yhmmärtämään näitä ilmiöitä.
Eli kun persettä hinkaa penkkiin, varautuu sekä ukko, että penkki. Noi kuparijohdot sandaalissa tyyppiset ratkaisut on tarkoitettu purkamaan ukosta varaus maihin, samaa asiaa ajaa mulla nyt toi ESD-matto (joka ei
kuitenkaan toimi, jos on jalassa eristeet, elikkä työsandaalit ja tätä varten taas sit on ESD-sandaaleja, jotka purkaa varauksen mattoon ja sitä kautta maihin). Nyt sit kuitenkin käy niin, että toi penkki itsessään varautuu aika rankasti. Tän huomaa siitä, kun hinkkaa persettä penkkiin, kävelee matolla että ukon varaus purkautuu, koskee msihin -> ei räpsyä, koskee penkkin -> hirveä räpsy ja rätinä ja monitori pimenee.
Nyt pitäisi sit saada tuoli purkamaan staattinen varaus, että pääsisi kokonaan ongelmasta eroon. Kokeilin maadottaa tuolin metallirakenteet piuhalla ja kyllä, tämä ratkaisi ongelman täysin. Ei räpsyjä, ei monitorin vilkkumista. Sitäkään en tiennyt, että teollisuudessa käytetään tätä tarkoitusta varten ESD-tuoleja, jotka purkaa varausta lattiaan, mutta mun tuolissa on kumipyörät, jotka eristää metallirungon lattiasta... Eli nyt pitäisi selvittää, saisiko tuoliin ESD-pyörät joilla ongelma ehkä ratkeaisi, vai pitääkö virittää jotain piuhaa...
Aikamoista, mitä enemmän lukee niin sitä enemmän selviää miten vakavasti tää ongelma otetaan teollisuudessa, mut kotikäyttäjien osalta vissiin vaan hyväksytään et jos vähän räpsii niin no problem.