Ssd vaihto koneeseen ja windowsi uudelleen

Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
7
Moi!

Tällä hetkellä koneessani kiinni kaksi PATA liitännällä olevaa kovalevyä ja mietin tossa, että alkaa noi 10 vuotta vanhat kovot olemaan jo vaihdon tarpeessa. Koneessa siis muut osat ihan ok, kovalevyt vaan ihan kivikaudelta. Ajattelin täältä kysästä, että miten siis kannattaisi vaihto toteuttaa.

Onnistuuko kaikki niinkin yksinkertaisesti, että otan noi kaks kovoo pois koneesta ja asennan 500gb ssd:n koneeseen ja asennan tuon installerin muistitikulle, tökkään koneeseen ja asennan windowsin? Toimiiko kaikki noin yksinkertaisesti vai pitääkö esim ssd asentaa ennen kovalevyjen ottamista pois vai miten? Biosista varmaan ainakin pitää jotakin tehdä?

( Lataa Windows 10 )
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
En ole nähnyt ide-liitäntöjä sitten vuoden 2012 missään tuotteessa.. Ja silloinkin, ne oli Asrockin halpisemossa Asmedian siltapiirillä, ettei tarvitse ostaa kallista SATA-levyä..

Toimii noin, jos tuossa kokoonpanossasi edes on tuki moderneille SATA-levyille. Niiden ajaminen IDE-moodissa hidastaa niiden käyttöä ja voi vaikuttaa trimmin toimintaan..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 543
Joo kyl tuo heittämällä toimii...mulla on mummun koneessa samalla lankulla joku vanha ocz ssd ja tuolla tuli kyllä ihan käyttökelppoinen netti kone.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Biosista varmaan ainakin pitää jotakin tehdä?
Ainakin AHCI kannattanee enabloida.

Mikä käyttis nyt on käytössä?

Tuli vaan mieleeni että pystyisikö nykyisen käyttiksen kloonaamaan suoraan ide-levy(i)ltä sataselle vai tuleeko joitain mutkia matkaan (viimeistään kloonia buutattaessa)? Ei muuten, mutta kun on ne ahcit ja uefit ja mbr/gpt:t aina sotkemassa kuvioita. Ilmaisella Macrium Reflect -softalla ainakin itse pelkästään harrastuksen vuoksi kokeilisin kloonaamista jos luppoaikaa löytyy... :think:

Normaalin spinnerilevyn kloonaushan ssd:lle (molemmat sata-liitäntäisiä) ei yleensä tuota suurempia ongelmia vaikka alkuperäinen olisi kooltaan suurempi kuin kohdelevy. Jos vaan itse datan määrän saa mahtumaan kohdelevylle.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 552
Ainakin AHCI kannattanee enabloida.

Mikä käyttis nyt on käytössä?

Tuli vaan mieleeni että pystyisikö nykyisen käyttiksen kloonaamaan suoraan ide-levy(i)ltä sataselle vai tuleeko joitain mutkia matkaan (viimeistään kloonia buutattaessa)? Ei muuten, mutta kun on ne ahcit ja uefit ja mbr/gpt:t aina sotkemassa kuvioita. Ilmaisella Macrium Reflect -softalla ainakin itse pelkästään harrastuksen vuoksi kokeilisin kloonaamista jos luppoaikaa löytyy... :think:

Normaalin spinnerilevyn kloonaushan ssd:lle (molemmat sata-liitäntäisiä) ei yleensä tuota suurempia ongelmia vaikka alkuperäinen olisi kooltaan suurempi kuin kohdelevy. Jos vaan itse datan määrän saa mahtumaan kohdelevylle.

IDE-levyihin todennäköisesti kymmenessä vuodessa päässyt kertymään niin paljon tauhkaa että tuskin järkevää kopioida. Toki SSD:llä paskakin lataa nopeasti. :smoke:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
IDE-levyihin todennäköisesti kymmenessä vuodessa päässyt kertymään niin paljon tauhkaa että tuskin järkevää kopioida. Toki SSD:llä paskakin lataa nopeasti. :smoke:
Minulta löytyy vuodelta 2010 peräisin oleva kone (tosin IDE-väyliä siinä ei enää tuolloin ollut) joka alkuperäisen Seiskan jälkeen on upgradetettu ensin Kasiksi ja sittemmin Kympiksi ilman mitään käyttiksen putsiskliinejä tai reinstalleja. Kyllähän siitä varmaan tauhkaakin löytyy, mutta hyvin se toimii vielä tänä päivänäkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Tuossa tuoteselosteessa on että löytyy Sata2. Sisäliitännässä lukee: 6 x SATA 3Gt/s -liitin/liittimet
Kyllä. Tosin sillä nyt ei suurta merkitystä ole. Spiidi vaan jää siihen max. 300 megabyteen sekunnissa, joka nopeus kuitenkin hakkaa niiden wanhojen ide spinnereitten nopeuden.
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
7
Ainakin AHCI kannattanee enabloida.

Mikä käyttis nyt on käytössä?

Tuli vaan mieleeni että pystyisikö nykyisen käyttiksen kloonaamaan suoraan ide-levy(i)ltä sataselle vai tuleeko joitain mutkia matkaan (viimeistään kloonia buutattaessa)? Ei muuten, mutta kun on ne ahcit ja uefit ja mbr/gpt:t aina sotkemassa kuvioita. Ilmaisella Macrium Reflect -softalla ainakin itse pelkästään harrastuksen vuoksi kokeilisin kloonaamista jos luppoaikaa löytyy... :think:

Normaalin spinnerilevyn kloonaushan ssd:lle (molemmat sata-liitäntäisiä) ei yleensä tuota suurempia ongelmia vaikka alkuperäinen olisi kooltaan suurempi kuin kohdelevy. Jos vaan itse datan määrän saa mahtumaan kohdelevylle.
Mulla on Windows 10 ja mitä oon lukenu jostakin foorumeilta, niin toi kloonaus ei ois paras idea? Että hidastuttaa ssdtä tai jotakin vaurioittaa, ehkä oon käsittänyt väärin? Tai ainakin näin käsitin, mutta mielummin ssdlle kyllä puhdas winukka, toimii mukavan nopeasti kun on puhas. :)
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
15
Itselläni on vanha läppäri, jonka lahjoitin veljelle käyttöön. Kone on Hp 8440p win 10 64bit. Ajattelin hieman nopeuttaakseni vaihtaa perinteisen levyn ssd:hen, heti ensimmäisessä kohdassa, kun piti valita osiointi niin valitsin GPT. Kloonattuani käyttöjärjestelmän ssd:lle se ei tietystikään käynnistynyt enää. Vanha levy on MBR muodossa ja todennäköisesti IDE asetus on päällä. Vaikka kuinka olen yrittänyt näitä asioita sisäistää, en ole löytänyt tarpeeksi yksinkertaistettuna tietoa, miten korjata asia. Vaikuttaako GPT ja MBR radikaalisti toimimattomuuteen vai onko jokin muu virhe?

Edit: kloonauksen jälkeen näyttää, että SSD on MBR muodossa, joten ei taida olla siitä kiinni-
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Millä softalla kloonasit? Bios Setupista kokeiltu räplätä Secure Boot -asetukset ja UEFI/Legacyt ja vastaavat?
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Itselläni on vanha läppäri, jonka lahjoitin veljelle käyttöön. Kone on Hp 8440p win 10 64bit. Ajattelin hieman nopeuttaakseni vaihtaa perinteisen levyn ssd:hen, heti ensimmäisessä kohdassa, kun piti valita osiointi niin valitsin GPT. Kloonattuani käyttöjärjestelmän ssd:lle se ei tietystikään käynnistynyt enää. Vanha levy on MBR muodossa ja todennäköisesti IDE asetus on päällä. Vaikka kuinka olen yrittänyt näitä asioita sisäistää, en ole löytänyt tarpeeksi yksinkertaistettuna tietoa, miten korjata asia. Vaikuttaako GPT ja MBR radikaalisti toimimattomuuteen vai onko jokin muu virhe?

Edit: kloonauksen jälkeen näyttää, että SSD on MBR muodossa, joten ei taida olla siitä kiinni-
pistä ihan suosiolla uusi asennus,se päivittyy kuitenkin jossain vaiheessa 1809 versioksi.Ahci päälle kun asennat sen.Siinä ei sitten ole kuin sata2 ohjain ja windows asennus pistää sen levyn automaattisesti gpt:ksi.Jos löydät jostain halvalla ddr3 1333Mhz 4GB so dimmejä niin kannattaa pistää siihen 8GB muistia.

HP EliteBook 8440p Notebook PC Product Specifications | HP® Customer Support

/edit
Koska hp niin voi tarvita oman win10 imagen.Noi tekee omia recovery osioita ja muita bios virityksiä(on ilmeisesti vielä joku 2015 kone?).kato että on uusin biossi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 066
pistä ihan suosiolla uusi asennus,se päivittyy kuitenkin jossain vaiheessa 1809 versioksi.Ahci päälle kun asennat sen.Siinä ei sitten ole kuin sata2 ohjain ja windows asennus pistää sen levyn automaattisesti gpt:ksi.Jos löydät jostain halvalla ddr3 1333Mhz 4GB so dimmejä niin kannattaa pistää siihen 8GB muistia.

HP EliteBook 8440p Notebook PC Product Specifications | HP® Customer Support

/edit
Koska hp niin voi tarvita oman win10 imagen.Noi tekee omia recovery osioita ja muita bios virityksiä(on ilmeisesti vielä joku 2015 kone?).kato että on uusin biossi.

Eipä siinä muuta taida olla kuin sivulta hakee kaikki verkko pci yms ajurit valmiiksi. 10 mukana niitä ei välttämättä tule.
Ei ne tee recovery osoita muuten kuin windowsin omaan tarpeeseen.
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
15
pistä ihan suosiolla uusi asennus,se päivittyy kuitenkin jossain vaiheessa 1809 versioksi.Ahci päälle kun asennat sen.Siinä ei sitten ole kuin sata2 ohjain ja windows asennus pistää sen levyn automaattisesti gpt:ksi.Jos löydät jostain halvalla ddr3 1333Mhz 4GB so dimmejä niin kannattaa pistää siihen 8GB muistia.

HP EliteBook 8440p Notebook PC Product Specifications | HP® Customer Support

/edit
Koska hp niin voi tarvita oman win10 imagen.Noi tekee omia recovery osioita ja muita bios virityksiä(on ilmeisesti vielä joku 2015 kone?).kato että on uusin biossi.
Täytyy varmaan puhtaalta pöydältä aloittaa ja ottaa tarvittavia tietoja sitten pois tuolta vanhalta levyltä. Koneen vuosimalli taitaa olla 2009:vihellys:ja bios pitäisi todennäköisesti päivittää ajan tasalle, koska omana aikana ei ole ainakaan koskaan päivitetty. Onko biosin päivittämiseen jotain mitä kannattaa huomioida? Eipä tuosta mitään huippukonetta ole tarkoitus enää saada, mutta jos nyt pari vuotta lisäaikaa..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 382
Viestejä
4 146 681
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom