SSD vai M.2 sovitin

Liittynyt
07.06.2023
Viestejä
10
Terve,

Lisätallennustilaa koneeseen ajatus hankkia ja käytössä on jo emolevyn ainut m2 paikka. Siispä tarkoitus oli vain mennä perus 2.5 SSD levyllä mutta ilmeisesti voisi mennä myös M.2 sovitinkortti linjalla. Miten näiden kanssa nyt, huomaako jotain eroa nopeudessa tai ylipäätänsä toimivuudessa jos joutuisi esimerkiksi omalla emolevyllä laittamaan sen kiinni tuohon #6 PCIe 2.0 x16 paikkaan kun näytönohjain blokkaa muut.

B350-F.png


Eli TL&DR kannattaako lähteä M2 lisäsovitinkorttilinjalla vai suoraan vaan 2.5 SSD.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Terve,

Lisätallennustilaa koneeseen ajatus hankkia ja käytössä on jo emolevyn ainut m2 paikka. Siispä tarkoitus oli vain mennä perus 2.5 SSD levyllä mutta ilmeisesti voisi mennä myös M.2 sovitinkortti linjalla. Miten näiden kanssa nyt, huomaako jotain eroa nopeudessa tai ylipäätänsä toimivuudessa jos joutuisi esimerkiksi omalla emolevyllä laittamaan sen kiinni tuohon #6 PCIe 2.0 x16 paikkaan kun näytönohjain blokkaa muut.



Eli TL&DR kannattaako lähteä M2 lisäsovitinkorttilinjalla vai suoraan vaan 2.5 SSD.
Laita vaan 2.5" SATA-SSD, adapteri maksaa kuitenkin jo muutaman kympin, siihen M.2 levy joka kannattaa olla melko hidas kun PCIE 2.0 väylä rajoittaa nopeutta kalliimmista levyistä, jolloin hintaakin tulee enemmän kuin vastaavalla SATA-SSD:llä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Terve,

Lisätallennustilaa koneeseen ajatus hankkia ja käytössä on jo emolevyn ainut m2 paikka. Siispä tarkoitus oli vain mennä perus 2.5 SSD levyllä mutta ilmeisesti voisi mennä myös M.2 sovitinkortti linjalla. Miten näiden kanssa nyt, huomaako jotain eroa nopeudessa tai ylipäätänsä toimivuudessa jos joutuisi esimerkiksi omalla emolevyllä laittamaan sen kiinni tuohon #6 PCIe 2.0 x16 paikkaan kun näytönohjain blokkaa muut.



Eli TL&DR kannattaako lähteä M2 lisäsovitinkorttilinjalla vai suoraan vaan 2.5 SSD.
Hommaa sellainen m.2 -adapteri, sen saa alle kympillä.
Vaikka nopeus hidastuu vähän, niin siitä on enemmän iloa mahdollisesti tulevaisuuden uudessa emolevyssä.

Eihän se näytönohjain mahdu tuohon alempaan slotiin (PCIe 3.0x16_2), jolloin saisit m.2 -sovitinkortin siihen ylempään x16-liittimeen?
(tosin koska nuo liittimet jakavat samaa x16 -kaistaa, jolloin näytönohjaimen kaistakin muuttuisi PCIe v3.0 x8:ksi)
 

Liitteet

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
Itse laittaisin kanssa adapterin, kun noita saa tosiaan suomestakin nykyään alle kympillä ja M.2 NVMe -levystä on kuitenkin enemmän iloa tulevaisuudessa. Hintaeroa ei nyt kuitenkaan ihan mahdottomasti tule ja PCIe 2.0 x4 kuitenkin mahdollistaa 2 GB/s nopeuden. Tosin overheadin vuoksi todellinen nopeus jäänee jonkun verran alle. 16_2 -paikkaan tuota ei tosiaan kannata laittaa kun näyttiksen väylä puolittuu. Tosin tämäkin riippuu näyttiksestä, että paljonko tuo haittaa.
 
Liittynyt
07.06.2023
Viestejä
10
Näin tässä vähän tuumailin. Käytössä tosiaan 7900XT niin ei sitä kyllä jaksa alkaa siirrellä toiseen slottiin SSD takia.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Toi Jimmyn kympin adapteri on hyvä, laitoin vanhan ylimääräiseksi jääneen Kingston A2000 1TB:n tuollaisella koneeseen. En edes laittanut mukana tullutta lämpöteippiä, koska asema on vain satunnaiskäytössä varastolevynä.
 
Liittynyt
07.06.2023
Viestejä
10
Jes kiitoksia kommentoijille avusta. Laitoin tilaukseen m2 adapterin ja Proshopin synttäreiltä KC3000.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Tuon levyn nopeus rajoittuu sitten 2 gigaan.
Nopeamman SSD:n voi laittaa emolevylle ja hitaamman adapteriin.
Kone ei tiedä, onko SSD -levy (tai edes boottilevy) PCIe -väylässä m.2 -liittimessä vai adapterin takana.
Itselläni on nyt Boottilevy PCIe -adapterissa eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
122
KC3000 näyttäs olevan 7000 MB/s. Nv1 on 2100 MB/s. Nv1 sais kärkkäiseltä neljällä kympillä yks terasen
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
KC3000 näyttäs olevan 7000 MB/s. Nv1 on 2100 MB/s. Nv1 sais kärkkäiseltä neljällä kympillä yks terasen
NV1 on vaan sitten dramless (HMB) ja QLC-muisteilla varustettu SSD. Lisäksi tuon on korvannut NV2, jonka saattaa myös saada QLC-muisteilla vaikka noita on TLC:lläkin näkynyt.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
122
Ok mulla nv2 käytössä nyt. Eli onko jokin riski, että se menee rikki nopeammin kun siinä QlC? Tuommosen adapterin ehkä itsekki hommaan, sais nuiden sata-levyjen piuhoja pois ja ilmankieroa pienessä kopassa paremmaksi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Ok mulla nv2 käytössä nyt. Eli onko jokin riski, että se menee rikki nopeammin kun siinä QlC? Tuommosen adapterin ehkä itsekki hommaan, sais nuiden sata-levyjen piuhoja pois ja ilmankieroa pienessä kopassa paremmaksi.
Peruskäytössä tuskin QLC tulee ongelmaksi ikinä, se on vain vähemmän hyvää tekniikkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
QLC:llä ei ole ongelmia kunhan kone on säännöllisesti päällä pidempiä aikoja. Jos sen jättää vuodeksi tai pariksi johonkin kuumaan ullakkokomeroon pois päältä, niin datat voivat kadota.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Mulla on yksi QLC SSD -asema ja se on vajaan vuoden aikana "kulunut" (aseman SSD SMART tiedot) 4% eli siinä olisi vielä 96% jäljellä. Muut asemat ovat TLC:tä ja parista levystä on lähtenyt prosentti tai pari useamman vuoden aikana.

Peruskäytössä QLC-asemallakin pärjäilee hyvin, mutta kantsii seurailla hitusen sen kulumista varsinkin jos on vähänkään tärkeämpää dataa säilössä siinä. Ja kyllähän tärkeistä tiedostoista on hyvä ottaa varmuuskopiot vaikka kyseessä olisi TLC-asema.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Eipä tuo adapteri onnistukkaan mulla. Mul emona tää PRIME B365M-K|Emolevyt|ASUS Suomi
Ei ole kuin yksi x16 paikka ja se menee näytönohjaimelle. Sitten on kaksi x1 paikkaa ja niihin ei mahdu x4 adapteri. eli täytyy jatkaa entisellä
Itselläni on toi adapteri PCIe 3.0 x1 -paikassa näytönohjainmöhkäleen alapuolella. Tietysti jos ei mitoiltaan mahdu (toi on muuten todella pienikokonein toi adapteri) tai jos on vaatimus että siirtonopeus on sen yli 2GB/s niin sitten ei käyne.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
122
Itselläni on toi adapteri PCIe 3.0 x1 -paikassa näytönohjainmöhkäleen alapuolella. Tietysti jos ei mitoiltaan mahdu (toi on muuten todella pienikokonein toi adapteri) tai jos on vaatimus että siirtonopeus on sen yli 2GB/s niin sitten ei käyne.
Ei kai se mitenkään voi mahtua siihen liittimeen.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
QLC:lla suurin ongelma on kirjoitusnopeus, joka on erittäin hidas kun pSLC -välimuisti loppuu kesken. Toki jos käyttö on pientä kirjoitusta ja suurimmaksi osaksi lukua, niin QLC on ihan ok vaihtoehto. Kärkkäisellä näytti myös olevan Kingstonin A2000:sta 45 eurolla: Kingston A2000 1TB M.2 SSD-asema | Karkkainen.com verkkokauppa
En tiedä mistä ovat noin vanhoja SSD-levyjä kaivaneet, mutta tuo oli ainakin ennen TLC:llä ja dramilla varustettu sekä kirjoituskestävyys yli tuplat NV1:een verrattuna.

PCIe 2.0 x4 -väylään siis ihan toimiva kapistus.

Sitten yksi ihan edullinen vaihtoehto on tämä: 46,90 € | Team Group MP44L TM8FPK001T0C101 SSD-massamuisti M.2 1 TB...
Pitäisi olla TLC:tä, mutta pSLC-välimuisti on erittäin pieni. Tosin kirjoitusnopeus pyörii senkin loppuessa 1700 MB/s jos TPU:n artikkeliin on uskominen.

Eipä tuo adapteri onnistukkaan mulla. Mul emona tää PRIME B365M-K|Emolevyt|ASUS Suomi
Ei ole kuin yksi x16 paikka ja se menee näytönohjaimelle. Sitten on kaksi x1 paikkaa ja niihin ei mahdu x4 adapteri. eli täytyy jatkaa entisellä
x1 -adapterin saa, mutta nopeus on sitten alle 1 GB/s tuolla emolla jos käytössä on PCIe 3.0.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Mulla tosiaan aikaisemmin mainittu adapteri on PCIe 3.0 x1 -slotissa ja Crystaldiskmark antaa tämmöistä:

CrystalDiskMark_20230908220137.png
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
No mulla se kuitenkin on PCIe 3.0 x1 -paikassa ja emolevy on Asus B550-F. Eikös nuo PRIME B365M-K olevat PCIe 3.0 x1 -paikat ole aivan samanlaisia vai missaanko nyt jotakin?
Ettei nyt kuitenkin olisi kiinni tuossa emosi toisessa x16 slotissa? x1 kokoiseen paikkaan tuota korttia ei kiinni saa emollasi. Nopeudet on kanssa sitä luokkaa, että on oltava tuossa x16 slotissa kiinni. PCIe 3.0 x1 kanssa nopeus jäisi noin 1000 MB/s.

1694204032658.png
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Saisiko tästä kuvan? Kuulostaa erikoiselta.
Joo ei, miksi? Jos et usko mitä olen kertonut niin älä sitten. Sen verran tein että avasin kopan ja katsoin että se adapteri on ylimmässä 3.0 x1 paikassa ihan heti näytönohjaimen alla.

No niin, minä olin väärässä, sehän olikin tosiaan siinä PCIe 3.0 x16 slotissa (x4-moodi) , muistin väärin. Pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
Joo ei, miksi? Jos et usko mitä olen kertonut niin älä sitten. Sen verran tein että avasin kopan ja katsoin että se adapteri on ylimmässä 3.0 x1 paikassa ihan heti näytönohjaimen alla.

No niin, minä olin väärässä, sehän olikin tosiaan siinä PCIe 3.0 x16 slotissa (x4-moodi) , muistin väärin. Pahoittelen.
Vähän jo aloin ihmettelemäänkin kun tuo on ihan jo fyysisesti mahdottomuus ja nopeudetkin yli tuplaten mitä 3.0 x1 mahdollistaa :tup: Joskus aikoinaan oli kuluttajaemoissa päästä avoimia PCIe x1 slotteja, jolloin noihin sai isommankin kortin. Enää en ole noita nähnyt. Näyttivät siis tältä:

1694244728808.png


Nykyään ovat näitä päästä suljettuja (Ehkä joku poikkeus jostain kuluttajaemosta löytyy):
1694244475730.png
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
122
Nonii hienoa, että asia selvis. Eli ei mitenkään onnistu minulla. Paitsi oli olemassa näemmä x1 paikkaan meneväkin adapteri, mut silloin nopeus jää pieneksi, jääkö jopa pienemmäksi kuin sataväylän nopeus?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
Nonii hienoa, että asia selvis. Eli ei mitenkään onnistu minulla. Paitsi oli olemassa näemmä x1 paikkaan meneväkin adapteri, mut silloin nopeus jää pieneksi, jääkö jopa pienemmäksi kuin sataväylän nopeus?
Vähän suurempiin nopeuksiin (Tehollinen nopeus hieman alle 1000 MB/s) pääsee tuon adapterin kanssa mitä SATA-väylä mahdollistaa.
Toimivuutta en tosin uskalla taata kaikkien NVMe-levyjen kanssa.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
461
Ei voi olla. Ei edes väkivallalla saa x4 mahtumaan x1 liittimeen.
Tuli otettua hieman reilummin pilsneriä eilen niin mikä lie aivopieru minulta pääsi. Tosiaan, vasta kun avasin koneen sivupellin ja katsoin, niin tajusin että niinhän se olikin että adapteri on toisessa näytönohjaimelle tarkoitetussa korttipaikassa. :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Vähän jo aloin ihmettelemäänkin kun tuo on ihan jo fyysisesti mahdottomuus ja nopeudetkin yli tuplaten mitä 3.0 x1 mahdollistaa :tup: Joskus aikoinaan oli kuluttajaemoissa päästä avoimia PCIe x1 slotteja, jolloin noihin sai isommankin kortin. Enää en ole noita nähnyt. Näyttivät siis tältä:



Nykyään ovat näitä päästä suljettuja (Ehkä joku poikkeus jostain kuluttajaemosta löytyy):
Siinä on standardissa, että kortti toimii, vaikka sahaisit siitä pätkän pois lopusta. Eli voit ottaa näytönohjaimesi, sahata sen PCIe x4 -kokoon ja se toimii sillä nopeudella. Mainaajat käytti tätä joskus niin, että osti risereitä, jotka tekivät x4 tai x1 portista x16 ja se kortti toimi vaan sillä nopeudella, joka oli kytketty.

Lisäksi emolevyvalmistajat tekee tätä vieläkin, ja joissain halpaemoissa voi olla täysikokoinen toinen/kolmas PCIe x16-liitin, jota ei ole kytketty loppuun asti. Ja jos se on kytketty esim. vain x4, niin se kortti toimii x4-nopeudella.

Voi myös sahata sen liittimen reunan pois, niin x16-kortti toimii siinä (jos muuten mahtuu siihen emolevylle) ja toimii niiden kytkettyjen linjojen nopeudella.

--

En ole käyttänyt tätä missään, mutta jos joku myy pilkkahintaan kortin, jossa on tuhottu vikat linjat - niin pistän ostaen ja sahaan risat osat pois. Näin ei ole käynyt koko io-techin aikana, mutta joskus vielä minua onnistaa.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 934
Siinä on standardissa, että kortti toimii, vaikka sahaisit siitä pätkän pois lopusta. Eli voit ottaa näytönohjaimesi, sahata sen PCIe x4 -kokoon ja se toimii sillä nopeudella. Mainaajat käytti tätä joskus niin, että osti risereitä, jotka tekivät x4 tai x1 portista x16 ja se kortti toimi vaan sillä nopeudella, joka oli kytketty.

Lisäksi emolevyvalmistajat tekee tätä vieläkin, ja joissain halpaemoissa voi olla täysikokoinen toinen/kolmas PCIe x16-liitin, jota ei ole kytketty loppuun asti. Ja jos se on kytketty esim. vain x4, niin se kortti toimii x4-nopeudella.

Voi myös sahata sen liittimen reunan pois, niin x16-kortti toimii siinä (jos muuten mahtuu siihen emolevylle) ja toimii niiden kytkettyjen linjojen nopeudella.

--

En ole käyttänyt tätä missään, mutta jos joku myy pilkkahintaan kortin, jossa on tuhottu vikat linjat - niin pistän ostaen ja sahaan risat osat pois. Näin ei ole käynyt koko io-techin aikana, mutta joskus vielä minua onnistaa.
Näin on :thumbsup: Joskus aikoinaan tullut jopa sahattua pätkä pois kortista ja 1x riseri on tullut tutuksi kun tuli harrasteltua mainausta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 697
Viestejä
4 209 181
Jäsenet
70 939
Uusin jäsen
verificado

Hinta.fi

Ylös Bottom