Sosiaalisen elämän vähyys, autuutta vai ongelma?

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Tämä ketju on ehkä samalla pienimuotoinen avautuminen, mutta myös kaikuluotausyritys teidän muiden ajatusmaailmaan. Olen tässä jo hetken pohtinut omaa sosiaalista elämääni, tai ehkä sen puutetta, en osaa sanoa. Ikää tässä on päälle 30v, vakituinen työpaikka jossa olen ollut reilut 10 vuotta, kaikki ns. elämän peruspalikat ovat paikallaan.

Mutta mutta, tässäpä vähän pohdintaa. Noin vuosi sitten tuli erottua vuosikymmenen kestäneestä parisuhteesta, homma tuli vaan nähdyksi ja tiensä päähän, se ei tässä ole se ongelma. Entisen emännän kanssa tuli käytyä juhlissa, kavereita ramppasi myös meidän luona melkeinpä joka viikonloppu. Nyt kun tässä on yksinään asustellu olen huomannut että oma sosiaalinen elämä on tippunut aikalailla minimiin, ei tule käytyä baareissa, juhlissa en viihdy, oikeastaan viikkorytmini on kutakuinkin: töitä, kotiin, töitä, kotiin, töitä, kotiin, viikonloppu, sama uusiksi. Sitä viettää aikaa niin helkkaristi yksinään ja siitä nauttii aivan tajuttomasti, tuntuu että kun sulkee töitten jälkeen kotioven takanaan, on jotenkin turvassa ihmismassalta ja vihdoin hiljaisuudessa.
Joskus voi viikonloppu mennä niin että käyn perjantaina kaupassa ja seuraavat ihmiskontaktit ja puhekaverit ovat maanantaina työpaikalla. Tämä ei minua haittaa periaatteessa, mutta olen alkanut miettimään että onkohan minussa jotain vikaa näin sosiaaliselta kannalta katsottuna? Tuntuu että muut pyörivät jatkuvasti ravintoloissa ja ties missä kissanristiäisissä, kun minä taas koen hyväksi vapaa-ajaksi sen että saan rauhassa olla kotona hiljaisuudessa, katsella elokuvia, pelata pelejä, käydä ulkona liikkumassa ja lukea kirjoja.

Miten teillä muilla yksinelävillä hommat toimii? Kuulostaako yhtään tutulta? Ehkä olen asiasta hieman huolissani kun tämän ketjun avasin, tahtoisin kuulla että onko tämä tälläinen eräänlainen rauhoittuminen aivan normaalia? Ennen tuli pyörittyä nuorempana isoissakin kaveriporukoissa, mutta nykyään ainakin minulla on vain muutama oikeasti hyvä ystävä, ja tietysti perheenjäsenet, joiden mielipiteitä jaksan kuunnella ja joiden kanssa on mukava silloin tällöin käydä ulkona syömässä tai kylässä pelaamassa lautapelejä.

Toki sosiaalinen mediakin hieman vääristää sitä miten minä ja muut koemme maailman, itsestäni tuntuu että muut kohkaavat jatkuvasti ties minkä uuden villityksen ja asioiden perässä, kun itse saa onnen siitä että laittaa pehmeät kollarit ja villapaidan päälle ja sukeltaa sohvan nurkkaan lepäämään. En ole tietääkseni masentunut, olen leppoisa kaveri ja tietääkseni ainakin työpaikalla mukavana ja ystävällisenä ihmisenä pidetty. Onkohan vain niin että nyt kun pitkän suhteen jälkeen on oikeasti sitä aikaa itselleen, niin sen ajan käyttää sitten 100% hyödyksi omiin huvituksiin, eikä täydy välittää mitä joku toinen tahtoo tehdä?
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Ei sinussa mitään vikaa ole, olet vain todennäköisesti introvertti. Tervetuloa kerhoon, minullekin introverttiyteni valkeni vasta tässä hiljattain (olen lähempänä neljää- kuin kolmeakymppiä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Kuulostaa tutulta, mutta en edes käy töissä. Tietenkin aina kun on töissä, niin se 8 tuntia ihmisten seurassa on jo melkein liikaa. Töiden jälkeen ja vapaalla ei kyllä kiinnosta nähdä ketään. Muutenkin nuo sosiaaliset tilanteet kuten kahvilla käyminen tuntuu jotenkin niin väkinäisiltä. Täyttä ajan tuhlausta. Ehkä sitä olisi sosiaalisempi jos olisi kavereita joilla olisi samanlaisia ulkoharrastuksia kuten esim kalastus. Kavereiden kanssa lähinnä pelatataan ja jauhetaan paskaa voipissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Jos itsetuntemuksen kehittäminen kiinnostaa (aika usein eron jälkeen se kiinnostaa) niin suosittelen tätä testiä. Toiset pitää huuhaana, toisille se on mind blown. Tulos on kirjainyhdistelmä, jonka ensimmäinen kirjain kertoo oletko intro- vai ekstrovertti. Jostain tuolta sivustolta löytyy suomenkielinenkin versio testistä.

Free personality test, type descriptions, relationship and career advice | 16Personalities

Edit. Yo. linkki ei siis ole mikään naistenlehtitasoinen "testi" vaan lyhennetty versio ihan oikeasta enempi-vähempi tieteellisestä persoonallisuustestistä. Itsellä testitulos meni hämmentävän nappiin ja selitti ja valotti monta asiaa itsessä.
T. INTJ-A
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Free personality test, type descriptions, relationship and career advice | 16Personalities

Edit. Yo. linkki ei siis ole mikään naistenlehtitasoinen "testi" vaan lyhennetty versio ihan oikeasta enempi-vähempi tieteellisestä persoonallisuustestistä. Itsellä testitulos meni hämmentävän nappiin ja selitti ja valotti monta asiaa itsessä.
T. INTJ-A
Kyllähän tuo kiinnostaa, sitä yrittää itseään luotailla laidasta laitaan miltäkin kantilta katsottuna, ja nyt varsinkin yksin ollessa on löytänyt paljon uusia puolia ja ajatuksia mille ei kenties ollut aikaisemmin aikaa ja mahdollisuutta kokea. Tein muuten tuon testin myös, en tiedä testin tarkkuudesta, mutta joko sitten vastasin sillä tavalla minkälaiset tulokset halusin itsestäni nähdä, tai sitten testi nappasi aika lähelle. Terveisin, ARCHITECT (INTJ-A).

EDIT:
Testin mukaan introverttiarvoksi tuli 71%. Pakko sanoa että kun luki tuon 9 sivua pitkän selityksen testin tuloksista, en voi muuta sanoa kuin että osuipa nappiin. En olekaan ennen tuollaista tehnyt. Kiitos linkistä!
 
Viimeksi muokattu:

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Pitkälti samat ajatukset. Itselläni nyt muutamia vuosia entisestä monen vuoden parisuhteesta jossa asuttiin saman katon alla. Ikää löytyy 39.

Olen kyllä omasta mielestäni aika sosiaalinen silloin kun olen ulkona ihmisten parissa ja töissä, mutta nyt ainakin talvisin tullut useina viikonloppuina vaan vietettyä viikonloppu itsekseen omien ajatuksien kanssa kotona. En tiedä onko tämä joku välivaihde vai mitä tässä "odottelen".

Eipä sitä viitsi väkisin tuolla ulkona heilua baareissa yms sosioimassa jos ei siltä tunnu. Säästyy rahaakin kun ei ole yöelämässä juoksemassa. Ehkä kelien lämmettyä sitten taas. Oon ollut nyt koko tammikuun muutenkin raivoraittiina.

Eipä mulla kyllä paljoa kunnon kavereitakaan ole. Toki tuttuja sitäkin enemmän ja lähisukua löytyy, mutta tässä iässä useilla kuitenkin omat kuviot menossa.

Siitä tulikin mieleen, pitäsiköhän käydä lähikaupassa maitoa ostamassa. Saisi tämän päivän 5 minuutin sosiaaliannoksen täyteen. Loppu illan nörttäis koneella ja kattelis leffoja :)
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Introverttiyshän ei tarkoita sitä, etteikö voisi omata hyvätkin sosiaaliset taidot. Se ei myöskään tarkoita, että henkilö olisi hiljainen tai ujo. Minä en ole, joten siksi en ollut aiemmin tajunnut itseäni introvertiksi. Ihmettelin vain, miksi niin mielelläni möllötän omassa parhaassa seurassani ja miksi sosiaalinen kanssakäyminen on jotenkin kamalan rasittavaa, vaikka on periaatteessa ihan kivaakin (ainakin kun saa itse valita seuran).
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Terveisin, ARCHITECT (INTJ-A).

EDIT:
Testin mukaan introverttiarvoksi tuli 71%. Pakko sanoa että kun luki tuon 9 sivua pitkän selityksen testin tuloksista, en voi muuta sanoa kuin että osuipa nappiin. En olekaan ennen tuollaista tehnyt. Kiitos linkistä!
Sama tulos minulla, olen testannut parillakin eri testillä ja tuon linkkaamani olen tehnyt kahdesti vuoden välein. Tulos on aina sama. Tosiaan minustakin tuntui melkeinpä creepyltä lukea sitä pitkää persoonallisuuskuvausta, niin hyvin se osui. (Luetutin sen myös miehellä ja mies oli samaa mieltä.) Sehän ei tällä persoonallisuustyypillä ole mikään hirveän mairitteleva kaikilta osin, mutta auttoi ymmärtämään ja huomaamaan monta juttua itsessä - kuten tiettyjä etenkin työelämässä esiin nousevia kipukohtia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Persoonallisuustyyppisi on:
“Virtuoosi”
(ISTP-t)

95% introventti kuulostaa melko pahalta. Toisaalta melko vaikeita kysymyksiä. En tunne itseäni niin hyvin että osaisin vastata varmasti oikein. :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Samaistun ajatuksiisi. Nykyään sosiaalinen kanssakäyminen on todella kuluttavaa ja mielummin käytän vapaa-aikani itsekseni rentoutuen ja puuhaillen omiani. Porukassa on vaikea rentoutua. Olen sinänsä ihan taitava sosiaalisissa tilanteissa mutta en kamalasti nauti seurasta.

T: INTJ-T
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Tuosta aloituspostauksesta sopii itseenikin suurin osa ihan suoraan, ainoa selkeä ero että "meillä" ei käynyt kaverilaumoja kylässä kovin usein. En tiedä sopiiko ne "olet introvertti"- diagnoosit ihan suoraan, muistaakseni sain tuosta perus persoonallisuustestistä sitä "ekstrovertti johtaja"- komboa silloin kun joskus vuosia sitten tein, mutta sekin voi johtua ihan vaan siitä että on sen verran egoa että se vääristää tulosta.

Eihän siinä mitään ongelmaa ole, ellei tee siitä itselleen ongelmaa. Itsellä on vähän sitä, että kaikki on tavallaan nähty. Bileissäkin käyn käytännössä vain ulkomailla sellaisilla vähän yli viikon kestävillä festareilla jotka on tarkalleen minun alakulttuuria ja tiedän että parempaa ei ole. Kavereita olen ihan tietoisesti feidannut viime vuosina hyvinkin paljon, koska kukaan heistä ei ole niin hyvä kuin paras ystävä (naispuolinen). Asun kävelymatkan päässä Helsingin "keskustasta", mutta hyödynnän sitä hyvin vähän, koska ei Helsingissä ole mitään sellaista mikä ei esim. aasialaisissa metropoleissa olisi parempana. Työkaverit on ihan mukavia, mutta hieman yksiulotteisia ihmisinä. Itsensä seurassa viihtyy hyvin, mutta kestääkö se ikuisesti? Todennäköisesti kyllä, mutta se edellyttää että on erittäin sinut itsensä kanssa. Periaatteessa jos asiat lähtee menemään vituilleen, niin siitä voi saada aika pahan syöksykierteen aikaiseksi ja huomata että vähän laajemmassa sosiaalisessa elämässä on omat hyvät puolensa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Sehän ei tällä persoonallisuustyypillä ole mikään hirveän mairitteleva kaikilta osin, mutta auttoi ymmärtämään ja huomaamaan monta juttua itsessä - kuten tiettyjä etenkin työelämässä esiin nousevia kipukohtia.
Tätä vähän itsekin mietin, mairitteleva se ei aina ole. Olen toisinaan miettinyt että olenkohan vähän mulkku ihminen, mutta tuo testi nyt ainakin antoi nyt väistömahdollisuuden sille, ehkä se ei ole mulkkuutta, vaan "kylmää analyyttisyyttä" ja "älykkyyttä arvostavaa" toimintaa, heh.

Kuten muutama yläpuolellakin mainitsi, sosiaaliset tilanteet eivät ole ongelma, niissä on usein kuin kala vedessä, mutta kysehän on lähinnä siitä että mitkä sosiaaliset tilanteet kokee sen arvoisiksi että niihin jaksaisi millään tavalla panostaa, on vaikea löytää seuraa (sekä vastakkaisesta sukupuolesta että ystäväpiiristä) joka sytyttäisi sellaisen liekin että jaksaisi niistä ihmisistä kiinnostua. Hyvin usein kun on tullut henkilö A luettua läpi ja seurattua millainen ajatuksenjuoksu ja käytösmalli tällä on, tulee tämä tapaus siirrettyä taka-alalle, mielenkiinnottomien ja vähempiarvoisten joukkoon.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Minulle ihmissuhteiden vähyys ei ole ongelma. Laatu menee heittämällä määrän edelle. Minulle tärkeimmät ihmissuhteet ovat puoliso ja perhe, muuta en kaipaa. Kavereita ja ystäviä on aikanaan ollut paljonkin, mutta koen että asiat ovat nyt paljon paremmin, kun on riittävästi aikaa yksin möllöttämiseen. Ja tarvitsen sitä PALJON.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Taidat olla aika onnellisessa asemassa. Puolison löytäminen voi olla tuskan takana, jos ei ole niin kovin joviaalia sorttia ihmisenä :oops:
No olen kyllä ihan joviaali (ainakin päällisin puolin). Luultavasti valtaosa ihmisistä, jotka ei tunne minua hyvin, luulevat minua ekstrovertiksi.

Ihmissuhdetaitojaan voi myös kehittää. Ja nykyään kun suurin osa ihmisistä tuntuu muutenkin löytävän puolison netistä luulisi, että ujommillakin mölleillä on paremmat saumat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Jaahas, täällä ollaan sitten INTJ-T.

Introverted
100%, INTUITIVE 66%, THINKING 84%, JUDGING 72%, TURBULENT 90%

Arkkitehtilajia varmaan enemmistönä täällä io-techissa ja murossa, sillä muutoinhan he pyörisivät jossain kissanristiäisissä vapaa-ajat ja viikonloput. Eihän introverttin todellakaan tarvitse olla mikään epäsosiaalinen lajike. Tästä hyvänä esimerkkinä olen minä joka tunnun olevan oikeissa langoissa oikein sosiaalinen. Raapustelen pitkiä kommentteja (ja kuvittelen vieläpä että joku ne jaksaa jopa lukea ;) ). Tämä pätee myös arjessa. Yleisempiä repliikkejä (ja pääpainotteisesti koostuvia) ovat mm. "mitäpäs tässä. Ei mitään ihmeempää", tai "mitäpäs tässä. Ei mitään ihmeempää ole tapahtunut", "mitäpä kysyjä itse", "ai jaa", "joo joo", moikka...

Tai vaihtoehtoisesti tyyliin "No mitäpäs tässä. Sain jouluna aktiivirannekkeen. Oikein mielenkiintoinen... Pitkä esittely ja kaikki maailman kalorit, askelmat, tilastotieteet, saavutuksineen läpi... Jos muistan, niin kysyn kysyjältä aloitteen (tällaisissa se varmana tulee tehtyä) ".

Tai sitten tenttaan viimosen uudelta tuttavalta (kun pääsen taajuudelle) lähes hänen kaikki uransa havainnot, onko sijoittanut osakkeisiin, pohdintaa, millaisiin osakkeisiin pitäisikään sijoittaa nykypäivänä kun... Omistaako asunnon ja jos omakotitalo niin millaistakohan lämmitysmuotoa harkitsee...

Sosiaalisuus aika standardisoitu juttu. Itse pääsen sosiaaliseen taajuuteen juuri tuollaisessa kahdessa viimeisimmässä "esittelijä" ja "tentaaja/pohtiva tukihenkilö/analysaattori jne."
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
29
Ja nykyään kun suurin osa ihmisistä tuntuu muutenkin löytävän puolison netistä luulisi, että ujommillakin mölleillä on paremmat saumat.
Niin no. Näkisin asian melkein päinvastaisena, nettideittailu ja sen viimeisintä aaltoa edustava nimeltämainitsematon mobiiliapplikaatio on mahdollistanut riistokalastuksen ja nostanut naisten vaatimukset entistä korkeammalle. Toki olen sen verran nuori, että voi olla parempi vain kehittää itseään vuosikymmen ja katsella sitten uudestaan. Ei minun ikäiset "naiset" taida edes tietää mitä oikeasti haluavat... muuta kuin "matkustella".

Täällä kanssa INTJ-T setit: I 94%, N 70%, T 55%, J 55% - T 76%. Tai no INxx-T, koska tosiaan tuo kaksi vähemmän selkeää traittia on vähän semmoisia, etten osaa selkeästi kumpaankaan suuntaan kallistua tai edes käsittää niitä toistensa selkeinä vastakohtina.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Eipä se sopivan kumppanin löytäminen koskaan helppoa ole, ja toiset ei löydä tai haluakaan löytää sellaista. Parempi tuntea itsensä hyvin ja opetella elämään tyytyväisenä itsensä kanssa kuin ajatella, että onni olisi siitä kiinni löytääkö ketään ja sitten väen vängällä yrittäisi vääränlaisen ihmisen kanssa parisuhteessa kitkutella.

Itse näen asian niin, että minun introverttipuoliani ja tarvetta omaan tilaan ei voi ymmärtää ja hyväksyä kuin toinen samanlainen. Onnekseni jaan kotini toisen introvertin kanssa :)
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Itse näen asian niin, että minun introverttipuoliani ja tarvetta omaan tilaan ei voi ymmärtää ja hyväksyä kuin toinen samanlainen. Onnekseni jaan kotini toisen introvertin kanssa :)
Tämä on muuten varmasti totta. Edellisessä suhteessani olin ulospäinsuuntautuneen ja hyvin luovan ihmisen kanssa, joka oli erittäin taitava kommunikoimaan ja näyttämään tunteitaan. Kuten itse ylempänä kirjoitit, tarvitsen minäkin omaa tilaa hyvin paljon ja välillä se oma tila käsittää myös hiljaisuutta mikä saattaa joillekin olla painostavaa. Meillä taisi osasyy homman kariutumiseen olla se, että hän ei aina välttämättä esim. riidan keskellä ymmärtänyt miksi en korottanut ääntäni takaisin tai kun välillä oikeasti mietin minuuttitolkulla mitä vastaan, koska halusin vastauksen olevan looginen ja järkeenkäypä, ei suutuspuuskassa ulosryöpsäytetty tunnekuohu mitä sai sitten myöhemmin pyydellä anteeksi ja koittaa saada sanomattomaksi. Pitää toivoa että jos/kun seuraava vaimoehdokas astelee vastaan, on hän hieman samanlaisella ajatusmaailmalla varustettu. :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Eikait tuossa, 24/7 seinien sisällä paitsi kaupassa käydessä. Toki itsellä on se että vieläkin asun kämpillä mutta eipä seurakaan mitään hääviä ole.

Olisihan se tässä 27 ikäsenä aika jo yrittää ettiä elämäkumppania mutta vähän turhaa tällä naamalla & kuivalla persoonallisuudella.
Sitten on myös se ongelma että mistä, absolutisti kun olen niin baareihin en mene ja esim paikkakunnalla ei ole oikein mitään järkevää.

Nettikin on siinä mielessä hankala kun ei oikein pyöri missään sellaisessa paikassa jossa olisi vastakkaisen sukupuolen edustajia, enkä nyt tarkoita etteikö täälläkin olisi.
Forever alone vai mites se meni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
679
Ei ole mitään pahaa siinä että muitten ihmisten kanssa hengailu ei kiinnosta ns. vittujakaan.
Ongelma se on vasta silloin kun haluaisi, mutta ei pysty!
Eikait tuossa, 24/7 seinien sisällä paitsi kaupassa käydessä. Toki itsellä on se että vieläkin asun kämpillä mutta eipä seurakaan mitään hääviä ole.

Olisihan se tässä 27 ikäsenä aika jo yrittää ettiä elämäkumppania mutta vähän turhaa tällä naamalla & kuivalla persoonallisuudella.
Sitten on myös se ongelma että mistä, absolutisti kun olen niin baareihin en mene ja esim paikkakunnalla ei ole oikein mitään järkevää.

Nettikin on siinä mielessä hankala kun ei oikein pyöri missään sellaisessa paikassa jossa olisi vastakkaisen sukupuolen edustajia, enkä nyt tarkoita etteikö täälläkin olisi.
Forever alone vai mites se meni.
Zerrodille suositan vaikkapa ihan perinteisen treffi- ilmon laittamista. Tässä maassa on hirveän paljon yksinäisiä ihmisiä (myös naisia), jotka pohtivat samoja asioita.
Tai sitten elämä ränttäliks ja johonkin reissuun. Parilla satasella pääsee kauas ja aivot sekä persoona tuulettuu.
Eläkä itse arvioi itseäsi niin kriittisesti, anna muillekin mahdollisuus tehdä arvio.
Samalla lailla yksinäisiä naisia on tämä maa (maailma) täynnä. Pitää vain uskaltaa toimia...
Jos muuta ei niin viikon reissu thaikkuihin. Jos liika kallis niin esim. Puolaan muutamalla kympillä. Ihmisten sekaan, se auttaa. Sieltä hakemaan itseluottamusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Huomasin muuten itse ainakin omalla kohdalla jännän yhteyden työn ja sosiaalisen elämän välillä. Tein yhteenväliin pitkän ajan töitä joissa käytännössä naputtelin päivät yksin koneella töitä, eli samassa toimipaikassa ei ollut muita töissä. Toki tietenkin puhelimella ja voipilla oli yhteyksissä yhteistyötahoihin ja työkavereihin yms. mutta sellainen varsinainen naamatusten sosiaalinen kontakti oli lähes kokonaan poissa. Tällöin tuli varsin helposti lähdettyä töiden jälkeen viettämään aikaa ihmisten kanssa jonnekkin.

Tuon jälkeen olen sitten tehnyt työtä jossa taas liikutaan paljon ympäriinsä, on palavereita ja väännetään asioista asiakkaiden yms kanssa niissä palavereissa tai työkohteissa ja yleensä vielä roikutaan väliajat puhelimessa. Nykyään taas ei niin innokkaasti jaksa työpäivän jälkeen lähteä minnekkään kun vaikka kysessä ei varsinainsesti ole fyysinen työ mutta jotenkin paljon henkisesti kuluttavammalta tuntuvaa. Sosialisoituminen työpäivän jälkeen tuntuu vain niin raskaalta ajatukselta vaikka muuten elämäntilanne ei ole juurikaan muuttunut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3
Pystyn samaistumaan moneen tähän ketjuun kirjoittaneista, joten tein tuon alussa ketjun alkupuolella mainitun testin ja tulokseksi tuli INTJ-A. Koko populaatioon verrattuna olen kai melko uniikki lumihiutale, mutta tämän kaltaisilla foorumeilla meitä näyttää olevan kolmetoista tusinassa.

Itsestäni tuntuu, että persoonani on ikääntymisen myötä vain vahvistunut introvertimpään suuntaan: nuorempana koulussa ja opiskellessa sitä meni enemmän porukan mukana, mutta näin päälle kolmekymppisenä ei vain enää aina huvita, joten saatan viettää viikonloppuja kotona puhumatta juuri kenellekään. Lisäksi ihmiset joiden seurassa aidosti viihdyn ja voin ottaa rennosti ovat todella harvassa. En osaa tarkemmin selittää, mutta mielestäni todella monella on toisten ihmisten seurassa jokin roolihahmo päällä, jota he eivät enää osaa tai halua riisua - ne ihmiset joiden seurassa viihdyn pidempiäkin aikoja näyttäytyvät minulle enemmän aitoina.

Lienee sanomattakin selvää, että menestys vastakkaisen sukupuolen kanssa ei ole ollut kovin kaksista. Toki olen ollut suhteissa ja kerran jopa vakavammassa sellaisessa, mutta nyt olen ollut jo vuosia yksin. Parisuhteen puute oli nuorempana paljon kovempi paikka kuin nykyään, vaikka kaipaan toki läheisyyttä ja kumppanuutta. Omasta perheestäkin olen aina haaveillut, mutta merkit vaikuttavat nyt siltä, että se jääkin vain haaveen tasolle.

Hauskana detaljina olen viime vuosina huomannut yhä useammin pohtivani todella pitkälle meneviä tapahtumaketjuja lähes aiheesta kuin aiheesta. Esimerkiksi saatan miettiä millä tavoin jokin uusi teknologia voisi lähteä leviämaan ja millaisia kerrannaisvaikutuksia sillä voisi olla tulevina vuosikymmeninä tai vaikkapa sitä, millä tavoin valtion verotusta muuttamalla voitaisiin kansalaisten tileillä makaavaa pääomaa ohjata kotimaisten yritysten toiminnan kehittämiseen ja kasvuun. Ajatuksissa on toki myös omassa elämässäni tapahtuneet merkittävät päätökset ja niiden vaikutukset sekä leikittely sillä, että olisinkin toiminut toisin. Näissä saa mielensä mukavasti solmuun :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Olette kaikki ketjuun kirjoittaneet kanssaintrovertit kaikesta päätellen hienoja ihmisiä. :tup:
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Joo me INTJ:t ja sitä lähelle osuvat persoonallisuustyypit näyttäisimme olevan yliedustettuina täällä :) Sikäli se ei ole ihme, sillä ensinnäkin tällainen netissä tapahtuva sosialiseeraaminenhan on meille mitä parhain tapa; mukavasti kotisohvalta käsin, juuri silloin kun haluan ja sen verran kuin haluan. Epäkiinnostavat aiheet ja henkilöt voi skipata aiheuttamatta pahaa mieltä. Ja onhan täällä paljon meitä kiinnostavaa "rationaalista" ja "loogista" keskustelua, mielenkiintoisten skenaarioiden pohdintaa, älyllistä ja tiedollista haastamista jne.

Sitä väitettä en kuitenkaan osta, että introverttiys itsessään olisi este parisuhteen tai muidenkaan sosiaalisten kontaktien syntymiselle. Enemmän näkisin oman aktiivisuuden/passiivisuuden, sosiaalisten taitojen, muihin ihmisiin kohdistuvien odotusten ja oman itsetunnon vaikuttavan siihen löytääkö kumppania vai ei. Jos istuu vain himassa märehtimässä omaa kurjuuttaan niin on jokseenkin turha kuvitellakaan, että kukaan kiinnostuisi. Ei introverttiys oikeuta tai pakota olemaan apaattinen, epäkiinnostava tai kusipää.

Muoks. Ja siis itsekin olen (kärjistetysti) sitä mieltä, että pääsääntöisesti ihmiset ovat typeriä ja/tai ärsyttäviä. En kuitenkaan kulje tuolla ulkona huudellen tätä mielipidettäni kaikille, vaan pyrin kohtelemaan ihmisiä hyvin. On siellä joukossa kuitenkin niitä mukavia poikkeuksiakin, joiden kanssa saatankin haluta olla tekemisissä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 121
Pidän enemmän yksinolosta (tai kaksinolosta) kuin ryhmässä pyörimisestä. Silti vuosikausien yksinolo alkaa pakosti kyllästyttää, nautti siitä kuinka paljon. Mitä tehdä?

Ongelma on, että Suomesta puuttuu kunnollinen nettipalvelu, jossa haetaan kavereita. Kaiken maailman tindereitä ja deittisivuja on pilvin pimein, mutta ei kaikki kaipaa pelkästään suhdetta. Pelkkä henkilö (sukupuolesta riippumatta), jonka kanssa voisi keskustelulla esim. netin välityksellä riittäisi tyydyttämään sosiaalista puolta yksinolon rinnalla.

Ainoa vastaan tullut potentiaalinen sivu on kirjeenvaihtokaverit.net, mutta sivusto on hyvin kömpelö ja vaatii jostain syystä henkilötietojen luovutuksen.
Monet saavat kavereita Steamista, mutta itse pelailen lähinnä retropelejä ajalta ennen nettiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Itselläni ei ole mitään ongelmia sosiaalisissa kanssakäymisessä jos sitä tarvitaan mutta koen tilanteet pidemmän päälle rasittaviksi. Esiintymisetkin hoituu ulospäin näyttäen mainiosti ja useat jopa luulevat itseäni kovastikin ulospäinsuuntautuneeksi. Todellisuudessa liikun koko ajan kuuluisalla epämukavuusalueella eikä se ole muuttunut ikinä mukavuusalueeksi, vaikka kaikenmaailman life-coachit niin vakuuttelevat :rofl: On totta että sosiaalisia taitoja voi harjoittaa ja olen itse niissä kehittynyt. Mutta se ei tarkoita että siitä tulisi luontaista. Satunnainen kanssakäyminen on mukavaa esim. päivän tai kahden kalareissu kaverin kanssa ok mutta kolmas pyörä jo ärsyttää :) Lapsena hengailin mielelläni yhden hyvän kaverin kanssa kuin useamman. Ryhmädynamiikan jatkuva tarkkailu on todella kuluttavaa itselleni. Vapaa-ajalla näpertelen mielelläni jotain omia juttuja. En koe tätä ongelmaksi mutta ilmeisesti yhteiskunta kokee. Esim. työpaikkailmoituksissa korostetaan aina ryhmätyöskentelytaitoja yms. (vaikka niille ei olisi mitään käyttöä).

Onneksi nykyinen työ on hyvin pitkälle yksintyöskentelyä ja työnantaja arvotaa sitä että hoidan hommat omia aikojani. Naisrintamalla onkin vaikeampaa...

Tietotekniikkafoorumi taitaa houkutella introverttejä magneetin lailla joten lajityyppi on täällä varmasti yliedustettuna. Techbbs on varmasti omanlaisensa sosiaalinen kupla :geek:
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Joo toki sosiaalisten taitojen kehittäminen on eri asia kuin että sosiaalisuudesta alkaisi nauttia. Eihän ihmisen persoonallisuus muutu, voimme vain kehittää itseämme niin ettei persoonallisuuden piirteet aiheuta liikaa ongelmia.

Itse olen siitä outo introvertti, että nautin työstäni asiakasrajapinnassa. Ehkä se johtuu siitä, että siinä kyllä saa/joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, mutta kuitenkin aika kohtuuden rajoissa ja asiakkaat vaihtuu - ei joudu tutustumaan liikaa, luomaan liian henkilökohtaisia suhteita eikä samat naamat ala kyllästyttää. Mutta vaikka asiakkaiden parissa olisi ollut miten antoisa työpäivä hyvänsä niin kyllähän sitä on sen jälkeen aivan puhki ja tarvitsee taas konttori- tai mieluiten etäpäivän himassa palautuakseen.

Tuo on totta, että yhteiskunta ja etenkin työelämä rakentuu ekstrovertti-ihanteelle. Siksi onkin hyvä opetella toimimaan edes auttavissa määrin ekstroverttien pelisäännöillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 707
Introvertti 92%, tämäpä yllätys:D Todellakin viihdyn omissa oloissani parhaiten, inhoan kaikenlaisia kissanristiäisiä ja turhaa sosiaaliasta kanssakäyntiä. Silloin kun pitää olla tuntemattomien kanssa tekemisissä vaikkapa nyt asiakaspalvelussa tms. niin sitten vedän roolin päälle ja olen sosiaalinen, mutta se on vaan teatteria.

Olihan tuolla vähän hölmöjä kysymyksiä, mutta aika oikeaan testi meni.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
113
Tullut huomattua lähipiiriin eksynyneen ihmisiä (vaimo, sisko yms) joille yksinolo on tuskallista. Arvatenkin itse edustan toista päätä ja kaiholla muistelen viikon-parin vaelluksia yksin (joissa osa oli itsensä voittamista, diabeteksen hoitoon aikanaan kuului pelottelu mitä ei nyt hitto todellakaan tehdä) ja leffamaratoneja ja kirjastossa haahuilua.

Nyt, kun vaimo sairastaa eikä jaksa osallistua perheen arkeen täysipainoisesti vie ajan aika tehokkaasti arki kahden pojan kanssa joista ekaluokkalainen esikoinen vaatii erikoisempaa huomiota lievemmässä mielessä.

Onneksi voi aina olla hetken yksin ajatuksissaan. Siellä autiomaassa ei tule heti muita vastaan.

Joskus täytää käydä tekemässä viikonloppumatka tjsp, pääsee vähän rauhoittumaan. Imax-teattareita käynyt katselemassa, Praha viimeksi. Sinne voisi uudestaankin mennä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
55
Sivustakatsojan elämä kuulostaa varsin normaalilta :D
Terveisin INTJ-A 100% introverttisyydellä :kippis:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Yhteiskunta pyörii monessa asiassa ekstroverttien tahtiin, niin ei ihmekkään, jos introt tuntee itsensä epänormaaleiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 880
Elämällä ei ole mitään tarkoitusta, joten jos omasta mielestä menee elämä hyvin niin se riittää. Ei kai se ole pakko kaveerata kaikkien kanssa kokoajan jos mieluummin on yksikseen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Oon kyllä siinä mielessä sosiaalinen, ettätuun juttuun melkein minkälaisen ihmisen kanssa tahansa, työttömän juopon tai menestyvän kirurgin. Mutta olen kyllä huomannut että se nuoruuden naisten metsästys ja sosiaalisten aktiviteettien käymiset oli itselleni pelkkää feikkiä. Yritin olla jotain mitä en ole, ja mennä kaikkialle ja olla sosiaalinen yms. Kun pysyvän puolison sain, on elämä paljon kivempaa, kun saa olla kotona ja pelata tietsikalla sen kanssa sen sijaan, että leikkii jotain jota ei ole. Kerran viikossa suunilleen näen ihmisiä ja juttelen pidempään, se riittää minulle. Ei minulla ooe edes tyypillisiä "ah olipa kivaa olla villi ja vapaa, bilettävä sinkku!" muistoja koskaan tullut, vaan päinvastoin tulee nolo fiilis noista ajoista ja tunne että tulipas käytettyä paskasti se aika yhteiskunnan normi-sosiaalipaineiden mukaisesti.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Jännää. Tein testin ja se antoi: COMMANDER (ENTJ-T). Tuossa kun luki melko pitkän selityksen, aika tarkasti se osuu oikeaan. Jännittävintä tässä on se, että olen aikuisiällä ollut myös pitkään ujo ja hiljainen. Vasta lähemmäs kolmekymppisenä olen löytänyt itsestäni elementtejä, jotka tykkää olla esim. satojen ihmisten edessä esittelemässä uusia ideoita yms. Jännää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Itse sain testistä tulokseksi: Advocate Personality (INFJ, -A/-T) Olen siis ilmeisesti jonkinlainen "maailmanpelastaja". kuvailu kyllä mielestäni piti aika hyvin paikkaansa ja "tunnettuja sellaisia" kohdassa oli kyllä useampikin sellainen ihminen jotka ovat inspiroineet minua.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
531
“Logistikko” (ISTJ-T, 89 % introvertti. Kuvauksesta osa ihan totta, mutta osa taas aivan toisin kuin oikeasti. :beye:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Uskokoo joku täällä oikeasti noihin haistavitn MBTI-testeihin?

- "INFP" tänään, "INTJ" huomenna jne.
Kyllä toi omani osui ihan kohtuuhyvin oikeaan, mutta osa oli suht haulikolla ammuttua tekstiä joka sopisi about jokaiseen. Olisikin mielenkiintoista tehdä tuollainen aito testi, eikä 12 minuutin kahvitaukosetti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Kyllä toi omani osui ihan kohtuuhyvin oikeaan, mutta osa oli suht haulikolla ammuttua tekstiä joka sopisi about jokaiseen. Olisikin mielenkiintoista tehdä tuollainen aito testi, eikä 12 minuutin kahvitaukosetti.
Ymmärtääkseni koko MBTI:ssä kyse vain jonkinlaisista karkeista mindset-karikatyyreistä, jotka voidaan nähdä toistuvan suht usein monissa ihmisissä.
Ne mindsetit itsessään eivät ole kuitenkaan mitään oikeita kiinteitä ominaisuuksia ihmisessä.
Ainakin itse pystyn hallitsemaan ja muuttamaan mindsettejäni/käyttäytymismallejani tarpeen vaatiessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Ihmekös että välillä tuntuu olevan hankalaa :) ISTP-T

ISTP:t nauttivat tarjota apuaan ja jakaa kokemuksiaan, erityisesti niiden ihmisten seurassa joista he välittävät. On harmi, että he ovat niin harvinaisia. He muodostavat vain viisi prosenttia väestöstä. ISTP-naiset ovat erityisen harvinaisia, eivätkä yhteiskunnan tyypilliset sukupuoliroolit sovi heihin – ISTP-naisia pidetään yleensä jo nuorena poikatyttöinä.
Tämän persoonallisuustyypin ihmiset ovat luontaisia tekijöitä, hyppien projektista toiseen, tehden hyödyllistä ja liiallista vain hauskuuden vuoksi ja oppien ympäristöstään matkan varrella. ISTP:t ovat usein mekaanikkoja ja insinöörejä, ja he nauttivat liatessaan kätensä purkaessaan ja kootessaan asioita ja tehden niistä taas hieman entistä paremmiksi. He nauttivat, kun muut ihmiset kiinnostuvat heidän projekteistaan, eivätkä he yleensä välitä siitä, jos muut astuvat heidän tilaansa. Tämä toki pätee ainoastaan silloin, kun muut ihmiset eivät puutu ISTP:iden periaatteisiin ja vapauteen, ja heidän on syytä olla avoimia, jotta myös ISTP:t ovat kiinnostuneita heistä.
testi2.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 312
93% introna mennään. Minä tanssin susien kanssa ja välillä laulan One More Timea (Kevin Costner ja BS samassa kategoriassa):
PERSOONALLISUUSTYYPPISI ON:
“SEIKKAILIJA”
(ISFP-A)


Jos nyt rehellisiä ollaan, niin ei tässä nyt kovin suuria seikkailijoita olla, ellei SER-seikkailuita lasketa. Ja ketjun aloittajaa ymmärrän hyvin. Oma rauha on mukavaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
842
Olen itse ainakin huomannut, että introverttina nautin eniten ns. "kevyistä" suhteista, eli esim. nettitutuista, peliseurasta ja vastaavasta. Esiintymiskammoa minulla ei sen kummemmin enää ole. Viihdyn kuitenkin parhaiten itsekseni ja tottakai samanlaisten ihmisten seurassa. Erityisesti inhoan erittäin tunteellisia ihmisiä, sillä heidän seurassaan saa aina olla varuillaan. Noista testeistä olen saanut tulokseksi vuorotellen INTJ:n ja INTP:n.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
18
Hupaisa tuo 16 personalities -nettitesti. Tein kahtena päivänä testin, täysin eri tulos kummaltakin kerralta ja kumpaakaan tulosta en tunnistanut itsekseni paitsi sen osalta että näytti molemmilla kerroilla olevan yli 70% introverttiä.

Viihdyn yksin ja/tai puolison seurassa parhaiten. Muutamia ystäviä löytyy mutta niidenkin kanssa saattaa mennä kuukausia välissä ilman että nähdään. Sosiaalinen kanssakäyminen kuluttaa energiaa, isossa porukassa hengailu kaikkein pahiten. Eli introvertiksi tunnistan itseni, ja tuntuu vain pahenevan kun ikää tulee lisää... Joskus nuorena jaksoi vielä bilettää ja roikkua kavereiden seurassa joka viikonloppu, nyt pelkkä ajatuskin uuvuttaa. Viihdyn kirjojen, pelien tai elokuvien seurassa. En koe tätä ongelmaksi, useimmiten tuntuu että muille tämä on enemmän ongelma kuin itselleni. Onneksi puoliso sentään ymmärtää, vaikka itse onkin sosiaalisempi kuin minä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 783
Sain 66% Extrovert.. mutta muuten tuo testi meni aika monelta osalta hieman pieleen. Osittain oikein, mutta osa asioista ei kyllä tuntunut kovin tutulta kun lueskelin.

Eli oikeastaan kaipaisin jotain kavereita yms. mutta ehkä perhe +
töitä, kotiin, töitä, kotiin, töitä, kotiin, viikonloppu, sama uusiksi
Vähän rajoittaa toimintaa.. lisäksi monet aiemmat kaverit esim. opiskeluajoilta on kadonnut tutkasta. Nykyään tuleekin sitten usein veljiä ja serkkuja tavattua, kun asuvat vielä kulmilla.

Mutta täytyy myöntää, että olen aina viihtynyt yksinkin. Voi vaan vaikka pelailla kotona. Mutta toisaalta taas sitäkin on jo tullu tehtyä jotain 20v niin vois sitä jotain muutakin joskus. Tuntuu myös, että aiemmin oli aina peliseuraa nyt on sekin on vähän kadonnut :)

Ehkä pelaan vääriä pelejä + työt ja perhe kyllä rajoittaa peliaikaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
En ollutkaan uniikki lumihiutale :dead:

INTP-T

Ymmärrän tietysti, että testillä ei haluta ärsyttää ketään mutta häiritsi tuon yhteenvedon tapa tehdä kaikesta positiivista. "Face it, you're a bit of a cunt" olisi ollut joissain kohdissa paikallaan niin olisi ollut helpompi hyväksyä muutkin kohdat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
"The Advocate" (INFJ-A)

Jaa, enpä olisi tuollaiseen luullut törmääväni mutta nyt kun asiaa mietin ja luen tuota niin ehhh-h-h-kä voisin kuvitella itsestäni tuota? Kuulostaa vähän utopististelta tuo että "jättäisin pysyvän positiivisen jäljen maailmaan" muutakuin ehkä lisään kaakaon kulutusta :rofl:
95% introverted ainaki osu ja tuntuu hyvältä, mutta tuo "confident invidual" ei ehkä aivan nappaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
477
PERSOONALLISUUSTYYPPISI ON:
“LOOGIKKO” (INTP-T) (89% introvertti)

Mähän olen siis melkein uniikki lumihiutale:
INTP-persoonallisuustyyppi on hyvin harvinainen, ja vain kolme prosenttia väestöstä on heitä, mikä on melko hyvä asia heille, koska masentavin asia heille olisi se, että he ovat “tyypillisiä”. INTP:t ovat ylpeitä kekseliäisyydestään ja luuovuudestaan, uniikista katsantokulmastaan sekä tarmokkaasta älystään. INTP:t ovat usein filosofeja, arkkitehtejä tai hajamielisiä professoreita, ja he ovat olleet vastuussa monista tieteellisistä löydöistä pitkin historiaa.
Tämän takia he vaikuttavat ehkä epäluotettavilta, mutta todellisuudessa kukaan muu kuin INTP:t ei ole yhtä intohimoinen ja kyvykäs löytämään ongelmakohtia, käymään läpi loputtoman määrän taustatekijöitä ja yksityiskohtia ja kehittämään uniikin ratkaisun – kunhan vain heiltä ei odeteta tarkkaa raporttia työprosessista.
Etenkin seuraava osuu omalla kohdallani
Tämä vaikuttaa kuin ajelehtimiselta loppumattomassa päiväunessa, mutta INTP:iden ajatuksenkulku on herkeämätön, ja heidän mielensä syöksee ideoita heti heräämisestä alkaen. Tämä jatkuva ajattelu voi saada heidät näyttämään mietteliäiltä ja irrallisilta, koska he käyvät jatkuvaa keskustelua päänsä sisällä, mutta todellisuudessa INTP:t ovat melko rentoja ja ystävällisiä silloin, kun he ovat tuttujen tai samanhenkisten ihmisten kanssa. Tämä voi kuitenkin muuttua hallitsevaksi ujoudeksi silloin, kun INTP-persoonallisuudet ovat tuntemattomien seurassa, ja heidän ystävällinen pilailunsa voi muuttua nopeasti hyökkääväksi, jos he uskovat että heidän loogiset päätelmänsä tai teoriansa joutuvat kyseenalaistetuiksi.

Kun INTP:t ovat erityisen innoissaan, keskustelu voi jäädä epäjohdonmukaiseksi kun he yrittävät selittää niiden päätelmien ketjua, jotka johtivat heidän viimeisimmän ajatuksensa muodostumiseen. Yleensä INTP:t siirtyvät yksinkertaisesti seuraavaan aiheeseen ennen kuin kukaan edes ymmärtää, mitä he yrittivät sanoa, sen sijaan, että he yrittäisivät selittää asioita selkeästi.
Eipä tuon testin tulos tietysti kokonaan voikaan osua kohdilleen, mutta aika lähelle pääsee. Tai ainakin minusta siltä tuntuu. Kyllähän sen tietysti on huomannut jo, että introverttejä tässä ollaan. Alkoholi tietysti auttaa asiaan sosiaalisissa tapahtumissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 902
Viestejä
4 206 249
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom