Sony lanseeraa Playstation VR2 -virtuaalilasit myyntiin helmikuussa 599,99 euron suositushintaan

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 229
Playstation-VR2-otsikko-021122.jpg


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Sony on paljastanut Playstation 5 -pelikonsolin pariksi saapuvien Playstation VR2 -virtuaalilasien myyntiintuloaikataulun ja hinnan. Jo aiemmin ominaisuuksiltaan ja karkealta myyntiintuloaikataulultaan esitellyt lasit saapuvat kauppojen hyllyille ensi vuoden helmikuussa ja Euroopan suositushinta laseille tulee olemaan 599,99 euroa. Lasit tulevat saataville myös paketissa Horizon Call of the Mountain -pelin kanssa 649,99 euron hintaan.

Playstation VR2 -lasit sisältävät OLED-paneelin, joka tarjoaa 2000 x 2040 -resoluution silmää kohden 90 tai 120 Hz:n virkistystaajuudella ja 110 asteen kuvakulmalla. Linssien etäisyys on säädettävissä. Lasit tukevat foveated rendering -teknologiaa, joka pyrkii optimoimaan terävänä piirrettävän kuvan aluetta ja näin säästämään pelikonsolin laskentatehoa. Lasit yhdistyvät konsoliin USB-C-kaapelilla.

Virtuaalilasit tukevat liikkeen seurantaa neljän integroidun kameran avulla. Lisäksi lasit seuraavat myös käyttäjän silmiä. Pelaamiseen lasien pariksi käytetään Playstation VR2 Sense -ohjaimia, jotka yhdistyvät Bluetooth 5.1 -yhteyden yli ja tukevat perinteisen tärinätoiminnon lisäksi myös DualSense-ohjaimesta tuttua tuntopalautetta liipaisimissaan.

Ohjaimet latautuvat USB-C-kaapelilla. Lisäksi niille tulee saataville myös erillinen lataustelakka 49,99 euron suositushintaan.

Lähde: Playstation

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuota testattu vanhuksilla?
Omaishoitajille voisi olla aika mahtava hinnasta huolimatta.
Peli tietty voisi olla jotain muuta.
 
Hyvä hinta. Jos tulee natiivi tuki PC:lle niin on kyllä erittäin houkutteleva tuote.
Vahvasti veikkaan että PC-tukea ei ole luvassa. Hintakin on semmoinen että luultavasti ainakin jossain määrin kyllä laskevat pelimyynnin varaan.
 
Keskusteluiden perusteella ei ole pc tukea luvassa mutta ei ole vielä virallisesti sanottu.
 
Haaveilulistalla ollut jo pitkään nämä lasit. Pahin pelko kuitenkin, ainakin toistaiseksi, että pelitarjoama jää todella laihaksi. Toivottavasti olen väärässä asian suhteen ja kehittäjät reagoivat tähän huutoon.
 
Toki tieto IPD säädön äärirajoista hillotaan taas testaajien mitattavaksi, ei voi missään nimessä kertoa, sopiiko nämä isolle silmävälille. Esim. IPD = 72mm. Mutta tuskimpa vain, ei ole montaa valmistajaa, jotka tekevät sellaisen joka sopii kaikille.
 
Jos tulee tuki PC:lle niin ostoon menee. Oikeastaan olisi Sonylta tyhmää julkaista ilman PC-tukea. Moni ostaa vain yhdet lasit ja monesti se valinta osuu laseihin mitkä toimivat PC:n kanssa.
 
No ei Sonya lähtökohtaisesti kiinnosta olla PC-oheislaitevalmistaja vaan haluavat tukea tällä Playstation-ekosysteemiä.
Ei varmaan kiinnosta, mutta julkaisee kuitenkin nykyään pelejään PC:lle ja tuolla myös saisi lisättyä lasien myyntiä.
Lisäksi iso osa halukkaista ei ole vieläkään saanut ostettua PS5-konsolia.
 
Mitä jos Sony lanseeraisit niitä itse Pleikkareita halukkaille? Tai vaikka sen huhutun Pro-version, se itseäni kiinnostaa jos joku.
 
Tuli ostettua Reverb G2 ja Quest 2 launchissa ja tällä hetkellä varsin pienellä käytöllä. Vaikka ovatkin mielenkiintoiset, niin ostan joskus parin vuoden päästä PS5 Pron kaveriksi alesta, jos 90p+ AAA peluja on tullut yli 10kpl.
 
Mielenkiintoisen uutisen voisi saada kuvattua Varjon toimistolla, jossa perehtyisitte VR lasien tulevaisuuteen heidän kalliimmilla tuotteilla. Tämä tietysti edellyttää, että he tähän tuote-esittelyyn suostuvat. Ainakin itse olettaisin, että se mitä nyt on heidän yrityksille myymissä +10k€ VR-laseissa on todennäköisesti muutaman vuoden päästä näissä kuluttaja luokan laseissakin jossain määrin.
 
Mielenkiintoisen uutisen voisi saada kuvattua Varjon toimistolla, jossa perehtyisitte VR lasien tulevaisuuteen heidän kalliimmilla tuotteilla. Tämä tietysti edellyttää, että he tähän tuote-esittelyyn suostuvat. Ainakin itse olettaisin, että se mitä nyt on heidän yrityksille myymissä +10k€ VR-laseissa on todennäköisesti muutaman vuoden päästä näissä kuluttaja luokan laseissakin jossain määrin.
Mitähän oikeaa kehitystä näissä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana että tuollaisia 10k laitteiden kuluttajaversioita olisi tulossa koskaan? Viidesä vuodessa hieman parantunut resoluutio ja virkistystaajuus mutta hinnat ovat 2-3 kertaistuneet. Nyt noissa parin tonnin vehkeissä alkaa olemaan sentään silmien seurantaa jne. Vuonna 2017 julkaistu Lenovo explorer tuli ostettua silloin 199€:lla ja Quest 2 tuli ostettua vajaa kaksi vuotta sitten 350€:lla. Quest 2 on tälläkin hetkellä se hintalaatusuhteeltaan paras kypärä PC:lle jos uskaltaa myydä tietonsa Metalle. Questin hintaa nostettiin koska myytiin omakustannehintaan ja valmistuskustannukset nousivat. Eli ei, muutama vuosi ei riitä. Toisaalta "kuluttajaluokka" on varmaan pian hinnat alkaen 1000€.

Hinta ei itseä näissä niinkään kiinnosta hyrräähän omassa koneessa nytkin rtx 4090. Tarvittaisiin vaan niitä oikeasti massana myytäviä "edullisia" kakkuloita että kehittäjiä kiinnostaisi pätkääkään tehdä niitä pelejä. Tässä Quest 2 on sentään onnistunut ilmeisesti suhteelisen hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän oikeaa kehitystä näissä on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana että tuollaisia 10k laitteiden kuluttajaversioita olisi tulossa koskaan? Viidesä vuodessa hieman parantunut resoluutio ja virkistystaajuus mutta hinnat ovat 2-3 kertaistuneet. Nyt noissa parin tonnin vehkeissä alkaa olemaan sentään silmien seurantaa jne. Vuonna 2017 julkaistu Lenovo explorer tuli ostettua silloin 199€:lla ja Quest 2 tuli ostettua vajaa kaksi vuotta sitten 350€:lla. Quest 2 on tälläkin hetkellä se hintalaatusuhteeltaan paras kypärä PC:lle jos uskaltaa myydä tietonsa Metalle. Questin hintaa nostettiin koska myytiin omakustannehintaan ja valmistuskustannukset nousivat. Eli ei, muutama vuosi ei riitä. Toisaalta "kuluttajaluokka" on varmaan pian hinnat alkaen 1000€.

Hinta ei itseä näissä niinkään kiinnosta hyrräähän omassa koneessa nytkin rtx 4090. Tarvittaisiin vaan niitä oikeasti massana myytäviä "edullisia" kakkuloita että kehittäjiä kiinnostaisi pätkääkään tehdä niitä pelejä. Tässä Quest 2 on sentään onnistunut ilmeisesti suhteelisen hyvin.
200 oli explorerin hinta vaan siinä vaiheessa kun valmistajat löi hanskat tiskiin ja hankkiutui loppuvarastosta eroon keinolla millä hyvänsä joten se ei oo oikein pätevä vertailuhinta mihinkään, tosin aika karu headsettihän se on muutenkin monella tavalla ja ero tuohon Quest 2 jonka sanot itsekin olleen vahvasti subventoitu on minusta kyllä melko valtava. Se on vieläpä standalone-laite joten en nyt ihan ymmärrä miksi kyselet oikean kehityksen perään?

Oikeasti VR-lasit eivät 200 tai edes 350 hintaan ole kuluttajille mitenkään tyypillisesti tässä niiden olemassaolon aikana olleet kaupan, PSVR2:n hinta on ihan kohtuullisesti linjassa sen kanssa mitä normaalit kuluttajalasit ovat olleet markkinoilla alun korkeita hintoja ja tämmöisiä aivan poikkeustapauksia lukuunottamatta. Vähän sen hintahaitarin yläpäästä toki, mutta euro on heikko, inflaatio jyllää ja PS5 hintaakin juuri korotettiin joten se ei ole ihme.

Ja jos kerran hinta ei kiinnosta (vaikka suurimman osan viestistäsi keskityit siitä jauhamaan) niin onhan noita vielä enemmän tekeviä PC-lasivaihtoehtoja vaikkapa kotimaiselta Varjolta. Sitten on niitä varsin edullisiakin vaihtoehtoja kuten totesitkin. Pitäisi ilmeisesti olla siis sekä halpaa että ehdotonta huippua yhtäaikaa?

Peilaapa tätä PSVR 2 hintakehitystä joka on aika maltillinen vaikka siihen miten paljon enemmän siitä 4090:stä tai pelkästä 4080:stä joutuu maksamaan vs. 5 vuotta takaperin vastaava malli ja kerro onko se ero kehityksessä nyt suhteessa sitten niin paljon suurempi niissä kuin näissä?
 
Viimeksi muokattu:
200 oli explorerin hinta vaan siinä vaiheessa kun valmistajat löi hanskat tiskiin ja hankkiutui loppuvarastosta eroon keinolla millä hyvänsä joten se ei oo oikein pätevä vertailuhinta mihinkään, tosin aika karu headsettihän se on muutenkin monella tavalla ja ero tuohon Quest 2 jonka sanot itsekin olleen vahvasti subventoitu on minusta kyllä melko valtava. Se on vieläpä standalone-laite joten en nyt ihan ymmärrä miksi kyselet oikean kehityksen perään?

Oikeasti VR-lasit eivät 200 tai edes 350 hintaan ole kuluttajille mitenkään tyypillisesti tässä niiden olemassaolon aikana olleet kaupan, PSVR2:n hinta on ihan kohtuullisesti linjassa sen kanssa mitä normaalit kuluttajalasit ovat olleet markkinoilla alun korkeita hintoja ja tämmöisiä aivan poikkeustapauksia lukuunottamatta. Vähän sen hintahaitarin yläpäästä toki, mutta euro on heikko, inflaatio jyllää ja PS5 hintaakin juuri korotettiin joten se ei ole ihme.

Ja jos kerran hinta ei kiinnosta (vaikka suurimman osan viestistäsi keskityit siitä jauhamaan) niin onhan noita vielä enemmän tekeviä PC-lasivaihtoehtoja vaikkapa kotimaiselta Varjolta.
En minä kritisoi nykyhintoja (pointti viimeisessä lauseessa). Enemmänkin turhautunut hitaasta kehityksestä/sisällön puutteesta. PSVR2 ei ole edes takaisin yhteensopiva ensimmäisen version pelien kanssa joten järkevää sisältöä saanee odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
En minä kritisoi nykyhintoja (pointti viimeisessä lauseessa). Enemmänkin turhautunut hitaasta kehityksestä/sisällön puutteesta. PSVR2 ei ole edes takaisin yhteensopiva ensimmäisen version pelien kanssa joten järkevää sisältöä saanee odottaa.
No, onhan tässä tuohon 5v takaiseen aika reippaasti parannuksia. Sisällön suhteenhan samaa voi kysyä joka kerta kun konsolikin julkaistaan, se jää tietysti vielä nähtäväksi miten Sony sen sisältöpuolen hoitaa. Sinänsä katveeseen tässä nyt on lähinnä jäänyt viime vuosina PC, Questeillehän on julkaistu aika paljonkin. Toivotaan että PSVR2 taas siivittää näitä tehokkaampiakin alustoja taas suurempiin julkaisumääriin.
 
Jos tulee tuki PC:lle niin ostoon menee. Oikeastaan olisi Sonylta tyhmää julkaista ilman PC-tukea. Moni ostaa vain yhdet lasit ja monesti se valinta osuu laseihin mitkä toimivat PC:n kanssa.

Yllättyisin, jos näille tulisi PC-tuki kun katsoo lasien hintaa. Pari sataa halvemmat, kuin Valven Index kapuloineen kielii minusta siitä, että lasien hintaa on tarkoitus subventoida pelimyynnillä. Ja jos PC-pelaajat jauhaa näillä jotain Microsoft Flight Simulaattoria, niin siitä ei Sony tietysti kostu jeniäkään.

Epäilen, että ei tule tukea PC:lle tai maksimissaan toimivat vaan Sonyn omissa peleissä jonkun ihme pieruappsin välityksellä. Toki lähtee itselläkin ostoon, jos toimivat.
 
Jep! Subventoitu hinta, eli ei tule toimimaan PC-laitteilla!
Kilpailevat vastaavat melkein tuplasti kalliimpia, joten sen verran Sonunkin pitäisi laseistaan pyytää, jos tekisivät PC version!
Eli pitää toivoa, että tekevät PC versio samoista laseista ovh 1200 egee. Luultavasti liian halpa tuolloinkin, mutta eivät välttämättä myisi enää ilman voittomarginaalia.
 
Eiköhän vr-pelejä ole sen verran tarjolla, että lasien kohdalla myydään eioota julkaisussa ja 2023 jouluna.

Miellän psvr2:en julkaisussa ostamisen noin 5v sijoitukseksi. Ehkä 5v noille on käyttöä ennen kuin joku ps6 ja psvr3 on ajankohtainen. Kerkeää aika monet pelit siinä pelaamaan vaikka julkaisussa olisi vain kourallinen tarjolla.

Silmienseuranta yhdistettynä FOVeated renderingiin mahdollistaa grafiikan optimoinnin sen perusteella mihin käyttäjä katsoo. Tuo antanee piristystä grafiikkaan mikä esimerkiksi quest2/pc puolella vielä puuttuu peleistä. Silmienseurannan+foveated renderöinnin käyttöhän on ainakin osaan peleistä varmistettu, unity piti esitelmän aiheesta gdc-messuilla(psvr2 tuki integroitu unityyn).PS5:en sdk:ssa kerrottiin olevan esimerkki miten tuo integroidaan engineen, jos pelikehittäjä haluaa päästä helpommalla ja käyttää sonyn algoritmeja.

Mulle suurena horizon fanina julkaisun horizon call of the mountain vr-peli myy kypärä bundlen. Uskon, että toiseen mun suuresti fanittamaan pelisarjaan eli gran turismoon vr-tuki tulee vaikkei sitä ole vielä varmistettu. GT7 kävi muutenkin kalliiksi, kun piti ostaa reilun tonnin hintainen fanatecin ratti kun hintaan lasketaan mukaan lisäpalikat ja rallipenkki. Kaikkinensa menee ihan älyttömästi rahaa. Silti pelaaminen on halpa harrastus versus moni muu.


Graphically, Horizon Call of the Mountain is steps beyond anything we’ve seen to date on the original PSVR. It’s not just the far higher resolution on PSVR 2, but the power of PS5 is clearly being tapped to create lush and detailed environments, which I’d say are approaching Half-Life: Alyx in terms of quality.

 
Viimeksi muokattu:
Taitaa noilla hinnoilla jäädä aika marginaaliseksi tuotteeksi. Enemmän hintaa kun itse konsolilla, ei näin. Menee vielä vuosia ennen kun virtuaalilasit yleistyy koska liikaa hintaa ja liian vähän käyttökohteita.
 
Taitaa noilla hinnoilla jäädä aika marginaaliseksi tuotteeksi. Enemmän hintaa kun itse konsolilla, ei näin. Menee vielä vuosia ennen kun virtuaalilasit yleistyy koska liikaa hintaa ja liian vähän käyttökohteita.
Metan quest2 ei vaadi konsolia tai pc:ta. On siis standalone vr-konsoli. Se oli myynyt alkukesästä 15miljoonaa kipaletta. Painii myyntimäärissä ihan xboxin kanssa. Toki Q2 toimii myös pc:n kanssa.

sony tekee playstation juttuja. Kai mainstream löytyy metan tuotteista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 494 791
Jäsenet
74 080
Uusin jäsen
ruuba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom