Sony esitteli PlayStation 5 -konsolin

Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Onhan tuosta ollut jo siinä technology deep divessa maininta että launchin aikaan voi heti lyödä melkein minkä vaan top100 PS4 pelin sisään ja antaa rallattaa.

Mitään tarkkoja detaljeja tuesta tai listaa peleistä jotka *ei* hurahda heti launchin aikaan ei kyllä ole, mutta eiköhän sekin asia korjaannut viimeistään launchiviikon puitteissa.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 146
Ei aloiteta tästä mitään väittelyä mutta ihmettelen miten tuo backwards compatibility on Sonylle tuollaista purkkaa kun Xboxilla kaikki Onella pyörivät pelit toimii suoraan Series X:llä. Muistelisin lukeneeni viime vuoden puolella että Sony olisi tuon toteuttanut vieläpä niin että PS4 pelejä pelatessa PS5 alikellottaa vastaamaan PS4:n rautaa sen sijaan että antaisi täyden laitteen tehon pelin käytettäväksi kuten Xbox tekee.

EDIT: Jaa näköjään tuossa yllä linkatussa artikkelissa sanotaan jo sentään toista. "backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5"
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Ei aloiteta tästä mitään väittelyä mutta ihmettelen miten tuo backwards compatibility on Sonylle tuollaista purkkaa kun Xboxilla kaikki Onella pyörivät pelit toimii suoraan Series X:llä. Muistelisin lukeneeni viime vuoden puolella että Sony olisi tuon toteuttanut vieläpä niin että PS4 pelejä pelatessa PS5 alikellottaa vastaamaan PS4:n rautaa sen sijaan että antaisi täyden laitteen tehon pelin käytettäväksi kuten Xbox tekee.

EDIT: Jaa näköjään tuossa yllä linkatussa artikkelissa sanotaan jo sentään toista. "backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5"
Voisin veikata ja spekuloida, että mäsän kokemus käyttisväsääjänä näkyy taustalla, hiekkalaatikon tekeminen on triviaalia (hyper-v, wow64 jne) ja se on auttanut jo monien aikaisempien yhteensopivuuksien toteuttamisessa. Sonyn ainakin jotkuit aikaisemmat ratkaisut ovat ymmärtääkseni vaatineet lisärautaa? Lisäks nyt kun arkkitehtuuri pysyy aika samana, niin vielä helpompi toteuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 146
Voisin veikata ja spekuloida, että mäsän kokemus käyttisväsääjänä näkyy taustalla, hiekkalaatikon tekeminen on triviaalia (hyper-v, wow64 jne) ja se on auttanut jo monien aikaisempien yhteensopivuuksien toteuttamisessa. Sonyn ainakin jotkuit aikaisemmat ratkaisut ovat ymmärtääkseni vaatineet lisärautaa? Lisäks nyt kun arkkitehtuuri pysyy aika samana, niin vielä helpompi toteuttaa.
Lähinnä juuri tuolta kannalta nyt ihmettelinkin kun eihän nämä uudet konsolit ole kuin nopeampi rauta. Sama kuin ostaisi uudet osat tietokoneeseen niin olettaisi että softa toimii suoraan mutta silti ilmeisesti rajattu määrä pelejä ainakin alkuun yhteensopivia PS5:n kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 642
Lähinnä juuri tuolta kannalta nyt ihmettelinkin kun eihän nämä uudet konsolit ole kuin nopeampi rauta. Sama kuin ostaisi uudet osat tietokoneeseen niin olettaisi että softa toimii suoraan mutta silti ilmeisesti rajattu määrä pelejä ainakin alkuun yhteensopivia PS5:n kanssa.
Toisin kuin xboxilla, niin pleikalla peleissä on voitu käyttää matalan tason kirjastoja jotka eivät tule olemaan täysin yhteensopivia eri sukupolvien välillä. MS taas pakottaa tehoja hukkaavat abstraktiotasot päälle koska uskoo että portattavuus on tärkeämpää kuin suorituskyky.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 124
Voisin veikata ja spekuloida, että mäsän kokemus käyttisväsääjänä näkyy taustalla, hiekkalaatikon tekeminen on triviaalia (hyper-v, wow64 jne) ja se on auttanut jo monien aikaisempien yhteensopivuuksien toteuttamisessa. Sonyn ainakin jotkuit aikaisemmat ratkaisut ovat ymmärtääkseni vaatineet lisärautaa? Lisäks nyt kun arkkitehtuuri pysyy aika samana, niin vielä helpompi toteuttaa.
PS4n ja PS5n välillä tietääkseni käytännössä ainoa merkittävä suoraan yhteensopivuuden rikkova muutos softa-rauta-rajapinnassa on näyttiksen shader-prosessorien käskykanta (GCN->RDNA). Sama muutos on myös Xbox-sukupolvien välillä.

RDNA on suunniteltu siten, että sen käskykanta on mahdollisimman lähellä GCN:n käskykantaa niiltä osin, kun se voi olla, suurin osa käskyistä mäppäytyy aivan 1:1, mutta käskyjen väliset riippuvuudet vaan hoidettu eri tavalla, sama binäärikoodi ei toimi suoraan mutta binäärikääntäminen GCN->RDNA pitäisi olla helppoa ja myös suorituskyvyn kannalta tehokasta.

Se binäärikääntäminen täytyy kuitenkin tehdä, mikäli vanha koodi on käännetty GCN-binääriksi.

Nyt seuraa mutu-osuus, en ole oikeasti perehtynyt tähän enkä ole tästä varma:

Xboxilla shaderkoodi ilmeisesti tulee pelien mukana jonain DirectXn välikoodina, joka sitten käännetään lopullisen raudan binäärikoodiksikun peliä käynnistetään, asennetaan, tai kun shaderkoodi lähetetään näyttikselle. PS4lla se ilmeisesti tulee pelien mukana ihan suorana GCN-binäärikoodina. Tämä pitää sitten PS5lla binäärikääntää RDNA-binäärikoodiksi sitten jossain vaiheessa.

Sisältääkö PS5 automaattisen mekanismin tuon binäärikäännöksen tekemiseen, sitä en tiedä. Voi olla että sisältää, mutta "virallista yhteensopivuutta" ei luvata kuin niille peleille joilla sen on testattu toimivan. Tai sitten PS4ssa on eri tapoja sen shader-koodin lataamiseen, ja jos se on tehty "virallisten ohjeiden mukaan", automaattinen binäärikäännös toimii, mutta jos peli on sooloillut omiaan ja ohitellut joitain virallisia rutiineja esim. lataamisen nopeuttamiseksi tms. niin se ei toimi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 642
PS4n ja PS5n välillä tietääkseni käytännössä ainoa merkittävä suoraan yhteensopivuuden rikkova muutos softa-rauta-rajapinnassa on näyttiksen shader-prosessorien käskykanta (GCN->RDNA). Sama muutos on myös Xbox-sukupolvien välillä.

RDNA on suunniteltu siten, että sen käskykanta on mahdollisimman lähellä GCN:n käskykantaa niiltä osin, kun se voi olla, suurin osa käskyistä mäppäytyy aivan 1:1, mutta käskyjen väliset riippuvuudet vaan hoidettu eri tavalla, sama binäärikoodi ei toimi suoraan mutta binäärikääntäminen GCN->RDNA pitäisi olla helppoa ja myös suorituskyvyn kannalta tehokasta.

Se binäärikääntäminen täytyy kuitenkin tehdä, mikäli vanha koodi on käännetty GCN-binääriksi.

Nyt seuraa mutu-osuus, en ole oikeasti perehtynyt tähän enkä ole tästä varma:

Xboxilla shaderkoodi ilmeisesti tulee pelien mukana jonain DirectXn välikoodina, joka sitten käännetään lopullisen raudan binäärikoodiksikun peliä käynnistetään, asennetaan, tai kun shaderkoodi lähetetään näyttikselle. PS4lla se ilmeisesti tulee pelien mukana ihan suorana GCN-binäärikoodina. Tämä pitää sitten PS5lla binäärikääntää RDNA-binäärikoodiksi sitten jossain vaiheessa.

Sisältääkö PS5 automaattisen mekanismin tuon binäärikäännöksen tekemiseen, sitä en tiedä. Voi olla että sisältää, mutta "virallista yhteensopivuutta" ei luvata kuin niille peleille joilla sen on testattu toimivan. Tai sitten PS4ssa on eri tapoja sen shader-koodin lataamiseen, ja jos se on tehty "virallisten ohjeiden mukaan", automaattinen binäärikäännös toimii, mutta jos peli on sooloillut omiaan ja ohitellut joitain virallisia rutiineja esim. lataamisen nopeuttamiseksi tms. niin se ei toimi.
Pleikassa on myös aina jotain erikoispiirejä cpu:n ja gpu:n ohella, en nyt ulkoa muista että mitä nimenomaan pleikka nelosessa, ja niille joudutaan jotkut emuloinnit sit tekemään jos peli niitä on hyödyntänyt. Pitäis varmaan ps4 launch video kattoa läpi niin muistuisi mieleen että mitä hassua ei-pc rautaa siellä on sisällä. Tässä uudessa on muutama ylimääräinen karsittu CU varsinaisen gpu:n ulkopuolella ja joku audioengine nyt ainakin. Lisäksi kovalevyn käyttöön on epästandardi toteutus jota pelit voi mahdollisesti käyttää matalalla abstraktiotasolla. Em. asiat aiheuttanee päänvaivaa sit ps6:n taaksepäin yhteensopivuudessa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 124
Pleikassa on myös aina jotain erikoispiirejä cpu:n ja gpu:n ohella, en nyt ulkoa muista että mitä nimenomaan pleikka nelosessa, ja niille joudutaan jotkut emuloinnit sit tekemään jos peli niitä on hyödyntänyt. Pitäis varmaan ps4 launch video kattoa läpi niin muistuisi mieleen että mitä hassua ei-pc rautaa siellä on sisällä. Tässä uudessa on muutama ylimääräinen karsittu CU varsinaisen gpu:n ulkopuolella ja joku audioengine nyt ainakin. Lisäksi kovalevyn käyttöön on epästandardi toteutus jota pelit voi mahdollisesti käyttää matalalla abstraktiotasolla. Em. asiat aiheuttanee päänvaivaa sit ps6:n taaksepäin yhteensopivuudessa
Käsittääkseni nelosessa oli aika vähän eksoottista rautaa, kaikissa muissa kyllä aika paljon.

Kakkosen GS (sekä sen itse pääprossun vektoriyksiköt) sekä kolmosen Cell olivat kaikki hyvin eksoottisia, ja vitosessa tosiaan on sekä ääniprosessoria että omaa ssd-rajapintaa ja siihen liittyvää häviöttömän pakkauksen purkurautaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 594
Pleikassa on myös aina jotain erikoispiirejä cpu:n ja gpu:n ohella, en nyt ulkoa muista että mitä nimenomaan pleikka nelosessa, ja niille joudutaan jotkut emuloinnit sit tekemään jos peli niitä on hyödyntänyt. Pitäis varmaan ps4 launch video kattoa läpi niin muistuisi mieleen että mitä hassua ei-pc rautaa siellä on sisällä. Tässä uudessa on muutama ylimääräinen karsittu CU varsinaisen gpu:n ulkopuolella ja joku audioengine nyt ainakin. Lisäksi kovalevyn käyttöön on epästandardi toteutus jota pelit voi mahdollisesti käyttää matalalla abstraktiotasolla. Em. asiat aiheuttanee päänvaivaa sit ps6:n taaksepäin yhteensopivuudessa
Käsittääkseni nelosessa oli aika vähän eksoottista rautaa, kaikissa muissa kyllä aika paljon.

Kakkosen GS (sekä sen itse pääprossun vektoriyksiköt) sekä kolmosen Cell olivat kaikki hyvin eksoottisia, ja vitosessa tosiaan on sekä ääniprosessoria että omaa ssd-rajapintaa ja siihen liittyvää häviöttömän pakkauksen purkurautaa.
PS4:n ainut "erikoisuus" on muistaakseni erillinen Arm-prosessori taustahommia tekemässä, mitä ei voitane laskea millään mittarilla erikoispiiriksi.
Ja se ei ole "muutama ylimääräinen karsittu CU GPU:n ulkopuolella ja joku audioengine", vaan nimenomaan se ääniprosessori on AMD:n tarkemmin määrittelemättömästä CU:sta (tai useammasta, mutta mielestäni Cerny puhui yksikkömuodossa) muokattu
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 412
Toisin kuin xboxilla, niin pleikalla peleissä on voitu käyttää matalan tason kirjastoja jotka eivät tule olemaan täysin yhteensopivia eri sukupolvien välillä. MS taas pakottaa tehoja hukkaavat abstraktiotasot päälle koska uskoo että portattavuus on tärkeämpää kuin suorituskyky.
Niin no, kyllä tuo on suuri ero kun käytännössä näin myös XO-miehenä voi suoraan SX:n ostaa ja käyttää sitä vaan sitten kuten Onea nyt. Plesellä tuo vastaava vähän niin ja näin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 044
Odottaisin ainakin vanhojen lego-pelien toimivan, muutoin hankinta lykkääntyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 412
Eikös minestä tule joku ihme RT-versio uusille? Muuten kyllä peli jossa en ole koskaan nähnyt mitään, joskus vuosia sitten pari minuuttia ja riitti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 594
Eikös minestä tule joku ihme RT-versio uusille? Muuten kyllä peli jossa en ole koskaan nähnyt mitään, joskus vuosia sitten pari minuuttia ja riitti.
XSX:lle on tulossa säteenseurantaa tukeva versio, PS5:lle ei käsittääkseni varmistettu vielä minkäänlaista omaa Minecraft-versiota, eli sen osalta jää nähtäväksi (PS4-versio kuitenkin toiminnee tästä riippumatta)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 146
XSX:lle on tulossa säteenseurantaa tukeva versio, PS5:lle ei käsittääkseni varmistettu vielä minkäänlaista omaa Minecraft-versiota, eli sen osalta jää nähtäväksi (PS4-versio kuitenkin toiminnee tästä riippumatta)
Ahaa eli tuon takia kuoppasivat Xbox One X version että saa näyttämään Series X:llä paremmalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
106
XSX:lle on tulossa säteenseurantaa tukeva versio, PS5:lle ei käsittääkseni varmistettu vielä minkäänlaista omaa Minecraft-versiota, eli sen osalta jää nähtäväksi (PS4-versio kuitenkin toiminnee tästä riippumatta)
Ahaa, luulin että tämä on vain jonkun tietyllä GPU:lla varustetun PC:n juttu. Veikkaisin että nätimmän Minen myötä konsoliherruus menee MS:lle. Fortti näyttää samalta kuitenkin kaikilla alustoilla. PS5 tulee kuitenkin hyvänä kolmosena heti Nintendon jälkeen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 594
Ahaa, luulin että tämä on vain jonkun tietyllä GPU:lla varustetun PC:n juttu. Veikkaisin että nätimmän Minen myötä konsoliherruus menee MS:lle. Fortti näyttää samalta kuitenkin kaikilla alustoilla. PS5 tulee kuitenkin hyvänä kolmosena heti Nintendon jälkeen.
Voihan sieltä vastaava myös PS5:lle tulla, mutta sellaista ei vielä ole käsittääkseni varmistettu
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ahaa, luulin että tämä on vain jonkun tietyllä GPU:lla varustetun PC:n juttu. Veikkaisin että nätimmän Minen myötä konsoliherruus menee MS:lle. Fortti näyttää samalta kuitenkin kaikilla alustoilla. PS5 tulee kuitenkin hyvänä kolmosena heti Nintendon jälkeen.
Jos konsoliherruutta mitataan sillä että paljonko konsolia myydään niin se herruus menee silloin Ps5.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Jos konsoliherruutta mitataan sillä että paljonko konsolia myydään niin se herruus menee silloin Ps5.
Ei kannata taputella niin varmaksi.

Ainakin minut sony karkoitti ikuisiksi ajoiksi asiakaspoolistaan äärettömän paskalla nettijärjestelmällään PS4:sen kanssa. (Hitaat downloadit yms.) Tällä kertaa MS:llä on nyös tehokkaampi rauta ja pelaaminen pääpainona tyhmien jenkki-kaapelitv-featurejen sijaan.

PC:n kanssa jaetut pelitkin kuulostavat hyvältä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Sinällään harmittaa, että tuli noinkin "ruma ja moderni", kun itse tottunut skandinaaviseen sisustukseen. Ainut telkkari olohuoneessa, joten toivottavasti tuo toimii esim. "bestån läpi" ovet kiinni. Mustana jo huomattavasti paremman näköinen toki.

PS4 en joutanut kiireiden vuoksi omistaakaan, mutta tämän jopa voisi - koska eiköhän tällä taas 1-8v mennä?
En silti usko, että juuri kukaan jättää ostamatta "kun ei ole ulkonäkö miellyttävä", vaan "olosuhteiden pakosta ostavat".
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Playstation, et sen parempaa mistään muualta saa, avaa siis ovet pleikkarimaailmaan!

Ps. Ei taida vanhojen (omistettujen) pelien taaksepäin yhteensopivuus toimia ilman levyasemaa.

Ps. Prototyyppi oli hienompi, tästä mallista tulee mieleen mekaaninen Free Willy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 697
Viestejä
4 209 233
Jäsenet
70 939
Uusin jäsen
verificado

Hinta.fi

Ylös Bottom