Solasta: Crown of the Magister * DnD RPG

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Solasta- ketju, hieno homma. Itsellä pelattuna se normikampanja, sekä Silverquickin "Ruins of Ilthismar"- kampanja.
Nyt aloittelin sitä Lost Valley- DLC:tä, party on tällä kertaa Battle cleric, judgement paladin (2H), swift blade ranger (dual wield), court mage.
Joskus sen jälkeen sitten lisää noita muiden tekemiä kampanjoita, kuten "Temple of (elemental) evil" tai mitä nyt siinä kohtaa onkaan tarjolla. Erityisen hienoa että tämänviikkoinen DLC antoi kampanja-työkaluun ilmeisesti varsin hyvät mahdollisuudet luoda questejä ja haarautuvia keskusteluita, joten tästä on todennäköisesti puolen vuoden sisällä enemmän laatukampanjoita kuin mitä kukaan jaksaa pelata :D

Kirjoitin tästä joskus "viimeksi pelaamasi peli" ketjuun arvostelun niin copy-pastaan tähänkin:
Solasta: Crown of the Magister (PC)
Tämä meni äskettäin läpi, eli omalta osalta pelin main campaign oli aika tiivis vähän yli parin viikon pelikokemus. Solasta on vuoropohjaisella taistelusysteemillä varustettu D&D- roolipeli, jonka takana on ilmeisesti ranskalainen pikkupulju Tactical Adventures (ja näiden ensimmäinen peli). Solastalla on maine "uskollisimpana tietokoneversiona D&D 5th edition- säännöistä", mitä sitten loppupeleissä tarkoittaakaan koska en ole koskaan pelannut ns. pen-and-paper ropeja vanhanaikaiseen tyyliin, lähinnä vaan lähes kaiken olennaisen PC:lle tehdyn 90-luvulta lähtien.

Solasta oli vähän siinä rajoilla että ostanko vai enkö osta ja oli aikansa backlogilla odottamassa. Pelin arvosteluissa oli sellaista mikä vähän epäilytti että mahtaako olla minun makuun. Yksi jälkeenpäin aika osuva maininta jossain oli että "Solasta opettaa parhaiten pelaamaan D&D:tä tietokoneella (5th ed.)". Kuulostaa ehkä tylsältä, mutta se kuvastaa hyvin pelin taistelusysteemiä joka on niin läpinäkyvä ja selkeä että siinä tajuaa konkreettisemmin kaikkea sellaista mitä olen tottunut pelaamaan Baldurs Gate- tyyppisissä peleissä RtwP (real-time with pause) systeemillä ja oikeastaan aika juosten kusten eli rämpytän taistelut läpi omalla tavallani ja taustalla tapahtuu kaikenlaista. Nyt tajuan vähän paremmin että mitä kaikkea siellä taustalla tapahtuu, ja jotkut spellit on nyt tutumpia kuin aiemmin. Solastan taistelusysteemi ja UI on miellyttävä ja käyttää mm. korkeuseroja ja 3D:tä varsin hyvin joskin aika käsikirjoitetusti myös.

Omaan makuun pelin paras puoli on sen tunnelman tietty vanhanaikaisuus. Vaikka en ole koskaan pelannut kunnon lautapelejä porukalla, niin tunnistin sen fiiliksen ja luulen tajunneeni että mistä se viehätys tulee. Parin tunnin pelisessio saattaa koostua ihan vaikkapa kolmesta taistelusta, joissa ei oikeastaan tapahdu mitään kovin erikoista tai haastavaa, ja mielenkiintoisten paikkojen tutkimisesta ja pelihahmojen välisestä lempeästä jutustelusta. Kaikki hahmot luodaan itse, ja kannattaa tehdä niistä roolipelimielessä sellaisia mitkä tuntuu omilta. Peli tarjoaa siihen animaatiot ja luonnepohjaiset dialogit joka toimi ainakin minulla itse asiassa erittäinkin hyvin. Oma party tähän pääkampanjaan oli fighter (tankki) - rogue (dual wield) - cleric - sorcerer. Itse pitää jonkin verran antaa siimaa sille että kaikki ei ole eikä ole tarkoituskaan olla eeppistä tai nopeatempoista.

Solasta on saanut kritiikkiä siitä, että tarina ei ole mikään loistelias. Minuun upposi erittäinkin hyvin se, että ne minun tekemät hahmot ovat melko tavallisia tyyppejä ilman mitään kliseisen kärjistettyjä chosen one- asetelmia. Dialogit ja käsikirjoitus toimii, ja ennenkaikkea uusiin paikkoihin mennessä immersio on loistava. Paikat on monipuolisia, välillä vähän läpinäkyvän laidasta laitaan mutta toisaalta niissä on tunnelman kannalta usein tavoitettu todella olennaisia juttuja joita ei ole muualla tullut vastaan. Musiikki on näennäisen tavallista, mutta jää alitajuntaan ja on paikoin erinomaista. Pelintekijät ovat mahdollistaneet sen, että itse kullekin tulee yksilöllisesti immersiivisiä kokemuksia jos ei liian min max- henkisesti jyrää läpi; itselleni sellainen oli vaikuttavan tribalistinen "mind of the master" jossa ruoka loppui kesken joten piti säästellä kaikkea enkä päässyt tekemään level up:ia ja piti tonkia inventoryn pohjlta apuja... ja kun lopulta pääsi lepäämään niin sekään ei tuntunut kovin sattumalta miten yhdessä boksissa oli vain neljä rationia ja seuraavassa huoneessa long rest- paikka. Mutta kaikki on yksilöllistä, ja sama kokemus olisi ollut erilainen jos olisi vain hamstrannut ruokaa jonkun hahmon inventoryyn kuten yleensä.

Yksi tärkeimmistä pointeista pelin hyvyydessä on se, että se ei sorru siihen samaan tavaran ja rahan inflaatioon kuin useimmat muut ropet. Inventoryt pysyy aika maltillisina, ja käytin lähes kaikki potionit mikä on minulle äärettömän harvinaista. Kaikki laadukkaat aseet ja armorit pitää itse craftata, niihin lähinnä löytyy seikkailun varrelta äärimmäisen harvinaisia ainesosia. Lisäksi pelissä on hyvä faction systeemi, joilta löytyy välillä hyvää rompetta mutta niitäkään ei anneta mitenkään tarjottimella vaan kaikki perustuu hyvin maltilliseen mutta merkitykselliseen määrää loottia. Ihan vaan esimerkin vuoksi niin useimmat varmaan tietää tällaisten pelien "robe of protection" kaavut jotka antaa +1/+2/+3 jne. AC (armor class)...no, näitä tuli vastaan pelissä yksi kappale, se piti ostaa ihan merkityksellisellä rahasummalla yhdeltä tyypiltä, ja pistin sen tankilleni mutta sekin oli ihan valinta että joka slottiin ei saa maagista esinettä. Niin, ja se oli ihan vaan +1 AC. Mutta näin tämä peli toimii että se tekee merkitykselliseksi "back to basics" tyyliin sen missä muut pelit ovat ajat sitten menettäneet immersiota liian tavaravyöryn takia. Jossain kohtaa tajusin, että tankkini buutsit onkin maagisia ja antaa statseja...piti ihan itse tajuta että kannattaa välillä käyttää "detect magic" spelliä ja sen pohjalta "identify"...

Tästä jäi hyvät fiilikset, ja peli tarjoaa myös ilmaiset työkalut tehdä omia kampanjoita ja jakaa muille. Näyttää lupaavalta, ja ilmeisesti verrattavissa Neverwinter Nightsiin. Varmasti siirryn jossain kohtaa niiden kimppuun (DLC- lisäysten jkera), joskin vähän mietityttää että paljonko kiinnostaa se low level- pelaaminen uudestaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 070
Uusi DLC tulossa:


Laitetaas vielä arvostelu pelistä. Kyseessä siis DnD-pohjaista RPGtä. Tästä peli BG3 odotellessa?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 866
Viestejä
4 206 921
Jäsenet
70 992
Uusin jäsen
slavacuckraine

Hinta.fi

Ylös Bottom