Soittoja ja tekstiviestejä oudoista numeroista

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 463
Itselleni tuli pari päivää sitten pöytägesmiin (vanha säilytyksessä oleva numero) häläri +964 -suunnasta (Irak).
En oikein tunne sieltä ketään - enkä kieltäkään osaa - joten jätinpä soittamatta takaisin. Ja varmuuden vuoksi poistin numeron puhelimen numerohistoriasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 889
+358409239288, 0409239288 – Arvioiden lukumäärä: 10×… siis
+358409239288

Löytyi noinkin helposti. Eli Lumme energia näköjään. Ei kai siinä mitään vaikka osa kommenteista oli vähän muuta mieltä. sikäli että olen jo asiakas, eikä soppari ole edes sen verran vanha että jotain pitäisi nyt uusia tai päivittää, niin mitähän ne oikein halusi tyrkyttää?

Edit; eikun joo. Tulihan niiltä jotain spostia ja aurinkopaneelia oli tyrkyllä. Eiköhän se ollut tuota asiaa. Joo vähän väärä ketju vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
428
Jännä juttu kun itselläni kakkospuhelimessa käytössä Unkarilainen prepaid ja numeroa ei juurikaan jaeltu moneen paikkaan tai epäilyttäviin paikkoihin. Silti tänään tuli yllättäen WhatsApp puhelu "Algerian numerosta" ja käyttäjänä ihan supi suomalainen nimi ja fake valokuvalla.
Tai siis nimi ja valokuva täsmää (pöllitty firman nettisivuilta kuva), mutta en usko että kansainvälisen firman suomalaisen johtotason henkilö mulle soittelisi Algerialaisesta numerosta Unkarilaiseen numeroon.

Screenshot_20240824-012105.png


Ja samalla tavalla näköjään Unkarilaisiakin yritetään kusettaa DPD/Posti tekstiviesteillä kuten suomalaisiakin, kun pari kertaa tullut jostain ihme numeroista tekstiviestejä englanniksi ja unkariksi, että paketti tulossa mutta tarvitaan lisätietoja ennen kuin voidaan toimittaa ja linkkinä tyyliin jotain dpd.info mitälie.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 893
Ei ole muuten noin pariin vuoteen tullut mitään paskaa mun kahteen puhelinnumeroon paitsi yksi yritysspämmi tekstari whapsappissa ehkä vajaa vuosi sitten. Että helvetin hyvin se operaattoreiden tekemä muutos on toiminut.

Mun numerot eivät ole olleen laajassa kierrossa mutta noi isommat ulkomaalaiset spämmerit kai ne tietävät ikuisesti. Vähemmän mulle noita kuitenkin tuli silloinkin kun niitä tule, muihin verrattuna tämän ketjun perusteella.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 988
Mikähän aalto nyt on taas menossa, kun minulle on tullut parin päivän aikana joku kymmenkunta puhelua +44 -alkuisista numeroista Englannista, joissa kahden vastatun perusteella yritetään myydä kehnolla englanninkielellä ilmeisesti jotain AI-sijoitusviritelmää tai vastaavaa. En tiedä tarkemmin, kun en kuunnellut vastauksen jälkeen kuin pari ensimmäistä lausetta ja sitten totesin, että ei kiitos ja moi.

Numeroita olen raportoinut puhelimen "report spam call" -ominaisuudella edelleen siinä toivossa, että se helpottaisi ainakin jotain toista.
Todennäköisesti vaan aikasi on koittanut listalla. Mulle tuli pitkin kevättä robottisoittoja tiettyihin kellonaikoihin melkein joka päivä ulkomaisista numeroista. En vastannut yhteenkään niin sitten rauhottui. Saattavat testailla onko oikea ihminen vai jokin mobiilireititin ihan hakuammunnalla. "Verified person answering" numeron voi myydä kalliimmalla eteenpäin. Siinä mielessä noihin ei kannattaisi vastailla..

Kyllä ne ennen pitkään luovuttaa.

Mä luulen että mun numero on lähtenyt leviämään sitä kautta, kun vahingossa hyväksyin jonkun tilikaapparin facebookissa, ja kavereille näkyvissä tiedoissa on puhelinnumero näkyvillä. Siinäkin voisi olla jokin rajoite "only for friends longer than 1 years". Olen pitänyt siis numeron näkyvillä ihan mielenkiinnosta tuon "mikä sun puhelinnumero on?" scammin kautta.

Edit: LinkedInissä saattaa myös olla numero näkyvillä, se selittänee whatsapp viestejä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 416
Todennäköisesti vaan aikasi on koittanut listalla. Mulle tuli pitkin kevättä robottisoittoja tiettyihin kellonaikoihin melkein joka päivä ulkomaisista numeroista. En vastannut yhteenkään niin sitten rauhottui. Saattavat testailla onko oikea ihminen vai jokin mobiilireititin ihan hakuammunnalla. "Verified person answering" numeron voi myydä kalliimmalla eteenpäin. Siinä mielessä noihin ei kannattaisi vastailla..
Töihin liittyen tulee soittoja ulkomailta normaalistikin, niin on pakko vastailla ainakin silloin tällöin. On näitä tullut joskus ennenkin, mutta hyvin satunnaisesti. Nyt on siis erona aiempaan, että muutaman päivän sisällä on tullut toistakymmentä soittoa. Positiivisena puolena ovat tulleet vain arkena ja päivällä.

Whatsappiin minulle ei ole tullut mitään ylimääräistä koskaan ja nämäkin ovat siis ihan tavallisia puheluita.
 
Viimeksi muokattu:

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 988
Töihin liittyen tulee soittoja ulkomailta normaalistikin, niin on pakko vastailla ainakin silloin tällöin. On näitä tullut joskus ennenkin, mutta hyvin satunnaisesti. Nyt on siis erona aiempaan, että muutaman päivän sisällä on tullut toistakymmentä soittoa. Positiivisena puolena ovat tulleet vain arkena ja päivällä.
Ymmärrän. Meillä on ollut jotenkin vakiintunut tapa (100k+ global, 4k suomessa) kysyä teamsissa että "can i call" tai laittaa tekstaria yömyöhäään "problem here, call you in 5 min if no response".. Toki aika syvällä kaikessa paskassa ettei asiakkaatkaan kysymättä ekana mulle soittele.

Aika vähissä on nykyään "TUNTEMATON" soitot, niihin voi melkein jopa vastata. Joskus on mehiläisen erikoishammaskirurgi laittanut viestin että "Soitan 5 min päästä tuntemattomasta, koskee hoitoa" ja kerran poliisi laittoi tekstarin "Tarttis selvitellä eräs mahdollinen polttoainevarkaus, soita xxx-xxxx".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 840
Viestejä
4 370 990
Jäsenet
72 681
Uusin jäsen
matsip

Hinta.fi

Ylös Bottom