No tuossahan varmaan käy niin että jokainen numero mihin robotti soittaa tulee merkittyä aktiiviseksi, riippumatta siitä vastaako oikea ihminen puheluun. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty niin että se vastaa aina, oli sitten soitettu numero käytössä tai ei, tällöinhän robotin lokiin tulee paljon käyttämättömiä numeroita ja kaikenmaailman laiteliittymiäkin joten sehän häiritsee huijareiden työtä kun robotista tulee hyödytön. Toivottavasti tuo Telian automaatti on tehty noin, silloin siitä tulee maksimaalinen haitta noille robottisoittelijoille koska robotilla ei saa testattua mikä numero on ihmisen käytössä.
Näinhän se kai tietojen mukaan tulee menemään, eli huijariksi epäiltyihin numeroihin vastaa aina heti Telian automaatti, josta tulee tiedote. Samalla tästä vastauksesta lähtee laskutus käyntiin, eli huijari joutuu maksamaan puhelustaan heti, riippumatta siitä päätyykö se koskaan oikealle vastaanottajalle. Normaalistihan puhelu tavalliseen numeroon on maksuton, kunnes kohde siihen vastaa. Tosin jos huijari on jossain Intiassa tai käyttää jotain epämääräistä VoIP palvelua soittamiseen, niin tämä ei välttämättä aiheuta lopultakaan laskutusta huijarille, riippuu paikallisista toimintatavoista.
Tuo kuulostaa aika hyvältä palvelulta, lähinnä mietityttää se, miten Telia tunnistaa huijausnumerot ja etenkin miten vältetään ns. väärät positiiviset. Eli jos joku numero on Telian automaatin mukaan huijari, vaikka onkin ihan tavallinen soittaja, niin millaisen prosessin vaatii päästä tuolta listalta pois. Etenkin kun suurin osa näistä rajoitettavista numeroista lienee ulkomaalaisia. Ongelma ei ehkä ole iso, mutta todella ikävä sille, joka ei esim. saa yhteyttä suomalaisiin kontakteihinsa tämän palvelun takia.